Na 2wk te hebben gewacht heb ik gister zelf gebeld. Nu kan het opeens telefonisch en vandaag al! Ik ben 15wk zwanger en heb adhd. Daarbij krijg ik lichamelijke klachten door overspannenheid. Woe heb ik de vk gebeld en ik kon 's middags komen. Echter moest ik werken en de baas vroeg of ik van te voren nog even kwam. Ok dat heb ik gedaan. Half uur voor ik weg moest zei hij dat ik niet weg mocht. Doei afspraak vk :/. Toen ben ik 's avonds gegaan. Heb een oplopende bloeddruk die nu nog niet te hoog is en eiwitten in mijn urine. Een beetje. Maak me best zorgen! Nu zit ik te bedenken hoe ik alles netjes kan zeggen zonder de baas in de zeik te zetten. Maar dit lijkt onmogelijk. Ik heb hulp/begrip nodig ivm adhd. Maar krijg ik niet. Elke x vraagt de psych hoe het gaat en of ik alles bespreek. Nee dus...gaat niet. Geen communicatie en als het er al is, is het slecht. Pak afgelopen woensdag! Weinig pauzes..op een werkdag van 9uur...hebben we 20min :/. Ik ga eraan kapot. Tips? Ik ben toch al de underdog. Wordt alleen maar erger zo. Feit dat ik zelf de arbo gebeld heb helpt ook niet. De boel moet daar mijns inziens eens flink wakker geschud worden!
Goed dat je voor jezelf bent opgekomen! Volgens mij móet je werkgever je vrijgeven voor een bezoek aan de VK, maar het is natuurlijk lastig als ze het weigeren... Ik zou even met de psych een afspraak maken, die kan je helpen hoe jij hier het beste mee om kan gaan. Een werkgever kan je niet veranderen, als er geen begrip is, zal dat er ook niet snel komen. Bespreek met je psych hoe je er het beste mee om kan gaan. Maar wel sterk dat je gewoon voor jezelf opkomt, en zwanger is geen ziekte, maar wel lastig voor een werkgever
Is je gesprek al geweest? Zo niet, nog een tip: hou je bij de feiten en probeer ze vooraf al op te schrijven. Je kan ook nog aangeven hoe jij je erbij voelt maar probeer je eigen inpretatie van wat je baas ervan vindt of denkt erbuiten te laten, dat maakt het verhaal wat neutraler. Ben je evengoed de "klager" maar het gaat dan ook om jou. Veel succes!
Ik sta dus nu als ziekgemeld...time out zeg maar. Arbo verwacht dat op korte termijn reintegratie mogelijk is. Er staat bij..in een boventallige situatie. Wat zou hij daarmee bedoelen? Ik moet erbij zeggen dat mijn werkgever echt 0,0000% begrip/medeleven toont. Geen hulp bij de adhdbegeleiding geeft. Geen idee wat ik nu moet doen. Ben overspannen en heb daar lichamelijk last van. De bezetting is beperkt. Als ik terug ga is het hoogst waarschijnlijk 200% aan de bak met zeer weinig pauze. Want zo gaat het al 9 jaar.
Wat ik niet zo goed begrijp uit jouw verhaal is dat je begeleiding verwacht ivm ADHD. Is dit toegezegd toen je in dienst kwam? Zo ook je overspannenheid, wat is hierover afgesproken? Was je dit al voordat je besloot toe te geven aan je kinderwens? Heb je dit toen besproken met je psyg (mogelijke risico's)? Met alle respect maar zoals ik het lees gebruik je nu je zwangerschap voor ziektes/problemen in je prive situatie die er voor je zwangerschap al waren. Als je hulp wilt ivm je adhd en overspannenheid dan is dit hulp die ook na je zwangerschap van belang is en los gezien moet worden van je zwangerschap. Ik vermoed dat je werkgever dit ook zo ziet en er daarom niet zo van gecharmeerd is dat je je zwangerschap in de strijd gooit. Het probleem van werkdruk en pauzes is een algemeen probleem dat simpel opgelost kan worden door aan te geven wat je rechten zijn. Een zwangere heeft daarnaast ook nog eens recht op een uur extra pauze. Ik kan verder natuurlijk niet oordelen over hoe je je voelt maar pas echt op met alles onder je zwangerschap te gooien. Hopelijk komen jij en je werkgever er samen uit. Xxx
De diagnose heb ik een paar maanden. Tegelijk kwam de 2e zwangerschap. (deze kwam onverwacht). De adhdbegeleiding is belangrijk...een onderdeel daarvan is er een met de werkgever. Maar die werkt niet mee. Dus dan is de psych ook klaar..lijkt me?! Ik mis een onderdeel. Alles moet altijd zoals de werkgever zegt, snap ik..is hij ook baas voor. Maar mijn takenpakket is te zwaar voor me en daardoor raak ik overspannen. Thuis heb ik geen last ervan. Kan ik alles in mijn eigen tempo doen. Werk al 9jaar bij mijn baas. En echt geestelijk last ervaar ik recent.
Die last heb ik trouwens ook al aangegeven voor ik zwanger was aan de baas. 3gesprekken gehad! Maar niks helpt.
boventallig wil zeggen dat je wel op de werkvloer aanwezig bent, maar dat er een dienst voor jou is ingepland. Jij bent dan zeg maar extra aanwezig op die dagen. Je kunt dus alles in je eigen tempo doen en extra pauze's nemen. Succes