Anticonceptie zonder hormonen

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Kalush, 17 jun 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kalush

    Kalush Fanatiek lid

    7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Hallo,

    Na de bevalling wil ik graag weer een voorbehoedsmiddel gaan gebruiken. Nu mag/wil ik eigenlijk geen hormonen gebruiken ivm bloedproblemen een aantal jaren terug.
    Ik heb wat informatie gelezen over een koperspiraaltje, dit is toch zonder hormonen?
    Heeft iemand hier ervaring mee?
    Ik ben alleen even aan het neuzen geweest op internet, heb hierover nog geen arts gesproken maar wil me gewoon wat voorbereiden..

    Heeft iemand ander nog tips over een voorbehoedsmiddel zonder hormoon?

    Groetjes Kalush
     
  2. speeters

    speeters Fanatiek lid

    26 nov 2006
    1.410
    0
    0
    België
    Ik ben tegen het koperspiraaltje omdat het de bevruchting niet verhindert, maar wel de innesteling (voor mij al een vorm van abortus ;)), het probleem is dat dit bij de Mirena ook zo is, ik ben dus zelf ook op zoek naar iets anders :(
     
  3. DaisySanches

    DaisySanches VIP lid

    20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    In de Mirena zitten hormonen, dus die valt sowieso af.
    Ik las ooit ergens dat als je inderdaad koperspiraal enzo als abortus ziet, dat je dan beter de Persona kan gebruiken, of het condoom.
     
  4. speeters

    speeters Fanatiek lid

    26 nov 2006
    1.410
    0
    0
    België
    Dank je wel voor de tip Daisy!
     
  5. DaisySanches

    DaisySanches VIP lid

    20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    Graag gedaan hoor :D.
     
  6. kiki80

    kiki80 Fanatiek lid

    6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    Hier een zeer tevreden gebruiker van het koperspiraaltje!

    Alle opties met hormonen waren voor mij niet geschikt, en het spiraaltje was echt super! Groot voordeel is dat je hem nooit kan vergeten ;)

    Succes met je keuze
     
  7. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Een good-old-fashion condoom.
     
  8. Judith75

    Judith75 VIP lid

    9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    En een pessarium? (ik denk even mee;) )
     
  9. RedRose

    RedRose Actief lid

    14 sep 2006
    235
    0
    0
    Ik ben na mun eerste zwangerschap ook begonnen met de Mirena. Ik vond het een drama. Heel lang bleef ik bloedden en uiteindelijk moest hji eruit. Toen hij er 3 dagen uit was verloor ik een bloedprop wat 2 armen, 2 benen en ogen had. Een embryo dus. We waren zo geschrokken! De dokter had toen ik met klachten kwam me moeten doorverwijzen naar t zh maar dat heeft ze niet gedaan en gewoon gedacht, zo eruit en weg ermee. Ik hoor van veel mensen dat ze problemen hebben met de mirena. Veel bloedingen en spotting. Ik ben dus ook niet echt voor t koperspiraal gezien mijn ervaring met spiralen. Maar goed, ik kan dus slecht tegen hormonen. Krijg allemaal bijwerkingen. De mirena bevat maar 1 hormoon en dat beviel me eigenlijk wel goed. Geen nare bijwerkingen. Maar jah, dat was het dus ook niet. Toen ben ik een tijdje met de Nuvaring bezig geweest. Ook heel vervelende bijwerkingen. en uiteindelijk weer op t condoom uitgekomen. Maar wij vinden het helemaal nix. En we zijn er ook niet secuur genoeg mee. Het vervelende is dat ik na deze zwangerschap eigenlijk wel klaar ben en niet zo zin heb in een oepsje. Ook ik zit me rot te zoeken naar voorbehoudsmiddelen zonder hormonen maar helaas. Ik zou t niet meer weten... Wij zijn allebei nog erg jong en ik wil een 3e nog niet helemaal uitsluiten maar anders is sterrilisatie de enige optie nog.. Succes
     
  10. speeters

    speeters Fanatiek lid

    26 nov 2006
    1.410
    0
    0
    België
    Goh.. Wat een verhaal RedRose! Weet je dan hoe ver je was? Dat moet wel even verschieten geweest zijn, verschrikkelijk dat de arts je nooit doorgestuurd heeft!
     
  11. Kalush

    Kalush Fanatiek lid

    7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Ik wil ook nog niet definitief zeggen van geen kindjes meer, al denk ik er nu wel zo over.
    Condooms hebben we ook geprobeerd maar bij ons is dit ook niet een succes, vaak wordt het vergeten en het gevoel is dan toch ook anders.

    In onze familie komt er redelijk wat tia's voor, en vaak is dit in combinatie met hormonen geweest, dus ik wil er niet eens aan beginnen!

    Ik heb nog nooit een spiraaltje gebruikt, maar zo af en toe hoor ik er wel eens wat over, zowel posi als nega.
    Ik weet echt niet wat ik nou moet doen, misschien is het handig om dit eens voor te leggen aan de HA.

    Wat betreft het verhaal van RedRose, dit hoor je wel vaker dat er toch een zwangerschap ontstaat bij het mirenaspiraaltje, Verschrikkelijk als je zoiets overkomt!
    Als ik zo op internet informatie lees over het koperspiraaltje staat erbij dat het nog een betere bescherming geeft dan sterilisatie..
    en dat het zonder hormonen is? Weet iemand dan de werking van zo'n spiraal, wat houd de bevruchting tegen?

    Groetjes Kalush
     
  12. lievebeesje

    lievebeesje Actief lid

    4 jan 2007
    454
    0
    0
    friesland
    ook ik denk aan een koperspiraal na de bevalling al ben ik wel een beetje huiverig ben namelijk zwanger geraakt ondanks het spiraaltje ...... en de pil is geen optie bij mij omdat ik een chronische darmontsteking heb en daarbij vaak diaree heb en moet braken maar condooms vind ik echt niks dus toch maar voor mij weer het koperspiraaltje en mocht ik dan toch weer zwanger worden dan wil het babietje wel heel erg graag dat ik zijn nieuwe mama word denk ik dan maar
     
  13. FreeWilly8

    FreeWilly8 Fanatiek lid

    23 okt 2006
    2.055
    0
    36
    Gediplomeerd SPW4 WB'er, Rugzakbegeleider regulier
    Hardenberg
    Oh, RedRose, wat erg! Wat zal jij geschrokken zijn! Was je niet heel erg kwaad?

    Condooms is idd zonder hormonen, maar ook niet echt een geweldige optie, hè. Zou 't voor ons ook niet zijn, geklooi met die rotdingen! ;)

    Euhm, persona?
     
  14. speeters

    speeters Fanatiek lid

    26 nov 2006
    1.410
    0
    0
    België
    Wat de bevruchting tegenhoudt: condoom, pil, pessarium, nuvaring ..
    Wat de bevruchting NIET tegenhoudt (enkel innesteling voorkomt): Mirena-spiraaltje, koperspiraaltje, ...

    Ik vind het echt raar dat bijna niemand dat weet, en dat artsen daar ook niet op wijzen, ik was echt verontwaardigd toen ik hoorde dat ik misschien al enkele bevruchte eicellen gewoon was kwijt geraakt, terwijl die al ongeveer 5 dagen sinds de bevruchting gegroeid was tot de essentieële bouwstenen van een kindje, voordat de innesteling gewoon onmogelijk gemaakt wordt. Ik ben misschien een zeur hoor, maar ik vind het echt erg dat artsen hier niet op wijzen, want misschien zouden er nog mensen ethische problemen mee hebben... :(
     
  15. Kalush

    Kalush Fanatiek lid

    7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Ik wist dat het koperspiraaltje niet de bevruchting tegen houd, ik was erg onduidelijk in mijn vraagstelling, ik bedoelde eigenlijkl, wat is de werking van het spiraal en hoe houd het de innestelling tegen?
    Hoe kan het komen dat je toch zwanger kan raken met een spiraal, terwijl je op internet leest dat het nog betrouwbaarder is dat sterillisatie?

    Persona is ook niet de juiste oplossing, 6 op de 10 vrouwen worden toch zwanger, en ik wil die kans absoluut niet nemen.

    Groetjes Kalush
     
  16. speeters

    speeters Fanatiek lid

    26 nov 2006
    1.410
    0
    0
    België
    Meestal kan je nog zwanger raken omdat het spiraaltje wat verzakt, waardoor het de innesteling niet tegenhoudt. Als je bedenkt dat je mogelijk iedere maand wel een bevruchting hebt, dan moet dat spiraaltje maar een beetje fout zitten om te weinig invloed te hebben waardoor dat bevruchte eicelletje toch kan innestelen.

    "Het spiraaltje is een betrouwbaar voorbehoedsmiddel. Het koperspiraaltje is een klein plastic apparaatje, in de vorm van een T of ankertje, omwonden met een dun koperdraadje, dat de arts in je baarmoeder plaatst.
    · Het remt de beweeglijkheid van zaadcellen en verandert het baarmoederslijmvlies zodanig dat een bevruchte eicel zich niet kan innestelen. Op die manier voorkomt het zwangerschap.
    · Helaas is het niet 100% betrouwbaar. Van de 100 vrouwen die een jaar lang een spiraaltje gebruiken, wordt er waarschijnlijk 1 toch nog zwanger. Ter vergelijking: bij gebruik van het condoom zijn dat er 2 tot 12."

    Bron: http://www.sexwoordenboek.nl/spiraaltje.html
     
  17. manouk

    manouk Actief lid

    26 apr 2006
    291
    0
    0
    Ik heb ook een koperspiraaltje gehad. Het nadeel hiervan is dat je menstruaties heviger kunnen worden. Ik verloor zelfs hele bloedstolsels. Het spiraaltje is waarschijnlijk in zo'n stolsel mee naar buiten gekomen. Ik ben toen dus zwanger geraakt van Estelle omdat ik echt niet wist dat het spiraaltje eruit was. Mijn menstruaties waren sowieso al heftig maar met koperspiraal nog wel 10x heftiger.

    Ik gebruik nu persona maar ben op zoek naar iets nieuws omdat ik op dit moment echt NIET zwanger wil worden en ik, met persona, toch een te groot risico op een zwangerschap loop.

    Ik zoek nu ook iets zonder hormonen. Maar jammer genoeg zijn er niet veel (goede) alternatieven voor het spiraaltje of persona.
     
  18. Kalush

    Kalush Fanatiek lid

    7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Potverdikkie, zo blijven er weinig mogelijkheden over. Heb gister het blad van 'kinderen' ontvangen en ook hier staat een vrouw in die door het spiraaltje heen zwanger was geworden.

    Het volgende heb ik op internet gevonden:

    Koperspiraaltjes zijn er in meerdere soorten en maten, zowel voor vrouwen die nooit zwanger zijn geweest als voor vrouwen die een of meerdere kinderen hebben. Ze worden door de huisarts of gynaecoloog via de schede in de baarmoeder ingebracht en kunnen daar 5 jaar blijven zitten. Koperspiraaltjes zijn iets minder betrouwbaar dan sterilisatie, maar even betrouwbaar als de pil.

    Het koperimplantaat wordt ook via de schede in de baarmoeder ingebracht. Het wordt in de baarmoederwand vastgezet en kan minimaal vijf jaar blijven zitten. Als het door de arts goed wordt ingebracht, dan is het implantaat betrouwbaarder dan sterilisatie.

    Het koper van het koperspiraaltje of koperimplantaat verandert de zaadcel dusdanig, dat deze niet meer in staat is een eicel te bevruchten.

    Voordelen
    Koperspiraaltjes en koperimplantaat kunnen eenvoudig worden verwijderd, waarna een vrouw weer vruchtbaar is.
    Het lichaam behoudt de normale cyclus.
    Koperspiraaltjes zijn goedkoop.
    Nadelen
    De menstruatie duurt iets langer.
    Er is iets meer bloedverlies dan bij een gewone menstruatie.


    A;s je dit zo leest is het dus wel degelijk betrouwbaar, en er kan dus geen bevruchting plaatsvinden, zoals eerder hier werd aangegeven.
     
  19. Ik doe nfp. (deed tot deze maand :)) , dat is natural family planning. Door een combinatie van temperaturen en slijmobservaties zelf je vruchtbare en onvruchtbare momenten zoeken en je sexleven daar op afstemmen.
     
  20. Kalush

    Kalush Fanatiek lid

    7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Ik heb gister weer in een vrouewnblad gelezen dat het de zaadcellen zo veranderd dat er geen bevruchting kan plaatsvinden.
    Dit is toch een redelijk vooraanstaand blad voor vrouwen die leven met een protestants geloof.

    Groetjes Kalush
     

Deel Deze Pagina