Hoi, Ik ben nieuw hier, want voor de eerste keer zwanger. Nu pas net 6 weken maar helaas al voor de 2e week ziek thuis door zware misselijkheid. Ik kan niks anders dan liggen, staren en spugen. Ik weet niet zo goed wanneer ik het nu aan m'n baas moet vertellen. Ik vind het nog vrij vroeg, maar voor mijn gevoel kan ik ook niet nog langer 'gewoon' ziek zijn. Hij zei na 4 dagen al of ik niet langs de huisarts moest, wat het dan was en of ik medicijnen had (ben ook naar huisarts geweest en heb Emesafene zetpillen). Ik voel me bijna schuldig, maar dit kan zo nog een aantal weken duren...Wanneer hebben jullie dit verteld?
Ik zou eerlijk zijn en het aangeven. Op deze manier kan je baas rekening met je houden en je helpen. Lijkt me ook beter voor de relatie. Ik ben zelf erg eerlijk geweest en het na 5 weken aan mijn baas verteld. Dit omdat ik graag wil dat iemand op het werk het weet, als er wat gebeurd. Hij waardeerde het erg en houdt meer rekening met mij. Ik werk in de horeca, vaak weinig pauzes en hij zorgt er bijvoorbeeld voor dat ik even rustig een broodje kan eten. Ook als ik groen aanloop van misselijkheid of vergeetachtige momenten heb, weet hij waardoor het komt en hoef ik me ook niet bezwaard te voelen.
Ik ben ook echt heel erg misselijk geweest, en heb het daarom vrij snel aan mijn leidinggevende verteld, zo rond de 7 weken of zo.. Maar het team had het snel genoeg in de gaten. Ben er gewoon eerlijk over geweest.. en heb daar heel veel begrip voor gekregen.
Ik zou het gewoon vertellen en ik denk dat je baas je dat in dank afneemt. Hij kan je dan zwangerschapsgerelateerd ziekmelden en dan kost het hem geen cent. (uwv betaalt). Dus financieel is het een stuk fijner. En om eerlijk te zijn vind ik dat een werkgever (in de meeste gevallen) ook gewoon recht heeft wat een werknemer mankeert als die langer ziek is. Dan weten ze ook een beetje beter waar ze rekening mee kunnen houden qua duur van de klachten enzo. En je kunt zelf het beste inschatten hoe dat op jouw werk is, maar ik heb het idee dat er gelukkig heel veel werkgevers zijn waarvan je op begrip mag rekenen als ze weten wat er is. (Helaas altijd negatieve uitznderingen).
Bedankt voor de reacties. Ik heb het nu ook verteld, vond het vervelend om erover te 'liegen' en aangezien ik echt erg last heb van de misselijkheid weet ik ook niet wanneer ik weer fulltime m'n werk kan oppakken. De baas snapte nu wel wat er aan de hand was en feliciteerde me, maar of hij er heel blij mee is.....haha. Achja, begrijp ook wel dat een werkgever hier niet echt om staat te springen. Bedankt dames!
Goed van je! Je werkgever kan dit ook aangeven bij het uwv he... want zwangerschapsgerelateerde ziekmeldingen worden betaald door het uwv,
Vertellen, want bij zwangerschap kost het hem idd niks. Als je pas na een paar weken wat zegt heb je kans dat hij er minder blij mee is. Al vind ik het overigens belachelijk dat je bijna gedwongen wordt het te vertellen, maargoed zo is het nou eenmaal vaak in deze wereld. Ik heb het zelf vroeg verteld (bij mij liep t ook een beetj evreemd, leek namelijk eerst of ik een miskraam had en wist niet waar we aan toe waren) en ben van 5.5 week tot 13 weken thuis geweest.
Ik zou het gewoon vertellen. Het is wel vroeg, maar je baas merkt wel de gevolgen. Dan is het alleen maar eerlijk. Bovendien komt hij er uiteindelijk toch wel achter, en dan zullen de puzzelstukjes op zijn plek gaan vallen. Eventueel kun je hem vragen dit nog even vertrouwelijk te behandelen, als je niet wil dat gelijk heet halve bedrijf weet hoe het zit.
Hier ook vrij snel verteld. Na een week "griep" wilde ze wel weten wat ik echt had. En daarnaast mocht ik met de emefasene geen auto rijden. Iig niet de eerste dagen dus kon sowieso niet naar mn werk. Emefasene stipt om de zoveel uur nemen. Er moet een stabiele spiegel van het middel in je bled komen met zo min mogelijk schommelingen. Veeeeel drinken. (Ook met de zetpillen). Stof word zo beter opgenomen in je bloed. En weet niet hoeveel je er nu gebruit? Ik mocht er eerst 2 tot 3 per dag maar mocht het verhogen omdat dit niet hielp.
Goed dat je het gezegd hebt! Hoop dat je je snel ietsje beter voelt. Overigens als de emesafene niet goed werkt, teruggaan naar de huisarts en om primperan vragen! Dat werkt vaak een stuk beter en mogen ze conform protocol van de NHG ook geven.
Gelijk, ik was ook direct zo spuugziek. Uiteindelijk door mijn eerlijkheid is mijn contract verlengt en had ik tot vorige maand gewoon mijn maandloon ipv. in maart de laatste!
Ik heb het ook bij 7 weken verteld omdat ik me door misselijkheid en extreme vermoeidheid heb ziek gemeld. Er is toch wat meer begrip wanneer je eerlijk bent over de reden. ik heb mijn manager wel aangegeven dat ik het niet met het team wil delen en mijn zwangerschap nog even stil wil houden tot het wat veiliger is.