Gestopt met Johannesbroodpitmeel, nu snel honger, tips?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door prulletje2, 13 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. prulletje2

prulletje2 Fanatiek lid

20 mei 2014
    4.047
    2.039
    113
    Wij gaven ons kindje van nu bijna 4 maanden in het begin johannesbroodpitmeel ivm reflux klachten. Dit leek toen goed te helpen. Toch huilde hij toen ook heel vaak ontroostbaar en zijn we nu uiteindelijk op aanraden van de kinderarts toch maar gestopt met de Johannesbroodpitmeel. Maar nu heeft hij veel meer honger!
    Hij krijgt nog 6 flessen (5 overdag, 1 's nachts). Overdag krijgt hij 150cc per fles. 's nachts eerst ook, maar nu zijn we naar 100 gegaan op aanraden van het consultatiebureau.
    Hij hield het eerst vrij goed 4 uur vol tussen de voedingen maar nu echt nog maar met heel veel pijn en moeite en alleen als ik hem het laatste uur in slaap krijg. Soms is het zo erg dat hij echt na 2,5-3u alweer honger heeft. We hebben ook al geprobeerd 180cc te geven, maar eigenlijk is dat nog teveel voor zijn gewicht en komt hij dan ook boven de liter uit als we dat 6x doen. Als we 's nachts 100 geven zou hij precies aan de liter komen, maar dan nog is het eigenlijk teveel voor zijn gewicht. Hij krijgt 180 ook lang niet altijd op en als hem dat wel lukt, is het ook geen garantie dat hij het dan wel 4 uur volhoudt. Meestal halen we dan ook nog maar 3,5 uur. Dus ik wil op zich best 180 geven, ook al is dat iets teveel, want honger is honger, maar als hij het dan nog steeds geen 4u volhoudt schiet het nog weinig op.
    Ik wil zijn voeding echt niet meer dikker maken omdat we nu wel echt een veel vrolijker gezelliger kind hebben sinds we gestopt zijn met de Johannesbroodpitmeel. Dus ook niet met rijstebloem of forte voeding, want dat geeft waarschijnlijk hetzelfde effect.

Heeft er hier iemand ervaring met stoppen met Johannesbroodpitmeel en daardoor een sneller honger hebbende baby? Hoe heb je dat opgelost?
    Het cb biedt weinig hulp helaas. Die zeggen kort door de bocht gewoon meer geven (180) of laten huilen. Of dat hij 's nachts heus geen honger heeft maar wakker wordt uit gewoonte (euh ja hoor, ik ken mijn kind niet?!).

2. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Ik werk part-time als office manager
    Kindjes met reflux hebben meer baat bij vaker kleinere voedingen op een dag. Onze man is ook een spuger en krijgt bv en ook 2 flesjes per dag. Tot de leeftijd van 6 mnd is de natuurlijke maaginhoud gemiddeld 100ml. Op de leeftijd van jouw kindje, is het heel normaal dat ze nog zo'n 7/8 voedingen per 24 uur krijgen.
    Onze zoon drinkt uit de fles zo'n 100ml en meer laat hij ook echt staan. Als het lijkt dat hij daarna nog wil drinken, geef ik hem een speentje en is er niets aan de hand. Vaak lijkt het of je kindje nog honger heeft, maar gezien de natuurlijke maaginhoud, is dit zeer waarschijnlijk zuigbehoefte. Omdat jij waarschijnlijk al geruime tijd deze grote hoeveelheden aan jouw kleintje geeft, zal zijn maagje inmiddels wel opgerekt zijn en kan hij inderdaad meer voeding kwijt. Toch zou ik zeker niet meer gaan geven, maar gewoon een speentje aanbieden na de fles. Ook je kleine zo rechtop mogelijk voeden, met de kleinste flessenspeen (en dan de fles zo horizontaal mogelijk houden) kan veel verschil maken. Dan doet hij langer over de fles, waardoor de zuigbehoefte meer bevredigd wordt. Succes!

3. prulletje2

prulletje2 Fanatiek lid

20 mei 2014
    4.047
    2.039
    113
    Nou dat vind ik wel heel raar als 100 de norm is met zoveel voedingen. Waarom zegt niemand dat dan? Dan zouden ze dat bij het cb toch ook moeten weten? Daar pleiten ze zelfs voor nog minder flessen. En natuurlijk hebben zij niet altijd gelijk maar ik geloof ook niet dat ze opzettelijk verkeerd advies willen geven en heus wel het beste willen voor de kindjes. Ik ken veel moeders met kindjes van dezelfde leeftijd als die van mij en er krijgt er geen een nog zoveel flessen met zo weinig inhoud en ze wonen verspreid over het land. Zou dan iédereen het mis hebben? Waar haal jij die info vandaan? Gewoon oprechte vraag hoor, geen verwijt.

4. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Het cb is erop gericht ok adviezen te geven voor zo snel mogelijk zo weinig mogelijk flessen, zo veel mogelijk in de fles per keer, en zo snel mogelijk doorslapen ...

Reflux kindjes zijn er inderdaad bij gebaat om vKer kleinere hoeveelheden te drinken...

HoelNg doet je kindje over de fles?

5. prulletje2

prulletje2 Fanatiek lid

20 mei 2014
    4.047
    2.039
    113
    Maar waarom is het cb daarop gericht dan? Wat 'winnen' zij daarbij?

Hij doet er gewoon netjes 15-20 min over.

6. prulletje2

prulletje2 Fanatiek lid

20 mei 2014
    4.047
    2.039
    113
    Ohja trouwens de reflux is nu helemaal het probleem niet meer hoor. Hij spuugt nog wel maar heeft er geen last meer van.
    Dus ik wil gewoon weten hoe hij het weer langer vol gaat houden met die voeding.

7. jolanda0207

jolanda0207 Actief lid

27 aug 2013
    216
    6
    18
    Als ik je verhaal zo lees is t eerste wat me te binnen schiet honger of zuigbehoefte.
    180 Daar deed mijn dochter toen ze ouder als jouw kleintje nog zeker een kwartier en langer over.

Weet niet wat voor een speen je nu gebruikt, maar misschien zit t probleem in dat de voeding nu wat dunner is door t stoppen van de Johannesbroodpitmeel waardoor t sneller gaat en hij deze niet kwaad bedoeld hoor ladingen kan verwerken.

Groetjes jolanda

8. prulletje2

prulletje2 Fanatiek lid

20 mei 2014
    4.047
    2.039
    113
    Hij heeft nog steeds de kleinste speen

9. prulletje2

prulletje2 Fanatiek lid

20 mei 2014
    4.047
    2.039
    113
    Maar hij heeft niet direct honger als hij klaar is met zo'n fles hoor. Maar wel na 3 uur al ipv na 4 uur. Dat ligt dan toch niet aan hoe snel hij drinkt?

10. jolanda0207

jolanda0207 Actief lid

27 aug 2013
    216
    6
    18
    Welke flessen gebruik je en welke spenen

11. jolanda0207

jolanda0207 Actief lid

27 aug 2013
    216
    6
    18
    En hoe zwaar is je kleintje

12. prulletje2

prulletje2 Fanatiek lid

20 mei 2014
    4.047
    2.039
    113
    D'r Brown flessen met de kleinste speen.
    Hij weegt zo'n 6800g

13. jolanda0207

jolanda0207 Actief lid

27 aug 2013
    216
    6
    18
    Bij dit gewicht zijn flessen van 180/6 nog niet zo gek. Dronk mijn dochter ook.
    Kreeg er niet meer of minder in en wilde ook niet vaker.
    Heb alleen even niet helder hoeveel flessen je geeft. Maar met deze grote flessen zit je eerder aan je max. Maar met 5x 180/6 afgegoten heb je nog 100 cc voor s nachts

Dus naar mijn idee heb je een paar mogelijkheden
    Ophogen naar 180

de prematuur speen van dhr Brown
    Of toch forte voeding

Groetjes jolanda

14. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe

Het cb krijgt voornamelijk informatie vanuit de flesvoedingsindustrie.
    En die hebben er veel meer baat bij als jij zo snel mogelijk zo veel mogelijk gaat geven, want als jij veel verbruikt maken zij meer omzet en dus meer winst.
    Dat is nu ook zo met de 4 maanden grens voor bijvoeding. Het onderzoek zegt niet dat het beter is om met 4 maanden te starten, het onderzoek geeft weer dat er geen verschil is als je start met 4 of met 6 maanden. En toch zal het cb jou straks mogelijk zelfs dwingend vertellen dat het onderzoek zegt dat het beter is om met 4 maanden te starten ivm mogelijke allergien.

On topic.
    Ivm de reflux zou ik eerder kiezen voor een schepje te vervangen naar forte dan naar grotere fles.
    Heeft de kinderarts ook gezegd waarom te stoppen met Johannesbroodpitmeel?

15. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Ik lees mee.. ivm obstipatie ook gestopt met Johannesbroodpitmeel. Spuugt niet veel meer maar komt nu na 3, 3,5 uur om de fles ipv 4 uur. (4 mnd oud, 5x 180-6 +fruit/groente)

16. prulletje2

prulletje2 Fanatiek lid

20 mei 2014
    4.047
    2.039
    113
    Ja hier net als Sue vanwege darmkrampen/obstipatie.

Wij beginnen inderdaad pas bij 6 mnd met vaste voeding.

Maar goed als ik zou ophogen, hoe moet dat dan als hij later een fles minder zou moeten krijgen? Dan kan hij toch niet opeens met dezelfde hoeveelheid nog een uur langer uithouden? Of leren ze dat vanzelf? Want als dat zo is dan leert hij dat nu met 150 ook vanzelf lijkt me? Vind het zo'n gepuzzel!

17. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Dat is gewoon wat Ze moeten doen..

Dit is het advies wat 99% van de cb's geeft

18. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Er gaat dan een fles wegvallen als hij meer andere dinfen gaat eten of gaat doorslapen

En bij doorslapen kan het zijn dat hij dan overdag sneller achter elkaar wil om op dezelfde hoeveelheid tw blijven

Waarom probeer je geen forte voeding

19. prulletje2

prulletje2 Fanatiek lid

20 mei 2014
    4.047
    2.039
    113
    Omdat daar ook vulmiddel in zit waardoor ik bang ben dat hij weer dezelfde klachten krijgt als bij de Johannesbroodpitmeel en ik hoor van veel mensen dat ze daar dan ook niet meer vanaf komen omdat ze niet meer verzadigd zijn, wat ik nu eigenlijk al een beetje merk dus nu weer gestopt zijn met de Johannesbroodpitmeel.

20. jolanda0207

jolanda0207 Actief lid

27 aug 2013
    216
    6
    18
    lastig he die steeds weer die puzzel. Uitvogelen wat wel/niet werkt.
    Iedereen lost het op zijn eigen manier op. Overal zitten voor en nadelen aan. Wat voor de een werkt werkt voor de ander niet.
    het is en blijft proberen.

Wat eerder in het topic beschreven werd dat als ze toe zijn aan "doorslapen" dat herken ook wel. Deed mijn dochter ook inclusief een "vol tank" rondje.
    Hier een tijdje gehad dat mevrouw rond 18.00 uur naar bed wenste te gaan anders was t jammeren. Sliep dan tot de volgende morgen 6.00 uur en wilde dan weer een fles om door te tukken tot 8 uur.

Het is en blijft steeds weer een nieuwe balans zoeken en dingen proberen. Denk je "het wiel" uit gevonden te hebben gooien ze het weer om.

als onze tips ideeën en alles zijn bedoeld om je verder te helpen.

groetjes Jolanda

Deel Deze Pagina