Hallo, Ik ben afgelopen week op vakanatie opgenomen geweest in het ziekenhuis met harde buiken die heel regelmatig (om de 3 minuten) kwamen. Dit heeft verder geen ontsluiting veroorzaakt. Wel hebben ze een vaginale kweek en een kweek van mijn urine gemaakt. Ik mocht vrijdag a.s. bellen voor de uitslag. Nu heeft het ziekenhuis (waar ik lag ad andere kant van nl) vanochtend contact opgenomen met mijn VK om te vertellen dat er uit de vaginale kweek bleek dat ik streptokokken B heb. Diegene die mijn VK aan de tel had wist niets over een kweek van de urine, maar daar kan ik dus vrijdag nog even over bellen. Nu was mijn VK heel onduidelijk over de gevolgen. Ze gaf aan dat als de urine kweek aangeeft dat ik het heb ik "medisch" ben en naar de gynaecoloog moet, maar dat als daar niet uit blijkt dat ik het heb ik dan niet medisch ben. Kun je mij uitleggen wat het verschil? De bacterie is gevonden, maar waarom ben je nu wel medisch als het in je urine zit en niet als het uit de vaginale kweek blijkt? Ook vraag ik mij af hoe groot de kans is dat deze bacterie dan ook in mijn urine zit. Kan ik hier al vanuit gaan of komt het ook vaak voor dat het dan weer niet in je urine zit. tot slot vroeg ik mij af of dit dan de veroorzaker is van de harde buiken, want verder is alles prima in orde, en is er eigenlijk geen enkele aanleiding voor die harde buiken. alvast bedankt!
Hoi lizaB, Allereerste ja dit kan de veroorzaker zijn van je harde buiken. De streptokok B of wel GBS, is een bacterie die in je darm voorkomt. Omdat bij vrouwen de afstand tussen anus en vagina heel klein is komt het bij 50% van de vrouwen voor dat de GBS in de vagina zit. Dit hoeft niet te betekenen dat het ook in je urine zit. De GBS in je vagina kan geen kwaad. Maar de GBS in de urine kan infectie geven bij je kindje en kan er voor zorgen dat je vroegtijdig bevalt. Daarom is het dan noodzakelijk dat je tijdens de bevalling antibiotica krijgt. Zodat eht kindje ook een dosis meekrijgt. Is het voor jou nu duidelijker? Het is en blijft lastig uitleggen. vooral als je niet tegenover me zit. Groetjes imke