wat smeren op erg pijnlijke tepel?

Discussion in 'Borstvoeding' started by mano82, Dec 28, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mano82

mano82 Fanatiek lid

May 15, 2007
    1,554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Wat helpt echt tegen rode, droge, schrale en erg pijnlijke tepel?
    Dochtertje heeft momenteel niets liever dan de rechtertepel met dichtgeknepen mondje hard te lossen.
    Het afkolven is dus ook erg pijnlijk :(
    Ik smeer lansolin, eigen melk en olijfolie (wat verzacht) maar het wil niet helpen.
    Vaker de linkerborst aanbieden is geen optie aangezien de linker veel minder melk aanmaakt ondanks het vaker aanleggen.
    Iemand tips?

2. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Hoi, wat heel goed helpt is purelan100. Topspul!

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik deed dan borstvoeding of Bepanthen en aan de lucht laten drogen ;)!

4. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Als je geen spruw hebt, aan de lucht laten drogen met druppels moedermelk, daarna idd bepanthen erop.
    Je dochter telkens opnieuw afkoppelen, en opnieuw laten happen, met een grote hap, zodat ze goed het grootste deel van de tepelhof in d'r mondje heeft.
    Veel kindjes gaan verloop van tijd wat slordiger drinken, loskoppelen en opnieuw aanleggen, houd ze weer bij de les ;)

5. mano82

mano82 Fanatiek lid

May 15, 2007
    1,554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Zit bijna voortdurend met de borst bloot want is ook pijnlijk in bh met compres, ga morgen dan maar Bepanthen halen.
    Erg bedankt voor de tips!

6. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    :oops: :oops: wat erg dat ik hier niet aan denk :oops: :oops:!
    Heb dit zelf met Ruben gehad en toen hebben jullie me idd ditzelfde aangeraden :D!

7. Devy

Devy Fanatiek lid

Aug 23, 2008
    3,437
    1
    0
    Tilburg
    Ik kan beamen dat je eigen moedermelk en Bepanthen heel goed werken. Ik ging de deur niet uit zonder een tube van dat spul, en ja moedermelk heb je natuurlijk altijd bij je. Succes ik hoop dat het snel beter is.

8. Cookie

Cookie Bekend lid

Jun 25, 2007
    705
    0
    0
    Als je Bepanthen gaat kopen, let er wel op dat je zalf koopt en geen creme. De creme is niet geschikt voor pijnlijke tepels, maar voor brandwonden geloof ik.

9. 4days

4days Niet meer actief

Nestosyl en sudocrem helpen bij mij ook goed.

10. Mijn kraamhulp gaf mij calendulanzalf van Weleda en dat helpt echt supergoed. Die van VSM is niet fijn, die is veel te vet.

11. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Sudocreme tast de beschermlaag van je tepel aan, dat is af te raden.

12. 4days

4days Niet meer actief

ohw, minder

13. saar

saar Fanatiek lid

ik zou er zeker voor zorgen dat je tepels kurkdroog blijven, maar je loopt al zonder beha, dus ze kunnen drogen. En ik heb altijd alleen bv gesmeerd en dat heeft me goed geholpen.

Lansolin heb ik al wel gehoord van een paar mensen die het een topper vinden, maar dat doe je al lees ik.

Pijnlijk eh... ;) Ik kan het me nog levendig voorstellen hoe het voelt als ze je tepels als elastiekje gebruiken.

14. mano82

mano82 Fanatiek lid

May 15, 2007
    1,554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Hoi meiden,
    aangezien ik een tijdje in België verblijf ben ik hier producten bij de apotheker gaan halen. Hier hebben ze Bepanthol ipv Bepanthen. Dat spul bleek echt niet te helpen, het werd zelfs erger... en op de bijsluiter staat indd iets van brandwonden enzo :confused:
    Maar de apotheker vertelde me dat de ernstige koude ook invloed kan hebben op de tepels en aangezien ik vaak buiten ben, kan dat er indd wel mee te maken hebben. Heb nu enkele tepelkloven en open scheurtjes net aan de tepelplooi.
    Erg pijnlijk allemaal.
    Ik ben bij een andere apotheker gegaan en deze gaf me Senophile wat speciaal voor tepelkloven wordt gebruikt. Ik combineer dit met Lansinoh en het lijkt wel ietsje te helpen...

Weet iemand van jullie trouwens of spruw met tepelkloven kan te maken hebben?
    De lipjes van Louiza zien al enkele dagen een beetje wit aan de binnenkant, komt volgens mij wel door het zuigen aan de speen, is een beetje verveld met wit van melk volgens mij (?). Verder merk ik helemaal niks.

15. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Maar tepelkloven komt echt niet van kou hoor....
    Dat komt echt doordat je dochter niet goed aangelegd is.

Over die bepanthen heb je dan wel de zalfvariant meegehad? De schuim/mousse variant wordt idd als koelingsfoamspray gebruikt bij brandwonden.
    Dat is niet voor je tepels bedoeld.

Je moet echt de zalfvariant hebben, die houdt de boel ook goed vet, de creme is te waterig.

Spruw en tepekloven zijn in die zin aan elkaar gerelateerd dat als je kindje spruw ontwikkeld en daardoor verkeerd aanhapt, er daardoor wel kloven kunnen ontstaan.
    Als je toch in Belgie bent kan je net zo goed uit voorzorg Daktarin orale gel halen, en eventuele spruw behandelen.

16. mano82

mano82 Fanatiek lid

May 15, 2007
    1,554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Bedankt jingels voor je reactie. Ik ben niet zeker dat m'n dochtertje spruw heeft (het lijkt meer op vervelling door het zuigen aan de speen en het is gelijkmatig over de lip), ik wacht het even af, desnoods ga ik morgen Daktarin halen.
    Is indd goed spul, heb het tijdens m'n zwangerschap nodig gehad.
    De zalf die ik meegekregen heb, Senophile, helpt goed (totnutoe), dus ga ik er even mee door. Ik denk niet dat ze hier Bepanthen zalf verkopen want toen ik erom vroeg, gaf die me Bepanthol mee, is een witte crème. Misschien is Senophile zalf gelijkaardig met Bepanthen...

17. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Gelukkig dat het wat beter gaat.

18. mano82

mano82 Fanatiek lid

May 15, 2007
    1,554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Het gaat ietsje beter maar van zodra ze weer drinkt, gaat de wonde weer open, het is ondertussen een open snee van anderhalve cm lang, aargh erg pijnlijk dus. Volgens mij kan de wonde niet helen zolang ze eraan blijft drinken, ondanks het goed aanleggen. Ik bied nu vaker de linker aan maar de rechter geraakt altijd eerder vol...
    Weet iemand of een tepelhoedje kan helpen? (heb dat nog niet eerder gebruikt)

19. duikster

duikster VIP lid

Nov 13, 2005
    5,714
    73
    48
    ik heb veel baat gehad bij de compressen van Bioclin. dat zijn compressen die je tussen de voedingen in gewoon op de tepels kunt laten zitten en die hun werking dan op de tepel hebben. Ik had een kloof van ruim een cm en al anderhalve week aan het smeren geweest met bepanthen maar dat hielp niets. Met het bioclincompres erop was het na 3 dagen dicht en weg.
    Ze zijn te koop bij de betere drogist, hier bij de DA drogist. Het is van hetzelfde merk als lanolinecreme. Maar de bioclin compressen waren echt een turboboost voor mijn tepels om te helen.
    Multi mam kompressen voor de overbelaste tepels....van Bioclin dus. Heb net nog even op het doosje gekeken.

20. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

Apr 13, 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Tjee wat vervelend zeg! Dat zal wel erg pijnlijk zijn! Tepelhoedjes zijn vaak geen goed idee. Je kindje kan dan minder makkelijk de borst legen wat funest kan zijn voor je productie! Kun je geen lactatiekundige bellen? Het lijkt erop alsof je aanlegproblemen hebt! Succes in ieder geval!

Share This Page