Even spuien hoor ( en wie weet heeft iemand de magische oplossing.... (A)) Ik heb nu zo'n 8 jaar katten. Na altijd katten te hebben gehad bij mijn ouders, wilde ik er graag ook een toen ik op mezelf ging wonen. Er kwam dus een lief, schattig kitten. Hoewel ik weet dat katten in principe niet echt op te voeden zijn, heb ik toch mijn best gedaan . Niet op het aanrecht, niet op de eettafel en niet krabben aan meubels. Het opvoeden zette nog niet echt zoden aan de dijk, maargoed, hij was nog jong en moest leren,dus we gingen gewoon verder met corrigeren. Na een aantal maanden kwam er een kitten bij, een vondelingetje, gevonden in de stal van de boerderij waar ik toen paardreed. Hij was pas 5 weken oud en zou niet overleven alleen in de kou ,dus toen ik zeker wist dat moeders niet meer ging komen heb ik hem meegenomen. Echt een schat van een beestje, hing erg aan mij ( stiekem heel schattig ), en was goed te corrigeren. Helaas mocht het lieve beestje maar 3 jaar worden, hij bleek een ernstige hartafwijking te hebben. ( waarschijnlijk ook de rede dat hij was verstoten door zijn moeder). Na een tijdje leek kat 1 toch wel erg eenzaam, dus vanuit een opvang een kitten erbij genomen van 13 weken oud. Dit ging onderling na een paar dagen al heel goed, dus daar was ik blij mee. Dan nu het 'probleem'. Ondanks dat ik ( wij) erg mijn best doe om de katten op te voeden, kan ik wel zeggen dat dit ( vooral bij de oudste), grandioos is mislukt. Modderpootjes op het aanrecht of stiekem een bordje aflikken kan ik wel mee leven ( en stiekem ook om lachen soms ), maar het eeuwige gesloop.... Serieus, níks is veilig. Mijn bank van 4 jaar oud lijkt wel derdehands, de eetkamerstoelen hebben we maar vervangen omdat ze van pure wanhoop uit elkaar vielen en een de houten eettafel is niet veilig voor de nagels. Planten kan ik niet neerzetten want die worden uitgegraven, bloemen uit een vaas worden omgetrokken en ik kom er net achter dat mijn nieuwe boxkleed wel de prullenbak in kan omdat er zoveel halen in zitten. Mijn hormonen zullen het gevoel wel wat versterken nu, maar dit is wel iets wat al jaren speelt. Mijn vriend is er echt helemaal klaar mee, we leven gewoon in een katttenhuis. Het zorgt ook best wel voor veel spanningen tussen ons. Ik vind het zelf al vervelend, en vriend klaagt dan ook nog een steen en been tegen mij wanneer er weer eens iets kapot is, waar ik dan ook echt niks aan heb. Ik heb voor over de nieuwe eetkamerstoelen een hoes genaaid, die moet eroverheen als we weggaan. Verder bedekken we de leuningen van de bank met kleden en zetten we de krabpaal voor de hoek. 'Even snel' weggaan is dus geen optie. Dat boxkleed van net was de druppel, helemaal nieuw, net van de week in de box gelegd en het ziet er niet meer uit. Ik ben op het punt beland dat ik in staat ben om in de schuur een kattenluik en een hoekje met warme mandjes te maken op dit moment. Als er iemand aanbelt die op zoek is naar twee katten mogen ze de voerbakjes er gratis bij hebben bij wijs van spreken . Ik ben iemand die altijd huisdieren houdt zolang ze leven, heb een hekel aan 'wegdoen' of ' het komt niet meer uit', maar nu... Dus, wie heeft dit meegemaakt, heeft iets van verandering voor elkaar gekregen en wil dit met mij delen?! . Katten zijn nu dus 3 en 8, dus dat pubergedrag is het niet meer lijkt me. Beiden zijn overigens geholpen, komen buiten en krijgen voldoende aandacht e.d, dus dat is het niet... Zo. Dit alles een keer uitspreken lucht best wel op, stiekem....
Ik snap het probleem. Wij hebben maar één poes maar hier hebben we onze handen vol aan. Niet omdat ze nou zo'n sloperd is maar vanwege haar enorm verwende divagedrag. 😏 Het is wel een binnenpoes en komt alleen buiten in de tuin. Om schade aan de meubels te voorkomen (ze krabt gelukkig niet veel) knippen wij haar nagels. Dat kan omdat ze dus niet buiten komt en zich niet hoeft te verdedigen tegen andere katten. Misschien iets voor jou, of zijn het echte buitenkatten?
Zucht helaas.... ik zit volledig in hetzelfde schuitje. Heb 2 reuzen van 4 jaar en niks is veilig. Sterker nog, van de week was het toppunt. Harde knal 's nachts en daarna gesuis. Toen we bij positieven waren toch beneden gaan kijken. Had 1 kat dus in de gootsteen gezeten, het putje dichtgetrapt en de kraan vol open gemaakt. Met als gevolg dat het water tot in de gang stond. Moet er niet aan denken wat er gebeurd was als we het niet gehoord hadden. Verder banken niet veilig, hebben een waterfontein die helemaal ingebouwd is in een loodzware plantenbak met stenen erop omdat alles omgegooid moet worden. Vazen alleen van onbreekbaar materiaal want die worden elke nacht wel omgegooid. Afzuigkap al ontzet omdat ze daar op gaan slapen. En dit lijstje gaat nog heel lang door. Kan er inmiddels wel om huilen, zijn zelf zo zuinig op opnze spullen maar zij maken alles kapot. Sta er hetzelfde in als jij, katten neem je hun hele leven en zou ook niet weten wat ik zonder ze moet want ben gek op ze. Maar het feit dat ze alles slopen begint wel erg zwaar te wegen.
Ik zou daar ook echt niet mee kunnen leven.. Misschien heel egoïstisch, maar ik zou WEL de keuze maken ze weg te doen.. Ik begin dan ook echt niet meer aan huisdieren.. We hebben momenteel alleen nog een hondje van 10 jaar.. dus dat duurt ook geen jaren meer.. dit is een schat, maar ook van dit beestje word ik weleens gek.. als de deurbel gaat bv.. Alsof de wereld vergaat.. *zucht* Nee hierna geen beesten meer.. misschien een goudvis
Tnx voor je reactie! Niet fijn voor jullie, maar wel voor mij, een beetje herkenning . Ze komen beide buiten, alleen de oudste doet een rondje frisse lucht en zit verder binnen, zijn nagels knip ik. De ander is een echte wildebras, hangt in bomen en vangt alles ( en is wit, langharig ), dus die knip ik liever niet. Nu is de oudste meer de krabber, de ander meer de plantensloper... Dus kan niet zeggen dat het nagels knippen hier helpt....
Mijn hemel, die van jou klinken nog een tandje erger! . Heftig hoor! Het is ook echt moeilijk om dan wel de leuke momentjes met ze te zoeken merk ik, denk al snel iets van 'stomme slopers' ofzo... Ik ben wel blij met de eerste reacties. Was bang meteen neergezet te worden als makkelijk en ' geef de katten de schuld maar, je wist waar je aan begon'. Hoe staan jullie mannen erin?
Wat ik zeg, als er zich een tophuisje zou melden zou ik het zeker overwegen. Kan me ook niet voorstellen dat de beestjes zich op dit moment erg gewenst voelen . Maarja, je weet dan weer niet waar ze terecht komen e.d. Of ik zadel er andere mensen mee op....
Wij hebben er ook twee en sinds de baby er is wonen die overdag in de schuur/buiten. 's Ochtends krijgen ze daar hun voer. Er is een kattenluikje dus daar zitten ze beschut en droog en er staat een lekker stapelbed. Als alle kinderen 's avonds op bed liggen, mogen ze naar binnen en dan slapen ze in de gang. Vind het een prima oplossing voor iedereen.
Is het geen optie de katten 's nachts en met weggaan in een bench te stoppen (apart) dan kun je in ieder geval met een gerust hart weggaan... wat ik met mijn kitten deed als ze wat stouts deed was haar op te sluiten in haar reiskoffer.. vond ze natuurlijk niet leuk... verder ben ik niet bepaald flauw met haar, als ze wat doet wat niet mag dan gooi ik haar hardhandig buiten... dan kan ze daar lekker de boel slopen... maar goed, ik heb eigenlijk verder een schat van een poes die ook wel eens haar streken heeft.. maar een plant molesteren e.d. heeft ze nog nooit gedaan! Ik zou persoonlijk echt niet gerust zijn met een baby op komst! straks komt hij een keer in het ledikant en molt hij alle dekens ofzo :S
Kwamen ze daarvoor binnen? En miauwen ze dan niet de hele boel bij elkaar ( dat zie ik die oudste van mij wel doen namelijk , die blert nu al alsof hij gemarteld wordt als hij niet a la minute naar binnen wordt gelaten....)
Hier ook wel wat last van gekrab, maar niet zo erg als bij jou. Wij zetten de katten in de nacht en als we weg zijn ook in de hal. Dan kunnen ze in de halletjes, op onze slaapkamer en op de trappen. Daar hebben ze ook een krabpaal. Kunnen ze in elk geval niet hun gang gaan zonder dat we er bij zijn. Wij gebruiken de plantenspuit trouwens veelvuldig bij ongewenst gedrag. Dat helpt wel.
Ik wordt ook ooit (dagelijks ) gek van onze katten, maar ik ben echt niet van plan ze weg te doen. Maar hier gaan ze dus echt wel naar buiten als ze vervelend doen. Wij hebben een luikje in de schuur en ze mogen alleen binnen als er ook iemand thuis is (of alleen even weg). Maar als ik bv eten klaar heb staan en de kinderen nog ergens mee moet helpen, zitten meneer en mevrouw dus al boven op tafel om alles op te eten. Ook als ze al eten gehad hebben. Zulke dingen geef zoveel irritatie. Nu zet ik ze meteen buiten als dat gebeurd. Doordat ze buiten zijn krabben ze ook niet meer zoveel en als ze het wel doen ben ik erbij en kan ik ze stoppen. En als ze dan nog niet luisteren gaan ze gewoon even lekker buitenspelen. 's nachts slapen ze ook in de schuur
Wat vervelend zeg! Vind het ook wel ver gaan dat je alles af moet dekken als je weg gaat... Wij hebben ook drie katten maar gelukkig niet zulke slopers. Goed, ze scherpen hun nagels wel eens aan de bank maar niet in het extreme. Mijn zus haar katten leven 's nachts in de hal, komen niet in de woonkamer dan...En overdag buiten en in de schuur. Daar hebben ze ook een kattenluikje en mandjes. Overkomt ze niks van hoor! En als je niet thuis bent kunnen ze wat afmauwen maar daar heb je dan geen last van. Ze zullen ook gewoon moeten wennen aan een nieuwe situatie. Maar als het zoveel spanning oplevert zou ik het wel serieus gaan overwegen.
In een bench zou evt kunnen, maar denk dat ze dan 'gek' worden. Verder, om nou twee benches in de huiskamer te zetten.. Win geven ze ook wel op hun donder hoor, of naar buiten als het te bont wordt. Maar vaak gebeuren dingen dus als we weg zinn, helaas. Dankje voor je reactie! Het is mij tweede kindje. Bij de eerste waren ze juist erg afstandelijk van de baby. Wel een keer in kamertje geplast btw, ook zoiets. Gelukkig is dat nu ( nog ) niet aan de hand....
Wie weet is in de hal inderdaad een idee, dan maar kleinere ruimte. Ze mochten altijd bij ons op de slaapkamer, dat ging eigenlijk wel goed. Totdat we een maand of 6 geleden een nieuw bed kregen ( boxspring met stoffen onderkant) en daar de eerste halen inzaten. Vanaf toen is dat ook verleden tijd...
Dat van dat eten is ook erg bekend! Of als ik inderdaad tafel heb gedekt en nog even naar de wc moet, in die halve minuut is er dan wel wat gegeten/afgelikt. Gelukkig wordt zoontje nu wat ouder en stuurt hij ze zonder pardon van tafel, haha, maar irritant is het wel! Ik ga misschien de schuur toch serieus overwegen! Enige nadeel is dat wat ik al eerder schreef, de oudste kat blert echt letterlijk de buurt bij elkaar. We hebben dubbele beglazing en goede isolatie, maar hij blijft als een gekooide tijger over de vensterbank lopen voor de ramen, net zolang tot hij binnen is. ( en soms hou ik het best lang vol, als ik net gedweild heb bijvoorbeeld, maar hij geeft niet op ).
Las jouw reactie na het typen wat ik hierboven deed. Ik zal de schuur eens induiken en kijken naar de mogelijkheden. Ik ben nu met verlof en veel thuis, dus zal dan wel hard moeten zijn met buiten houden . En goed opletten in de zomer als de deur heel de dag open staat. Het gebeurt juist in de kleine momenten bij ons. Toen we de stoelen net nieuw hadden bijvoorbeeld, zoontje lag net een half uurtje in bed. Wij op de bank, katten beneden. Toen riep zoontje, ik even naar boven en vriend moest naar de wc, komen we weer beneden, hooguit 5 min later, en hoppa, in iedere stoel 3 lussen.... Misschien moet ik ze babysokjes ombinden .
Wow, als ik dit lees hebben wij eigenlijk super lieve katten! Lijkt me lastig dit.. Wij hebben overdag, als we er zelf niet zijn en 's nachts de deur van de woonkamer dicht. Dan kunnen ze niet op de bank/ tafels/ aanrecht/ planten. Eigenlijk dus alleen buiten en in het trappenhuis en in onze werkkamer. Die laatste hoeft niet netjes te blijven, dus dat scheelt. Het enige wat ik soms wel irritant vind is dat ze hun nagels scherpen aan de netjes geplamuurde muren.. Daar zitten nu allemaal nagelkrassen in.
Ten eerste katten in een bench??? Sorry hoor, hond in een bench kan prima, maar een kat in een bench wordt gek. Heb je niet een halletje waar je ze 's nachts/als jullie weg zijn in kan doen? Ik heb 2 katten en nergens last van. Oke ze komen wel eens op t aanrecht maar ja niets aan te doen met een open keuken en ze komen daar ook alleen maar als iker niet ben. Als ik er wel ben halen ze het niet in hun hoofd . Verder totaal geen slopers. Ze krabben hun nagels daar waar het hoort namelijk aan de krabpaal. Ik heb ze trouwens wel opgevoed en ze luisteren ook echt goed naar me, maar ja als de baas van huis weg is (of slaapt) dansen de katten op tafel