Hallo meiden, ik ben 2 weken terug bevallen van 2 prachtige meiden. Ik heb altijd de pil geslikt, maar wil dit keer over naar een spiraaltje. Hoe gaat dit in zn werk? Zijn er meerder soorten in? Welke zou je aanraden? Wat is vooreel ervan, wat nadeel? Wanneer hebben jullie deze na je bevalling in laten brengen? Hoe lang blijft het zitten... een boel vragen hahaha! Liefs bb-tje!
Je hebt een koper spiraaltje en een mirena spiraaltje, die laatste werkt door middel van hormonen. Van het koper spiraaltje wordt je vaak heftiger ongesteld terwijl bij de mirena je ongesteldheid helemaal kan verdwijnen. Ik dacht dat je hem door je ha kon laten plaatsen na ongeveer 6 weken. Met de mirena ben je 5 jar beschermd.
Hai! Ik heb op mn 19e een mirena laten zetten. Vergeleken met bevallen zal het vast amper pijn doen. Fijne van de mirena vond ik dat ik helemaal niet meer ongesteld werd! Int begin nog iets, maar de maand erop niet meer. Ideaal. Hij geeft echt vergeleken met de pil een minimum aan hormonen af, geen gedoe met pil vergeten, ziek zijn, antibiotica enz. Van de pil werd ik misselijk, bij mirena niet. Ik vond m geweldig! Hij wordt gezet tijdens je menstruatie. Succes!
ik heb na de geboorte van mijn zoon een mirena laten plaatsen en was erg tevreden. Koper spiraal bestaat nog wel maar wordt vaak alleen nog gebruikt met vrouwen die echt niet tegen hormonen kunnen omdat je er idd vaak heftiger door ongesteld wordt. Mirena geeft minder hormonen dan de pil dus als je die qua hormonen kan hebben, zal je van de mirena hormonen geen last hebben. Aangezien je al bevallen bent, is het plaatsen makkelijker dan dat je nog geen kinderen hebt. Ik ben toen in december bevallen en heb de mirena in april laten zetten. Ik weet niet precies wat de tijd ertussen moet zijn, dat zou je even aan je huisarts moeten vragen. Je kan wat lichte krampjes hebben na het plaatsen, als reactie van je baarmoeder maar hier kan je uiteraard paracetamol tegen nemen als het niet lekker voelt. Het is even een gerommel om hem te zetten, die eendebek is nooit echt feest vind ik zelf, maar goed, vergeleken met bevallen vond ik het een makkie. Hij kan idd 5 jaar blijven zitten en een hoop vrouwen worden niet meer ongesteld, of heel licht. Ikzelf heb een tijdje wat licht bloedverlies en spotting gehad maar daarna niet meer ongesteld geweest, heerlijk. Het uithalen is trouwens nog veel makkelijker, vond ik dan. Een keer hoesten en de huisarts haalde hem er zo uit met een soort lange pincet. Ik had vrij snel daarna mn oude cyclus weer terug.
Ik heb de mirena laten zetten toen Lisa 5 weken was. Door de gynaecoloog, omdat mijn huisarts er niet voor opgeleid is. Na een week of 2 een controle echo om te kijken of ie goed zat. Het deed absoluut niet pijn, alleen ging ik iets teveel bloeden waardoor ze dat wondje moesten dichtbranden, ik schrok me eigenlijk rot, maar het stelde niets voor gelukkig (alle heisa die ik niet verwachtte maakte even wat indruk ) Ik ben er erg tevreden over, behalve dan dat ik met vlagen tussentijds bloedverlies heb, maar het wordt nu steeds vaker. Het is niet veel, maar niet echt geweldig voor je sexleven als je te pas en te onpas bloedverlies hebt en ik voel me er ook gewoon niet lekker bij. Maar goed, de meesten hebben niet of haast geen last van bloedverlies tussendoor.
Ik heb een mirena laten plaatsen door m'n huisarts toen onze jongste 6 mnd oud was. Als je al eens vaginaal bent bevallen, maakt het niet uit op welk moment in de cyclus hij geplaatst wordt; anders doen ze het liever tijdens de menstruatie. 't Was zo gebeurd. Ik heb vooraf geen pijnstillers genomen (terwijl er naproxen was aangeraden, maar ik deed dit liever niet ivm borstvoeding) en na plaatsing heb ik een paar paracetamols gehad omdat ik toch wel wat napijn had. De volgende dag was die overigens ook over. Argumenten om wel voor mirena te kiezen, en niet voor koperspiraal: ik had normaal gesproken al vrij fors bloedverlies tijdens de menstruatie, en met een koperspiraal heb je grote kans dat het nog meer wordt. Met mirena wordt het veel minder en bij veel vrouwen verdwijnt het (op termijn) helemaal. Mijn ervaring: na plaatsing een maand of 2-3 non stop zeer licht bloedverlies, en een niet zo prettige geur (doordat er oud bloed naar buitenkomt). Daarna een steeds lichtere menstruatie. De meeste maanden niet meer dan een spoortje bloed, soms wat meer, maar ik kan het helemaal af met inlegkruisjes. En sinds dat ding erin zit, voel ik precies wanneer ik een eisprong heb. Dat is wel jammer; het doet best zeer in die tijd van de maand en voorheen had ik het nog nooit opgemerkt.
Ik heb echt een drama ervaring met de spiraal, maar had van te voren de prikpil een keer gehad die mij nog minder beviel en me achterliet met een schimmel infectie waar ik leuk anti-biotica voor heb gekregen maar daarna is het alleen maar erger terug gekomen.. Blijkt nou met het spiraal er nog in is het kennelijk om er volledig vanaf te komen.. Nou is de grap met anti-biotica dat die alle bacterien dood maken en je daarna nu gevoeliger bent voor infectie tot je weer wat weerstand hebt opgebouwt tel 1+1 op wat een feest. Dus ik raad je aan, aangezien het heel makkelijk is om een schimmel infectie te krijgen mocht dat nu met de pil, prikpil, spiraal of helemaal zonder zijn.. Een spiraal KAN de kans vergroten dat je er gevoeliger voor word en (er meer) of heftiger last van kan krijgen dan gewoonlijk.. Dus als je ook een spiraal hebt raad ik anti biotica ervoor af! Naar persoonlijke ervaring!
Praat er eens met je huisarts over. De vraag is of je iets met hormonen wilt of niet. Een koperspiraal werkt heel goed maar kan bij sommige vrouwen leiden tot heviger bloedverlies. Hij kan 10-12 jaar lijven zitten. De koperspiraal wordt nog steeds veel gebruikt. De mirenaspriaal bevat hormonen, waardoor de meeste vrouwen geen eisprong meer hebben. De menstruatie verminderd heel erg of verdwijnt zelfs. Hij kan 5 jaar blijven zitten. Ik heb zelf een mirena spiraal gehad en daar heel tevreden mee geweest. Altijd gezegd, ik wil niets anders. Nu ben ik er achter gekomen dat ik een zonneallergie heb gekregen sinds ik de mirena heb. Nu moet ik na mijn zwangerschap heelgoed nadenken of ik nog wel een mirena wil.
Ik heb de mirena laten zetten 8 weken na de zwangerschap. Dit omdat de wond in de baarmoeder geheeld is, je baarmoedermond nog een beetje open staat en het plaatsen dus erg makkelijk gaat. Van het plaatsen heb ik helemaal niks gevoeld op wat gerommel na daarbinnen. Ik heb de eerste weken heel licht bloedverlies gehad, maar daarna helemaal niks meer. Wel voel ik nu iedere maand mijn eisprong en die vind ik ook wel vrij pijnlijk. Maar gelukkig is dat steeds maar even en verder naar mijn idee alleen maar voordelen. Hier is het spiraaltje geplaatst door de gynaecoloog omdat de huisarts hier de papieren niet voor heeft, maar veel huisartsen doen het zelf. Wel zou ik je willen aanraden om even goed naar je zorgverzekering te kijken voor de vergoeding van het spiraaltje. Bij de meeste aanvullende verzekeringen zit hij gewoon in het pakket, maar je kunt het beter even nakijken voordat je voor verrassingen komt te staan.
Hier een koPerspiraal. Ik kan niet even hormonen vandaar. Ik had altijd een normale menstruatie en diens nu iets heviger. Niet om over naar huis te schrijven. Hij kan 8 jaar blijven zitten.
Dit klopt dus niet.. Ik heb voor onze kinderwens jaren de pil geslikt (microgynon30), en er nooit last van gehad. 8,5 week na de bevalling van mijn dochter heb ik een mirena laten plaatsen, en heb die na 8,5 maand weer laten verwijderen, omdat ik er onwijs veel klachten van had. Het enige voordeel was dat ik in die 8,5 maand niet ongi ben geweest.. Nadelen voor mij: geen libido, veel hoofdpijn, depri en vaak buikpijn/rugpijn (en normaal tijdens een menstruatie heb ik nergens last van). Je lichaam kan wel degelijk anders reageren op hormonen na een bevalling. Na deze bevalling komt er hier hoe dan ook geen spiraal weer in. Mirena vanwege de hormonen, maar een koperspiraal ook niet omdat ik door een spiraal dus veel last krijg van buik/rugpijn...
Ik heb na de bevalling van mijn zoontje een mirena laten plaatsen. Het plaatsen zelf vond ik niet zo heel prettig, maar écht zeer deed het niet. Ik heb een paar maanden onafgebroken wat heel licht bloedverlies gehad, maar dat is nu over en ik heb nu een gewone cyclus (mét eisprong) en een lichte menstruatie. Voordelen: - bijna geen menstruatie - geen last van hormonale bijwerkingen (als in slecht humeur, down voelen etc. wat ik bij de pil wel had) - goed libido (was met de pil echt dramatisch) - je hoeft nergens aan te denken/rekening mee te houden (als in: OH JEE! Ik moet mijn pil nog innemen. OEPS, ik heb diarree, is die pil nu wel veilig? Etc.) Nadelen - misselijk tijdens de eisprong Ik ben er iig erg tevreden over ondanks het nadeel dat ik ervaar tijdens de eisprong. Ik zou echt nooit meer voor de pil kiezen.
Je hebt dus geen eisprong, vandaag na gevraagd, maar misschien doordat je eisprong onderdrukt wordt heb je daarom pijn. Ik heb grotere borsten tijdens 'mijn ovulatie' met spiraal was erg jong toen ik aan de pil begon dus weet niet meer goed wat mijn natuurlijke cyclus is.
Nou nee hoor, je kan prima een eisprong hebben met een spiraaltje. Dat verschilt per persoon. Hoe werkt Mirena - Mirena
Ik heb een koperspiraal... was er tot nu toe tevreden over. Mijn menstruaties waren niet heftiger, hoogstens een dag of 2 langer bruinverlies. Wat ik het fijnste vind is dat het hormoon-vrij is. Nu is mijn cyclus aan het rommelen, ben voor de laatste keer ongesteld geweest op 1 maart, dus da's al een tijdje. Om de duur begin ik mij af te vragen of mijn gyn niet per ongeluk een mirena heeft gestoken
Toch wel heel apart dan dat ik door de mirena heen zwanger ben geworden. Het kan dus wel degelijk dat je een eisprong krijgt! Dat ding komt er hier dus niet meer in........ Daarnaast heb ik idd altijd last gehad van bijverschijnselen en de ergste depressie, heel duidelijk in de tweede helft van de cyclus.
Ik wil alleen zeggen dat door progestageen? Dat P hormoon in iedergeval ervoor zou moeten zorgen dat je eisprong zou moeten weg blijven.. Nu zijn artsen wel weer ,van ze weten donders goed dat een uitzondering net als in jou geval goed mogelijk is alleen omdat de cijfertjes zeggen van dat het eigenlijk uitsluitbaar is zeggen ze het er niet bij dat het wel degelijk mogelijk is en wat er dan kan gebeuren! (sorry ook een beetje mijn fout!, heb al eerder ook gelezen dat een zwangerschap wel eens eerder is voorgevallen met spiraal maar vele male minder dan pil en ect waar dezelfde hormonen in worden afgeven.. Begrijp het van jou kan en van de arts z'n kant ook weer wel! )