hey! happy new pregnant year! lekker geklust hier laatste tijd.. wanneer zijn jullie NOD's?: kan ik mee helpen aftellen! allemaal goed het nieuwe jaar in gegaan? bij ons was het een goed feest, sinds lange tijd weer eens ouderwets allerlei drank door elkaar gedronken, dus was lekker in de mood haha. 's nachts bij thuiskomst was ik wel een beetje emo als ik aan de kinderwens dacht en hoe graag ik het wil. drank zorgt er altijd wel voor dat ik makkelijk een traantje kan laten als jullie allemaal meehopen, zou er toch wel een goed eitje moeten komen hier..! afwachten maar; en als er niets gebeurt ga ik de hormonen slikken, maar wil dat nog éven uitstellen. wat vervelend dat jullie zoveel/steeds meer zwangeren om jullie heen verzamelen. natuurlijk leuk voor hun, maar moeilijk hor..! hebben jullie toevallig een paar jaar geleden het televisieprogramma 'babyboom' gekeken? waarin 100 stellen met een kinderwens worden gevolgd? ik zit het via uitzendinggemist terug te kijken, en het is een mooi, eerlijk en ook hoopvol programma. en het geeft me een goede uitlaatklep om 'ermee bezig te zijn'. er komt ook een nieuwe serie zie ik nu. nou, wij gaan de slaapkamer verbouwen, ook een goede klus
zij is inderdaad de eerste in onze vriendengroep die zwanger is. Ik heb wel een collega waar ik goed mee omga die inmiddels een kindje heeft. (die wordt echt heel makkelijk zwanger dus was eigenlijk gelijk raak bij haar). En een andere collega waarvan zijn vrouw nu ook bevallen is dus veel baby verhalen. Zou leuk zijn als ik ook snel zwanger word en dan verhalen met die vriendin kan wisselen en de kinderen met elkaar kunnen spelen. Maar we wachtten het gewoon af. Zij zijn trouwens 5 maanden bezig geweest. Vond het wel lastig om in te schatten wat ik kon vragen en zeggen zonder over te komen dat wij er ook mee bezig zijn. Was ook bang dat ik daardoor misschien niet enthousiast genoeg was..... Erg lastig. Ik ben benieuwd of het klussen resultaat heeft gehad bij jullie babette en breka. Hoop dat jullie straks goed nieuws brengen. Kara, ik hoop dat je in januari een eisprong hebt!! Zou wel heel fijn zijn als het lukt zonder aan de hormonen te moeten. Kan me ook voorstellen dat je met alcohol op wat sneller je verdriet toont! Ik ga voor je hopen hoor!! Het programma babyboom ken ik trouwens niet. Wel fijn dat je daarin hoop vind! Dat is goed!! Net naar het strand geweest en in de auto terug nog even over het zwanger worden gepraat. Mijn man werd helemaal enthousiast en gaf aan dat hij zijn boeken van vroeger bij zijn ouders wil ophalen ! Ook nog over namen gehad en of we willen weten of het ene jongetje of een meisje wordt. Daar zijn we nog niet over uit eigenlijk. Niet dat het al aan de orde is maar dat soort onderwerpen zijn wel belangrijk om over te hebben. Weten jullie al of jullie het willen weten?? Liefs
Hoi, Oudejaar was ook bij ons meer dan geslaagd. Wij durven nog niet te praten over namen, jongen of meisje,... Ik wil eerst stap 1 halen = zwanger worden. Ik wil nog niets concreets beginnen plannen/denken, het doet teveel pijn. Zo, wij kunnen de wachtbank op tot 15/01...
Hoi, O wij hebben al bijna de namen kant en klaar.. Ook willen wij het beide graag weten wat het wordt. Erg he! Maar ja we weten al zo'n 2 jaar dat we ook echt een kinderwens hebben (daarvoor ook al maar nog niet serieus). We konden echter niet eerder beginnen vanwege een opleiding die ik nog graag wilde doen. Nu nog zwanger worden haha. Ik vraag me af of ik een eisprong heb gehad. Mijn temp is vandaag weer wat lager. Maar ik heb de afgelopen dagen helaas niet op hetzelfde tijdstip opgemeten dus betrouwbaar kun je het niet noemen. Maar even aankijken wat mijn temp de komende dgaen doet. Ik denk m dus wel gevoeld te hebben.. Getver weer werken na de feestdagen, heb helemaal geen zin! Hoe vergaat het jullie? Overigens heb ik mn moeder nog niks verteld. Ze is nu bezig met haar eigen sores (ze gaat verhuizen en heeft daar nogal stress van). Dus laat t maar even. Wanneer zijn jullie nods? Mijne 13 of 14 jan.
wij willen het ook wel weten wat het zou worden! leuk dat je daar zo met je vriend ahum man (!) over kan praten. ook wel een beetje eng omdat het nog niet zo ver is, dus ik snap ook wel dat Breka het onderwerp nog maar even uit de weg gaat. eerst zwanger worden, en dat lijkt al een moeilijke opgave! maar he, zolang zijn we allemaal nog niet bezig, we leren net ons 'zwanger-willen-worden' lichaam een beetje kennen, dus als het deze maand raak zou zijn bij een van jullie zou dat voorspoedig verlopen! hier kan ik het de laatste week ook wel een beetje loslaten; ben ook druk met solliciteren, dus misschien dat dat ook wel uitmaakt. zodra ik een baan heb ga ik het hele huis verbouwen (lees: enorm veel klussen) en ook al is het niet hoe ik wil, het is ook wel rustgevend dat ik weet hoe mijn lichaam niet helemaal goed werkt. weet ik tenminste ook waar ik aan toe ben! @joan: erg leuk om je verhaal van het trouwen te lezen. dat je weg werd gegeven door je vader. heel mooi! en het kan me ook voorstellen dat je tussen al die mensen loopt en niet zo goed weet waar te kijken. als je maar alles in je kan opnemen, en zo niet: foto's!! we gaan binnenkort wat ruimtes bekijken voor een feest voor 's avonds. spannend wel! en mijn vriendinnen vragen de hele tijd wanneer we nou een jurk gaan passen, dus dat moeten we ook maar eens gaan doen (heb er niet zoveel mee, maar iedereen waarschuwt me dat áls ik een jurk aan heb, dat wel eens kan veranderen ) kan ik meteen wel even vragen aan de getrouwden onder ons: is het nou duur, een trouwfeest geven waar moet ik rekening mee houden? @breka: volgens de huisarts moet je opletten met verzadigde vetten eten. waar kwam dit advies vandaan? ivm met gewicht oid?? succes met wachten in ieder geval. heb je wel leuke afleiding tot de 15e? voel ik het goed en valt het je erg zwaar allemaal, het wachten en nog niet zwanger zijn? is er niet iets om het wat luchtiger te maken voor je, anders wordt het zo'n stressvolle periode en frustrerend wanneer het niet raak is! (sorry als ik me bemoei met dingen die me niet aangaan, maar de toon in je posts is soms wat zwaar). @babette: succes met werken!! en (had je al een tijdje geleden gepost) wat ontroerend dat je dat boek bij je moeder hebt opgehaald en gelezen! ik vind het een mooi idee dat je moeder dat boek destijds heeft gelezen toen ze zelf een kinderwens had, eigenlijk waar je zelf nu ook staat in je leven. dat maakt het wel bijzonder en het zou mooi kunnen zijn om zoiets te delen (als ze niet zoveel stress zou hebben ). maar misschien is het nu anders omdat moeders ineens andere belangen hebben, namelijk 'oma' worden.. ik ga snel afsluiten en richting sportschool, liefs!
Nou zeg, belachelijk! Had een hele reactie geschreven, gaat het helemaal mis! Weg verhaal :x! Moet nu echt even zin maken om het opnieuw te typen, maar goed! Daar komt ie..... @Kara, ik wil je allereerst laten weten dat ik het ontzettend knap van je vind hoe je met het nieuws dat je PCO hebt omgaat!! Ik snap dat het je rust geeft dat je weet wat er niet goed werkt in je lichaam maar kan ook begrijpen als het soms frustrerend is voor je! Ik probeer rekening te houden met je maar mocht ik eens een opmerking maken die je kwetst laat mij dit dan alsjeblieft weten. Als ik weer eens 'zeur' over mijn ongesteldheid terwijl jij geen eisprong hebt gehad!! Wat dat betreft heb ik elke maand kans (zover ik weet) en eigenlijk niks te zeuren. Dat wilde ik even kwijt want heb dat toch wel in mijn achterhoofd als ik hier typ, dus dacht beter eruit! Hoe gaat het solliciteren bij je? Wil het lukken? Bij ons in de zorg is er al een tijdje een vacaturestop ivm bezuinigingen. Merk jij daar iets van wanneer je solliciteert in de gehandicaptenzorg?? Of is daar genoeg werk in te vinden? Zijn jullie net verhuist dat jullie zo druk bezig zijn in huis? Of was het huis er gewoon weer aan toe? @babette, wat leuk dat jullie al helemaal de namen verzonnen hebben zeg! Zitten jullie wat dat betreft een beetje op één lijn of was dat nog lastig? Wat heeft jullie doen besluiten om te willen weten wat het wordt? Wij blijven een beetje hangen in het is aan de ene kant leuk om te weten en handig (praktisch gezien, wil eigenlijk niet alles zo kleurloos kopen), aan de andere kant is de verrassing ook wel erg leuk. En ik ben bang dat ik mijn mond niet kan houden als ik het geslacht weet. @Breka, ben jij bang dat je moeilijk zwanger gaat worden? Dat gevoel krijg ik namelijk een beetje als ik je berichtjes lees. Weet niet of dat klopt? Heb je daar een reden voor of is het meer een gevoel? Ik hoop dat je toch nog een beetje rustig kan zijn op de wachtbank! In ieder geval heel veel succes! Mijn NOD is 27 januari. Ik moet dus volgende week flink aan de klus. Ha ha! Had voor mezelf in mijn agenda wat dingen opgeschreven als vruchtbare dagen, eisprong etc. Dit om voor mezelf een beeld te hebben. Moesten we vandaag in de vergadering onze agenda erbij pakken dus kwam erachter dat dit niet helemaal handig was. Moet er maar wat leuke icoontjes voor bedenken die ik wel begrijp maar anderen niet. Helemaal omdat ze nogal huiverig zijn voor een volgende zwangerschap omdat er net twee kindjes geboren zijn in een team van vijf mensen. maar ja, dat is niet mijn probleem. Wij waren voor onze bruiloft ongeveer 8000,- euro kwijt. (dachten het voor 5000,- wel te kunnen). Komt toch een heleboel extra bij kijken. Hebben de jurk en het pak van onze ouders gekregen anders was daar ook nog flink wat voor bijgekomen 700 jurk en 1200 pak. jurk, pak, assecoires (voor bruid 350 (hoepel, haarspullen, armband, ketting, oorbellen, hoepel, lingerie) benoem dit want vond dit zelf snel oplopen, schoenen bruid en bruidegom, manchetknopen, riem, proef kapsel, proefmake up, bruidskapsel op de dag zelf en bruidsmake up. ringen (ver genoeg van te voren bestellen voor wanneer er iets fout gaat, zit ook sowieso een levertijd op), fotograaf en eventueel videograaf, trouwlocatie, feestlocatie (afspraken maken over drank), diner, dj of band, lichten, eventueel versiering, trouwvervoer, bruidsboeket en eventueel corsage bruidegom en gasten. (zou die van de bruidegom met magneet doen), kouseband, trouwambtenaar (bij ons zat het bij het gemeentehuis inbegrepen, maar ligt aan de locatie waar je trouwt), trouwkussentje. Volgens mij was dit het wel grotendeels. Wel spannend hoor al die voorbereidingen. Ik weet nog dat ik met mijn jurk gelijk iets had van deze is het!! Was de tweede die ik aanhad en elke jurk daarna was, ja die is wel mooi maar....... Nou ja dan zit het wel goed geloof ik.8) het is handig om een Ceremonie meester aan te wijzen om de zaken op de dag zelf te regelen en de vragen van te voren af te handelen. Ook instrueren over eventueel stukjes die mensen willen opvoeren (dit ook benoemen op de kaart). Wij hadden hier een maximum van 3 stukjes á 5 minuten op gedaan. Is meer dan genoeg op een avond. Maar dat is net wat je zelf wil. Goed je grenzen bewaken naar mensen die je uitnodigt en die waarbij aanwezig mogen zijn. Mensen kunnen zichzelf uitnodigen en daar zit jij niet op te wachten. Zit je met allemaal mensen die je niet tot vaag kent. Het is jouw dag en jij moet het leuk hebben en de rest moet zich aanpassen om het voor jou leuk te maken. Vond ik zelf ook wel lastig maar je moet ergens een grens trekken, anders is het niet te doen. Ook een handige tip is om op de uitnodiging voor de bruiloft een kadotip te zetten, namelijk een envelop. Heb je vele meer aan dan aan bloemen. Wij kregen ongeveer 2000,- euro van de gasten. (hadden in totaal 55 mensen op ons feest). O ja en voor de openingdans kan je op you tube kijken. Wij konden niet stijldansen en wilden dit ook niet leren en schuifelen vonden we wat saai. Hebben dus uiteindelijk zelf wat in elkaar gedraaid met behulp van you tube, wel een raar/lachwekkende dans. Dus weet niet of jullie het serieus willen maar anders zeker de moeite waard om te kijken. Nou dat is me wel weer ene verhaal. Hoop dat ik niks vergeten ben! O ja, hoe was het sporten ! Liefs
Hey meiden, Oké, hier komt een ego berichtje... Ik ben misschien wel een doemdenker rond "het zwanger worden". Ik ben van nature uit zo ongeduldig, en in ronde 4 raakt het geduld toch lichtjes op. Ik wil het gewoon zo graag. Wij doen alles, maar echt alles: ovutesten, om de 2 dagen klussen, op voeding letten, foliumzuur slikken,... Ik snap het gewoon niet. Iets in me zegt dat het zo eenvoudig niet zal worden en dat doet pijn. Wel lief van jullie dat dit jullie was opgevallen. Dit toont van echt medeleven met elkaar. Ik probeer afleiding te zoeken, maar telkens kom ik weer op hetzelfde onderwerp... Ik zou toch iets moeten kunnen vinden om mij af te leiden. Sorry als ik zo negatief ben, ik probeer positiever te worden. Positieve instelling nr. 1 : als het nu raak zou zijn, zou de vermoedelijke geboortedatum onze trouwdatum zijn (een jaartje later weliswaar Dat zou leuk zijn! Positieve instelling nr. 2: door zwanger te willen worden, zijn mijn man en ik nog dichter naar elkaar toegegroeid. Positieve instelling nr. 3: ik heb hier een paar toffe vriendinnen gevonden!! Dikke knuff...
fijn om berichten te lezen! @joan: volgens mij heb jij ook moeite met het kort houden van posts leest heerlijk hor, dus lekker blijven doen! ik merk dat ik vaak denk: even snel een reactie plaatsen.. maar het wordt altijd langer dan ik dacht kom er later nog wel even op terug, want interessante vragen/verhalen! @allemaal: een positieve instelling kunnen we allemaal wel gebruiken, dus mooi dat we elkaar daar een beetje bij kunnen steunen! (misschien moeten we er van uit gaan dat het in juni raak zal zijn bij ons allemaal; lukt het eerder is het super, maar dat maakt het wachten wellicht wat draaglijker; bij mij zijn het altijd de (hoge) verwachtingen die dingen voor me verpesten.. herkenbaar?!). misschien moeten we wat pendels bedenken voor elkaar...? ik had me voorgenomen om heeel kort te reageren, dus laat ik eens bewijzen dat ik dat ook (enigszins) kan fijne avond!
Hoi meiden, he wat vervelend Breka dat je het zo zwaar inziet. Ik herken het wel een beetje hoor; ik ben er ook zo mee bezig en probeer elk dingetje wat ik voel in mijn lijf te plaatsen (zwanger of niet?). Ik probeer het wel af te remmen omdat ik immers nog maar in ronde 3 zit. En jij in ronde 4; dat is natuurlijk nog helemaal niet zo lang. Ik ben gewend om direct actie te ondernemen als ik heb besloten dat ik iets wil. Maar nu is het toch echt een kwestie van loslaten. Ok je kunt klussen op de juiste momenten maar verder blijft het een kwestie van 'toeval'. Dat dat eitje rijpt; en dan ook nog bevrucht wordt door 1 zaadcelletje. Ik zie het in het algemeen nog wel positief; er zijn ook dagen dat ik denk ' het is vast weer niet raak'. Maar ja; dan probeer ik me te bedenken dat ik dat helemaal niet kan weten. En als het niet raak is; dan gaan we vol goede moed de volgende ronde in. Maar ik denk idd dat eea ook stress met zich meebrengt en das niet zo goed. Ik denk dat je vooral moet kijken naar helpende en positieve gedachten; zoals je eigenlijk al deed! En hier komen kletsen ! Erover praten helpt denk ik wel; of anders toch met iemand in real life. Zo wat een verhalen Kara en Joan! leuk hoor om te lezen. Over trouwen kan ik dus helaas niet meepraten . Wel ervaring met vriendinnen die zijn getrouwd. Wat me telkens wel opvalt is dat ieder lief meisje ongeveer verandert in een klein draakje die alles dwangmatig perfect wil hebben voor de grote dag. Logisch ook wel hoor; maar soms is hun humeur dan niet zo gezellig! Ach dat zou ik zelf denk ik ook hebben. En dan toch maar weer even wat ik zoal voel... gister avond een paar uur krampjes in mijn buik (alsof ik ongesteld moet worden). Hmm dan denk ik: aha toch zwanger? Maar mijn temp is maar met gemiddeld 0,2 graden gestegen sinds mijn (vermoede) ovulatie. Ik sluit maar weer af met: afwachten maar weer....
Ik sluit me overigens aan bij Joan's opmerking: respect voor jou Kara! We kunnen nog wat leren van jouw kalmte en geduld.
@ Babette. Jij kan heel goed verwoorden wat ik voel. Ik probeer het wat los te laten, maar het is nogal moeilijk met al die zwangere om me heen... ik doe mijn best @all: wij zijn dus ook 3 maand heel gelukkig getrouwd. Ik was niet zo'n bridezilla. Ik wist goed wat ik wou, plande genoeg vooraf en heb met volle teugen van onze dag genoten. Ik was helemaal niet zenuwachtig, wat moest komen zou komen. Ik herinner mij wel nog dat ik zoooooooo moe was en verlangde naar ons bedje. Helaas een korte nacht, want zo'n 20 uurtjes na de trouw gingen we op honeymoon. Dit was zoooooo genieten! Nu kunnen wij af en toe nog eens nagenieten van onze trouwdvd en we wachten nog steeds op onze foto's van de fotograaf. Wie gaat er van jullie trouwen, wanneer? Hoever staan de voorbereidingen? Geniet van de voorbereidingen! Wij hadden dus een grootse trouw... mede door al de kenissen die mijn schoonvader er moest bij hebben! Dus zo'n dikke 200 gasten en zo'n 20 000 euro kostprijs... Gelukkig werden we goed gesponsord door de ouders en de cadeau's vielen ook heel erg mee. Ik had mijn bloed dus op mijn eigen initiatief laten nemen en een "gestoorde lever" zou aan vanalles kunnen te wijten zijn. Ze gaf me gewoon de raad om op te passen met verzadigde vetten. Dit zou één van de oorzaken kunnen zijn (samen met het nemen van pillen, maar ik neem niets, dus...) En ja... natuurlijk heb ik enorm veel respect voor Kara. Ik heb het zo al moeilijk, laat staan hoe ik me zou voelen in jouw plaats! Wat stel ik mij toch aan...
He lieve wachtbank-zitters Dankjulliewel voor jullie lieve en zorgzame woorden. Dat doet me echt goed, gewoon om te weten dat jullie rekening met me willen houden en aan me denken! Maar het valt best mee met hoe goed ik het doe hor (vraag maar aan mijn vriend ); regelmatig baal ik flink van de PCO en dat ik niet maandelijks een eerlijke kans krijg om zwanger te raken. maar zo is het nou eenmaal. na gestopt te zijn met de pil in 2008 heeft mijn lichaam zo vreemd gedaan dat ik regelmatig bang was voor enge dingen in mijn lichaam (veel familieleden (gehad) met kanker), dus ik ben ook opgelucht dat het 'maar' PCO is waardoor ik niet of soms mentrueer. Ik heb goede moed dat ik misschien pech heb met de PCO, maar het wel binnen een paar keer raak zal zijn als ik met hormonen ga knoeien en stoeien. En dan geldt hetzelfde wat ook voor jullie geldt: als het binnen een half jaar raak is, lach je om hoe je deze maanden doorkomt. Als het over een jaar nog niet raak is, wordt het wel erg frustrerend en zal ook mijn omgang met het niet zwanger raken erg moeilijk worden... ik probeer het maar zo te zien: zolang we daar nog niet zijn, is alles nog goed! dat is ook wel de optimist in mij, dus als jullie toe zijn aan opbeurende woorden, just ask ik vind het ook prima, of beter gezegd: fijn voor jullie, dat jullie je situatie wellicht wat kunnen relativeren door de mijne! zo werkt dat nou eenmaal: als ik verhalen lees van vrouwen die jaaaaren in de MMM zitten zonder resultaat kan ik mezelf daar ook aan ophalen.. dus, als jullie het even niet zien zitten, kan je nog altijd blij zijn met de maandelijkse regelmaat en kans en denk je maar even aan mij jullie hoeven je dus nooooit in te houden voor mij met wat jullie zeggen hier, want ik lees graag wat jullie (echt) denken en heb (tot nu toe ) geen last van het geluk of 'geklaag' van anderen. spannend om weer af te wachten deze maand.. hopelijk wijzen de tekenen op een zwangerschap! en babette, 0.2 graden hoger sinds ovulatie is niet zo'n groot verschil; is je temp in de eerste weken cyclus heel constant geweest? ik ga nu snel op de bank kruipen bij vriendlief!
Dat is lief van je Kara! Even wat frustratie van mijn kant; dat temperaturen werkt dus voor geen meter. Mijn gemeten waardes zijn gewoon niet betrouwbaar. Rond de feestdagen heb ik niet steeds op hetzelfde tijdstip gemeten. De andere dagen wel; maar niet voor het opstaan zoals eigenlijk moet. Telkens rond 7.15, net voor of na het douchen. Maar dat is dus ook niet beyrouwbaar want voor en na douchen scheelt zo 0,4 graden. Heeft dus helemaal geen zin zo! Miss volgende maand maar opnieuw beginnen en echt nog voor t opstaan meten. Maar weet niet of ik daar gemotiveerd genoeg voor ben! grrrr heb een baaldag vandaag
Hoi meiden, is gezellig geweest hier, ha ha! Ik snap de frustraties wel hoor Breka. Je hebt gekozen voor een kindje en wil die dan ook op dat moment hebben want je bent er klaar voor. Als ik anders besluit dat ik iets wil hebben dan ga ik ook naar de winkel en haal dat of ik regel het even. Maar nu is het helemaal aan de natuur. daarbij moet ik er wel aan denken om niet te veel aan kansberekening te doen. Wordt me er nu wel erg bewust van dat je maar 12 tot 24 uur de tijd hebt in één maand! dat is echt niet veel! maar als ik daar de hele tijd aan ga denken word ik helemaal gek. Dus probeer dat zoveel mogelijk van me af te zetten en gewoon lekker hier te komen kletsen en mijn verdere dagelijkse bezigheden te doen. Dat hebben van hoge verwachtingen waar Kara het over heeft herken ik wel. Maar ik moet dan ook zeggen dat ik redelijk positief ben ingesteld en me niet echt rekening hou met de mogelijkheid dat dingen wel eens tegen kunnen zitten. Waardoor je dus inderdaad teleurgesteld bent! Het uitgangspunt dat we allemaal in juni zwanger zijn vind ik dus wel een goed idee! Een normaal vruchtbare vrouw tot 35 jaar heeft per maand een kans van 30% om zwanger te worden. 80 tot 90 % is binnen een jaar zwanger. 30% is binnen 3 maanden zwanger, 70% binnen een half jaar. (de gemiddelde kans per maand is 15% om zwanger te worden!) (van de site zwangerstraks.nl gehaald). Het idee van voor elkaar een pendel bedenken vind ik erg leuk! Gaat dan iedereen voor iedereen inschatten wanneer je denkt dat iemand zwanger wordt? Heeft iemand van jullie een pendel aangevraagd?? Wat kwam daar uit? Babette wat vervelend dat je een baaldag hebt vandaag zeg! (misschien humeurig omdat je zwanger bent?). Volgens mij is dat temperaturen idd nog best ingewikkeld. Ik had hierover ook een stukje gelezen op de site. Zal het hieronder plakken, misschien heb je er wat aan. Wat ik eruit begrijp is dat je het sowieso een aantal maanden moet doen zodat je kan vergelijken met elkaar en dan weet voor welke dag je moet klussen. Omdat je dan bij een duidelijke verhoging kan zien wanneer je je eisprong hebt en of je die ook hebt. En een vaste dag en gelijk wanneer je wakker wordt is ook erg belangrijk hierbij. De temperatuurmethode De tweede fase van de menstruatiecyclus, als de eisprong voorbij is, stijgt de lichaamstemperatuur met ongeveer een halve graad, minimaal 0,3° Celsius. Als je zwanger wordt, blijft de temperatuur verhoogd. Zo niet, dan daalt die weer als de nieuwe menstruatie optreedt. Op deze temperatuurschommeling is de zogenoemde temperatuurmethode gebaseerd. Door elke ochtend, vóór het opstaan, plassen en wassen, je temperatuur op te nemen en in een grafiek te zetten, kun je zien of er op een zeker moment een duidelijke stijging optreedt. In dat geval weet je zeker dat je die maand een eisprong hebt gehad. De temperatuurmethode is omslachtig, en helpt niet om je zwangerschap te plannen! Zodra de temperatuur oploopt, ben je immers te laat voor de eisprong. Een temperatuurmethode is dan ook alléén nuttig als je na zes tot twaalf maanden proberen nog niet zwanger bent. Je maakt dan twee keer een grafiek om te kijken of je maandelijks een eisprong hebt. Maak alléén een temperatuurcurve als zwanger worden niet vlot lukt, bijvoorbeeld nadat je zes tot tien maanden vergeefs hebt geprobeerd om zwanger te worden. Ook bij een onregelmatige menstruatiecyclus kan een temperatuurcurve soms helpen. Maar begin er niet meteen mee. Het zou het vrijplezier kunnen bederven. ik ga morgen naar de sauna alleen las ik op de site dat je wanneer je zwanger bent beter niet naar de sauna kan gaan, en in ieder geval niet langer dan 10 minuten in een sauna moet blijven. Dat wist ik helemaal niet. Ach, ben toch nog niet zwanger dus ga wel gewoon maar ga hier daarna wel op letten! het kan namelijk de kans op een aangeboren afwijking verhogen. Vooral in het begin. O ja, ik was trouwens geen bridezilla. Ken die programma's ook en heb tegen mijn vriend gezegd dat als ik me zo zou gaan gedragen, wat me zeer onwaarschijnlijk zo lijken, hij me even met beide benen op de grond terug moest zetten. Ik ben niet een meisje dat haar bruiloft als vanaf kleuter zijnde bedacht heeft. denk dat dit ook scheelt. Liefs
@Babette: dat temperaturen is heus niet zo moeilijk hoor. Je moet je alleen aan de regels houden: steeds op hetzelfde uur en steeds als je nog niet bent opgestaan. Makkelijkst: iedere ochtend voor je opstaat. In het weekend slapen wij ook een uurtje langer, maar dat merk je niet in de curve hoor. Ik focus me niet op tempen, maar wel handig mocht men er mij ooit om vragen. En het neemt slechts iedere dag een minuutje in beslag. @Joan: ik heb 3 personen (hier op de site) laten pendelen. Ik had 2 keer maart 2011 met meisje en 1 keer april 2011 met jongen. Zo, dat komt toch dichterbij hé Ok, we sluiten een pact: in juni 2011 zijn we allemaal zwanger en kletsen we over onze kwaaltjes, verlangen en genieten! Ik heb nog steeds last van witverlies en heb buikkrampjes die anders aanvoelen dan de vorige maanden... Goh ja, we zien wel zeker.
@all: mooie afspraak om voor juni te gaan; nog ver weg, maar (voor mij..) niet onoverkomelijk! @joan: ik ben ook wel een statistiek berekenaar, maar denk altijd maar: ook al heb je 99% om iets wel of niet te hebben; dan heb je nog 50/50 kans om het of wél of niet te hebben en zegt statistiek niet zoveel. maar toch hou ik me wel vast aan 90% binnen een half jaar @babette: als temperaturen alleen maar frustrerend werkt kan je het altijd nog gaan doen als het te lang gaat duren. zei je niet eerder dat je je ei had gevoeld? in combinatie met je regelmatige cyclus is het misschien niet per se nodig.. als je zulke wisselende waardes krijgt, schiet het ook niet op! ik heb het 3 maanden gedaan en daardoor wel de symptomen (gevoelige borsten) op kunnen sporen vlak voor mijn eisprong, maar puur gedaan omdat ik niet regelmatig ongesteld werd.. het rommelt wel flink bij jullie lichamelijk, hopelijk goede tekenen! vandaag had ik erg last van mijn hormonen en het lijkt of mijn borsten wat gevoelig zijn --> hopelijk komt er een ei aan. we zullen zien!
@Breka, wat leuk dat jij twee pendels in maart hebt. ik heb er drie in maart. Als die uitkomen gaan we gelijk oplopen, ! @Kara, dat zou wel heel fijn nieuws zijn als je een eitje hebt deze maand! Ik ben hier hard aan het duimen draaien voor je. Ga je dan nu ovulatietesten gebruiken?? Wel flink klussen he!! Liefs
vandaag gewoon ongesteld geworden :O ei helemaal gemist (of niet gehad...)! nooit eerder gehad dit.. hmm (wel nog een paar keer getemperatuurd en die was gewoon laag..) raarrr maar goed, ergens een beetje trots dat mijn lichaam toch nog íets zelf kan heel fijn weekend!
wat raar Kara! Had je ook helemaal geen klachten dat je je ongesteldheid aan voelde komen? Wel fijn dat je lichaam wel ongesteld wordt. Misschien dat je deze ronde wel een ei uit jezelf krijgt en dat je dan gericht kan klussen! Wel balen hoor! Het is wel echt een menstruatie? Ik moet vandaag werken! Wel al een aantal keer geklust afgelopen dagen. Zijn het nu echt even een beetje aan het inplannen omdat ik veel slaapdiensten heb. Toch best bijzonder om je seks al voor te bespreken! ha ha. Lekker spontaan!