Hey meiden, Ik heb over een tijdje een HSG in de planning bij de gyn. Wie heeft dit al gehad en wil vertellen hoe dit in ze werk gaat en hoe je het ervaren hebt.
Hoi hoi, Ik ben zelf geen ervaringsdeskundige wat betreft hoe ik het zelf heb ervaren... Ik assisteer regelmatig bij HSG onderzoeken. Ik kan dus wel precies vertellen wat er gaat gebeuren: Er wordt een eendenbek ingebracht. Daarna wordt de vagina gedesinfecteerd met jodium. Dit kan wat kietelen en koud voelen. Daarna pakt de gynaecoloog met een tangetje de baarmoedermond vast. Dit is over het algemeen niet prettig (pijnlijk). Wij zeggen altijd dat de vrouw flink moet hoesten, dan voel je het eigenlijk niet. Daarna wordt er een lang instrument op de baarmoedermond (bmm) geplaatst. Hierbij wordt er wat aan het tangetje getrokken waarmee de gyn de bmm vast heeft. Voelt over het algemeen niet fijn. Als het lange instrument op de bmm zit wordt de eendenbek verwijderd. Dit geeft vaak al een opgelucht gevoel. Daarna wordt er contrastmiddel ingespoten. Dit geeft druk op de eileiders. Hoe dit wordt ervaren verschilt van vrouw tot vrouw, en ook of de eileiders wat verkleefd zijn of dicht zitten. Het inspuiten van het contrast wordt afgebeeld en (bij ons althans) de gyn bespreekt na het verwijderen van de instrument wat er is te zien (is alles goed of niet...) Neem van te voren een pijnstiller in (een softgel pil werkt vaak beter dan een standaard pijnstiller). Heel veel succes! De kans op een zwangerschap is na een HSG vaak groter!
Hey Jolijn, Dat is een goed en duidelijk verhaal. Mooi dat ik je zo tref dan. Zie er niet echt tegenop hoor, maar was gewoon benieuwd. Het is toch spannend. Heb voor die tijd eerst nog een samenlevingstest en daarna die HSG!! Maar wie weet wat er in die tussentijd nog op me pad komt. En anders ondergaan we het voor dit mooie doel. Het is in ieder geval al fijn dat die eendenbek er niet de hele tijd in lijft zitten. Die geeft toch al wat spanning. En als het dan nog wat zeer gaat doen dan is dat niet prettig. Bedankt voor je duidelijke antwoord.