kolven ochtendvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door LoveShineALight, 15 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LoveShineALight

LoveShineALight Fanatiek lid

16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Hoi Heidi,

Sinds bijna 5 maanden geef ik volledig borstvoeding aan zoonlief. In de ochtend (hij slaapt sinds 10wk door) drinkt hij 1 borst ipv 2. Vaak zit het s ochtends heel vol, met spanning. Ik kolf dan de borst die hij niet drinkt.
    Sinds een aantal weken is het soms (zo'n 1/ 2x per week?) zo dat ik geen spanning ervaar, dus minder noodzaak voel om te kolven.
    Ik vraag me af of het ongebruikelijk is om de ochtendvoeding na te kolven en of ik op zo'n 'niet veel spanning dag' wel of niet na zou moeten kolven.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Het is helemaal geen slecht idee om de ochtendvoeding na te kolven, ongeacht of je kindje nu beide borsten of niet drinkt. Zeker wanneer je overdag niet aan heel veel voedingen komt en je kindje slaapt door kan het helpen je productie in evenwicht te houden. Ook is het makkelijk kolven vaak omdat je combineert met voeden.

Het feit dat je borsten minder gespannen zijn kan te maken hebben met het natuurlijke verloop in borstvoeding: Zo vanaf een maand of vier zijn kindjes meer geïnteresseerd in hun omgeving ontdekken dan bij mama aan de borst drinken in alle rust. Ze zijn sneller klaar, sneller afgeleid en drinken korter aan de borst. Tegelijkertijd kunnen ze ook heel effectief drinken dus komen doorgaans niets te kort! Ook kun je merken dat je borsten tegen die tijd niet meer zo gespannen raken naar een volgende voeding toe. Dit is een normaal verloop, toch denken moeders soms dat de combinatie snel loslaten en kort drinken én slappere borsten dat er minder voeding beschikbaar is.

Heb je daar wat aan?

Deel Deze Pagina