Vanmorgen had ik een controle afspraak bij de gyn. Daar werd me verteld, dat ik Rhesus-negatief ben, dus ik krijg straks weer een bloedonderzoek en een injectie. Zou iemand me uit kunnen leggen hoe dit zit? Meestal na zo'n controle afspraak moet ik me alles laten bezinken. Dus had de gyn wel kunnen vragen, maar moet het voor mezelf eerst op een rijtje heb.ben Zelf maak ik me hier niet druk om, maar wil gewoon even weten hoe het in elkaar steekt. En hoe de invloed van de factor van me vriend heeft. We weten niet wat zijn bloedgroep is. We hebben kunnen informeren, dat zijn moeder A-positief is en zijn vader AB-positief. alvast bedankt groetjes Eyore
Hallo Eyore. Rhesus negatief is ook niks om je zorgen om te maken. Ongeveer 16% van de vrouwen in Nederland is rhesus negatief. We doen extra bloedonderzoek bij 30 weken, om te kijken of je geen antistoffen tegen bloed van de baby aanmaakt. Dit kun je aan gaan maken als er bloed contact is geweest tussen jou en de baby. De kans dat dit gebeurd is zeer klein in de zwangerschap. Je krijgt de injectie om ervoor te zorgen, als er bloedcontact is geweest of richting/bij de bevalling gebeurd, jij geen antistoffen gaat aanmaken. Want maak jij antistoffen tegen het bloed van die kleine aan, kun je het bloed van die kleine afbreken. Na de geboorte bepalen we de rhesusfactor van de baby, is deze negatief krijg je geen nieuwe injectie, anti-d noemen we dat trouwens. Is die kleine positief dan wel. Wat stel er is bloedcontact geweest tussen jou en de baby bij de bevalling, kun jij dus de antistoffen aanmaken en kan het in een volgende zwangerschap problemen veroorzaken. De rhesusfactor van de vader heeft ook invloed op de rhesusfactor van de baby. Maar zouden jullie beide rhesus negatief zijn kun je altijd nog een rhesuspositief kind krijgen. Dit heeft te maken met recessief en dominante allelen, maar hier ga ik niet me vermoeien. Dat word te ingewikkeld. Hopelijk is het allemaal duidelijk. Groetjes Ineke.
Hallo Ineke, Hartelijk dank voor de informatie. Het is duidelijk. En in gewoon Nederlands taal omschreven en niet van de medische wereld. Bedankt!! Groetjes Eyore