Ja uiteindelijk kun je je bevalling toch niet echt sturen, het gaat zoals het gaat (genoeg voorbeelden lijkt me). Maar het is wel goed om over dingen na te denken en met name met je partner te bespreken. vond het prettig dat mijn partner bijv antwoord kon geven op vragen van de vlos over de foto's, kon ik lekker ongestoord naar mijn kind kijken (of ik het erg vond dat mijn borsten erop kwamen was de vraag - nee zei hij meteen )
Lieve meiden, sorry voor de late update/reactie. We hebben erg bewogen weken achter de rug... Vandaag 2 weken geleden kreeg ik meer harde buiken dan ik gewend was. Soms kwamen de contracties om de 7 a 8 minuten wel een uur lang. Ik besloot het het weekend aan te kijken want ooit wordt het even erger en dan weer minder maar helaas, ook zondag nog namen de harde buiken toe en ook de keren dat de contracties ritmisch werden namen toe. De maandagochtend (26w5d) belde ik of mijn afspraak van een week later vervroegd kon worden, omdat ik het niet helemaal vertrouwde, ik moest me een uur later melden bij de gyn. Baarmoedermondmeting was nog prima (laatst gemeten met 24 weken op 38mm, was nu 35mm) maar de gyn vond het aantal contracties wel érg veel en deed inwendig onderzoek. De baarmoedermond voelde al wat week, maar er was geen ontsluiting. Hij wilde even overleggen met mijn vaste gyn maar stuurde me al door naar de CTG en gaf aan dat hij wel wat voelde voor een opname, weeenremmers en longrijpers voor de baby *schok*. Een uur later kreeg ik de eerste celestone (longrijper) en adelat (weeenremmer) en lag ik op de verloskamers... Geschokt, maar tegelijk blij dat ik serieus genomen werd. Na 6 dagen weeen remmers weer afgebouwd en een nieuwe bmm meting 30mm... Moeilijke uitslag dus. Verschil in meting door andere echoscopiste of moment opname/ligging baby of is mijn bmm echt al aan het verweken? En hoe hard gaat het dan, een halve cm per week? of meer? Of blijft het nu weer stabiel? Vragen die niemand weet. Omdat de contracties weer afnamen (lees, zoals ik ze al vanaf 16 weken gewend ben..) was er geen rede me langer daar te houden. Ook inwendig onderzoek was onveranderd in die week. De longrijpers werken optimaal en zolang de harde buiken niet ritmisch worden of pijnlijk, is (bed)rust thuis niet veel anders. Sinds gisteravond ben ik dus weer thuis. Inmiddels de eerste magische grens van 28 weken voorbij en daar ben ik dankbaar voor. Stiekem hoop ik dat ik onze kleine meid nog mag dragen tot minstens 34 weken maar voorlopig bekijken we het per dag/week en zijn we met iedere dag blij en krijgt de kleine betere kansen. Eind volgende week weer nieuwe controle, we zullen zien.... Voorlopig zal ik weinig plaatsen, beetje rondscrollen kan ik liggend, typen is een stuk moeilijker liggend dus dat beperk ik even, rust is het belangrijkste nu. Overigens had ik me zo verheugd op de thuiskomst en weer op de weegschaal staan. Buikje leek echt mooi rond geworden en ik heb mijn best gegeten in het zkh (meer dan thuis zelfs!) maar ik schrok van de uitslag. Op 26w4d woog ik 62,9 en gister (28w1d) 62,2 . Ben nu dus pas 5,7 kg aangekomen... Kleine liep met 26w5d mooi op schema (3 dagen voor, gewichtschatting was 1033 kg) maar toch vind ik het zuur, een beetje reserve gewicht voelt beter....
Jee loki. Spannend. Sterkte en ik hoop en wens dat de kleine nog minstens 6 weken blijft zitten.. Sterkte meis en hou je taai!!
Nieke; gefeliciteerd!! Wat geweldig, de kinderafdeling! Heb je al ervaring in het werken met kinderen? Dat is namelijk de reden waarvoor ik twee keer ben afgewezen. Ik was een prima kandidaat, alleen jammer dat u geen ervaring heeft... En idd, rood=dag 1, ook al is het nog maar een beetje bij het afvegen. Jammer! Maar aan de andere kant is dit hopelijk ook weer een start naar een heel mooi wondertje van jullie samen! Laika; hopen dat jullie klussen nu eindelijk eens zijn vruchten af gaat werpen! En dan wel de vruchten die zich ergens in gaan nestelen! Lautje; dat is goed nieuws, een eisprong! Ik hoop dat ze zich gauw hier weer mag melden! Uk; heb ook even gespiekt in je topics, maar wat een ellende allemaal zeg... :x. Als ik wist waar je woonde en dat is redelijk in de buurt, was ik allang naar je toegereden om je een dikke knuffel te geven en je te helpen! Oké, mijn bevalling was ook geen pretje en ben nog steeds aan het herstellen, maar dit slaat echt alles! *knuffel* Juju; coole foto! Ik had heel weinig speelgoed in huis, dacht het wel te krijgen van kraamvisite. Had namelijk heel duidelijk aangegeven dat ik voornamelijk speelgoed wilde en geen kleertjes en waar puilt m'n kast nu juist van uit...??? Ook leuk hoor, maar ja, speelgoed voor zij ontwikkeling heeft ie ook nodig, dus heb ik gisteren de Bart Smit maar eens leeggekocht. Speelkleed met zo'n ding erboven. Speelding voor in de maxi-cosi enz. Straks alles maar eens uitpakken en kijken wat Ruben ervan vindt! Eyore; succes met je plan! Ik vond het ook lastig en na mijn bevalling denk ik ook weer heel anders over dat plan. Als ik het nu teruglees vind ik er maar onbenullige dingen instaan... Maar ja, dat lag misschien ook aan de aard van mijn bevalling... Wat ik in ieder geval zeker weet is dat ik bij een volgende in het ziekenhuis wil bevallen. En dan wel met 2-3cm al naar het ziekenhuis vertrekken, want ik had in 2 uur tijd 5cm ontsluiting en voor je het weet ben ik straks al te ver om nog naar het ziekenhuis te mogen en gaat het op het laatste moment weer niet goed, zodat ik toch met persweeen in de auto zit... Maar goed, dat zet je natuurlijk allemaal niet in een bevallingsplan! Maar na een bevalling weet je wel beter wat je wel en niet wil, dus voor een tweede lijkt het me makkelijker om een plan te maken! Vooral over wat Juju ook zei, de houding... Ik moest van iedereen maar op mijn rug liggen en dat was de enige houding die ik eigenlijk niet kon verdragen...
Nou heb nu alles op papier staan. De hele middag er mee bezig geweest. Nu me vriend vanavond even laten lezen. Denk dat we zo aardig in de buurt komen betreft onze wensen. Mij lijkt bij een 2de bevalling een plan opstellen ook makkelijker. je weet van de 1ste hoe en wat. Dus daar kun je makkelijker na terug kijken enzo je wensen opschrijven.
Terwijl geen bevalling uiteindelijke hetzelfde is he Denk iig aan het volgende: - houding (eigen keuze) - bv regels zou ik erin verwerken, mn controles als je kindje al minimaal een uur bij je heeft gelegen - vit pas nadat je kindje heeft gedronken (wilde echt dat mijn voeding het eerste zou zijn wat hij zou proeven, niet een of ander chemisch middeltje) - rol van papa, zowel tijdens de bevalling (bijv: vragen kunnen aan hem gesteld worden, evt spiegel om te kijken, ondersteunen van jou etc.), na de bevalling (aankleden kindje etc.) - wat als het mis gaat? blijft papa bij kindje of bij jou? Ik had er bijv instaan dat als ik een spoedkz moest ondergaan de baby bij vriend op de blote borst zou worden gelegd totdat ik uit de ok kwam. Alles met de kanttekening dat het mogelijk is gezien de gezondheid van de baby uiteraard. Loki wow wat schrikken meis.. komt het door je hartvormige baarmoeder? Want ik dacht dat een gyn juist had gezegd dat dat geen extra risico was? Neem in ieder geval je rust idd, want hoewel je de 26 weken grens gepasseerd bent is het véél véél beter voor je uk om nog lekker warm bij mama te blijven (niet dat je dat zelf niet weet natuurlijk). Voor het slagen van bv is een beetje reservevet wel handig. Hier was er in 10 dagen tijd zo'n 13 kilo vanaf en van de resterende 3 kilo is er nu nog 1,5 over terwijl ik weinig beweeg (lange wandelingen zijn niet aan Siem besteed helaas) en véél eet. Bv holt je uit.. Hen ik heb ook weinig speelgoed en toch nog veel kleding gekregen terwijl ik er specifiek om had gevraagd. Dus met 4/5 weken zo'n mobiel voor de box gehaald (vindt ie prachtig) en met 6 weken een wipstoeltje (vindt ie geweldig). Heb hem nog niet onder de babygym gehad, wil het ook een beetje afwisselen en merk dat spelen best intensief voor hem is en dat hij na 15/30 minuten echt even moet bijkomen (bij mama ) Meneer ligt nu heerlijk opgevouwen in de draagdoek bij me. Hij heeft de hele ochtend al geslapen in de box en gaat nu (na even drinken) weer lekker door. Wat een leven
Loki; zie nu je bericht pas, zat zelf te typen toen jij poste... Heftig meid! Het begin was voor jou al vol zorgen en nu het einde ook nog eens... *knuffel* Ik duim heel hard dat de kleine meid nog veilig een poosje bij haar mama blijft, want idd, ook al is ze de magische grens voorbij, niets is beter dan jouw buik! Sterkte meis!!
Loki; Dat is schrikken meid! Wel fijn dat je weer naar huis mocht, dat is toch prettiger denk ik. Ik kan me voorstellen dat jullie nu echt van dag tot dag leven. Iedere dag dat jullie kleine meisje bij jou in je buik zit is er weer één extra en kan ze nog wat sterker worden. Doe het rustig aan (daar heb ik wel vertrouwen in dat je dat doet)! Ik duim heel hard voor jullie dat jullie meisje geduldig op haar beurt wacht en nog blijft zitten waar ze zit. Hen; Ik heb ook nog nooit eerder met kinderen gewerkt. Begin dus helemaal vers. Het was natuurlijk wel een pre als je de kinderaantekening had, maar het was een interne vacature en dan is dat meestal niet. Iemand met de kinderaantekening werkt bijna nooit op een andere afd. als de kinderafd. Eyore; Je hebt hard gewerkt als je je bevallingsplan al klaar hebt, goedzo! Ben benieuwd of het bij jou dus ook echt zo gaat gebeuren als in je plan staat, net zoals bij JuJu. Laika; Hopelijk werpt het klussen zijn vruchten af. Nog even geduld hebben en dan weten jullie het. JuJu; Siem kan al lekker spelen zo te zien. En inderdaad kijkt hij er erg serieus bij Lautje; gelukkig een eisprong!! Nu maar hopen dat er snel een zwangerschap zal volgen. Hier; dank je wel voor jullie felicitaties, vind het ook super leuk en spannend. Voelt nog wel raar om echt een andere baan te hebben. Ik tel toch vandaag als dag 1. Gisteren alleen 1 keer bij het afvegen een veegje roze (sorry voor de vieze praat) nu is het echt doorgebroken. Meteen een afspraak gemaakt voor een uitgangsecho. Zondag dus beginnen met de Clomid. Fijn weekend allemaal.
Ja was wel even goed mee bezig vanmiddag. Veel op internet rond gekeken, tips van JUJU in ontvangst genomen. Heb nu op papier staan. Misschien kan er hier en daar nog wat veranderd worden. Maar dat zien we wel. Heb zover me wensen op kunnen schrijven. Je gaat ook anders kijken naar dingen. En je komt dingen tegen waar je niet eens aan zou denken.. Ga even boodschappen doen...
Eyore; fijn dat je nu alvast wat op papier hebt staan! Waarschijnlijk komt er in de loop van de weken nog wel wat bij of gaat er wat af, maar daar kun je nog wel even over nadenken! Nieke; ik heb twee keer gesolliciteerd op een interne vacature op de kinderafdeling. Tot twee keer toe afgewezen omdat ik geen ervaring met kinderen had. Tot twee keer toe een andere kandidaat aangenomen die daar net haar laatste stage had gelopen en dus bekend én met ervaring... Dan denk ik: zet geen vacature uit of nodig me gewoon niet uit, als je toch al weet dat je die stagiaire aan wil nemen... Ach ja, misschien ooit nog eens! Voorlopig zit ik goed waar ik nu zit! Wel spannend allemaal hoor, wanneer ga je beginnen? Eerst een half jaartje daar werken en dan voor de kinderaantekening verder ofzoiets? Hier; Ruben begint echt een lachebekje te worden! Vooral als papa gek met hem doet! Zal zo ff foto daarvan plaatsen! Vandaag voor het eerst de babygym geprobeerd, maar meneertje lag alleen maar naar het licht te kijken ipv de speeltjes boven hem... Ach ja... komt nog wel! Hij ligt nu (laat ik het niet te hard zeggen) voor het eerst sinds dat ie eigenlijk geboren is 's avonds alleen in zijn bedje boven te slapen. Normaal gesproken zeulen we de hele avond met hem rond, want anders brult ie de hele boel bij elkaar, maar hij ligt nu heerlijk boven te knorren! M'n man is met zijn broers gezellig een avondje uit, dus ik heb even het rijk voor mij alleen, heerlijk hoor!
Ok, nog eentje dan en dan ben ik klaar met spammen: Bekijk bijlage 133490 Vindt ie héérlijk!! Totdat ie doorheeft dat ie niet meer warm bij mama tegen haar buik aan ligt, maar in de box 'hangt'...
Caitlin; sorry sorry! Lag gisteren op bed en bedacht ineens dat ik helemaal nog niet op jou gereageerd had wat betreft je werk....: Jammer dat je collega's geen rekening met je houden... Vooral omdat ze zelf ook al eens zwanger zijn geweest, moeten ze toch ergens snappen dat dit confronterend voor jou kan zijn!? Je bent nu gewoon wat emotioneler en dat zal hun ook vast bekend voorkomen neem ik aan... Maak het goed bespreekbaar meid en zorg ervoor dat het je niet in de weg gaat zitten hoor! *knuffel*
Dank je wel lieve meiden. Jullie woorden doen me goed @ Nieke; gefeliciteerd met je nieuwe baan. Op de kinderafdeling werken lijkt mij ook erg leuk, veel plezier! En balen van het rood, maar ik wens je SUPER VEEL succes deze ronde met Clomid. Op naar een prachtg wondertje!!! @ Jolanda; wat heerlijk dat je maar zo kort misselijk bent geweest. Ik had het uiteindelijk ook maar 4 weken dag en nacht, valt mee als je sommige verhalen hoort. En die vermoeidheid, tsja, heeeel herkenbaar (nog steeds!) Super dat je zo heerlijk aan het genieten bent! @ Marcha; Justin is goed gegroeid zie ik, wat fijn! @ Laika; jeetje meid, wat een heftige ei sprong heb jij gehad... Hoop dat het deze ronde raak is! @ Update Lautje; meid, ik duim echt super hard voor je dat je je snel weer bij ons komt voegen, zwanger en wel! @ JuJu; bedankt voor je lieve commentaar op mijn buik En wat heb je toch een mooi kind. Dat geconcentreerde snoetje is wel helemaal geweldig hoor, haha! @ Loki; meid, wat een schrik *knuffel* ik was er eerlijk gezegd al bang voor toen je zo lang niet op het forum was... Gelukkig zit jullie kleine meisje nog heerlijk warm bij mama en hopelijk blijft ze daar nog een hele lange tijd! Elke dag winst is er 1, maar ik duim gewoon voor minstens 37 weken hoor (ik ben koppig ) @ Deli; hoe was het bloedprikken vrijdag? @ Uk; hele dikke knuffel voor jou meid! Ik vind je een kanjer! @ Hen; GEWELDIGE foto's van Ruben, wat een lieverdje! En bedankt voor je lieve woorden Ik zit erover na te denken om een algemeen mailtje te versturen, maar ik wil mezelf ook niet te kwetsbaar opstellen zeg maar. Iedereen heeft het erover dat zwangerschap een 'gezonde ziekte' is en ik wil ook geen uitzonderingspositie, alleen wat meer begrip dat het soms te druk voor mij is, of dat ik soms wat minder kan hebben (volgens onze CAO heb je als zwangere ook recht op meer pauzes, maar dat zit er natuurlijk niet in. Hoeft ook niet perse, maar snap dan wel dat ik de gewonen pauzes echt nodig heb...) @ Hier; heb een heerlijk weekend gehad met mijn lieve mannetje en we hebben donderdagavond een kinderwagen gekocht! De Maxi cosi Mura 2010 in het zwart, met 180,= korting! We wisten al een tijdje dat we die wilde, zaten alleen nog even te wachten op een aanbieding en tadaa, daar was donderdag het foldertje van Gardo baby store. Mijn man heeft hem in elkaar gezet gister en we zijn er echt helemaal gelukkig mee! Volgens mij is hij ook heel handig in gebruik. Alleen de bandjes moeten we nog even oppompen, maar de fietspomp past er niet op Sinds mijn vorige berichtje voel ik ons meisje veel meer bewegen. Ik twijfel nog steeds wel eens, maar denk dan: dit kunnen mijn darmen echt niet zijn, dit gevoel heb ik nog nooit gehad. Wat een heerlijkheid, zo'n klein meisje in mijn buik! Zucht, verliefd!!! Aankomende week 6 dagen werken (3 werken, 1 vrij, 3 werken) Pfff, niet veel zin in, maar de week erna ben ik weer veel vrij! Liefs en een fijne avond nog veder, Caitlin
Caitlin; en zodra jullie kleine meid er is word je nóg verliefder! Wat je werk betreft... we hebben gewoon geen ideale baan icm een zwangerschap! Rustiger aan doen is gewoon vaak geen optie. De patienten hebben jouw zorg nodig en kunnen jouw eigen zorgen er niet bij hebben. Je collega's kunnen lang niet alles van je overnemen en dat alles icm een veel te groot verantwoordelijkheidsgevoel wat elke pleeg heeft, maakt het gewoon heel moeilijk! Ik denk dat je best voorzichtig een mailtje kunt sturen zonder dat je je al te kwetsbaar opstelt hoor! Laat het anders even hier checken voordat je iets verstuurt? Btw... ons pompje voor de banden zat verstopt in een vakje in het mandje onder de wagen... Heb dezelfde wagen als jullie, dus misschien zit ie bij jullie daar ook in! Het is trouwens een heerlijke wagen! Heel praktisch en makkelijk in gebruik!
@ Hen, je bent een TOPPER! Heb gelijk na het lezen van je berichtje gekeken en ja hoor, in het vakje in het mandje onderin de wagen zat het pompje Nu zijn de banden lekker opgepompt en rijdt de wagen nog beter. Super dat jij er zo blij mee bent. Je bent tenslotte al ervaringsdeskundige, dus dan weet ik zeker dat we een goede wagen hebben gekozen en gekocht! En wat je zegt over ons werk / zorgen / verantwoordelijkheidsgevoel is helemaal waar. Ik zag het ook al bij andere collega's die voor mij zwanger waren. Er werd niet altijd even goed rekening met ze gehouden en daar was ook niet altijd ruimte voor in de personeelsplanning (eigelijk nooit). Ik ga het deze week aankijken en loop ik nou weer tegen onbegrip aan, dan ga ik een mailtje sturen. Liefs, Caitlin
Er staan trouwens weer 2 nieuwe buikfoto's op mijn profiel. 1 voorkant en 1 zijkant foto. Vooral op de zijkant foto zie ik een flink verschil!