Heel graag zou ik iedereen willen vragen die ook BV geeft en waarvan je kindje een Koemelkeiwit allergie heeft, wat jullie WEL mogen eten. Mijn zoontje heeft waarschijnlijk een koemelkeiwit allergie, ik moet nu enkele weken alles mijden, en dan zou er snel verbetering moeten zijn, zo niet moeten we verder gaan onderzoeken in het zkh. Ik mag de volgende producten niet eten: alle zuivelproducten en boter (wel plantaardig), geen gewoon brood (alleen melkvrij), alles waar kippenei in zit, geen soja producten, geen vis, schaal- of schelpdieren, geen noten,zaden,pinda's,pitten, muesli. Nu lees ik overal wat je NIET mag hebben, en vanmiddag aangekomen in de supermarkt ben ik geschrokken van de producten waar allemaal eiwit in zit! Er zit ook eiwit in sla en aardappelen of zijn dit andere eiwitten en mag je die wel? Zouden jullie misschien hier willen plaatsen wat jullie eten en wat we dus WEL mogen hebben?? Dat zou ik echt super vinden en kan ik gericht boodschappen gaan doen! Misschien dat we elkaar dan op ideetjes kunnen brengen??
Aardappels, groente en fruit kun je prima eten. Net zoals pasta en rijst. Pasta wel opletten of er geen ei in zit. Meeste pastasauzen kunnen (potten) maar Honigpakjes e.d. niet. Chicken tonight hawaii kan. Mix voor Bami speciaal (AH). Patat kan, meeste snacks niet. Mayo nam ik een variant met heel weinig eigeel. Ketchup kan en meeste curry ook. Brood -> blue band brood eten we hier. Verkrijgbaar bij AH. Margarine: Becel light, eigen merk plantaardige margarine AH. De meeste soorten vloeibare boter kunnen. Sojalecithine is meestal geen probleem, alleen de soja-eiwitten. Vleeswaren: kalkoenfilet Aldi, AH weet ik niet, Euroshopper wel. Gelderse gekookte worst (plakjes AH), biologische boterhamworst AH, meeste soorten salami AH. Ik eet weinig zoet beleg maar pindakaas, jam, sommige pure hagelslag, vruchtenhagel e.d. kunnen. Koekjes is beperkt. Meeste ontbijtkoek/reepkoek, volkoren biscuitjes AH en Aldi, sommige speculaas Meeste naturel chips kan, in elk geval Lays. AH kronkels paprika + naturel (soort wokkels) kunnen ook. Sorbetijs AH hebben ze verschillende soorten wat melkvrij is. Sommige pure chocola kan, er is ook chocola verkrijgbaar op basis van rijstemelk. Om toch voldoende calcium binnen te krijgen kun je sinaasappelsap drinken met calcium (appelsientje). Daarnaast vitamine D. als je geen multivitamine voor bv gebruikt. Ik hoop dat je hier wat aan hebt, ben er al weer even een beetje uit voor mezelf. Hier een jaar lang melk- en sojavrij gegeten en na een maandje ben je t al aardig gewend. Ik vond het prima te doen al zorgde ik er wel voor dat ik geregeld wat lekkers at. Ik kreeg wel heel veel honger, bleef aan het eten.
Je zou de allergenenlijst van het Voedingscentrum kunnen aanvragen, die is erg handig. In het begin is het even wennen en erg intensief, maar je vindt al snel je draai in de supermarkt is mijn ervaring. Ik zou soja-lecithine de eerste tijd wel mijden. Mijn dochter reageerde hier wel op en reageert hier nog steeds op. Als je zo'n intensief dieet volgt, is dit erbij mijden een kleine moeite en je voorkomt dat je straks nog niet weet of ze nu wel of niet reageert op soja . Heel veel succes in elk geval!
-Wajang boter is koemelk en lactose vrij. - recepten waar melk voor nodig is, rijstemelk gebruiken is verkrijgbaar bij de AH. Nog lekkerder dan sojamelk zelfs, deze heeft een overheersende smaak - Koekjes, bastogne, punsellies, bitterkoekjes, amandelbroodjes c1000 - pure chocolade zo donker mogelijk is meestal melkvrij(bijv van het merk swiss of tony's(verkrijgbaar bij de AH) - bakkerij het stoepje verkoopt meerdere melkvrije broden en ook wat koeken etc. Op hun website kun je aangeven welke bestanddelen je niet mag en dan krijg je een overzicht van wat je wel mag. - bij de AH of je plaatselijke supermarkt via de website een lijst aanvragen welke van hun huismerk producten melkvrij zijn - als je vragen hebt hoor ik het wel(heb zelf kma)
Daar zit ei in. Zelf vind ik de AH fijn om boodschappen te doen. Duidelijke allergieinformatie op de verpakkingen.
In natuurvoedingswinkels kun je veel brood krijgen zonder melk en ook zonder soja en ei etc. Dat vind ik lekkerder dan blueband brood oid. Daar hebben ze ook volop keuze in koekjes en snoepjes die je wel kunt eten. Verder kun je ook gewoon heel lekker koken zonder pakjes en zakjes, als je zelf je eten kruid, met gewone kruiden. Het is misschien even wennen, maar mij bevalt het supergoed. Pas op met samengestelde vleesproducten, bijna alle worsten zitten melk, ei of soja in is mijn ervaring. Je kunt beter kiezen voor de niet samengestelde soorten als ham, spek, rookvlees etc. Succes.
Waarom moet je meteen alle allergenen laten staan? Anyway: ik koop alles bij de biologische winkel. Gewoon pure producten waar ze niet als hulpmiddel gebruik maken van melk en ei. Er is ook een app die meteen vertelt wat in het product zit: boodschapp heet ie.
De eiwitten in aardappelen en sla zijn inderdaad andere eiwitten. In alle voedingswaren zitten eiwitten, heb je ook nodig. Je hebt zo inderdaad wel een erg beperkt dieet, lijkt me niet makkelijk. Ik denk dat je zo veel mogelijk moet naar "pure" producten: pure stukken vlees, verse groenten enz, pasta is inderdaad vrijwel nooit een probleem, zolang je even checkt op eieren. Jumbo heeft een broodlijn die Goudeerlijk noemt, deze is melkvrij, maar durf niet te zeggen of die ook soja vrij is. Voor de calcium kan je ook kijken naar rijst- of havermelk, er is niet bij alle varianten calcium toegevoegd, maar wel vrijwel bij elke supermarkt een variant te krijgen waar het wel aan toegevoegd is. Als je zelf pudding wilt maken, wil ik je overigens aan raden dit met havermelk te doen ipv met rijstmelk, deze wordt namelijk niet altijd dik, of wordt het eerst wel om na een paar uur weer compleet vloeibaar te zijn. Bij de natuurwinkel is eivrije mayonaise te koop waar ook geen soja inzit en die erg lekker is, van het merk Machandel(dacht dat je ook andere merken had, maar heb enkel deze al gegeten). Voor de rest kan ik je niet echt helpen, enkel met een melk- en eivrij dieet. Oh, er zijn trouwens jodenkoeken waar geen ei inzit, want een tijd terug heb ik er nog gegeten, maar weet niet meer welk merk.
ik vind ook dat ik erg weinig mag, dit is overigens niet door de kinderarts gezegd, maar dit zeiden ze aan de telefoon bij het consultatiebureau. vind vooral beleg op mijn brood lastig, als daar nog tips voor zijn??
Als je graag vleeswaren op brood eet, heb je wel variatie genoeg bij AH. Ham, boerenmetworst, bacon, rauwe ham, cervelaatworst, katenspek bijvoorbeeld. Duidelijke allergie-informatie op de verpakking. Bepaalde smeerleverworst kan. Je kunt ook jam op brood doen. Of appel (peren/dadel) stroop (bij de natuurwinkel). Soms bak ik een stukje kipfilet dat ik dan de volgende dag in plakjes op brood doe. Of wat denk je van tomaat op brood? Met komkommer en een klein beetje rauwe ui? Of gerookte zalm, tonijn of makreel? Hopelijk geeft dit wat inspiratie .
Dus het is geen uitgebreide diagnose? In dat geval zoumik rustigaan beginnen door eerst de zuivel een week te laten staan. Heel vaak is dat al genoeg, merk je niet veel, dan kun je daarna beginnen met hetnook weglaten van kippenei. Daarna kun je dan ook nog beginnen met het weglaten van andere allergenen zoals zeebeesten, noten, soja etc. Bel ook even met iemand van VBN of LLL die hebben vaak ook info over een hypoallergeen dieet.
ik heb zelf koemelk, ei en soja laten staan. Mocht dat niet voldoende geweest zijn, had ik het uitgebreid. Na 4 weken melk en soja getest wat niet lukte. Inmiddels liep ik bij een dietist en heb ik ei iets later getest wat wel goed ging. HIerdoor kon ik in elk geval weer meer eten. Noten e.d. is hier gelukkig geen probleem geweest. die at ik vrijwel dagelijks even een handje. Kips leverworst kan, volgens mij ook kipgrillworst van AH (niet de plakjes dan). Gelderse gekookte worst gesneden, meeste soorten gesneden salami. Ik keek meestal bij het schap met voorverpakte vleeswaren en is even een kwestie van etiketten lezen. Biologische boterhamworst kan volgens mij ook. Meeste kip- en kalkoenfilet kan ook. Ook lekker met komkommer erbij. Of augurk bij de boterhamworst. Zoet beleg geef ik niet veel om, alleen pindakaas at ik hier ook veel. appeltaart kun je makkelijk bakken zonder ei, zo kun je toch wat lekkers eten. Apfelstrudel van AH (diepvries) kan ook.
Hier ook een koemelk, ei en sojavrij dieet. Mijn dochter is ook echt allergisch voor die drie dingen. Ik ben gelijk begonnen met koemelk, ei en soja te mijden. Daarna begonnen met provoceren, maar op alle drie een heftige reactie. Ik kwam er na een tijdje achter dat ze dus ook op sojalecithine reageert, van wat ik gelezen heb doen de meeste kindjes dat niet. Inmiddels kan ik zelf wel kleine beetjes eten waar sojalecithine in zit, maar mijn dochter durf ik het nog niet te geven. Zoals al door meerdere moeders is gezegd, bij de natuurwinkel heb je echt véél meer keus!! Dus ik kan je echt adviseren om daar veel van je boodschappen te halen. Het is overigens ook nog eens veel gezonder en lekkerder. Vooral het brood is heerlijk! Ik zou niet meer zonder de NW kunnen. Voor op brood is er echt genoeg te vinden. Je moet alleen even goed zoeken, want in het ene product uit de ene winkel wat het bijv wel, terwijl het bij de ander niet kan. Bijv. kipfilet voor op brood, de één voegt er melk toe, terwijl de ander dat niet doet. Overigens begrijp ik nog steeds niet waarom ze aan sommige dingen melk toevoegen als het ook zonder kan.. Ik volg het dieet nu bijna één jaar en het gaat prima. Vooral in huis is het heel goed te doen. Buitenshuis vind ik het wat lastiger. Maar inmiddels vraag ik gewoon overal wat voor ingredienten ergens in zit, de meeste mensen zijn erg behulpzaam! Vooral restaurantjes waar je tapas kan eten zijn hier favoriet! Daar is echt genoeg keus wat wel kan. En stel gerust je vragen hier. Er zijn zoveel mama's die hier ervaring mee hebben, altijd handig. Je hoeft zelf het wiel echt niet uit te vinden.
Persoonlijk heb ik niet zo heel veel met het advies van het CB, dus zou ikzelf geneigd zijn om het advies van de kinderarts te volgen ipv van dat van hen. Verder is inderdaad biologisch broodbeleg vaak wel te doen, of zoet zoals jam en dergelijke. En zoals al vaker is aangegeven: bij de natuurwinkel heb je nog veel meer keus wat dit betreft. Zelf vind ik buitenshuis eten eigenlijk niet te doen. Op restaurant doen ze zeker hun best om je eten allergeen vrij te maken, maar ben toch elke keer ziek naar huis gegaan. Ik vrees dat het niet te doen is om in zo'n grote keuken met allerlei "gevaarlijk" materiaal je eten helemaal spoorvrij te houden. Nu weet ik niet in hoeverre je eten compleet spoorvrij moet zijn bij borstvoeding, aangezien ik degene ben met de allergieën, ons zoontje kan overal tegen.
de kinderarts heeft niet echt gezegd wat ik precies moet laten staan, hij zei juist dat ik het bij het consultatiebureau kon navragen... Mag pindakaas wel eigenlijk?? Ik mag geen noten/zaden e.d. dus dan is dat zeker ook uitgesloten? Ik denk dat ik eerst maar even probeer om alle melk en eiwitten uit mijn dieet te doen en dan kan ik het altijd nog strenger maken...
Als je geen noten en zaden mag, dan zou ik pinda ook even niet nemen. Maar maak je het nu niet heel ingewikkeld voor je? Kan je niet beter eerst alle koemelk, ei en soja laten staan. En daarnaast een eetdagboek bijhouden, dan kan je vrij snel zien waar op gereageerd wordt. En dan kan je datgene alsnog elimineren.
ja, ik denk dat ik de allergenen bedoel. Ik weet het ook allemaal nog niet zo goed. We zijn maandag avond naar huis gestuurd met de mededeling dat ik via het CB of een dietist moest vragen wat ik wel en niet mag bij een koemelkeiwit allergie. Dan zou de kinderarts (althans de co-assistent) over anderhalve week een vervolgafspraak maken. Meer weet ik dus ook niet. En eerlijk gezegd duizeld het me best een beetje, want al die termen (allergenen, eiwitten, enz) zijn voor mij nieuw, ik heb daar nooit aandacht aan besteed. Dus heb ik braaf opgeschreven wat de mevrouw van het CB zei. En die kwam dus met een hele lijst. Maar als ik jullie goed begrijp kan ik beter eerst koemelk, ei en soja laten staan. En daarna pas meer dingen gaan elimineren? De arts zei trouwens dat we binnen 2-3 dagen verschil moeten merken? Lucas huilde namelijk erg veel (zondag en maandag bijna 10 uur), zit helemaal onder de acné en andere uitslag (op zijn gezicht, borst, nek, rug en haargrens) en heeft heel veel last van krampjes (ondanks de infacol). Ze weten dus ook niet zeker of het KMA is, ze dachten eerst aan een darmprobleem (waarbij stukjes darm over elkaar heen schuiven waardoor de ontlasting even blijft 'hangen' en later dus pas na kramp als spuitluier eruit komt.) Lucas had ook twee luiers met bloed erin maandag. Het huilen is al wel iets minder geworden, de rest nog niet. Ik wilde trouwens vanavond stamppot van wortels maken met rookworst, ik heb even op de website van unox gekeken maar volgens mij kan ik rookworst gewoon eten toch? Bij de allergenen lijst staat overal Nee achter (dat het er dus niet in zit). Er zitten alleen wel eiwitten in maar dat is denk ik niet van kippenei?