Hoe verder na behandeling endometriose?

Discussie in 'MMM clubs' gestart door Dora26, 18 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Aanstaande vrijdag krijg ik een laparascopie voor verwijdering van endometriose, een cyste (op rechter eierstok) en open zetten van mijn rechtereileider (vernauwd en slecht doorgankelijk).

Nu lees ik her en der verschillende verhalen, vooral over de endometriose... Beste is om nadien zo snel mogelijk zwanger te worden, aangezien de endo terug gaat aangroeien tijdens elke cyclus die je niet zwanger bent...ofwel de pil nemen, maar dat is geen optie met onze kinderwens ;)

De arts heeft ons gezegd dat de meeste vrouwen binnen het half jaar na de operatie zwanger zijn... Maar stel dat dit bij ons niet het geval is... Ik heb geen zin om over een half jaar dezelfde operatie te moeten ondergaan of om na een half jaar pas met behandelingen te starten...

Mijn vriend is ook al een heel pak ouder dan mij, dus we doen er al langer over dan we eigenlijk gedacht/gehoopt hadden. (we wilden eigenlijk nog een 2de, maar krijgen nu al de twijfel of we daar nog wel tijd voor zullen hebben :().

Wat denken jullie dat het beste is na een laparascopie en verwijdering van endometriose? Een goede vriendin zegt me dat ik moet vragen om met ivf te starten... Een kennis van een vriendin van me is in Jan Palfijn Gent meteen moeten starten met ivf toen de diagnose endo gesteld werd...

Verschilt de aanpak dan zo hard van ziekenhuis tot ziekenhuis?
    Wat denken jullie dat het beste is of wat zijn jullie ervaringen?

2. Nientjje

Nientjje Fanatiek lid

15 jul 2009
    2.743
    3
    38
    Na de eerste keer dat ik geopereerd werd aan endometriose kreeg ik iui. Maar na 2 maanden was het voor mij al duidelijk: de endo was terug (had weer veel pijn). En na een echo bleek dat inderdaad zo te zijn en werd ik doorverwezen voor ivf. Een half jaar later lag ik weer op de ok, maar nu in Gent. Na de operatie kreeg ik 3 maanden hormonen om alles stil te leggen en daarna gestart met ivf. Operatie-3 maanden hormonen-ivf is in de meeste ziekenhuizen de normale procedure en zou ik je ook aanrader, want vaak is de endo snel terug. Waar ben je onder behandeling?

3. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Ben jij ook van België?
    Ik ga momenteel in St. Imelda in Bonheiden bij Dr. Pelckmans (samenwerking met Leuven voor vruchtbaarheidsbehandelingen)... Dat is het dichtste bij ons en toch ook al bijna een uurtje rijden!

4. patries0

patries0 Lid

1 jan 2016
    26
    0
    1
    Hoi,

Ook ik weet sinds 2 jaar dat ik endometriose graad 3 heb (zit dus overal) ik heb de pil anderhalf jaar doorgeslikt en sinds een half jaar gestopt om door middel van een donor zwanger te raken.
    Nu merk ik dat het terug is doordat het op de bekkenzit doet lopen soms veel pijn. In februari is er overleg met verschillende artsen maar zoals het eruit ziet word ik geopereerd en er zoveel mogelijk weg gehaald en ook de doorgang in de eileider word schoon gemaakt.

Ik ga daarna niet aan de pil maar probeer gelijk weer omdat je dan de beste kansen hebt maar ook omdat mijn donor geen ivf wil, waarschijnlijk krijg ik progesteron creme omdat je door de endo een hoge oestrogeen hebt.
    Zelf let ik nu sinds een half jaar op mijn voeding en denk dat ik daardoor het zo lang uit heb kunnen houden. Vooral geen soja nemen!
    Wat ik wel heb vernomen is dat als je endo hebt ivf ook geen pretje is en door de hormonen wat je krijgt de endo nog eerder terug is.
    Succes met je keuze hoe moeilijk de ook zal zijn.
    Groetjes

5. Annesmalle

3 jan 2016
    15
    0
    1
    Zeeland
    Ik ben 5 jaar geleden geopereerd aan endometriose, daarna 2 jaar de pil doorgeslikt toen het helaas weer terug actief werd. Vervolgens doorverwezen naar Prof. Steven Weyers in het UZ Gent. Daar heb ik 3 maanden decapeptyl toegediend gekregen om in een soort overgang te geraken, dit maakte de endo heel rustig. Vervolgens weer 2 jaar de pil geslikt, tot het een half jaar geleden weer terug begon te groeien. Op aanraden van de arts gestart met ivf en zit nu in mijn 3e wachtweek van de terugplaatsing en heb vrijdag een echo + bloedtest om te zien of ik zwanger ben.
    Naast de decapeptyl/pil heb ik ook op mijn voeding gelet. Vooral het eten van speltbrood hielp bij mij heel erg tegen de buikpijn.
    Heel veel sterkte en succes met het maken van je keuze!

6. Nientjje

Nientjje Fanatiek lid

15 jul 2009
    2.743
    3
    38
    Ik kom uit Zeeland. Gent is redelijk in de buurt. Voor jullie geen optie?

7. MAO

MAO Lid

20 jan 2016
    81
    0
    0
    'T Gooi
    Hi! in november is er bij mij endometriose geconstateerd (en flink ook) ze hebben veel weg kunnen halen en dit bleek ook de oorzaak te zijn dat we niet zwanger raakte. 3 weken na de operatie begonnen met lucrin injecties daar nu 2 van gehad (beide werken 4 weken) en 5 februari begin in met de ICSI behandeling. De buikpijn is volledig weg!!! maar daar krijg ik opvliegers en slapeloze nachten voor terug.....maar hopelijk ook een klein wondertje. We grappen heel veel hopen dat het een tweeling wordt en ik me daarna permanent kan laten opereren want die vreselijke endometriose wil ik echt nooit meer terug.

Heel veel succes!!!

8. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Waauw ICSI... Komt dat enkel door de endometriose of zijn er bij jullie nog andere dingen vastgesteld? Veel succes gewenst in ieder geval!
    Stiekem hopen wij ook op een tweeling, dan hebben we ineens onze 2 kindjes en hoeven we daarna nooit meer dezelfde miserie te moeten meemaken ;)

Het vreemde is dat ik zelf geen last heb van symptomen... Ik heb wel pijn gedurende mijn cyclus (rond mijn eisprong en voor mijn menstruatie, maar die achtte ik normaal). Dus ik ben benieuwd hoe erg het gaat zijn eens ze alles vanbinnen kunnen zien! Vrijdag is het zover... Spannend wel!

9. yaraah

yaraah VIP lid

28 jul 2009
    5.189
    42
    48
    Vrouw
    zelfstandige
    België
    Dora ik heb ook endometriose, maar wij waren sowieso al aangewezen op ICSI dus heb ik na de laparascopie eerst Zoladex gekregen voor 3maanden om dan aan de pil te gaan en pas daarna beginnen met hormonen om mijn eicellen te laten groeien...

Een vriendin van mij had ook endometriose en zij moest van de gyn eerst 6maanden proberen natuurlijk zwanger te worden, maar hij had hun al gezegd dat ze eigenlijk al na 3 maanden bij hem terecht konden. Gelukkig was dat voor hen niet nodig en hebben ze nu een prachtig wondertje in huis van 1,5j oud.

Veel succes

10. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Bedankt allemaal dames!
    We zullen zien wat morgen brengt!

11. girlie12

girlie12 Bekend lid

30 apr 2014
    635
    68
    28
    NULL
    NULL
    Dames.. ik wil ook graag mee kletsen. Ben nog niet zover als jullie, maar het zit er wel aan te komen.
    We zijn namelijk iets meer dan 2 jaar onderweg en 2 iui's achter de rug.

Afgelopen week laparoscopie gehad. Hierna de schrik van ons leven, flinke endometriose. Helemaal niet verwacht, dus dat was een flinke domper. Diezelfde week Lucrin voor 4 weken gehad.
    Mijn gynaecoloog heeft overleg gehad met een andere gynaecoloog over wat het plan zou worden.
    Ik krijg volgende week eerst een echo van de nieren of de nieren betrokken zijn bij de endometriose. Als dit niet het geval is, dan kan een IVF-traject opgestart worden. Dus dan zouden we snel verder kunnen. De verwachting is wel 3x Lucrin spuiten voor een maand. Dus we gaan er voor dat de nieren buiten schot zijn gebleven, anders gaat alles anders. Maar daar wil ik nog niet over nadenken.
    Dit is al een positief verhaal voor ons, want in eerste instantie werd gezegd dat we waarschijnlijk een half jaar moesten stoppen en Lucrin kregen.

Heb verder geen idee hoe het IVF traject in elkaar zit. Enige wat de gyn heeft gezegd is dat Lucrin al stap 1 is. Dus die zit er al op. Verder heb ik wat in het forum gelezen en ben ik bij jullie uitgekomen. Laten het ook even op ons afkomen, even rust nu na een heftige week.

Vraagje over de bijwerkingen van de Lucrin. Kwamen deze snel? Heftig trouwens!!
    Ik heb donderdag de Lucrin gekregen, tot nu toe nergens last van. Slaap wel supervast 's nachts, maar dit kan misschien ook nog nawerking van de narcose zijn.

12. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Hier zat er bij mij aan de ene kant enkele kleine haarden endo en aan de andere kant een grote endo-cyste... Die zijn verwijderd en ook mijn eileiders zijn nog eens goed doorspoten, dus normaal moeten we het nu een half jaar op de natuurlijke manier proberen. De artsen geven ons een goede kans omdat ze ervan overtuigd zijn dat de cyste de grote oorzaak was van waardoor het niet wilde lukken. 18 februari mogen we terug op controle en gaan we de uitslag uitgebreid bekijken, maar voor nu ziet het er volgens hen goed uit!

13. girlie12

girlie12 Bekend lid

30 apr 2014
    635
    68
    28
    NULL
    NULL
    Dora26, dat is fijn nieuws! Fijn dat de cyste is verwijderd er alles nogmaals is door gespoten! Hopelijk snel zwanger van een wondertje!

14. missiej

missiej Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.232
    0
    36
    NULL
    NULL
    dora fijn te lezen dat het goed gegaan is! ik zelf ben vorige week geopereerd aan endo. ook ik had een cyste, deze is tijdens de operatie geknapt waardoor mijn eierstok bespaard is gebleven. ook eileiders doorgespoten en losgehaald van de buikwand en op 5 plekken zijn endo haarden weggebrand. wij gaan en mogen het nu een aantal maanden zelf proberen, helaas hebben wij pas in maart een controle afspraak.

15. MAO

MAO Lid

20 jan 2016
    81
    0
    0
    'T Gooi
    Het vreemde is dat ik zelf geen last heb van symptomen... Ik heb wel pijn gedurende mijn cyclus (rond mijn eisprong en voor mijn menstruatie, maar die achtte ik normaal). Dus ik ben benieuwd hoe erg het gaat zijn eens ze alles vanbinnen kunnen zien! Vrijdag is het zover... Spannend wel![/QUOTE]

Hi Dora,
    Nou mijn man is ook iets ouder niet dat dat alles zegt maar het helpt niet in ieder geval. Uit zijn zaad test bleek dat ze niet op nikes gaan zeg maar...trager en veel minder dan gemiddeld waardoor we voor ICSI in aanmerking komen. Eigenlijk ben ik daar heel blij mee want zo worden onze kansen een stuk groter! Ik word behandeld in ziekenhuis 't Gooi in Blaricum en voor de TP moet ik naar het VU in Amsterdam. Ik ben best een beetje zenuwachtig.
    Ik hoop dat je operatie goed gaat en je gyn je van goed advies kan voorzien! Hebben jullie ook een zaadonderzoek gedaan?

16. MAO

MAO Lid

20 jan 2016
    81
    0
    0
    'T Gooi
    Vraagje over de bijwerkingen van de Lucrin. Kwamen deze snel? Heftig trouwens!!
    Ik heb donderdag de Lucrin gekregen, tot nu toe nergens last van. Slaap wel supervast 's nachts, maar dit kan misschien ook nog nawerking van de narcose zijn.[/QUOTE]

Hi! Ik denk inderdaad van de narcose die heerlijke nachtrust! Ik weet dat de bijwerkingen bij iedereen anders zijn maar na 2 weken ben ik een nachtbraker geworden ik zit gemiddeld op 3-4 uur per nacht max. En aardige opvliegers voornamelijk savonds en ook snachts. Maar de toestand in mijn buik na 4 weken Lucrin was al vele maten beter nu bijna klaar om met ICSI te starten kan niet wachten! Heel veel succes!!!

17. MAO

MAO Lid

20 jan 2016
    81
    0
    0
    'T Gooi
    Ik wou weer veel te snel....top Dora dat het goed is gegaan!!! Ik hoop dat het snel "raak"is voor jullie en je niet in de MMM terecht hoeft te komen verder :)

18. girlie12

girlie12 Bekend lid

30 apr 2014
    635
    68
    28
    NULL
    NULL
    Vervelend zeg deze bijwerkingen. Tot nu toe nog geen klacht. Maar ben nog geen week onderweg.

Hoe weten ze dat na 4 weken de toestand in je buik al zoveel beter is? Hebben ze nogmaals gekeken? Meende nl dat ze zeiden dat het niet zichtbaar was op een echo.

Spannend dan kunnen jullie verder? Al bekend wanneer ongeveer? Hoefde je maar 1x lucrin? Was dit al vanwege icsi of vanwege endometriose?

19. girlie12

girlie12 Bekend lid

30 apr 2014
    635
    68
    28
    NULL
    NULL
    MAO ging jij ook menstrueren tijdens de Lucrin? Lees van sommige dat ze na 2 weken gingen menstrueren en vaak nog heftiger dan voorheen. Hoop 't niet! Zijn dan net een paar daagjes weg!

20. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Dag dames (allemaal),
    Goh wat lees ik toch veel verhalen hier...
    Ik wil alvast iedereen veel succes wensen! En met al die bijwerkingen, veel sterkte gewenst, het is niet te onderschatten! Hopelijk is dat kleine wonder daar snel en hoef je dit traject niet te lang te volgen!

Deel Deze Pagina