Dat doet hij snel Spikkel! Mini zegt nu "bah!" wanneer ik hem op het aankleedkussen leg. Het is een begin. Maar als ik niks merk kan hij er rustig nog een tijdje in rondlopen hoor, hij geeft het echt niet aan wanneer hij aan het spelen is.
hier ook niet altijd.. als hij te druk is zegt hij niks.. Ach voor het zelfde geld.. duurd het nog even met hem en ziet hij dit eerst als een spelletje.. J zijn speeltent waait door de tuin heen.. zo maar eens opruimen.. kijk net even op google voor neocate.. kom leuke site tegen handig
We wachten vol (on)geduld met je mee af uk . Mm weet je wat het (ook) is? Ik krijg vaak het gevoel dat mensen menen dat ik met de keuze voor een ks voor de makkelijkste weg ga. Als in, die zoekt de pijn niet. Tuurlijk, die pijn kan me gestolen worden dat zeg ik eerlijk, maar ik vind het moeilijk of mijn redens 'gegrond' genoeg zijn om het niet als ieder ander te doen. Alles bij elkaar stapelt het risico op, los gezien (bevallen na ks, bevallen met afwijkende baarmoeder en ware knoop in mummels navelstreng) zijn het geen punten om perse een ks te willen. Maat ik ben ZO bang dat ik kies voor natuurlijk bevallen en er gaat wel iets fout.. Kan ik dat mezelf wel vergeven? Daarom heb ik liever gewoon geen keuze, dan kan ik het gevoelsmatig iig nooit fout doen...
Hier wordt netjes bah gezegd maar ze wil alleen met kleren op het potje hahaha.. Ach gewoon spelenderwijs in mee gaan, heeft geen haast vind ik!
Volgens mij zou jij het liefst weer voor een ks gaan Loki? En dat lijkt me ook echt niet de makkelijke weg. Genoeg mensen die ook complicaties hebben na een ks. Je kiest voor het welzijn van je kleine meid. Niet voor jezelf! Ik krijg wel een ks bij een evt. volgende zwangerschap ivm de nasleep van de eerste bevalling, dat is gewoon geen optie meer. Gyn heeft ook al gezegd dat ik nooit weer een vacuum mag, dus als het bij een vaginale bevalling op een vacuum uit draait wordt het een spoed ks. Emotioneel gezien wil ik nooit weer vaginaal bevallen. Ik kies dus dan wel puur egoistisch voor mezelf. Dat is weer heel wat anders dan hoe jij er in staat Ik weet ook dat het niet de makkelijke weg is, maar waarom zou ik het riskeren om weer 2 maanden in bed te liggen? En nu vooral met de pnd erbij, dat wil ik niet weer. De vk zegt dat het ook in het welzijn van het kindje is, een blije mama is een blij kindje. Maar ik zie het vooralsnog egoistisch bij mezelf. Zal ook nog wel de pnd zijn die spreekt gok ik... Mini was een blije baby, maar ik zie nu ook hoe blij hij is nu ik me beter voel. Heel ander kindje dan de eerste 2 jaar. Geloof me, dat is zoveel waard! Hmmm... weet niet wat ik hiermee wil zeggen eigenlijk Ach, we hebben allebei heel andere redenen voor een ks. Die van jou zijn iig zeker gegrond!!
Ik kan me de keuze heel goed voorstellen in jou situatie! Je hebt gewoon een helse bevalling gehad, een hele lange nasleep en dat heeft emotioneel zoveel met jou (en dus met Mini) gedaan, dat is het niet waard. Als jij de keuze krijgt om een KS te laten doen, dan snap ik dat je die met handen aangrijpt en je dat heel veel geestelijke rust geeft! Maar egoistisch denken, tuurlijk denk je hierbij aan de pijn die jíj gehad hebt, maar een kindje heeft (op het juiste termijn) zeker niet meer risico bij een KS dan bij een (heftige) bevalling. Sterker nog, de risico's van een KS zijn groter voor de moeder dan voor het kind. Ik zou persoonlijk het liefste hebben dat het precies gaat zoals bij Mummel. Frummeltje die in stuit draait en zo lekker haar tijd tot de 39 weken uit zit (oke Mummel 38 weken maar dat had weer een andere rede). Geen extra risico's gaan lopen omtrend het uitscheuren van de oude ks wond (je mag bv zeker geen pomp/tang verlossing, niet te lang persen, electroden op het hoofd van de baby en zelf continu aan de CTG), geen risico's lopen door mijn tussenschot/bm afwijking (vooral dit risico is mij vrij onduidelijk) en niet de angst hoeven hebben dat er weer een knoop in de navelsteng zit. Dat laatste risico is natuurlijk zoiezo maar heel klein maar pff, ik weet nu dat het zomaar kan en dat het gewoon je kindje kan kosten! Maar tegelijkertijd zou ik liever niet zelf de keuze maken voor een KS, omdat ik niet de indruk wil wekken dat ik voor de makkelijke weg wil gaan of een voorkeursbehandeling wil, want immers heeft iedereen kans op een knoop in de navelstreng bv (heb trouwens geen idee of dit nog enig verband heeft met mijn bm afwijking)... En tuurlijk, mijn KS is écht van een leien dakje gegaan. Bijna alles er aan heb ik beleefd als een grote roze wolk en daar ben ik heel dankbaar voor. Zo emotioneel slopend als de zwangerschap en het zwanger worden/blijven was, zo mooi was de KS en de kraamperiode. Maar, misschien juist omdat het zo'n roze wolk verhaal is dat ik me er teveel bij voorstel en het een 2e keer grof tegen valt, zeker als er wel wat meer complicaties komen wat niet onrealistisch bedacht is natuurlijk. En je hebt al een kindje rondlopen, dat is toch echt wel heel wat anders... Moeilijk moeilijk. Nouja, voorlopig beslis ik nog niets, straks eerst eens en goed gesprek met mijn gyn, indien de keuze open blijft staan...
"De lijst der lijsten" NOD: 15/03 Uk2011 (5) 22/03 Larissa (7, ronde 2 na MA) Afspraken: 11/03: JuJu draagconsult (rugdragen) 12/03: Kyara extra afspraak bij CB arts ivm afwijkend(?) lopen 18/03: Kersje CB+prikjes // Boef en Boefje CB 19/03: Loki09 Groeiecho&Cervix meting + VK 30/03: MEETING! 02/04: 1e werkdag Nieke 08/04: Mopje CB 23/04: Mini CB 25/04: Boefje CB 30/04: Nieke nachtje weg met vriendinnen naar P!NK 04/05: Mummeltje 2 jaar! 06/05: Mummeltje CB 08/05: Bloom familieweekend 09/05: Nieke jarig 25/05: JuJu naar Ouders Natuurlijk Beurs 13/05: Larissa weekje voorjaarsvakantie (22 mei weer beginnen!) 31/05: J jarig alweer 2 jaar 03/06: JuJu ouderschapsverlof wordt gedeeltelijk (1 a 2 dagen p/w werken) 12/06: Larissa laatste werkdag van het jaar contract. Hopelijk verlenging!!! 14/06: Nieke 1 jaar getrouwd 22/06: Kyara jarig, 2 jaar!!! 29/07: JuJu Druif en Kersje weer 2 dagen naar KDV 22/08: Bloom jarig 06/09: JuJu famillieweekend (hele fam) 07/09: Spikkel+fam: 15 dagen, zon, zee & strand 24/09: Boefje 1 jaar!! 04/10: JuJu famillieweekend (ouders en zusje) Zwanger: Loki09 (sept '12 positief getest) 01-06-2013 Marcha (okt '12 positief getest) 29-06-2013 Bevallen: Marcha: 26/08/2010 Justin (2690gr, 47 cm) JuJu81: 04/01/2011 (40w1d) "Druif" Bloom: 09/01/2011 (39w) "Boef" (4080gr, 54cm) Uk2011: 29/01/2011 "Mini" . Loki09: 04/05/2011 (38w) "Mummel" (2950gr, 49cm) Spikkeltje: 31/05/2011 (40w6d) J (3440gr) Larissa: 22/06/2011 (38w4d) Kyara Jade (3380gr, 50cm) Bloom: 24/09/2012 (40w3d) "Boefje" (4650gr, 53cm) Deli: 27/09/2012 (38w2d) "Spruitje" (2770gr, 47 cm) Nieke: 07/12/2012 (39w2d) "Mopje" (4345gr, 53cm) Spikkel: 01/01/2013(38w2d) "Kruimeltje" (3890gr) JuJu81: 19/01/2013 (38w6d) "Kersje" Vlinders: Loki09 (*Feb '10 *Aug '10) Spikkeltje (*nov '10, 9w) I will always love you!! Larissa (* Jan '13, 7w2d)
KS keuze; van zowel Loki, als Uk begrijp ik de keuze voor een primaire ks erg goed! Bespreek met je gyn op het juiste moment wat de beste optie is voor moeder en kind en sta daar dan 100% achter. Het boeit niet of andere mensen vinden / denken dat je kiest voor 'de makkelijkste weg' want zij leven niet jouw leven met een PND of wat dan ook! Ja, het herstel van een ks duurt (meestal) langer Ja, het is lastiger goed te herstellen als je al een peuter rond hebt lopen Ja, een ks geeft met name achteraf meer pijn en ongemak Maar een vaginale bevalling is zeker niet zaligmakend en elke situatie vraagt om een eigen aanpak! Zelfs ik heb wel eens nagedacht over een primaire ks, nadat ik bij Kyara zo ben uitgescheurd, ook naar binnen toe Ik heb het toen aan mijn gyn gevraagd of het een indicatie is voor een primaire ks en ze zei dat het er aan ligt hoe 'mijn onderkantje' er tzt uitziet en aanvoelt. Dit, tesamen met de heftige bevalling qua pijn (weeenstorm) en snelheid (niet mega snel, maar wel behoorlijk vlot) zorgde ervoor dat ik er evt wel voor in aanmerking zou kunnen komen. Inmiddels is het allemaal wat gezakt, de emoties, en heb ik het gevoel dat ik het graag nogmaals zelf wil proberen. Juist om aan mezelf te 'bewijzen' dat ik het wel kan (zonder gillen, paniek etc) en uiteraard is het moment waarop het kindje op je borst wordt gelegd direct na geboorte onbetaalbaar *smelt* Echter, mijn gedachtes gaan heen en weer tussen een thuisbevalling 's nachts, waar Kyara rustig doorheen slaapt en wakker wordt als grote zus, tot een bevalling waarbij ik bij het aller eerste krampje naar het zkh ga voor een ruggeprik Alles is dus nog mogelijk in mijn scenario boekje, want bij een stuit waag ik me zeer waarschijnlijk niet aan een draai poging en vaginaal bevallen van een stuit kindje lijkt me niks. Ach, eerst maar weer eens zwanger worden, dat is stap 1 naar een 2e wonder!!!
Voor jou staan dus ook alle opties nog open Larissa. Ik denk wel dat het al heel veel doet als je de keuze uberhaupt hebt. Mij gaf dat erg veel rust en juist daardoor ging ik zelf ook bekijken en zien wat de ''voordelen'' zijn van natuurlijk bevallen. Want ondanks de pijn, lijkt het me ook een heel mooi iets. En dat we meteen naar huis mogen (indien alles goed) + minder lang herstel (gemiddeld..) wegen nu ook zeker mee.
Naast herstel, pijn zonder endorfinen (voor wat die waard zijn) of optie op ruggenprik, littekens en moeilijk op gang komende bv is er ook het effect op de darmflora van het kind met verhoogde kans op (voedselallergie, astma, eczeem en hooikoorts. Keizersnede baby en de darmflora | De GroeisprongDe Groeisprong Weegt natuurlijk in niets zo zwaar als de rust van de moeder als die de bevalling in gaat. Dus ii snap de keuze voor een ks wel, zeker als er niet ingegrepen kan worden vanwege je vorige bevalling (ik vind dat toch een risico). Wat een ander daar van vind.. dat zou me mijn reet roesten als ik eerlijk ben. Mij lijkt een ks verschrikkelijk, dus respect voor zij die dat ondergaan!
Mij eerlijk gezegd ook. Ik had tijdens mijn zwangerschap van Kyara wel eens nachtmerries dat Kyara ineens in stuit was gedraaid en ik daarom een ks moest ondergaan (ik ben namelijk ook geen voorstander van een versie en een stuit vaginaaal is ook niet echt een optie voor mijn gevoel). Het leek me zooo erg dat ze dan uit mijn buik zou worden 'gevist', even over het gordijn zou worden geshowt en dan meegenomen zou worden naar de kraamafdeling (samen met manlief) terwijl ik nog minstens 1,5 uur daar alleen zou blijven tijdens het dichthechten en bijkomen op de uitslaapkamer... Oke, papa kan ook huid op huid contact hebben met de baby, maar pfff, na 9 maanden mijn kindje gedragen te hebben leek dit mij wel een erg abrupt einde van dat 'intiem samenzijn' (moet er bijna van huilen als ik er alleen al zo over denk, leuk die hormonen ) Goed, ego opzij; iedereen maakt voor zichzelf de keuze en leeft met de consequenties.
Dat gevoel heb ik precies ook Laris, al proberen ze je hier in 30/45 minuten bij je kind te brengen maar toch.. ik vond het heerlijk om de eerste 45 minuten mijn kindje niet los te laten Versie zou ik nooit voor kiezen. Bij Druif had ik niet gekozen voor een stuitbevlling, nu had ik dat wel overwogen.
indrdaad respect voor de mama's die een keizersneede ondergaan. Mijn gyn had het ook voorgesteld ivm bevalling van j: totaalreptuur, misbruik achtergrond enz..Maar ik wilde dat niet omdat ik zelf moet ervaren dat het ook anders kan. Zodat ik het kan afsluiten.. Mocht het echt medisch worden, ja dan is die keuze snel gemaakt...
Laris: in ons ziekenhuis kan je natuurlijke keizersnede krijgen, dan word de baby gelijk op je borst gelegd en aangelegd..enz..Dit had ik in mijn geboorte plan staan, mocht het op een keizesnede uitlopen..
Ik kan me jullie gevoel eromheen goed voorstellen. Ik heb dit echter nooit zo gevoeld en ervaren maar het scheeld wellicht dat ik bijna vanaf het begin uit ging van een KS en me daarop voorbereide. Het leek me zeker afschuwelijk dat ik mijn dochter een periode niet zou zien na de ks maar ik had me dit nog erger voorgesteld dan dat het werkelijk was. Ik denk dat ik Mummel 30-45 min niet gezien heb, langer niet. Ze lag binnen het uur op mijn borst te drinken . BV komt inderdaad een stuk moeilijker en later op gang maar persoonlijk denk ik dat een heftige bevalling (Bloom, Uk) daar meer nadelen op heeft dan een ks. Ik heb er ook voor moeten vechten hoor, zeker, maar als je geestelijk het vorige al weer afgesloten hebt, kun je er wel met volle moed tegenaan. Daarbij wíst ik dat het wat meer kruim zou kosten en was ik daar dus op ''voorbereid'', zover dat kan natuurlijk. Het is nu zelfs veranderd in ons ziekenhuis. Meteen na het hechten en nakijken door de kinderarts mag je kind op de verkoeverkamer bij je (mits alles goed is met moeder en kind uiteraard, maar dat geld voor een natuurlijke bevalling ook). Dat betekend dat je misschien 15 min ''mist'' (al kon ik Mummel die tijd van nakijken/hechten wel zien hoor, maar niet vasthouden). Die link, tsja, alles heeft zijn voor en na's en persoonlijk denk ik dat eczeem en astma meer erfelijk is dan ks/natuurlijk bevallen gebonden. Lees wel het verhaal over de E.coli bacterie en daar heb ik juist hele legubere verhalen over gehoord (hersenvliesontsteking ed) omdat de moeder dat bij zich droeg en het kind er meteen na de geboorte mee besmet werd. Dat was met een ks niet gebeurt want dan krijgen ze niets met het baringskanaal te maken. Maar dat zijn allemaal als-als-als verhalen. Niet echt iets om je op voorhand druk over te maken of de juiste keuze op te baseren, dat is gewoon enorme pech (of juist enorm geluk, beetje verhaal van Mummels ware knoop in navelstreng), je kunt niet alles incalculeren vooraf....
Het moment van ontlading na de bevalling en de kleine naakt op je borst krijgen lijkt me overigens wel prachtig en iets wat je nooit meer vergeet. Al had ik dat gevoel toch ook wel bij het over het doek houden van mijn dochter. Ineens komt er een einde aan al die spanning en ik voelde het ook echt gebeuren dat ze er uit ging, alleen op een andere plek dan bij jullie .
Loki; Je vroeg wat ik zou kiezen en dat is een ks! Met jouw achtergrond en de risico vind ik dat jij het volle recht hebt, om hiervoor te kiezen. Natuurlijk is een ks niet zaligmakend, maar een gewone bevalling in jouw geval ook niet! Maak je niet druk om wat andere mensen denken. Jij moet het doen en het is jouw kindje, daar gaat het om! Datzelfde geldt voor Uk! Ik vind jouw reden echt niet egoïstisch hoor! Als je nu een standaard bevalling had gehad... Maar de verschrikkingen die jij hebt moeten doorstaan, geven ook jou het volle recht om voor een ks te mogen kiezen! Vind het anders dan het verhaal dat ik laatst hoorde... Iemand via een lang mmm traject zwanger geworden, probleemloze zwangerschap gehad verder, maar zij vond het met 38 weken belachelijk dat ze niet mocht kiezen voor een ks... Stel dat er met de bevalling wat mis zou gaan, dan had ze al dat werk voor niets gedaan... Hier mis ik de logica en heb ik dan ook geen begrip voor, maar in jullie gevallen...
Bedankt Bloom. Doet me toch wel goed dat jullie niet heel licht over een KS denken en ook de overweeg redenen van mij begrijpen. Klopt, wat anderen denken moet zeker niet een rede zijn om iets anders te beslissen maar toch hangt het wel in je achterhoofd. Van jullie heb ik dit nooit begrepen hoor, wist jullie mening er simpelweg niet over, maar hier in mijn omgeving krijg ik toch geregeld een beetje het gevoel dat ik ga kiezen voor een ks om de pijn niet mee te hoeven maken. Niet direct gezegd hoor, maar zo voelt het wel (al kan dat natuurlijk ook aan mij liggen ).
Lekker laten praten Loki. Ik vind jouw reden héél plausibel, voor wat dat waard is. Die van Uk ook trouwens. Maar nogmaals, lekker belangrijk wat ik denk, het gaat om de mama die met vetrouwen een bevalling in moet kunnen gaan. Bv vind ik ook geen reden om niet voor een ks te gaan hoor. Bv is toch niet te voorspellen. Zo is het bij mijn buuf met horror bevalling (stoma's ed ) zonder problemen op gang gekomen. Wie kan het voorspellen he. Dacht alleen ik maak het rijtje even af. Wisten jullie dat járen geleden in de VS een campagne is geweest om vrouwen te stimuleren voor een KS te kiezen? Met een slogan in de richting "Red je edele delen, kies een KS" Tja dat kun je ook altijd nog als argument opvoeren Loki
Of deze op je FB platsen Loki http://2.bp.blogspot.com/-9neEPIrIupY/T5bT9mZmofI/AAAAAAAAAiA/KuhhsOutiLo/s1600/cesarean+scar.jpg Het is trouwends Braziliie kennelijk en niet usa.