Koper of Mirena?

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Apie1, 8 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Apie1

Apie1 Niet meer actief

Hallo, ik twijfel over een Mirena spiraaltje of koper spiraaltje. Ik reageer normaal best heftig op hormonen. Maar van het koper spiraaltje hoor ik verhalen over almaar vloeien. Daarom ervaringen gevraagd voor beide spiraaltjes. Het is maar voor een jaar...

Ik ben vooral benieuwd naar misselijkheid, vloeien, libido en gewichtsverlies of toename.

2. Ismi2006

Ismi2006 Bekend lid

1 mrt 2015
    803
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik had de mirena. En kennelijk reageer ik ook heftig op hormonen.

Heb hem 5 jaar gehad. In die 5 jaar heb ik alleen het eerste half jaar gevloeid, daarna niet meer. Wel dacht ik iedere maand zwanger te zijn, terwijl mijn libido tot onder het vriespunt daalde. Gewichtstoename heb ik geen last van gehad, ik viel eerder af.
    Ik had vreselijk last van stemmingswisselingen, ik was vaker sjaggie dan vrolijk. Toen ik hem eruit liet halen was het net of er een enorme last van mijn schouders afviel, voor mij nooit geen mirena meer!

3. Apie1

Apie1 Niet meer actief

Ow, dat klinkt helemaal niet positief. Gefeliciteerd met je zwangerschap trouwens!!!!

Wij rommelen nu al een hele tijd aan met condooms, maar dat geeft mij best veel stress dat ik als we ons eens helemaal laten gaan, toch zwanger zou raken. En ik wil echt nog een jaar wachten. Gelukkig was mijn man het ermee eens dat als de ac niet bevalt, ik het na een half jaartje weer weg laat halen en we terug gaan op condooms. Jammer dat er niet een aan en uitknop op een baarmoeder zit :D Al dat gedoe...pfff :p

4. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.259
    1.165
    113
    Ik heb beide gehad.

Koperspiraal was top! Ik had niet meer bloedverlies, ook niet meer buikpijn e.d. Voelde hem niet, lekker nergens aan denken. Het enige was dat menstruatie 1 dag langer duurde, maar dat vind ik te verwaarlozen. ;)

Alleen de pech gehad dat ik toch zwanger ben geraakt omdat spiraal ongemerkt verzakt was (waardoor werking iets minder wordt). Komt weinig voor (1 op 1000) en echt een gevalletje pech. Miskraam geworden.

Na 3e ben ik voor mirena gegaan, om verschillende redenen: 1) mirena is iets betrouwbaarder nog dan koperspiraal omdat verzakken werking niet beinvloed, 2) ik heb veel last van mijn eigen hormonen in de vorm van PMS, dus ik wilde juist graag iets met hormonen (pil mag ik niet ivm ernstige bijwerkingen in het verleden) met de hoop dat eisprong onderdrukt zou worden (helaas dus niet...)

Mirena gaf een maand of 3 spotting in begin, daarna wat onregelmatige cyclus doordat ik borstvoeding gaf, maar nu al een tijdje gewoon mijn eigen cyclus. Menstruaties zijn even lang, maar minder heftig (en dat vind ik wel prettig, had toch wel stevige menstruaties). Verder merk ik niets van mirena. Nog steeds wel wat last van mijn eigen hormonen, maar daar gebruik ik nu teunisbloemolie voor, dat maakt het een stuk beter.

Libido is wel laag, maar net zo als bij koperspiraal en komt door vermoeidheid en chronische stress. Dat ligt voor mijn gevoel niet aan mirena. Gewicht geen verschil. Misselijkheid heb ik dus van mijn pms, en niet van mirena.

Ik ben op zich dus een spiraal-fan ;)!
    (al was ik dus ook heel tevreden met de pil, tot die ernstige bijwerking waardoor ik hem nu niet meer mag)

Succes met je keuze!

5. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.259
    1.165
    113
    Dan zou ik geen mirena kiezen, als je op redelijk korte termijn nog voor een kindje gaat. Het is bekend dat mirena in begin vaak/veel onregelmatig bloedverlies geeft en vage klachten, die tot 6 maanden na plaatsen kunnen duren. Als-ie dan 5 jaar blijft zitten, dan is het wellicht een 'investering', dat je periode even uitzit. Als je na een jaar de spiraal er toch weer uit zou halen, dan zou ik niet een half jaar met spotting/bloedverlies gaan zitten klungelen ;)... Koperspiraal heeft geen invloed op je cyclus.

6. Apie1

Apie1 Niet meer actief

Dat klinkt wel positief. Hoop alleen niet dat ik dan heel erg ga vloeien. Ik werk in een wit uniform :(:D:)

7. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik zou mirena kiezen. Ik reageer ook heftig op hormonen (de pil was echt een feestje ;) ), maar in de mirena zit zoveel minder als in de pil (300x?), dat ik van spiraaltje geen last had vd hormonen. 11 jaar met succes gehad :)

Ik ben in al die tijd niet ongesteld geweest, maar dat kan ook komen doordat ik PCOS heb/had

8. Laari26

Laari26 Bekend lid

11 sep 2014
    517
    105
    43
    Utrecht
    ik heb een mirena gehad en was daar zeer tevreden over.
    ik heb de eerste 2 maanden nog soort van menstruatie gehad en daarna niet meer.

ik heb juist van moeder van vriendinnetje gehoord dat zij juist last had van het koper spiraaltje, met verschrikkelijke buikpijnen en inderdaad veel vloeien.

ik heb nu nog even niks maar ik weet zeker dat ik gewoon weer een mirena ga laten plaatsen.

9. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik heb beiden gehad en vond dat er nauwelijks verschil tussen zat. Het enige verschil is dat ik zwaarder ongesteld was met de koperspiraal vergeleken met de mirena. Maar dat leverde niet meer buikpijn op of andere klachten.

De reden dat ik voor een koperspiraal koos was omdat de t-safe maar liefst 10 jaar mag blijven zitten, de mirena maar 5 jaar. Overigens vertelde de gyneacoloog dat de mirena betrouwbaarder is dan een koperspiraal. Als een koperspiraal net niet goed geplaatst is kan je alsnog zwanger worden (hij moet goed in de baarmoeder liggen). Die kans is kleiner bij de mirena omdat daar ook hormonen worden afgegeven.

10. Apie1

Apie1 Niet meer actief

Bedankt voor alle reacties. En meer ervaringen van harte welkom. Het voelt toch veiliger om voor de Mirena te gaan als ik het zo lees. Ben benieuwd naar meer verhalen.

11. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.181
    4.495
    113
    Ook ik heb een jaar een koperspiraal gehad, moest ik nemen omdat ik geen hormonale ac mag gebruiken... erg tevreden, prima normale cyclus, humeur & libido ook top. Echter de eerste 2 dagen van mn menstruatie wel veel bloedverlies waardoor ik vaak moest wisselen van verband, en een tampon ook echt niet werkte. Maar als je vaak van maandverband wisselt is het geen probleem.
    Dus na deze zwangerschap gaat er weer een T-safe in. Zou echt geen hormonen meer willen!

Edit: ook geen gewichtstoename ofzo gehad, ben zelfs in die tijd bewust 12 kg afgevallen, ging gewoon prima.

12. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Ik heb een Mirena gehad en ben super positief! Ik kon niet tegen de pil (voelde me de hele tijd zwanger: moe, misselijk, geen zin in seks, down) dus ik hield mijn hart vast voor de hormonen in de Mirena, maar omdat het plaatselijk werkt en het minder hormonen zijn, gaf dat helemaal geen problemen. Ik heb een half jaartje (heeeeeeel) licht gevloeid en toen ben ik nooit meer ongesteld geworden. Mijn humeur was veel stabieler doordat mijn hormonen minder schommelden. Echt ideaal! Maar zelf zou ik hem nooit voor een jaar laten plaatsen. Misschien ben ik een miep, maar met je benen wijd, toch een middagje wat pijnlijk, half jaar vloeien...en dan gaat hij er al bijna weer uit. Wij twijfelen nog over een vierde en tot ik het zeker weet wacht ik nog even met het al dan niet laten zetten van een Mirena.

13. Apie1

Apie1 Niet meer actief

En had jij last van gewichtstoename nafnaf? Lees ik ook weer een positief koper verhaal en ga ik toch weer twijfelen :)

Maar die kleine kans om toch zwanger te raken zit me wel dwars...

14. Bloeme

Bloeme Bekend lid

16 jun 2012
    583
    154
    43
    Zal ik voor nog meer twijfel gaan zorgen?
    Ik ben erg tevreden met mijn koperspiraaltje: geen hormonen, natuurlijke cyclus (handig als je nog een kindje wilt), toegenomen libido. Ik voel me er erg prettig bij. Mijn menstruatie is wel iets zwaarder, maar goed te doen.

Ik heb een koperspiraal omdat ik 'last' kreeg van de pil en omdat ik vanwege schildklierprobelemen geen hormonen meer wilde slikken. Had ik deze problemen niet dan had ik gekozen voor een Mirena, geen of een hele lichte menstruatie spreekt me wel aan :)

15. Liefje13

Liefje13 Actief lid

26 feb 2015
    373
    17
    18
    NULL
    NULL
    Hier precies hetzelfde verhaal als Bloeme. Twee rondes na het verwijderen van koperspiraal ook al meteen zwanger. Na de bevalling neem ik zonder twijfel weer een koper spiraal! Weg met die hormonen..

16. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik heb mirena gehad naast mijn schildklierproblemen.

Ik vond het ook wel fijn dat ik geen moodswings meer had, en dat ik merkte dat mijn lijf puur natuur iedere twee weken wisselde van hormonen, en dat niet meer had met spiraal, gewoon constant :)

Ik was na het verwijderen van mijn mirena binnen een half jaar zwanger. En dat was inclusief verhuizen, trouwen en daarna pas echt proberen met behandeling voor PCOS

Misschien dat ik na de bevalling wél een koperspiraaltje wil, ivm een evt volgend kindje

17. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Niet door de Mirena :p
    Juist doordat ik hormonaal beter in balans was, had ik daar allemaal geen last van.

18. Apie1

Apie1 Niet meer actief

Hihi, echt veel makkelijker wordt de keuze niet. Ik denk omdat zwangerschap bij koperspiraaltje zelden voorkomt ( en zoals ik lees vanwege verzakking) dat ik die kies. Tot de controle echo gebruiken we er condooms bij. Als tie dan goed zit zal het wel heel erg gek zijn, wil ik zwanger raken...

19. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.259
    1.165
    113
    Een vriendin van mij heeft al meer dan 10 jaar koperspiraaltjes (mag geen hormonen) en er is nog nooit iets 'mis' gegaan ;).

Het is idd gewoon zeldzaam. Gyn zei zelfs tegen mij dat hij er geen enkele reden zag om niet een nieuw koperspiraal te plaatsen bij mij ;) (maar dat heb ik zelf toch niet aangedurfd... de ongeplande zwangerschap en daarna miskraam was emotioneel en fysiek zwaar, ben nu echt voor de aller-allerkleinste kans gegaan ;))

20. Sammelskee

Sammelskee Bekend lid

16 jan 2013
    543
    1
    18
    Roosendaal
    Ik heb nu ruim 1 jaar een gynefix, ook een koperspiraal. Pil mocht ik niet meer vanwege trombose en mirena bleef niet zitten, zakte uit tot 2 keer toe.
    Ben er heel tevreden mee, een beetje meer last met mijn menstruatie maar goed te overleven. Eigenlijk elke maand gelijk dus dat is ook heel fijn!

Deel Deze Pagina