@ Iloiza wat raar dat die draaideur gewoon door ging. Dyon zich verder geen pijn gedaan? En soms hebben mensen zo snel hun oordeel klaar, terwijl ze niet weten wat er verder aan voor af ging.
@ Dronty Jeetje, het zit jullie ook niet echt mee he?! Jammer dat je je familie niet kunt kiezen. Jullie hebben niet echt geluk met je moeder én niet met je schoonmoeder... Ik vind het een heel moeilijke situatie, en ik denk inderdaad dat je dit even met je man moet bespreken. Ik herken het wel een beetje dat als ik het allemaal op mijn manier zou zeggen, dat het dan ook niet meer vriendelijk en correct zal zijn. Ik hoop dat jouw man wel volledig jouw mening deelt? Mijn man staat namelijk tussen mij en zijn moeder in, en wil eigenlijk geen partij kiezen. Hij is het wel met mij eens dat zijn moeder mij en onze regels/ideeën/manieren van opvoeden meer moet respecteren, maar hij wil geen ruzie met haar, en daarom zegt hij nooit écht tegen haar waar het op staat. Als ík het doe, komt het zeker weten nooit meer goed - maar als hij het doet, komt het ook niet goed... Succes ermee!! Hopelijk kan je man je helpen met dingen te verwoorden op een nette en correcte, maar toch heel duidelijke manier.
dronty, he wat k*ote allemaal. iloiza, nou ja, bizar zeg, dat ze zo over een kind heen stappen... Je taart blijft lang goed nog hoor in de vriezer, zeker tot eind januari. Als ik taart overheb, dan vries ik het in stukjes in zodat ik er steeds een stukje uit kan halen, maar jij wil hem natuurlijk in zn geheel serveren Ik zou hem wel langzaam laten ontdooien, dan blijft die het mooiste.
Nee, gelukkig heeft hij zich geen pijn gedaan. Maar hij keek me wel een beetje verschrikt aan toen hij op de grond lag en gewoon vooruit werd geschoven, waardoor het hem dus niet lukte om op te staan en mij niet lukte om hem te helpen. Precies, maar ik kan er soms zó slecht tegen dat mensen zo snel oordelen. En die deuren zijn ook gewoon doorzichtig, dus die vrouwen hadden heus wel gezien dat Dyon met z'n rug tegen de deur kwam, toen viel en vooruit werd geschoven. Ze hebben ook heus wel gezien dat het mij niet lukte om hem op te tillen of overeind te helpen. En dan ook nog gewoon over hem heen stappen, alsof hij een leeg frietbakje was dat achteloos door iemand op straat was gesmeten ofzo. Dat maakte me gewoon even heel kwaad, en dat hadden ze te horen gekregen ook - als ik het niet belangrijker had gevonden om Dyon alsnog overeind te helpen.
Ik hoop het niet! maar hetis echt alleen op 6 DPO deze 2 keren, dus lijkt me niet een vervroegde overgang daar zou je vaker last van moeten houden
@Iloiza: Nou mijn man die deelt wat betreft mijn moeder mijn mening (wat betreft mijn schoonmoeder ook).Mijn moeder heeft ons al zo veel pijn en verdriet gedaan. Maar mijn man had altijd zo iets van probeer contact te houden. Want mijn vader die is al heel lang geleden overleden. En vooral mijn man heeft ze erg gekwetst,die vroeg 8 jaar terug (heel ouderwets) aan mijn moeder om mijn hand. En wat zegt mijn moeder 'moet je zelluf weten als je maar niet denkt dat ik kom.' Ze is ook niet geweest en ook niet mee geweest met jurk uitzoeken.En toen we getrouwd waren zei ze ook dat mijn man niet welkom meer was en dit heeft ruim driekwart jaar geduurd. En vooral in de kraamtijd van de kinderen heel naar doen. Bij Sven heb ik een postnatale depressie gehad en zij bleef maar onrust stoken waardoor het er niet beter op werd en ik bijna in scheiding lag met mijn man.
Precies, ik vond het ook bizar dat ze gewoon achteloos over hem heen stapten (en daarbij ook nog een grote b*k hadden!!). Het is wel een KIND hoor, geen straatvuil!! En wat is langzaam ontdooien?? Haha sorry, heb nog nooit een taart ingevroren en ontdooid - m'n ouders hebben onze bruidstaart destijds ingevroren, omdat wij geen ruimte meer hadden in de vriezer. Zou het zo jammer vinden als er iets mis gaat bij het ontdooien. Hoe ver van tevoren moet ik de taart dan uit de vriezer halen? En moet ik 'm dan in de koelkast ontdooien??
@ Dronty Jeemig, volgens mij is mijn schoonmoeder echt een schatje vergeleken bij jouw moeder en schoonmoeder. Wat je moeder tegen je man heeft gezegd vind ik ook écht niet kunnen, en jou een beetje lopen stressen in een periode dat je het al moeilijk hebt... tsjonge!! Mijn ouders vonden mijn vorige vriend niets (en dat heeft ook wel de nodige discussies en ruzies opgeleverd), maar ik weet zeker dat ze zich nooit zo tegenover hem zouden gedragen. Als ik gelukkig was geweest met hem, dan hadden zij dat vroeg of laat toch wel geaccepteerd. Sterkte ermee. Ik vind het echt heel rot voor je, en ik hoop dat je er met je man uit komt met wat je terug gaat schrijven. Als ik in jouw situatie was, weet ik niet of ik het nog een keer geprobeerd had. Natuurlijk wil je proberen het contact te behouden, maar ik weet niet hoevaak ik me teleur had laten stellen voordat ik er definitief meer zou kappen... @ cvo Een vervroegde overgang lijkt me ook niet hoor!! Wees daar maar niet al te bang voor. Is het roze nu weg?? Of ga je toch echt ongi worden...?
In de koelkast loop je het risico dat het fondant niet mooi blijft, maar op kamertemperatuur kan het fondant gaan zweten en dat is ook niet zo goed voor de slagroom. Het beste is een koele plek buiten de koelkast. En hoelang: tja hoe groot is de taart?? Voor een gemiddelde taart zou ik toch wel een paar uur rekenen?? Misschien weet saz het?
@iloiza:Het zou zonde zijn als je taart niet goed gaat alleen met het ontdooien. Is het heel moeilijk om zo een taart te maken? wat betreft nog een kans geven aan mijn moeder... ik denk niet dat dat er nog in zit. Na zo veel jaren wil ik voor mezelf en mijn gezinnetje kiezen. En niet bezig te moeten zijn met haar en wat voor bui ze nu weer over ons uitstort.
@ Tulip Het is een ronde taart met een diameter van +/- 24/25 cm. Ik hoop dan maar dat het ontdooien goed gaat, want ik zou het zo jammer vinden als m'n taart op Dyons verjaardag niet meer mooi is. Waar zou jij 'm ontdooien?? Ik denk dat Saz haar ideeën hierover ook nog wel hierneer zet, zodra ze het leest. Ik kan jullie adviezen goed gebruiken - ben nogal perfectionistisch en wil echt een mooie, goede taart voor Dyon. @ Dronty Taart maken is een kwestie van veel oefenen. Dit is nu m'n tweede keer (als je m'n glazuur-probeersels en cupcakes niet meerekent ), dus ik kan ook nog wel veel adviezen en ervaringen gebruiken. M'n andere zoontje is in april jarig en voor hem wil ik ook een mooie taart maken. Maar waarschijnlijk maak ik er tussendoor ook nog wel 1 of 2 om te oefenen. Tja, ik had in jouw geval ook voor m'n gezin gekozen. Je moet je leven niet laten leiden door de buien van je moeder, want elke keer doet ze jou/jullie weer opnieuw pijn. Ik ben er geen voorstander van om familiebanden te verbreken, maar in sommige gevallen vind ik het heel begrijpelijk. Sterkte ermee.
@iloiza mooooiii.... ik heb wel een andere ketting ik heb allemaal de kleine bolletjes.. die is voor mij wat stoerder.. haha.. errugg mooi, BELACHELIJK..!!! stomme vrouwen.. ik kan daar niet tegen.. arme dyon..!! ik vertelde het aan manon en die moest lachen.. Ik dacht ik zeg maar verder niets.. laat ik maar verstandig wezen! ik kan je helaas geen advies geven over taarten.. wil het nog wel een keertje proberen.. Wij ehbben het over gehad, dat als we zwanger zijn een babytaart willen maken.. dus eigenlijk mag ik wel gaan oefenen!! @dronty ik kan het me niet voorstellen dat een moeder zo kan doen.. je houdt toch van je kind?? ik kom uit een heel hecht gezin, waar fam echt heel belangrijk is.. heel veel sterkte!! btw.. we hadden/hebben nesteldrang.. vloeren boven liggen erin, gister heeft emiel de plintjes gelegd, hebben we verf gekocht voor de gang, andere kapstok, oma's dressoir naar boven gesjouwd.. kast verplaats naar de paarse muur, foto lijsten opgehangen.. ik heb weer ruimte in huis.. heerlijk..!!! theorie leren gaat kut!!!! ik eb nog geen 1 toets gehaald!! ik haat remmen en gasloslaten!!! grrrr
@ Pindarella Ja, ik zag al dat jij de andere ketting had. Ik vond beide mooi, maar mijn voorkeur ging toch uit naar deze - deze past wat beter bij mij, denk ik. En toen ik 'm ging halen, hadden ze ook alleen deze nog maar in rosé en 80cm, dus ik had eigenlijk ook geen keuze. Verwent M Jordi veel? Vind het ook wel een beetje raar om daarom te gaan lachen, maargoed. Haha, als je een mooie babytaart wil maken, zou ik maar gaan oefenen. Ik weet niet aan wat voor ontwerp je zat te denken, maar het is nog niet zo gemakkelijk als je het goed wilt doen. Zeker niet als je hoge eisen/verwachtingen hebt - zoals ik.
Door de schittering van de foto kan ik de kleur van jouw roca niet goed zien. Maar dit is dus de champagne?? Volgens mij heb ik de grey - weet ik eigenlijk wel zeker.
@iloiza ik krijg hem er ook niet duidelijk op.. maar hij lijkt totaal niet op het plaatjes chamapgne!! maar is hem echt.. hij staat er mooi bij.. dus hij mag blijven..haha.. hehehe.. ja oefenen gaan we zeker doen.. wilde een simpele.. ronde taart.. ene helft roze, andere helft blauw.. sokjes erop, met uitgerekende datum en rond om, speentjes ofzo.. zoiets.. iedergeval niet te moeilijk!!
Jeetje wat gaan jullie snel! Ff een egoberichtje: net weer een beetje bruinverlies gehad.. Snap EE niks van.. Zou ik dan toch ongesteld worden? Zie het nu toch wel een beetje somber in...
Nou, net bij de huisarts geweest, en Meagan d'r longetjes klonken goed, maar ze heeft dus beide oortjes ontstoken! Dus een kuur amoxiciline gekregen, fruitsmaak, maar ze vindt het alsnog niks.. Gaat nog leuk worden dus. @taarten ontdooien, tja, wat ik heb gelezen moet je em 24 uur van te voren in de koelkast zetten, gewoon nog in de taartdoos en met plastic zak er dicht omheen. 1-2 uur voor aansnijden zonder zak en doos gewoon op kamertemperatuur, zodat het allemaal weer wat droog kan worden in geval van condens. Enige ervaring die ik heb met taart ontdooien is niet zo best, fondant ging helemaal smelten enzo. Maar de vriezer stond dan ook helemaal verkeerd afgesteld (-32), dus de condens sloeg meteen op de fondant toen ik em even een minuut op het aanrecht had staan. Die lijm is gewoon een kwestie van een theelepeltje poeder in een bakje, beetje afgekoeld gekookt water er bij, en een nachtje in de koelkast zetten. Af en toe even schudden is wel handig. @dronty, jeez, wat een familie heb jij zeg, ik zou er ook al lang klaar mee zijn geweest! Reageer vanavond ff verder hoor
Hmmm, ene helft roze, andere helft blauw lijkt me nog niet zo gemakkelijk hoor. En ik weet niet of je echte sokjes en speentjes wilt gebruiken, of ze wilt boetseren - want ook dat vergt veel geduld en vaardigheid. Veel oefenen van tevoren dus!! O jee, dat klinkt niet zo heel erg best. Zolang er nog niets doorzet, is er nog hoop - maar ik ben er bang voor dat je toch misschien ongi gaat worden... Och, arme Meagan. Hopelijk knapt ze toch snel op!! Bedankt voor je inzichten in het ontdooien enzo van de taarten. Onze vriezer staat gelukkig wel goed afgesteld, dus we zien wel hoe het zal gaan. In ieder geval ga ik vast foto's van de taart maken, zolang hij nog mooi is. Hij zal er vast wel lekker om smaken, hoe hij er ook uitziet. En ik zal maar als de sodemieter die lijm gaan maken, dus.