Goedemorgen, Even m'n verhaal kwijt.. Beide kids heb ik maar een korte periode borstvoeding gegeven. De eerste 7 weken, want toen was ik er gewoon klaar mee. Miste een stukje vrijheid, wijntjes, uitgaan etc (ontaarde moeder 😉 Tevens wilde ik sowieso klaar zijn als ik weer met werk begon. Ik werk onregelmatig en heb werk dat je elk moment opgeroepen kunt worden. Ik zag dat toen totaal niet zitten! Ook al zijn er zat vrouwen die op het werk kolven. De jongste heb ik zo'n 10 weken borstvoeding gegeven, vorige week gestopt, maar man man wat vind ik dat jammer!! Ik ben er absoluut niet klaar mee. Ik vind het zo bijzonder en intiem. Ook al waren de nachtvoedingen soms zwaar, ik kan wel janken bij de gedachte geen borstvoeding meer te geven, maar het is voor mij geen haalbare kaart om het te combineren met m'n werk. Niet omdat ik onregelmatig werk, maar mijn kids gaan om het weekend naar m'n ouders, omdat mijn vriend en ik hetzelfde werkweekend hebben. Soms zijn ze er al vanaf donderdag. Hoe krijg ik überhaupt zo'n voorraad melk? Stel de jongste krijgt 5 voedingen op een dag in het gunstigste geval, dan moet ik 20 voedingen meegeven. Mijn ouders wonen ook niet erg dichtbij, dus steeds op en neer rijden zie ik ook niet zitten. Misschien raakt het me ook wel, omdat dit voor mij waarschijnlijk m'n laatste zwangerschap was en ik dus nooit meer borstvoeding zal geven. Maar ook al zou ik weer zwanger raken, het probleem blijft. Hoe zouden jullie dit doen? Wie weet kan ik jullie tips meenemen voor in de toekomst. Ik zou namelijk graag wel een derde willen, maar m'n vriend vindt 2 genoeg. Dus wie wee't 😉
Je kan eventueel kv geven terwijl ze bij de grootouders zijn, en zelf kolven tijdens je werkweekend om de productie niet te laten stilvallen? Sowieso gaat het meer om het aantal keer dat je een toeschietreflex opwekt, dan de duur van je kolfsessie. Dus je hoeft geen half uur per keer te kolven, tien minuten kan al volstaan. En kv geven is niet des duivels. Dus daarmee kan je prima die lange dagen opvangen. Maar de rest van de tijd heb je dan nog wel je momentje samen, en geef je je baby de voordelen van bv mee.
Daar heb ik inderdaad over nagedacht, maar ik dacht dat het dan voor de darmpjes niet zo goed was? Aangezien hij dan een paar dagen flesvoeding krijgt en dan weer borstvoeding. Ik kolfte vrij makkelijk en was eigenlijk nooit langer dan 10 minuten bezig.
Heb je wel voldoende vriezerruimte voor een hoop voedingen? Want dan zou je de 2 weken voor het eerste weekend 1 of 2 kleine flesjes kunstvoeding per dag kunnen geven en dan dus die voedingen kunnen kolven. Dan wennen de darmen van je baby, plus kun je een voorraad aanleggen. Afhankelijk van die voorraad kunnen je ouders dan ook 1 of 2x per dag een flesje kunstvoeding geven en de rest borstvoeding. Zelf kun je dat eerste weekend dan weer een nieuwe voorraad aanleggen, dus dit speelt alleen het eerste weekend. Als je pas een week geleden gestopt bent, zou je misschien nog kunnen relacteren. Als je die moeite wilt doen. Bij sommige vrouwen gaat dat makkelijk, bij anderen niet. Maar niet geschoten is altijd mis, toch?
Dat is geen probleem. Bv heeft ook nooit dezelfde samenstelling. Tenzij je natuurlijk een kind hebt met kma bijvoorbeeld, maar ook daar zijn oplossingen voor. Ik geef al zes maand bv aan mijn zoon. Maar af en toe ook kv. Niet omdat ik niet genoeg kolf, dat is geen probleem, maar omdat ik niet zeker was of ik wou blijven bv geven en wou dat hij de smaak van fv dus al kende en eraan kon wennen, zodat ik nooit 'verplicht', tegen mijn zin, bv zou moeten gaan geven. Hij maalt er niet om.
Mamavanlieverd, ik heb niet zoveel vries ruimte maar daar zou eventueel wel wat aan gedaan kunnen worden. Shakes, ik weet dat je flesvoeding met borstvoeding kunt combineren, maar omdat m'n zoontje dan enkele dagen achter elkaar ineens flesvoeding zou krijgen en vervolgens weer borstvoeding, dacht ik dus dat het niet echt ideaal zou zijn voor z'n darmpjes. Ik ben gewoon te abrupt gestopt. Ik keek er een beetje tegenop om te stoppen en dacht dan stop ik nu ook maar gewoon anders hik ik er steeds tegenaan. Bij nader inzien bedenk ik me nu ben ik te snel gestopt zonder mij eerst goed te informeren hoe ik het anders zou kunnen doen. Stom he?! Maar goed, wie weet kan ik jullie tips gebruiken voor in de toekomst Toch weet ik niet of ik het zie zitten om weer met borstvoeding te beginnen. Ik heb nog heel eventjes om daarover na te denken. Thanks voor de reacties in ieder geval!
Hier bij de tweede ook na 7 weken gestopt. Maar een week later terug beginnen kolven. Ik kon het niet loslaten. Hij is nooit meer aan de borst geraakt, wilde niet meer. Maar ik ben drie keer per dag blijven kolven tot hij 8 maanden was. Nu bij de derde geef ik nog steeds borstvoeding. Hij is nooit volledig aan de borst geraakt omwille van verschillende omstandigheden maar hij is wel altijd blijven drinken aan de borst. Dus derde keer (bijna) goede keer hier
Over melk bij elkaar krijgen: het is toch gewoon een kwestie van proberen. Ik werk regelmatig, en moet voor 4 dagen (alleen werkuren) borstvoeding regelen. Dat betekent voor mij op het werk simpelweg kolven op dezelfde momenten als ik anders borstvoeding zou geven. Met mijn dubbelzijdige kolf, kolfde ik de eerste maanden standaard meer dan hij dronk (heb snel last van overproductie). Ik dit moment ligt er meer dan 15 liter melk in de diepvries Nu is dat bij mij vrij veel, maar zelfs als je maar iets meer kolft, kan je een voorraadje melk aanleggen. Eigenlijk heb je maar voor 1 week extra nodig, want na de eerste week kan je al weer meegeven wat je die week daarvoor hebt gekolfd. Kunstvoeding en borstvoeding combineren kan. Maar heel praktisch: je zou zelfs alleen de 1e week kunstvoeding kunnen meegeven. Dan heb je die dagen gekolfd, en kan je dat de week daarop al weer meegeven. Als je dan ook nog af en toe iets meer kolft, of eventueel tussendoor nog een keer kolft, dan heb je in de diepvries ook nog wat achter de hand. Of te wel: als je echt wilt, is er een mouw aan te passen.
Je zou hem gewoon weer kunnen aanleggen, als hij weer goed hapt is het prima toch? Leg hem zovaak aan als je zelf wil, misschien dat je fles en borst kunt combineren. En het weekend bij je ouders, geef zoveel afgekolfde melk mee en de rest kunnen ze aanvullen met flesvoeding.
Als jij er niet klaar mee bent en jullie genieten er allebei van, kun je er eventueel ook voor kiezen om door te gaan. Beetje werken aan een kolfvoorraad, maar niet te veel stressen. Zorgen dat er kv voorhanden is voor als het een keer op is. En als het niet lukt, dan loopt de bv vanzelf ook wel af. Daar hoef je in principe niet al van tevoren aan te werken. Jouw lijf, jouw keuze. Maak een keuze die goed voelt en die werkt voor je gezin!