m'n dochter van 1 jaar wil alleen potjes van 6mnd eten..WIE HEEFT ER EEN TIP?

Discussie in 'Voeding' gestart door love31, 18 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. love31

love31 Actief lid

20 nov 2006
    281
    0
    0
    huisvrouw
    Hoi

M'n dochter van 1 jaar wil alleen potjes van 6 maand.
    Als ze met de pot mee eet of potjes van 8 mnd/12 mnd krijgt
    doet ze niets anders als kokhalzen,en wil z\e het niet meer hebben,dus pakken we maar weer eentje van 6 maanden
    WIE HEEFT ER EEN TIP OM HAAR TOCH VAN DIE POTJES VAN 6 MND
    AF TE KRIJGEN???

Groetjes love31

2. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ik zou haar het toch aanbieden. stukjes moeten ze leren eten en kokhalzen hoort daar bij. als ze een paar dagen minder eet is dat niet zo erg. je kunt ook proberen vers te geven wat je grof laat dus gewoon echt stukjes aardappel en der handje en laat der hier op knabbelen. mijn dochter wilde toen aleen nog maar zelf eten dus je kunt der ook gewoon laten puzzelen met eenbordje voor der neus. kokhalzen is niks geks en zou alleen daarvoor niet 6 maanden potjs blijven geven. kouwen moeten ze leren en en kindje van 12 maanden zou dit toch wel moeten kunnen.. misschien is het gewoon een lui kindje wat liever niet te veel moeite doet met eten en dan is z'n 6 maanden potje natuurlijk ideaal.
    hoe doet ze het trouwens met brood? eet ze dit wel gewoon in stukjes?

ik zou het dus gewoon een weekje aankijken met 12 maanden potjes en verder niks aanbieden. ze moet het gewoon leren en dat kost wat langer dan 1 dagje.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Stoppen met de 6 maanden potjes en gewoon eten gaan aanbieden, eerst geprakt en daarna in stukjes. Als ze een paar dagen niet of nauwelijks eet is dat niet erg. Gewoon doorzetten. Klinkt misschien niet zo aardig maar ze is 'lui' geworden en moet echt leren gewoon te eten. Een kind van 1 jaar moet gewoon stukjes kunnen eten maar dat moeten ze wel leren. Aan jou de schone taak om haar die kans tegeven. Geen potjes meer van 6 maanden maar in ieder geval 8 maanden of 12 maanden... maar het liefst met de pot mee eten!

4. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Helemaal mee eens.
    Mijn zoon weigerde om met de pot mee te eten. Zijn diƫtiste zei.. dan eet hij toch niet.. en binnen notime at hij met ons mee.
    Als jij de potjes blijft pakken, dan gaat ze echt niet d'r best doen om iets anders te eten.
    Even doorbijten meid!

5. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

Potjes afleren!
    Van 2 dagen minder eten word je kindje niet minder van hoor. En omdat ze weet dat jij toch wel een potje blijft pakken gaat ze kokhalzen...

6. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Inderdaad, er niet aan toegeven hoor. Weg met de potjes en met de pot mee laten eten. Eerst nog heel fijn en langzaam steeds grotere stukken. En als hij niet eet? Jammer dan. Als hij echt honger krijgt, dan eet hij alles hoor.
    Mijn zoontje heeft een tijdje moeilijk gedaan met brood eten. Hij kreeg dan helemaal niets. Niet willen eten? Prima, dan eet je niks. Ik hoor wel wanneer je weer trek krijgt. Na 2 dagen at hij weer brood zoals vanouds.

7. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Inderdaad stoppen met de potjes en eerst het eten prakken en langzamerhand de grotere stukjes opbouwen. Kokhalzen kan ook een vorm van manipulatie zijn, omdat ze weet dat je daarop reageert en ze dan haar zin krijgt. Ze zal toch moeten leren om met de pot mee te eten. En bovendien zit er in een potje voor 6 maanden veel te weinig eten voor een kindje van 1. Succes!

8. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Zoals velen boven al zeiden: stop met die potjes en geef het haar vers of in ieder geval potjes voor haar leeftijd. En al weigert ze, niet aan toegeven. Dan eet ze maar niets, ze zal echt niet verhongeren.

9. josie

josie Bekend lid

28 sep 2007
    685
    0
    0
    ik weet niet of het bij elk kindje zo werkt. Mijn zoontje heeft heel veel moeite met kauwen en slikken en krijgt daarvoor logopedie. Hij eet wel met de pot mee maar de groente en vlees gaat door de blender en van aardappels maak ik puree. De logopediste adviseerde ons om dat zo te doen: vers eten door de blender (met niet teveel vocht erdoor) is wel glad maar dikker dan een 6 maanden potje. Dat is al beter vor de kinderen om te oefenen met kauwen en slikken. Vanuit daar geleidelijk een klein beetje aardappel erdoor prakken etc. Eet je kindje wel brood stukjes?

Groetjes, josie

10. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

@Josie, ja maar jouw zoontje heeft dys een fysiek iets waardoor het niet zo werkt.

@love31 kinderen hongeren zichzelf niet uit. potjes tot 6 maanden vindt ze lekkerder en ze leert nu (zoals de anderen al zeggen) dat ze die krijgt als ze ander eten weigert. als je ze niet meer aanbiedt krijgt ze vanzelf honger en gaat ze echt wel die andere potjes eten of wat je haar dan ook aanbied.

ik heb hiermee al meerdere kinderen aan het eten gekregen. ook bij oudere kinderen werkt het goed.

11. josie

josie Bekend lid

28 sep 2007
    685
    0
    0
    Hoi hoi,

Mijn zoontje heeft inderdaad een fysieke reden maar kan haar kindje dat ook niet hebben. Het is toch niet zo heel gebruikelijk dat kindjes van een jaar nog zo moeten kokhalzen? Misschien toch eens overleggen op het cb of met de huisarts?

Groetjes, Josie

12. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ja dat kan idd, moet ze ook wel even na laten kijken. maar kokhalzen is niet zo heel vreemd hoor, duidt in elk geval op zichzelf niet op een fysiek probleem.

13. love31

love31 Actief lid

20 nov 2006
    281
    0
    0
    huisvrouw
    hoi

bedankt voor jullie reactie's
    Mijn dochter eet GEEN potjes van 6 mnd meer,maar die van 12 mnd..ik pureer het wel..en begin zo langzamer aan met prakken..ik ben al blij dat ze het zo wel wil eten..dus vandaar pureren..eerste paar hapjes was wel een drama met kokhalzen,maar zo ineens ging het goed.
    Ze eet trouwens vanaf 6 mnd alwel brood en liga..en dat gaat allemaal wel goed

14. ProudMum

Goedzo, je hebt de 1e stap al gezet!
    Nu langzaam aan steeds wat grover laten en nog even en ze eet met de pot mee!

15. Yjc

Yjc Fanatiek lid

18 jan 2008
    1.133
    0
    0
    Tilburg
    Heel makkelijk gezegd dat een kind zich niet uit hongert maar niet alle kindjes zijn hetzelfde.
    Die van mij weigert nu al 6 weken elk avondeten wat ik haar voor zet, vers, gepureerd, stukjes, potjes van 6 maanden, potjes van 8 maanden, potjes van een jaar. Ze doet haar mond niet open!!! En inderdaad iedereen roept als ze honger krijgt komt ze vanzelf wel, niet dus. Je wordt daar behoorlijk wanhopig van en is alles wat ze eet, ook een 6 maanden potje goed.

Bij ons heeft een tijdje wel gewerkt om de potjes te mengen. Dus een beetje van een 6 maanden potje met een 8 maanden potje (veel smaken hebben ze in alle leeftijden) en dan steeds minder 6 maanden en steeds meer 8 maanden.

16. ProudMum

Yjc,
    Met 1 jaar is het bekend dat kindjes minder/niet eten.
    Ze hoeven niet meer zo hard te groeien waardoor de behoefte om te eten ook afneemt.

Ik heb me er nooit zo druk om gemaakt (O wat ben ik nu een slechte moeder), Als Joey honger heeft eet hij toch wel...

17. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wat eet ze verder op de dag? Kindjes zorgen er op de langere termijn voor dat ze genoeg eten op een dag. Als ze echt afvalt, moet je naar een dokter gaan... als dat niet zo is... dan is dit gewoon een fase en moet je geduldig zijn (en ik snap dat 6 maandenpotje wel maar je geeft er wel een inconsequent signaal mee af)

Deel Deze Pagina