Patatgeneratie

Discussie in 'De lounge' gestart door marleen4683, 20 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marleen4683

marleen4683 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.727
    0
    0
    Groepsleidster Knderopvang
    Friesland
    Herken idd wel dingen, maar kan niet zeggen dat ik me irriteer aan het gemak wat de jeugd van tegenwoordig heeft.

Je bent zelf 'nog maar' 27! ;) En je geniet toch zelf ook van al die gemakken van tegenwoordig?

Moet je mijn opa en oma een horen over vroeger! :D Die hadden geen eens een wasmachine. En de tv kwam net op de markt en was voor gewone mensen nog niet te betalen.
    Onze jeugd was ook al weer 'makkelijker' dan die van onze ouders. Maar volgens mij heeft iedere generatie ook zo zijn eigen 'problemen'.

2. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik woonde op een boerderij, had alleen ned 1, 2 en 3 en moest 15 km fietsen naar school :)
    En de bieb was wel iets van 18!
    Maar mn scooter had wel automatische start hoor! :D

3. zonnetjes

zonnetjes Fanatiek lid

19 aug 2006
    3.079
    1
    0
    drenthe
    ik word oud, ik herken alles!

jeetje, je noemt dingen op waarvan ik denk "oja dat hadden we ook nog"

waar haal je alles vandaan? kan me niet voorstellen dat je alles zomaar uit je duim zuigt.

4. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Hahahahaha, ik herken ook veel!
    Vooral bij de radio zitten, je casstebandje startklaar hebben staan, en als er een gaaf nummer op kwam op 'rec' te drukken....

*zucht* de goeie ouwe tijd... :)

5. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    http://members.multiweb.nl/qwert/patatgeneratie.htm ;)
    Internet doet wonderen :)

6. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ja! Allemaal dingen die ik wel herken idd. Vooral dat met dat cassettebandje idd, daar kon je nooit een liedje fatsoenlijk op krijgen.
    Ach we worden oud, hahahaha :)

7. Emmy X

Emmy X Bekend lid

18 nov 2008
    895
    0
    0
    Jij moet stand-up comedy gaan doen!

Ik heb echt hardop zitten brullen :)

Goeie ouwe tijd...zucht

Krokus, ik herken alles...en meer.

Telefoon met draaisnoer, moest je in de kast gaan zitten als je wat privacy wilde, en als een nummer in gesprek was moest je al die nummers opnieuw 'draaien' ...9 tikketikketik, 5 tikketik een eeuwigheid duurde het.

8. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

en toch vind ik dat die jeugd het helemaal niet zo gemakkelijk heeft. er ligt een grote druk op ze van de buitenwereld want: carriere, hoge cijfers, seksuele ontwikkeling begint steeds eerder en je doet mee. veel kids zijn niet tegen die groepsdruk opgewassen. bovendien denk ik dat als je met zo'n verhaal bij ze aankomt, ze denken: zeur niet oud mens. althans, zo dacht ik als tiener ;) het is de moeite waard vind ik, om je ook eens in hen te verplaatsen.

dus nee, ik herken er helemaal niets in. ik moet wel even heel erg aan die reclames denken die beginnen met: VROEGAH! VROEGAH WAS ALLES ANDAHS! :)

9. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    Ben het met melloncollie eens. ik werk met jongeren en ik denk dat zij juist heel veel prikkels krijgen te verwerken die wij toen niet hadden.. wij hadden ome willem, zij MTV, wij hadden bijna geen AHDH/PDD-NOS etc, zij hebben bijna allemaal ADHD/PDD-NOS etc.

Kijk eens naar meiden van 13-18 op hyves.. wij konden dat niet eens, maar ik bedoel te zeggen dat ze allemaal iets nastreven, iets wat ze willen zijn wat ze nooit kunnen zijn, de artiesten zijn zelf niet eens zo. Jongens maken misbruik van hen en zij denken dat het normaal is.

Vroeger was je verliefd, liep je handje in handje en jemig dat was spannend! Een kus op je wang of mond, nou dan stond je te gloeien. Tegenwoordig tongen ze op hun 10e, sexen ze op hun 13e en zijn ze p.o. zwanger op hun 14e (wil niet in hokjes plaatsen maar ivm mijn werk ken ik er een aantal)

Vindt de jeugd van nu eerder zorgelijk en denk dat wij het wel makkelijker hadden eerlijk gezegd..

10. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.576
    899
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Ik verbaas me regelmatig over de klasgenootjes van mijn dochter;kinderen van een jaar of 10...janken als ze door de regen naar school moeten!Nee,papa/mama moet ze brengen met de auto terwijl ze een halve straat verder wonen.Wat moet daar van terechtkomen?!
    Wij hebben geen auto.Mijn dochter moet door weer&wind naar school,die kan tenminste tegen een stootje.

11. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    Go Chillin! zijn wij ook nooit minder van geworden..
    Ik zou het ook zo doen, niks in de auto..

12. acire

acire Fanatiek lid

ja welkom in de prinsen/prinsessen generatie :confused:

wij hebben ook geen auto en alles gaat hier te voet of op de fiets.
    dus wat dat betreft zal ze maar moeten wennen aan de zon/wind/regen/sneeuw

toen ik dat las over dat opnemen, moest ik gelijk denken aan hoe ik uren voor de radio zat te wachten tot shaggy voorbij kwam en dan kwam hij eindelijk en dan zat inderdaad die irritante dj er doorheen te mekkeren

13. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Ik vraag me, nu ik dit lees, dan ook weer af. Wat zal de jeugd van nu later over de jeugd van dan zeggen?
    Telkens worden er weer dingen verder ontwikkeld zodat je er nog meer mee kan.
    Zoals de mobiele telefoon.
    Vroeger :( had diegene die een mobiel had echt een enorme koelkast.
    Toen ik 15 was kocht ik mijn eertse mobiel. Een pocketline Swing van kpn. Met dan ding kon ik bellen, naar de 15 nummers in mijn telefoonboek en kon ik mee smsén. Letter voor letter, en alleen in hoofdletters.Smilies en zo dat ging niet echt en anders wist toch niemand wat dubbele punt en haakje sluiten betekende.
    Moet je zo'n mobieltje nu zien en wat je er allemaal mee kan?! Zo'n beetje alles, en ook nog bellen!
    Net als internet. Ik was ook 15 dat we dat thuis kregen. Je moest eerst op de modem inbellen. En dat duurde best wel lang. En nu, het is haast gek als je geen internet hebt.
    Grappig hoe we nu kunnen terug kijken op onze jeugd. Maar hoe zal de jeugd van nu later terug zelf terug kijken op vroeger?

14. melloncollie

Even heel serieus. Die kids die met de auto naar school gebracht worden...zijn dat niet de ouders die daar ook een vinger in de pap hebben? Lijkt mij persoonlijk niet alleen iets met de jeugd te maken hebben.

Ik heb zelf een broertje van 21 die nog met de auto naar zijn werk gebracht werd. Mijn moeder moest om 6 uur op om hem eruit te krijgen. Zijn brommer altijd kapot, mijn moeders fiets ook gesloopt. Dan zou je denken heb je weer zo'n verwend nest. Ben ik deels met je eens, maar voor een groot deel ook niet. Mijn broertje is van kleins af aan al hyperactief en zijn concentratie is 0,0. Terwijl geen domme jongen is, hij is juist heel slim EN gevoelig. Trekt de verkeerde vrienden, want dat soort types trekken ze aan en voila je hebt een gozer die zwaar met zichzelf in de knoop zit(want: gepest en op school altijd de pineut omdat hij de stoorzender in de klas was). blowt om zijn zorgen te vergeten, zwaar onzeker is en teveel zuipt.

Ik vind daarom niet dat je alle jeugd over 1 kam kunt scheren. Trouwens; scheidende OUDERS, wat denk je wat dat voor impact heeft? Ik ken oko mensen die in de jeugdzorg werken dus ik kan de uitspraken over de patatgeneratie daarom enigzins nuanceren.

Ik denk dat elke generatie wel voordelen en nadelen heeft en dat je er altijd wel over kunt zeuren. Dat houdt denk ik niet op. Wat trouwens weer een voordeel is van deze generatie is dat ze doen wat ze willen doen en dan bedoel ik niet bushokjes slopen of iets dergelijks. Maar dat ze vee meer hun hart volgen en hun verstand wat minder aan het woord laten en zich bovendien weinig aantrekken van de omgeving daarin. Heerlijk toch; als je gewoon een doel hebt in je leven en je gaat er helemaal voor omdat het je gewoon LEUK lijkt?

15. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    :) :) :)

GEWELDIG!

Je hebt wel gelijk hoor.....manlief en ik hadden t er van de week nog over.
    Toen ik bijv stage liep op mijn 15e vloog ik werkelijk waar voor de begeleidsters, als ze me verdorie hadden gevraagd om een w.c met een tandenborstel de poetsen had ik t gedaan....
    Maar de meiden van nu, onvoorstelbaar! niks willen/kunnen/doen ze, gelijk een grote mond. U zeggen tegen oudere hebben ze nooit van gehoord(niet tegen mij, maar de oudjes in het tehuis).
    En manlief moest van de week met een stagaire iets doen en die zei ''voor de grap''...dit mesje is best scherp, kan m zo bij jou erin steken :confused:

16. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Ooooh wat heb ik er vreselijk om gelachen!

Vergeet de eerste walkman niet! Wat een koelkast om bij je te hebben. Had je een extra tas nodig om die mee te kunnen nemen.

Na maaaaaaaaaden van zeuren en de beloften dat we zelf internet zouden betalen mocht het er eindelijk komen van onze ouders. Niks geen dag achter de pc, iedereen mocht een half uurtje :D

Verder ook niks geen hele dag achter de TV zitten: Jas aan en buiten spelen. Regent het? Trek je maar je laarzen aan. :D

17. melloncollie

Tja...die zijn er natuurlijk altijd. Ik heb een stagiaire die in 1e instantie heel erg ongeschikt bleek voor dit werk. Heel erg ongeinteresseerd ging maar wanneer ze wilde en zat hier op kantoor. Ik moest haar dan bijna letterlijk vertellen wat ze moest gaan doen. Nu blijkt dat ze vol onzekerheid zit en een rotperiode achter de rug heeft. Ze krijgt extra begeleiding om haar stage te halen en het gaat nu al een stuk beter.

Ik vind het heel gemakkelijk om er maar vanuit te gaan dat ze niet gemotiveerd zijn (zo dacht ik ook). Maar ga eens het gesprek met ze aan,...kijken of ze nog zo'n grote mond hebben als je ze confronteert met hun gerdrag. Als wij dan de volwassene willen uithangen en het goede voorbeeld moeten geven. Zou ik er voor kiezen om in gesprek te gaan.

Voorbeeld: toen ik net stage liep, had ik het ook over clienten die in hun broek hadden gescheten. Wist ik veel. Mijn begeleidster sprak mij daar direct op aan en ik heb toen wat nettere bewoording gekozen. Ze heeft uiteraard ook uitgelegd waarom dat zo belangrijk was.

Buiten dat, het feit dat we de jongeren niet meer begrijpen, zegt eigenlijk maar 1 ding: we worden OUD :)

18. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    O ik heb t niet perce om 1 stagaire hoor.
    In het tehuis waar ik werkte liepen er veel van die meiden rond, niet alleen die ik onder mijn hoeden had hoor.
    Viel me gewoon erg op, de meeste waren gewoon echt ongemoriveerd...kwamen standaard te laat, hadden nooit hun opdrachten af.
    Tuurlijk zat er ook wel eens iemand tussen waar meer achter zat en dat vind ik dat ook niet erg als die soms achterlopen ofzo.

19. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik denk ook dat ze tegenwoordig gewoon veels te veel kansen krijgen. Wanneer het ff niet gaat komt er een faalangstrainer/psycholoog/mentrix/etc om de hoek kijken om plannen op te stellen en die zorgt weer voor verzachtende omstandigheden voor zo'n leerling.
    En eigenlijk zou je zo'n meid waar jij het over hebt gewoon 3 kansen moeten geven: 3 keer te laat? Dan vliegt ze eruit! En dan ook ECHT! (want tegenwoordige dreigen ze wel, maar gebeurt het gewoon niet).

En er komt ook steeds meer psychologisch geneuzel bij. Het word je onderhand aangepraat. Gooi die jongeren/kids gewoon eens in het diepe! Denk niet te snel dat iemand iets niet kan! Laat zo'n kind gewoon eens bikkelen, is alleen maar goed. Dan leren ze ook dat het niet allemaal vanzelf gaan of dat het geld vanzelf binnenkomt en krijgen ze ook wat meer respect voor hun ouders en hun spulletjes.

20. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Toen ik 13 was hadden we wel internet en een pc, en ik ben al 30, :)

En we hadden ook heel veel zenders toen ik jonger was, want we hadden toen al een schotel

Ik denk dat deze generatie het juist moeilijker hebben. Nog meer keuzes, ouders die allemaal "moeten" werken,

Ouders die al verwend zijn opgegroeid ( ik heb het over mijn eigen generatie) omdat ze hippie ouders hadden.

Elke dag keiharde TMF, MTV of andere muziek horen omdat je ouders dat lekker vinden.

Ik denk dat wij het makkelijker en leuker hadden. Veel vrijheid en nog net niet teveel internet om daar steeds achter te blijven hangen. Alleen nog maar de leuke dingen ontdekken van het internet.

Nee ik ben blij dat ik in de jaren 90 ben opgegroeid als puber.

Deel Deze Pagina