Neusspray en borstvoeding op gang brengen.

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door bollemama, 18 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bollemama

bollemama Nieuw lid

18 nov 2008
    4
    0
    0
    Hallo,

Ik ben Marleen en heb twee zoontjes ( 7 en bijna 2). Ben nu 15,5 week zwanger van nummer drie.
    Bij alle twee is de borstvoeding gigantisch mislukt. De oudste is veel te vroeg geboren en ik werd pas op kolven geattendeerd na 3 dagen. Heb het drie maanden (om de twee uur) vol gehouden (mbv speciale spray voor tsr), maar uiteindelijk met een topproduktie van 30 ml van 2 borsten opgegeven.
    Nummer twee leek in eerste instantie goed te gaan, maar hij viel constant na 2 a 3 minuten in slaap om vervolgens ook niet meer te gaan drinken. Gevolg: geen productie en een gestresste moeder. Dat heb ik na drie weken opgegeven (moest toen ook al bijvoeding geven ivm afvallen van zoontje).
    Nu wil ik echt heel graag dat het deze keer wel lukt. Misschien behoor ik ook wel tot die kleine groep waar het echt niet bij lukt..Maar ik wil het toch proberen.
    Al jarenlang ben ik verslaafd aan neusspray (Otrivin) wat ik meerdere keren per dag gebruik.
    Nu dan mijn vraag: kan neusspray de productie van borstvoeding negatief beïnvloeden?
    Wat kan ik verder nog doen om te zorgen dat mijn moedermelk tzt op peil is?

Alvast heel erg bedankt voor het lezen en het beantwoorden!

Groetjes,
    Marleen
    (bollemama)

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    hoi,

gefeliciteerd met je zwangerschap.

dat otrivin contraproductief werkt op de moedermelk productie is mij niet bekend, ik zal het eens navragen bij collaga's.

ik denk dat het verstandig is wanneer je een afspraak maakt met een lactatiekundige in de buurt, voor voorlichting later in de zwangerschap zodat je zelf de touwtjes in handen kunt houden door te bepalen wat je kindje nodig heeft (voedingssignalen, wel of niet kolven, heeft je kindje voldoende gedronken) maar ook om terugkijkend een beeld te krijgen wat er heeft gespeeld de vorige keren. Vaak valt tijdens zo'n gesprek de puzzel in elkaar en weet je wat je mogelijke valkuilen zijn. Daarnaast heb je elkaar dan al eens gesproken en is de drempel kleiner op het moment dat je bevallen bent en je moet iemand bellen.

succes en geniet vooralsnog van je zwangerschap!
    heidi margit

3. bollemama

bollemama Nieuw lid

18 nov 2008
    4
    0
    0
    Hoi Heidi,

Heel erg bedankt voor je antwoord! (sorry voor de late reactie).

Ik ga zeker met de lactatiedeskundige van het zkh waar ik ga bevallen praten. Ik weet dat stress een grote rol speelt bij mij (ik wil zo graag en dan lukt het juist niet!). Misschien kan zij mij meer op mijn gemak stellen. Ik had er overigens ook geen idee van dat het wel wat dagen kan duren voordat de bv fatsoenlijk op gang komt.

Ik had ergens op internet gelezen dat neusspray slijmoplossend is en daarom een negatieve werking zou kunnen hebben op de bv. Ik schrok daarvan en dacht dus meteen de oorzaak te hebben gevonden. Mochten jij of je collega's er toch niet meer over te horen krijgen dan hoor ik het heel graag!

Groetjes,
    Bollemama Marleen

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    je hebt neusspray en neusspray. de neusspray die we gebruiken wanneer we bijvoorbeeld 'vol' zitten omdat we verkouden zijn, is slijmoplossend.
    Oxytocinespray (wat syntocinon is) wordt juist bij voedende moeders ingezet. een ander doel dus.

veel succes!
    heidi margit

Deel Deze Pagina