Hallo! Omdat ik heel veel melkproductie had en dit er in straaltjes uit kwam zetten kreeg ons meisje veel last van buikkrampjes/reflux. Vrijdag hebben we besloten dat ik vanaf nu alles ga kolven en dus mijn melk vanuit een flesje geef, om te kijken hoe dit gaat -> perfect! We hebben een zéér tevreden meisje gekregen! Ze drinkt rustig, voor haar reflux hebben we johannesbroodpitmeel door de voeding. Alleen; ik kolf nu om de 4 uur. Mijn vriendin geeft flesvoeding, en zij vertelde mij wat haar dochtertje ongeveer per week dronk. Ik weet dus niet of dit hetzelfde is dan als ik ons meisje het flesje geef qua cc's wat ze 'mag' hebben, maar dat is nu ook een beetje mijn 'probleem': omdat ik nu elke keer kolf, krijg ik er steeds 'maar' 130 cc uit. Nu heeft ze hier genoeg aan, en als ze flesvoeding zou krijgen zou dit goed zijn voor haar 'leeftijd' nu heb ik mij laten vertellen, maar wat als ze volgende week meer zou willen? Dan heb ik dus een probleem, want dan haal ik er toch niet voldoende uit? Aan de andere kant denk ik: ik kolf mijn borst(en) helemaal leeg, dus zou ik haar aanleggen, dan zou ze er ook niet meer uit kunnen halen, toch? Hoe weet ik hoeveel ze 'mag' hebben uit de fles?
Hallo Elleke, Om uit te rekenen hoeveel moedermelk jouw kindje nodig heeft is er een simpele berekening. Je gaat daarbij uit van haar gewicht op dit moment. 150 ml moedermelk per kg gewicht vd baby per 24 uur. Dit getal deel je door het aantal voedingen (ik vermoed 6 bij jou) en dan heb je het aantal ml's per voeding. Kolf je te weinig per voeding, dan is het raadzaam om vaker te kolven (elke 3 uur bv ipv elke 4 uur). Is het dan nog niet genoeg dan kun je overwegen elke 2 uur te kolven. Wees voorzichtig met het geven van johannesbroodpitmeel. Zeker als de diagnose reflux niet door een arts is gesteld. Veel baby's spugen. Baby's die te veel melk drinken aan de borst spugen datgene wat ze te veel hebben gekregen weer uit. Dat wil niet zeggen dat deze baby reflux heeft en een middel daartegen nodig heeft. Ik zou het even een paar dagen zonder JBPM proberen en contact opnemen met je huisarts vanwege jouw vermoeden van reflux. Ik kan nl. niet uit jouw verhaal opmaken of je al bij de huisarts geweest bent voor dit probleem. Tot slot wil ik je nog vragen of je het fijn zou vinden om je dochter weer aan de borst te krijgen? Die mogelijkheid is er nl. zeker wel. Je kindje wordt groter en sterker en zal steeds beter in staat zijn om de melkstroom aan de te kunnen. Laat maar weten als je hier voor open staat, dan kan ik je wellicht wat tips geven. Succes.