Ik heb een vraag over progesteron. Wat zijn de gemiddelde waardes van progesteron in je bloed een week na je eisprong (met 1 ei)? En wat zijn de gemiddelde waardes als je twee eitjes met de eisprong had? Weet iemand of er veel verschil in kan zitten?
Er zijn geen gemiddelde waardes. Als je progesteron boven de 20-30 zit, heb je een goede eisprong gehad. Bij een dubbele eisprong kan de waarde wat hoger zijn. Maar het kan per keer verschillen en het zegt niks over een zwangerschap. Succes!
Ik vroeg me juist af als je progesteronwaarde bij een eisprong met 2 eitjes prima is (meer heb ik niet te horen gekregen van mijn gyn) of dan die waarde veel minder is bij een eisprong met 1 ei. Ik had namelijk ineens het gevoel dat ik anders te lage waarde zou kunnen hebben. Want ik heb eigenlijk altijd maar 1 ei, behalve bij de ronde waarbij mijn bloed ervoor is geprikt.
Het is echt per keer anders. Als je met deze waarde een dubbele eisprong hebt, kun je niet aannemen dat de waarde met maar een follikel te laag was geweest. Dat is namelijk niet aan de orde. Nu is nu en een andere keer is het weer anders. Het gaat erom of je progesteronwaarde na de eisprong op een bepaald niveau is, zodat je baarmoederslijmvlies niet te snel afgebroken wordt. Zou je de volgende keer een enkele eisprong hebben en het weer meten, dan kun je wel een net zo'n hoge waarde hebben. Bij een dubbele eisprong verdubbelt je progesteronwaarde niet. Er zijn geen tabelletjes voor met gemiddelde waarden, want dat doet er eigenlijk helemaal niet toe. Zolang je maar boven de 20-30 zit en je luteale fase minimaal 10 dagen is. Ik had trouwens ook meestal één follikel, ook als ik hormoonmedicatie nam. Soms had ik er twee en één keer drie gehad, maar over het algemeen maar eentje. Maar bij IUI zien ze in ons ziekenhuis er het liefst 1-2. Ik had PCOS, dus ze waren voorzichtig met stimuleren. Als ik teveel spoot, had ik een hele grote kans op overstimulatie (twee keer meegemaakt tijdens IVF en ICSI-behandelingen).