Forum: wat is jou definitie ervan? En waarom kom jij hier?

Discussie in 'De lounge' gestart door Tigra, 4 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tigra

Tigra Bekend lid

15 dec 2014
    706
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hai allemaal,
    Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom jullie op dit forum komen en wat jullie definitie is van een forum.

De meeste van ons zullen hier gekomen zijn omdat we een zwangerschapswens hebben/hadden of zwanger zijn/waren. Dan is een forum een fijn platform om informatie te krijgen en ervaringen te delen. Dat was in ieder geval mijn reden.

Maar het grootse gedeelte van de onderwerpen staan in het stukje "algemeen" en "na de bevalling". Wat is jullie reden om daar een topic te openen of te reageren?
    Is dat om ervaringen te delen? Meningen van anderen te horen om je eigen inzichten te verbreden? Advies en tips te vragen?

Het valt me op dat vaak een topic wordt geopend, maar als er niet wordt gereageerd wat in het straatje van de ts past er gelijk een discussie ontstaat, vaak zonder een onderbouwde mening. In veel gevallen laat de ts een slotje op het draadje zetten.
    Dat verbaast me, want een forum is toch oa. bedoelt om te discussiëren? Je kunt zo je inzichten en kennis vergroten. Als een mening goed onderbouwd is kan een andere mening nuttig zijn.
    Want als je alleen antwoorden wil horen die passen in je straatje, kun je net zo goed geen topic starten.

Ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.

2. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Ik plaats een topic als ik een vraag heb. Bijvoorbeeld als ik benieuwd ben naar hoe anderen iets doen, of ergens zelf niet uitkom. Ben het met je eens dat een forum is om te discussiëren maar ook zeker ook gewoon vragen te stellen daar antwoord op te verwachten. Dus als ik zou vragen wat ik mijn zoontje allemaal voor groente kan geven wil ik geen antwoorden als "bijvoeden wordt pas aangeraden vanaf 6 maanden" bijvoorbeeld. Want dat was mijn vraag niet. Maar ik weet dat dat moeilijk is en betrap mezelf ook wel eens op het geven van een ander antwoord dan waar om wordt gevraagd ;). Zo werkt een mens nu eenmaal.

3. pandavliegen

pandavliegen Fanatiek lid

17 jan 2014
    3.675
    80
    48
    Mars
    Ben het met je eens. Zie een forum vooral als een punt waarop je kan discussiëren en meningen van andere horen. Als je alleen ja en amen wilt horen, dan moet je gewoon geen topic openen.

Vind het alleen lastig soms om te lezen hoe iets bedoeld is, in een face2face discussie zeg ik dus ook veel meer, en ben ik vele malen harder dan op het forum. (zeker hier op zp, op andere fora's dan kan het wat makkelijker, daar regeren de hormonen dan niet zo denk ik maar ;))

Verder ben ik hier gekomen om meer informatie te vinden over het medisch traject waar we toentertijd aan begonnen.

4. Rebelleflower

Rebelleflower Fanatiek lid

26 sep 2015
    1.256
    2
    38
    Vrouw
    Waarom ik hier kwam is idd omdat ik zwanger wou worden.
    Ik keek al een tijdje rond hier en toen we er echt voor gingen heb ik een account aangemaakt.
    In eerste instantie opende ik voor elk klein dingetje een topic omdat ik vooral heel onzeker was en aan niemand anders behalve mijn vriend mijn gezeur kwijt kon haha, maar die werd er ook een beetje gek van natuurlijk.

Nu kom ik hier om andere te kunnen helpen zoals ik het erg fijn vond om goede adviezen te krijgen als ik ergens mee zat of zit.
    En beetje rond te snuffelen :)

Wat mij idd ook opvalt is dat er snel discussies ontstaan maar dit komt denk ik doordat dingen heel anders kunnen overkomen dan het eigenlijk bedoeld is. Wat je zegt wordt voor 80% bepaald door je lichaamshouding en 20% van de woorden die je zegt..
    Maar goed je hebt zelf de keuze om ergens op in te gaan of niet toch :)
    Maar als je soms op andere forums kijkt kan het veeeel erger dan hier wel eens een discussie is.

5. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Als ik hier mag inhaken ben ik wel benieuwd of de leden hier ook nog op een ander forum actief zijn en zo ja op welke.

Ik ben hier vooral om mee te lezen en af en toe een vraag te stellen of mening/ advies te geven

6. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ik ben het met je eens. Idioot ook eigenlijk hoe vaak de topics dichtgegooid worden op verzoek van TS omdat de reacties diegene dan niet bevallen, dat maakt discussiëren waar een forum m.i. ook voor bedoeld is, nagenoeg onmogelijk. Gelukkig kan dat op het Viva forum e.d. nog wel, op ZP ben ik niet zo veel meer te vinden als vroeger toen het nog een stuk leuker was. 😌

7. Vintage35

Vintage35 Bekend lid

7 mei 2015
    909
    885
    93
    Ik vind het heerlijk om te sneupen binnen de verschillende topics. Moet zeggen dat ik hier veel tips en tricks opdoe.
    Ik heb al verscheidene producten aangeschaft nav topics hier. Oa de Meluna menstruatie cup en de Philips lumea.
    Het is wel grappig want soms zegt mijn vriend, hoe kom je daar zo ineens bij, of hoe weet je dat? 😀

8. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Ik denk dat het logisch is dat het grootste deel aan onderwerpen worden geopend in het algemene stuk en na de bevalling. Het stukje zwanger worden/zwanger zijn duurt over het algemeen korter, dus daar heb je relatief minder 'tijd' om actief te zijn.

Ik ben hier omdat ik het wel interessant vind om de ervaringen van anderen te lezen over 100000 onderwerpen. (dus niet alleen over kinderen krijgen en hebben, maar bijv ook als ik een vraag heb over een huis kopen oid kan ik op ZP ook ervaringen terug lezen, er is altijd wel een topic ergens over te vinden :D)

9. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    ik ben met de oudste hier al eens actief geweest maar eigenlijk alleen tijdens de zwangerschap.
    nu met de jongste had ik een nieuw account want ik wist niet meer wat ik jaren geleden gebruikt had als naam ed.
    maar ik vond het wel leuk om ervaringen te lezen en als ik wat wil vragen kan dat.
    ik heb ook wel eens wat geopend en later niet meer op gereageerd omdat het naar mijn mening dan een andere kant op ging dan dat ik bedoeld had.
    antwoorden hoeven natuurlijk niet altijd in je straatje te passen maar soms gebeurt het ook wel dat het verhaal een heel andere wending neemt en niet veel meer met je vraag oid te maken heeft.
    soms kom ik dingen tegen waarvan ik denk dat ik daar ook wel eens wat aan kan hebben en dan volg ik het wat meer.
    over het algemeen open ik niet veel topics ben meer een lezer en reageer hier en daar.
    ik vind het wel leuk om even te neuzen hier en daar en soms ook tijdverdrijf om weer even op het forum te zitten

10. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Waarom ik op dit forum kom:
    Verschillende redenen:
    - Op zoek naar ervaringen, tips van anderen, over iets wat in mijn leven speelt. Soms zoek ik bevestiging van een keuze, die ik gevoelsmatig al gemaakt heb. Soms zoek ik raad, omdat ik niet weet wat ik het beste kan doen in een bepaalde situatie. Ik sta wel open voor meningen, die haaks op de mijne staan, mits ze goed onderbouwd zijn.
    - Nieuwsgierig over andermans mening over een bepaald onderwerp, soms ook gewoon omdat ik benieuwd ben naar wat de meerderheid vindt / wat 'de norm' is (los van of mijn mening wel of niet valt onder die 'norm'.)
    - Ik vind het een fijn idee, dat mijn eigen tips/ervaringen mogelijk anderen kunnen helpen met hun issues. Soms betekent dit wel, dat ik denk dat mijn mening iemand kan helpen een andere (beter?) inzicht te krijgen en andere keuzes te maken.
    - Soms om een frustratie even kwijt te raken / van me af te schrijven.
    - Soms kom ik hier puur verveling/tijdsverdrijf, of even afleiding zoeken.

Mijn definitie van een forum:
    Een plek waar iedereen welkom is en waar bepaalde zaken besproken worden. Daarbij horen discussies. Het is normaal, dat men verschillend over dingen denkt en dat mag ook. Zolang je maar respectvol blijft. Als je naar behoren discussieert, dan dien je je mening ook te onderbouwen.

Mijn reden om in "algemeen" een topic te openen of te reageren:
    - Zie eerste vraag. Mijn leven draait niet alleen om mijn kinderen, dus ik heb genoeg onderwerpen om een topic over te willen openen, die daar niks mee te maken hebben. Nieuwsgierigheid, advies zoekend, willen helpen, en soms ook gewoon om te kunnen lachen.

Mijn reden om in "na de bevalling" een topic te openen of te reageren:
    - Als ik vragen /advies nodig heb over het gedrag van of een situatie met mijn kind(eren).
    - Als ik een topic zie met een vraag, waarbij ik denk dat mijn mening van nut is voor TS

Ik denk dat niemand met dat idee een topic opent, of om die reden een topic laat sluiten. Wat ik zie gebeuren (en me vast af en toe ook schuldig aan maak), is dat de reacties heel aggressief, beledigend, opdringerig, aanvallend, respectloos richting TS zijn. Uiteraard zijn die reacties zelden van medestanders van TS.

Op het moment, dat je alleen even je frustratie van je af wil schrijven, zit je hoog in je emotie en zie je dingen heel zwart-wit. Je kunt dat zelf niet goed nuanceren. Als je vervolgens de volle laag krijgt van reageerders, dan verergert dat alles alleen maar. Komt ook nog eens bij kijken, dat geschreven teksten op internet makkelijk met een verkeerde intonatie geïnterpreteerd kunnen worden. Al helemaal als de schrijver minder goede communicatieve vaardigheden heeft én de lezer al gepikeerd is.

Dit geldt ook als je eigenijk uit onzekerheid alleen bevesitiging zoekt. Als iemand dan totaal zonder nuance tegen TS in gaat, dan snap ik dat je die dan tegen de haren in strijkt.

Ik heb het zelden zien gebeuren, dat een topic gesloten wordt, omdat wat men zegt niet in het straatje van TS past zonder dat er een nare toon wordt gebruikt. Ik denk, dat je nog geen 10 topics kunt vinden van de afgelopen 6 maanden, waar het topic werd gesloten terwijl iedereen netjes bleef. Het gebeurt wél regelmatig, dat de persoon die dan respectloos reageert, dit zelf niet doorheeft (of doet alsof zijn/haar neus bloed).

11. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.185
    823
    113
    Hoi,

Leuke vraag, goed om over na te denken.
    Ben zelf lid geworden toen ik zwanger was van de eerste, maar na de bevalling zoveel vragen omdat onze.kleine beel huilde en niet goed in haar vel zat. De tweede helaas ook geen roze wolk dus ik had weer veel tips nodig! Je komt zoveel tegen met zo'n kleine baby en tijdens de.peuterpuberteit weer enz. Gewoon heel handig dit forum:D

Dus vandaar...

12. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind een forum een discussieplatform. En zeker geen theekransje waarbij we spreuken als: leven en laten leven moeten hebben of alleen maar antwoorden met: meid, gewoon doen wat jij denkt dat goed is.
    Ik denk dat je dan beter bij iemand op de koffie kunt gaan.
    Ik vind het goed om kritisch op elkaar te zijn en ja soms je ongevraagde mening geven.

De redenen waarom ik een topic open: omdat ik ergens een vraag over heb, een mening wil hebben, ergens benieuwd naar ben enz..

13. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Ik kom hier omdat ik alleen op papier sociaal ben :D

Ben in 2005 hier terechtgekomen nadat ik had ge-googled op 'bloedverlies in zwangerschap', wat toen ook op een miskraam is afgelopen. Daarna eigenlijk altijd als meelezer blijven hangen, en na nog 3 miskramen en 5 jaar verder, eindelijk in 2011 na de geboorte van mijn zoontje eens een keer zelf iets gepost.

Ik vind het nog steeds leuk hier, dus blijf nog wel even hangen.

14. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Ik ben hier in 2009 gekomen omdat we bezig waren met zwanger worden. Na 3 jaar uit eindelijk zwanger en heb veel gehad aan het forum en ook nu lees ik nog veel nieuwe dingen.

Voornamelijk "hang" ik in de lounge en af en toe schoolkinderen en mama en gezin.
    Mijn definitie van het forum: verschillende meningen en adviezen lezen en kijken of ik er iets van kan leren.

15. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    HIer ben ik het mee eens! Vaak wordt er aanvallend gereageerd tegen TS en vervolgens gezegd dat ze geen topic moet openen als ze tegen geluid wil horen.

Daarnaast komt de informatie via een forum heel anders over dan face to face en lijken veel leden ook wel eens te vergeten... :)

16. Tigra

Tigra Bekend lid

15 dec 2014
    706
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb het daar ook mee eens. Maar het gebeurd ook steeds vaker dat het de ts is die op een agressieve manier verdedigd op de aanvallen. Meningen worden vaak niet goed onderbouwd, wat een goede discussie belemmerd

17. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Ik ben hier terecht gekomen toen wij begonnen aan ons ivf met pgd-traject. De informatie op internet was heel medisch en in onze omgeving wist niemand dat we dit gingen doen. Daarnaast wist niemand wat het was. Ik was toen vooral op zoek naar lotgenotencontact en keek bijna nooit naar andere onderdelen van zp. Tijdens de zwangerschap ging ik pas rondkijken en werd ik een trouwe bezoeker.
    Ik vind een forum iets voor vragen en discussies maar ook om even je verhaal kwijt te kunnen of lotgenotencontact. Als ik een topic open is het voor de lol (in de lounge) of als ik een vraag heb en ik oprecht geïnteresseerd ben in verschillende antwoorden. Een beetje discussie vind ik juist leuk (wel respectvol maar je hoeft het echt niet met iedereen eens te zijn) en ik leer ook veel van zp. Als ik iets niet weet vraagt mijn man wel eens: staat er niks over op dat forum van je?
    Wat ik wel eens lastig vind is dat dingen die ik vreemd of grappig vind bij een ander kwetsend kunnen overkomen. Je kunt je schriftelijk toch minder goed uitdrukken. Ik betrap me er dus wel eens op dat ik een lang verhaal aan het typen ben om maar vooral te voorkomen dat ik iemand kwets. Dan ben ik mijn mening al aan het verdedigen zonder dat er iemand gereageerd heeft. Best stom dat dat blijkbaar nodig is.

18. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Voor mij is een forum voor de "leuk". Ik open een topic als ik een vraag heb en reageer op onderwerpen die me aanspreken en/of waar ik wat over te melden heb. Verder hecht ik niet zoveel waarde aan alle meningen op een forum. Wat mij ligt daar doe ik wat mee en voor de rest vind ik het wel best. Echt diepgaande onderwerpen zal ik niet zo snel plaatsen. Dat bespreek ik veel liever met mijn dierbaren.

19. Blinnie

Blinnie Actief lid

6 dec 2015
    208
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ken dit forum al vanaf mijn 19e. 11 jaar nu dus al o.o. Toen ben ik lid geworden om een collega van mijn werk in de gaten te houden (ben blij dat ik nu wat volwassener ben)

Soms is het voorgekomen dat ik dacht dat ik misschien zwanger kon zijn en dan kwam ik altijd weer hier terecht. Sinds een paar weken weet ik dat ik deze keer wel echt zwanger ben. En nu ben ik dus ook weer begonnen met reageren.

20. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Als er niet aangevallen wordt, zou er ook niet verdedigd hoeven worden. Ik kan me een recent topic herinneren waarbij jij echt over de schreef ging. Daar heb ik ook wat van gezegd. Ik was het inhoudelijk ook niet met ts eens, maar jij maakte echt een heel gemene opmerking. En daarna ging ts daar keihard tegenin en zei ook dingen, die niet kunnen. Dat was ook echt fout, maar wel te verwachten na zo'n reactie. Ik vind het ook erg typisch dat juist jij dit topic opent.

Edit: het was niet ts, maar iemand anders met een andere mening.

Deel Deze Pagina