Gestoken door een hommel

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Esthertje, 29 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Esthertje

Esthertje Fanatiek lid

6 sep 2006
    1.807
    0
    36
    Haarlem
    Ik weet dat het niet vaak voorkomt, maar Youri is gestoken door een hommel!

Hij pakte hem met zijn handje en wij waren er te laat bij om te zorgen dat het beestje weg kon!

Nu werd zijn vinger wel behoorlijk dik en rood, maar na een half uur is hij niet dikker geworden, we hebben zijn vinger uitgezogen en daarna een koude washand erop!

Weet iemand waar we nu op moeten letten, een allergische reactie bijvoorbeeld of had hij dat dan al moeten hebben?

2. PoezieQ

PoezieQ Bekend lid

31 jan 2007
    580
    0
    0
    Hoi hoi,

Misschien heb je hier wat aan (heb even gegoogled voor je ;) )

Allergische reacties op een hommelsteek
    Bij sommige mensen reageert het lichaam op het hommelgif door de aanmaak van IgE antistoffen tegen eiwitstructuren in het gif. De aanwezigheid van deze antistoffen kan via een bloedanalyse vastgesteld worden. Mensen die “positief” zijn, kunnen bij een volgende hommelsteek een allergische reactie vertonen. Bij de allereerste steek is de kans op een allergische reactie overigens erg klein, omdat er nog geen antistoffen zijn aangemaakt.
    Een allergische reactie kan zich manifesteren door een grote tot zeer grote plaatselijke reactie. Soms wordt zelfs een volledige lidmaat in de reactie betrokken. Groter wordende plaatselijke reacties kunnen soms een veralgemeende allergische reactie voorafgaan. Dergelijke veralgemeende allergische reacties (“anafylaxie”) komen weinig frequent voor en kenmerken zich door het verschijnen van symptomen op andere plaatsen dan op de plaats van de steek. De symptomen zijn netelroos met jeuk, soms ook zwelling van het gezicht en de hals. Deze verschijnselen kunnen eventueel ook gepaard gaan met plotse darmklachten (zoals braken en diarree), duizeligheid, overvloedig zweten en koude rillingen. Ook kan het ademhalingsstelsel meereageren, waardoor een allergische persoon benauwdheid ondervindt en een gevoel van dichtgeknepen keel krijgt met ademnood als gevolg. Ook kriebel in de keel met hoestreactie komt voor. In ernstige gevallen reageert ook het hart- en vaatstelsel. Hierbij treedt bloeddrukval, bewustzijnsverlies en zelfs anafylactische shock op. Een algemene reactie manifesteert zich in de regel binnen de 30 minuten na de steek. Allergische reacties hebben de neiging om ernstiger te worden bij herhaling. Bij verscheidene steken is de kans op een ernstigere allergische reactie groter.

Volgens mij is de kans dat hij een allergische reactie krijgt heel klein.
    Sterkte ermee verder. Hopelijk heeft hij er niet teveel last van.

3. Esthertje

Esthertje Fanatiek lid

6 sep 2006
    1.807
    0
    36
    Haarlem
    Hier heb ik zeker wat aan, Dank je :thumup:

4. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    en iedereen maar tegen mij zeggen dat een hommle niet kan steken.
    Nou ik heb ervaring, ik was een jaar of 7. haha trauma's als ik er nu nog aan denk...

Sterkte met Youri.

5. Esthertje

Esthertje Fanatiek lid

6 sep 2006
    1.807
    0
    36
    Haarlem
    Normaal prikken ze ook niet, alleen als ze zich heel erg bedreigd voelen!

Maar ik heb het zelf nu gezien, ze kunnen echt, echt prikken!

6. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    ja zeker kunnen ze steken. En zelfs meerdere keren achter elkaar :(
    Kende een vrouw die 5 keer achter elkaar was gestoken door een hommel die in dr broek was gekropen :(
    ( was een collega op de hommelkwekerij )

7. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Toen ik een jaar of 11 was had ik een hommel in mn haar, uit reflex trok ik hem er uit.
    Ik ben toen ook flink gestoken. AU!
    Daar heb ik best lang last van gehad. Zeker een week.

Ik weet het nog precies, want het was op kamp in groep 8 en op de afscheidsmusical liep ik nog met een dikke middelvinger :(

8. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    wij waren toen in een bungalowpark en volgens mn moeder heb ik eht hele park bij elkaar gebrult, zo moest ik er van huilen haha

9. Kar76

Kar76 VIP lid

30 okt 2006
    5.124
    0
    0
    Maastricht!
    Sverre is gisteren ook gestoken (gebeten?) door een hommel! Hij had hem ook vast en ik was net te laat.. Hij liet hem los en een paar seconden later begon hij te krijsen. Echt zo zielig, hij trilde helemaal van de pijn. :( Ik heb er azijn op gedaan en na een half uurtje leek het beter. Wel een dik duimpje. Maar vandaag niets meer aan te zien.

10. Aszz

Aszz Niet meer actief

Och wat sneu!
    Nathan is nog nergens door gestoken of geprikt. Maar goed dat ik dit topic lees, nu ben ik misschien nog wat alerter.

2 van onze katten zijn wel eens geprikt door een hommel (ze waren met 'm aan het spelen.. :( )
    En die kregen echt super dikke pootjes. Ze leken er niet teveel last van te hebben en het zag er best wel komisch uit :)

11. Agatha

Agatha Fanatiek lid

16 sep 2007
    1.382
    0
    0
    :-s :(:
    Worden hommels ook al gekweekt?

Laatst zat er een mug pontificaal midden op mijn dochters klamboe (op de buitenkant), smachtend naar een hapje van die heerlijke spekarmpjes, en vanmorgen eentje op haar raam.
    Godzijdank voor de klamboe! :D

12. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    hihihi yep die worden gekweekt en dan verkocht aan planten/bloemenkassen om de bloemen te bestuiven.

Muggen grrr :evil:
    dat is een diersoort/insectensoort die van mij wel mag uitsterven :evil:
    of in ieder geval een stuk minder mag voorkomen.

13. Lon enTijn

Lon enTijn Fanatiek lid

23 mrt 2007
    1.783
    0
    0
    Zeker ik haat die dingen! Julian is afgelopen nacht wel een keer of 7 gestoken :cry: kind zit helemaal onder de bulten.

Deel Deze Pagina