Hoi dames, Hevig op zoek naar tips zet ik het toch maar neer..... Ik ben zwanger van de 3e, nog geen eens 13 weken maar ik heb zoveel last van spataderen 'van onderen' zeg maar . En dan bedoel ik dus niet mijn benen helaas . Bij de 2e kreeg ik hier vanaf ongeveer week 20 last van, ik heb toen steunkousen aangemeten gekregen tot de lies en spatader therapie gevolgd. Na mijn zwangerschap trok alles weg en had ik er nog maar weinig last van. Maar nu (ik draag die kousen al gewoon weer dagelijks dus) slaap ik met mijn benen omhoog en toch voelt het nu, om half 10 in de morgen, alweer of ik op mijn fietszadel geknald ben met mijn privé delen. Echt heel pijnlijk om nog maar te zwijgen van hoe het eruit ziet . Ik vind het nog wel heel vroeg om al naar die therapie te gaan, dat word denk ik niet zo lang/veel vergoed ook nog eens. Het maakt me ook wel een beetje bang. Als het nu al zo erg is, hoe erg gaat het dan nog worden? Kan ik überhaupt nog wel zonder ontzettende extra pijnen bevallen? 2e was keizersnede dus die ervaring heb ik niet, maar lijkt me toch heel pijnlijk als je daar ook nog eens op gaat persen Maar misschien zijn hier dames die het herkennen en me kunnen helpen met tips?? Alvast bedankt voor het lezen in ieder geval.
Hier ook een spatader aan de rechterkant vanonder. Hij is niet direct zichtbaar maar ik voel hem wel degelijk! Vooral met lopen voel ik een soort druk aan die kant en na lang zitten. Ik heb verder geen tips helaas, er is weinig aan te doen. Ik heb er buiten mijn zwangerschap ook geen last van, mits ik weer op eigen gewicht ben. Als ik wat zwaarder ben blijf ik hem wel voelen. Ook ik heb een keizersnede gehad, dus heb geen idee wat voor invloed het heeft/gaat krijgen op een normale bevalling. Dus ik lees even mee, daar ben ik ook erg benieuwd naar!
Hier ook een enorme kabel links in m'n lies, naast m'n schaamlip, weglopend naar m'n bil. Ik doe er niets aan, maar heb er wel last van. De vk heeft mij beloofd dat hij na de bevalling 99% kans weer helemaal verdwijnt. Misschien naïef, maar daar vertrouw ik maar op.
Dat heb ik dus ook, met lang lopen/staan/zitten. Heel vervelend vooral ook omdat je weet dat het niet beter zal gaan aankomende maanden. Ik lig nu plat op mijn buik terwijl ik dit typ, voor de afwisseling
Dat vertrouwen had ik bij de 2e ook en het klopte ook wel dus je vk kan heel goed gelijk hebben hoor. Het is ook niet dat ik er 'iets' aan wil laten doen nu maar ben vooral op zoek naar 'leeftips' om het minder vervelend te laten voelen
Dan lees ik zeker mee! Ik ben nu Curanol gaan smeren en masseer het geregeld (dit laatste is bij gewone spataderen ook vaak het advies, dus waarom hier niet). Curanol is eigenlijk voor aambeien, maar dat zijn in principe ook spataderen alleen dan op een andere plek. Geen idee of het werkt. Ben net begonnen
Ik had daar ook erg last van tijdens mijn tweede zwangerschap. (En ook nog eens van aambeien). Bij de eerste vooral van aambeien. De mate varieerde tijdens de zwangerschap wel, af en toe was het echt ontzettend opgezwollen. Niet te veel staan dat maakt het erger. Je hebt ook curanol pilletjes maar die mag je in het begin van de zwangerschap nog niet. Verder vond ik dr swaab de fijnste zalf. Tijdens de bevalling heb ik er geen last van gehad. De tweede was er na 3 persweeen. Na de bevalling ook geen last meer gehad.
Hier ook veel spataderen helaas... Linker schaamlip is 2x zo lang als de rechter door de gezwollen ader die er overheen loopt:x Ook veel dikke aders op mijn benen en bij de vorige zwangerschappen iets later ook een flink ei in mijn lies door de druk van de baarmoeder... Het lijkt net als of er wormen onder de huid zitten zeg maar... zoooo lelijk! bij de vorige zwangerschap steunkousen gedragen maar vond dat echt een hel! Zodra ik ze uit deed helse pijnen van het vullen van de aders en 2 sec later gewoon weer die wormen, dus deze keer geen steunkousen voor mij! Wat ik het meest pijnlijk vind is het moment dat de aders zich vullen met bloed,.. De pijn daarna ben ik blijkbaar aan gewend of zo. Bij de bevallingen geen last gehad, ben zelfs geknipt aan de kant van de spatader (2x!) dus dat viel mee. Na de bevalling waren de wormen snel verdwenen, alleen alles wat echt paars/blauw is verdwijnt niet.
Kijk dat wist ik dus al niet, er bestaat dus crème voor! En die kun je ook veilig gebruiken tijdens de zwangerschap? En, nog belangrijker in mijn geval, mag je die ook van onderen gebruiken? Hoop dat het werkt, zeker het proberen waard!
Ik snap precies wat je bedoeld, vind die kousen ook een hel. Maar bij mij geeft het wel een Veel fijner gevoel dus ik doe het toch maar. Ben wel blij dat ik voor de zomer uitgerekend ben anders werd het nog vervelender ben ik bang.