meer voeding aanmaken met kolven?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by mama suus, Nov 10, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mama suus

mama suus VIP lid

Aug 18, 2008
    7,510
    188
    63
    somewhere
    hai vraagje,

we hebben aan de borst geprobeerd maar dit lukte niet (ingetrokken tepels en hij wilde niet goed zuigen)
    bij onze dochter heb ik 8 wk gekolfd dit ging goed en er kwam steeds voldoende melk. dit keer is het dus wat lastiger er komt niet genoeg uit. nu krijgt hij ook al de fles want dit keer zit er in mijn melk niet geneog voeding (hij kwam niet geneog aan op alleen borst zelfs een keer maar 10 gr in een wk)

ik kolf bijna elke maaltijd en mag blij wezen als ik uit twee borsten dan 50ml of iets meer haal. dus gooi van een paar keer bij elkaar zodat ie toch nog een of 2 keer een bv flesje krijgt.

maar goed hoe krijg ik nou weer meer melk. ik kolf dus echt elke 3 uur af en toe leg ik hem nog aan met tepelhoedje wil dit dan wel maar dan krijgt ie dus ook neit gneeog want is ie binnen een uur weer hongerig.

gr suus

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Suus,

Het lijkt mij dat het kolven inderdaad niet echt effectief lukt. wanneer moeders 30-50 ml kolven betekend dat meestal dat er geen toeschietreflex ontstaat.

Dat kan door verschillende oorzaken komen. enerzijds moet je in de goede "mood" zijn om te kolven. enige vorm van druk/stress kan al betekenen dat het toeschieten niet lukt. (Het hormoon oxytocine word geremd door het hormoon adrenaline wat bij stress vrijkomt)

Als je steeds meer gefocust raakt op de ml's dan is dat niet goed en geeft (al dan niet bewust) stress.

Daarnaast kan je nog denken aan je kolf. Welke kolf gebruik je, past die goed op jouw tepels,etc.

Heb je al eens gebruik gemaakt van syntocinon neusspray om het TSR op te wekken? Dit kan je op recept via de huisarts krijgen.

Misschien lees je hier nog wat tips:
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Afkolven: hoe kolf ik genoeg melk?

Succes en als je nog vragen hebt dan lees ik het wel.

Ilse

Share This Page