Bevallingsverlof vader niet geregistreerd partner en niet getrouwd

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Lindangel, Apr 26, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    Naar aanleiding van een ander topic dacht ik toch maar eens te kijken in de cao van mijn vriend om te kijken wat daarin staat over verlof rond bevalling. Ook omdat hier werd gezegd dat je ook nog recht hebt op calamiteitenverlof.

Nou, over dat laatste staat helemaal niets in zijn cao.

Maar over dat eerste staat er dit onder het kopje bijzonder verlof: "de bevalling van de echtgenote of geregistreerde partner: 2 dagen".

Nu mijn vraag: wij zijn niet getrouwd en ook niet geregistreerd partner (we hebben wel een samenlevingscontract en hij heeft de ongeboren vrucht ook erkend). Heeft hij nu geen recht op verlof? Dat zou toch echt debiel - en hopeloos ouderwets - zijn?

Weet hier iemand hier iets van?

2. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Zal hij gewoon even moeten vragen.

Qua calimiteitenverlof dat is wettelijk en als iets niet in een cao staat geld wettelijk.

Daarnaast mag een firma volgens mij niet negatief afwijken van de wettelijke regels en wettelijk krijgt een partner(wel of niet geregistreerd, maar wel samenwonend) ook 2 dagn vrij.

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,556
    528
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nou volgens mij wordt daar door de meeste bedrijven echt niet naar gekeken hoor.... je wordt ook bij samenwonen gelijkgesteld aan gehuwd cq geregistreerd partner.

4. Pandora

Pandora VIP lid

Oct 18, 2010
    6,530
    363
    83
    Noord-Brabant
    wij zijn ook niet getrouwd en ook geen ger. partner ( vriend kindje uiteraard wel erkend )
    mijn vriend krijgt gewoon 2 dagen vrij

5. MaaikeS

MaaikeS Fanatiek lid

Nov 16, 2010
    1,516
    0
    0
    Zuid Beveland
    Hier bij de afgelopen 2 bevallingen ook geen geregistreerd partnerschap of wat dan ook, maar hij heeft gewoon vrij gehad hoor! Maakt niks uit ;)

6. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Wij zijn ook niet getrouwd en ook geen ger.partnerschap. Wel hebben we een samenlevingscontract. Mijn vriend heeft destijds gewoon 2 dagen vrij gekregen. En daarna nog vakantie opgenomen.

7. sana

sana Actief lid

Apr 29, 2011
    109
    1
    18
    NULL
    NULL
    Maar volgens heeft lindangel het ook over calamiteitenverlof. Dan gaat het dus om 2 dagen, exclusief bevalling en exclusief aangifte kindje. Dat heb ik zo van internet begrepen, maar heb hier ook twijfels over...
    Calamiteitenverlof is wel alleen voor de tijd die nodig is om de situatie aan te pakken. Dus letterlijk de uren van de bevalling of het uur voor naar de gemeente gaan.
    Maar of iedereen recht heeft op dat, buiten de 2 dagen kraamverlof??

8. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    Sorry dames, dat ik niet meer gereageerd heb...

De vorige keer dat ik zwanger was had mijn vriend nog geen cao (waren ze toen aan het maken) en toen hebben we gewoon 2 dagen gekregen. We gaan ze nu ook maar gewoon nemen en gaan geen slapende honden wakker maken. Maar ik blijf erbij dat ik het hopeloos ouderwets vind dat het zo in de cao staat...

En over dat calamiteitenverlof: dat vraag ik me ook nog steeds af. Kijk, als het voor de duur van de bevalling is: vanaf wanneer reken je dan? De vorige keer had ik namelijk 2 dagen heftige (voor)weeen, dus toen waren de twee vrije dagen zo al om...

9. sana

sana Actief lid

Apr 29, 2011
    109
    1
    18
    NULL
    NULL
    Nou ik denk zolang als jij hem nodig hebt.. Lijkt mij logisch...
    Vervelend als direct na de bevalling die twee dagen om zijn... dat zou dus niet helemaal kloppen..

10. Tinus

Tinus Actief lid

Jun 18, 2007
    417
    0
    0
    Zuid-Holland
    Kraamverlof (is dus vaderschapsverlof) is in de wet arbeid en zorg geregeld en daar mag niet per CAO negatief van afgeweken worden voor de vader: Na de bevalling van de echtgenote, de geregistreerde partner, de persoon met wie hij ongehuwd samenwoont of degene van wie hij het kind erkent, heeft de werknemer gedurende een tijdvak van vier weken recht op verlof met behoud van loon voor twee dagen waarop hij arbeid pleegt te verrichten
    Je partner heeft er dus gewoon recht op.

Calamiteitenverlof staat ook in dezelfde wet, hoeft dus helemaal niet in de CAO te staan. Letterlijk staat er:
    De werknemer heeft recht op verlof met behoud van loon voor een korte, naar billijkheid te berekenen tijd wanneer hij zijn arbeid niet kan verrichten wegens:
    (...). de bevalling van de echtgenote, de geregistreerde partner of de persoon met wie de werknemer ongehuwd samenwoont;

Daar kun je natuurlijk discussieren over "naar billijkheid te berekenen tijd", maar in de praktijk kan dat dus best 2 dagen zijn.

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik heb ooit een keer een medewerker gehad die drie keer in ruim 1 jaar tijd verlof vroeg omdat hij drie keer vader werd... bij drie verschillende vrouwen waarmee hij met één gehuwd was... Omdat zijn vrouw als tweede beviel hebben we bij nummer drie toch het verlof geweigerd en hem de gelegenheid gegeven gewoon vrij te nemen. Niemand die hier raar van opkeek (behalve hij natuurlijk)...:(:D

Het verlof voor papa's bestaat uit twee losse dagen: 1 voor de bevalling (of voor zoveel langer het duurt!) en 1 dag om aangifte te doen. Dus.. geen zorgen

12. sana

sana Actief lid

Apr 29, 2011
    109
    1
    18
    NULL
    NULL
    @tinus: Ja maar dus buiten het kraam/vaderschapsverlof om, toch?
    het bevallings/calamiteitenverlof...
    Praten we nou in de zelfde termen?! :S Ik snap het bijna niet meer, maar wil dat wel graag

13. marloes80

marloes80 VIP lid

Aug 6, 2006
    22,024
    901
    113
    dit staat op de website van de overheid

Kraamverlof

De echtgenoot of partner van de moeder van een pasgeboren kind heeft recht op twee dagen kraamverlof. Een werkgever kan dit verlof niet weigeren.
    Start van het kraamverlof

De echtgenoot of partner kan zelf beslissen wanneer deze het verlof opneemt. Het recht op verlof is echter beperkt tot een periode van 4 weken:
    Als het kind thuis wordt geboren, moet het verlof binnen 4 weken na de geboorte worden opgenomen.
    Als het kind in het ziekenhuis wordt geboren, moet het verlof binnen 4 weken na thuiskomst van het kind opgenomen worden.
    Werknemers geven zo snel mogelijk door wanneer ze het kraamverlof opnemen. Dit mag mondeling en schriftelijk. De werkgever mag dit verlof niet weigeren.
    De aangifte van de geboorte valt niet onder het kraamverlof. De tijd die nodig is voor deze aangifte valt onder calimiteitenverlof en ander kort verzuimverlof.

dus bevalling en aangifte vallen niet onder de 2 dagen verlof!!!

14. Tinus

Tinus Actief lid

Jun 18, 2007
    417
    0
    0
    Zuid-Holland
    Marloes heeft gelijk. tijdens bevalling zelf calamiteitenverlof, daar heeft elke werknemer recht op, ongeacht CAO. Nadat het kind geboren is, heeft vader tenminste recht op 2 dagen kraamverlof, opgenomen binnen 4 weken na de bevalling. Mag niet negatief van afgeweken worden per CAO, wel positief, dus meer dagen. Als je toevallig geen vrij hebt tijdens de periode dat je aangifte moet doen, heb je dan ook calamiteitenverlof voor de tijd die daarvoor nodig is. Dat kost over het algemeen natuurlijk geen halve dag.

Bevallingsverlof is een term die niet geldt voor vaders (aangezien zij niet bevallen), dus het is eerst calamiteiten- en daarna kraamverlof.

Share This Page