alleen ochtend en avond (19 uur) borstvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Y30, 16 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Y30

Y30 Fanatiek lid

11 feb 2011
    4.056
    0
    36
    Hulpverlener
    Oost nederland
    Hallo,

Ik heb een moeilijke start gehad met de borstvoeding, doordat mijn zoontje misselijk was van het vruchtwater en hierdoor niet goed at, kwam de borstvoeding niet op gang. Verder kon hij niet goed aangehapt blijven, ik heb weinig toeschiet reflex en hij was wat mijn noemde een luie drinker.
    Maar goed na bijvoeden met spuitjes, veel kolven, tepelhoedje en borstcompressies, loopt de voeding sinds hij 5 weken is goed.

Inmiddels is hij 9 weken en moet ik over 5 1/2 week weer aan het werk.
    Ik wil straks graag de ochtend (6 a 7 uur) en de avond (18 a 19 uur) blijven borst voeden en de 2 overdag en 1 late voeding naar kunstvoeding.
    Op die manier hoef ik niet meer te kolven. Ik moet nu 's ochtends na kolven en 's avonds rond 21 uur kolven voor het ene flesje late voeding wat mijn man geeft.
    Ik was van plan het afbouwen te beginnen met de late voeding, zodat ik dus niet meer hoef te kolven, maar vraag me af hoe ik dit het beste aan kan pakken.
    Als ik om 18 a 19 uur voor het laatst voed (niet meer kolf om 21 a 21.30 uur) en dan pas om 6 a 7 uur pas weer voed, gaat dat wel goed met de druk in de borsten, en ook belangrijk loopt mijn productie dan erg terug?

Ik zou graag nog een tijd die ochtend en avond voeding borstvoeding geven als ik straks weer werk, maar vraag me dus af hoe je de productie goed genoeg houd.

Ook heb ik gehoord dat je al met 1 flesje kunstvoeding al het goede van de borstvoeding teniet doet. Dit klinkt mij in de oren als een fabeltje, maar wilde het toch even bij u checken;)

Alvast bedankt!

Groet,
    Y

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

fijn dat je na je lastige start de borstvoeding goed op de rit hebt nu.
    Ja, je kunt starten met afbouwen, het is wel de vraag of je in dit stadium ( tussen e 2en 3 maanden) je productie op peil kunt houden met maar 2 voedingen per dag. Bij sommige vrouwen lukt dat, bij de meeste vrouwen is het dan snel gedaan met de borstvoeding.
    Als je wilt afbouwen kies je zelf met welke voeding je begint, als je merkt dat je na ene paar dagen geen last meer hebt van gestuwde borsten, dan bouw je de volgende voeding af. Als de tijd tussen 2 voedingen te lang wordt en je borsten voelen onaangenaam, dan moet je tussendoor even de spanning eraf kolven, maar niet meer dan dat.
    Succes en bij meer vragen horen we het graag weer.

Mirjam

Deel Deze Pagina