@Arian Ik heb wel eens aan PCOS gedacht. Nog niet besproken met gyn. In mijn familie komt dit ook helemaal niet voor. (is het erfelijk eigenlijk?) Ik ben wel behoorlijk te zwaar, ik denk zo'n 20 kilo. Mijn doel is nu eerst 10 kilo eraf. Dat zou mooi zijn. Er is nu bijna 3 af dus nog 7 te gaan. (Ben drie weken geleden begonnen ) Het vervelende is dat ik de hele tijd naar mezelf kijk. Komt het omdat ik te zwaar ben? Maar nu ben ik aan het afvallen waarom dan nu ineens 71 dagen? Misschien omdat ik het te druk heb? Heb een heel leuk maar ook heel druk leven. Zo gaan die vragen maar door in mijn hoofd om gek van te worden. En de datum 30 oktober komt ook dichter bij.. Klinkt misschien stom maar ik zit maar tegen dat jaar aan te hikken.. Zal "moeten" accepteren dat we dat niet meer gaan redden. Nu hoop ik toch echt voor mijn 30e. (april volgend jaar) Misschien niet helemaal goed maar wel iets om me weer aan vast te houden. Ik ben nog niet gaan temperaturen. Heb wel een paar keer een ovulatietest gedaan maar niets op te zien. Ik ben misschien wat langzaam in die dingen? Had nog lang hoop dat het wel goed zou komen. Nu ben ik me steeds meer aan het verdiepen. De afspraak bij de gyn. heeft me ook echt goed gedaan. Maar ja, dan nu weer die 71 dagen en nog niets... Een van mijn beste vriendinnen is volgende week uitgerekend. Morgen op kraamvisite bij de ander.. Zussen van manlief allebei net bevallen, neefje wordt vader, op het werk een heleboel collega's. Ik vind het prachtig hoor! Maar soms ook heel moeilijk. Moet wel even wennen aan alle afkortingen hier op het forum.. hahaha! Lees wel dat er veel mensen zijn die een afspraak hebben bij de gyn. Gek eigenlijk. Ik had dit nooit verwacht toen ik ging stoppen met de pil. Ik denk nu ook vaak als ik dit allemaal van te voren had geweten... hahaha was ik 2 jaar eerder gestopt !
Hoi Birds.. PCOS hoeft volgens mij niet erfelijk te zijn.. (toch?) Dus wie weet kan je het altijd eens aankaarten bij je HA of wat dan ook.. 3 kilo is al super! Het kan zijn idd, dat wanneer je je er te druk om maakt je menstruatie wegblijft.. Maarja, hoe kan je je er nou niet te druk om maken? Ben je misschien al niet zwanger? Ik heb wel een tijdje getempt, en met die O-testjes gewerkt, alleen ik voel mn eisprong heel goed (is dat goed of juist niet? ) en maak me daar daarom niet meer te druk over... Ik had ook nooit gedacht dat we er zou lang over zouden doen, en vind het ook heel moeilijk! Maar ik hoop dat de HA en de verdere afspraken duidelijkheid brengen, ben ik wel aan toe!
@sunshine, wat vervelend bij de dokter. Ik zou naar een andere dokter stappen. Sterkte ermee. Wij moesten idd potje ophalen bij de polikliniek. Man moest 2-5dagen onthouden, en het potje sochtends inleveren. @anita graag gedaan hoor, hoe is het ermee? @birds welkom. Wat vervelend zeg zo;n cyclus. pff. Ik kan me voorstellen dat je zo opziet tegen een jaar. Voor miij is dat precies vandaag, en als je dan terugkijkt hoe je het een jaar geleden voor je zag. Dan was ik nu hoogzwanger of net bevallen. Wordt je toch wel even van een wolk afgedonderd hoor. @hier, gister ongi geworden. Op naar en volgende ronde niks.
@Birds, welkom meid en je verhaal.. HEEL HERKENBAAR.. Hier zijn we net over het jaar héén (13 oktober) en ik vond dat ook wel even slikken.. @Arian, hier ook één die het steeds moeilijker begint te vinden.. @Marjolein, dikke knuffel voor jou! Weer door naar weer een volgende ronde! En ik ga je gezelschap houden, hier is de ongi ook weer begonnen .. En had toch best wel wat hoop omdat ik mijn ongi maandagavond al verwachte maar tot gistermiddag weg bleef.. Vanmiddag moeten we weer op gesprek bij de gynaecoloog dus ben benieuwd wat er gezegt gaat worden wat het vervolg zal zijn van ons traject in de medische wereld.. (Ben alleen bang dat we naar huis worden gestuurd omdat ze geen afwijkingen hebben geconstateerd tot nu toe).. Allemaal nog een fijne dag en hopelijk gaat het zonnetje nog schijnen!
Lieve Meiden, Hier even een ego-berichtje.. Voel me vandaag heel depri, en het huilen staat me steeds nader dan het lachen... Ik hier ook al over de datum heen, 4 oktober.. Dus al bijna 13 maand, en nog steeds niks.... Heb het vorige week wel aan mijn moeder verteld over hoe en wat.. Ze vond het ook wel heel spannend voor ons, en voor hunzelf, ze hadden er geen seconde over nagedacht dat we al met kinderen bezig waren, ook omdat ik nog vrij jong ben.. Net, 24... Maar ook vond ze het spannend dat ze Pake & Beppe worden dan..! Wel zat ze er erg mee dat het nog niet gelukt was.. Spannend Anita, laat je het even horen!
Arian, Anita en Marjolein: hele dikke knuffel van mij voor jullie! Wat frustrerend moet dat zijn om die jaars-grens te zijn gepasseerd.... Arian, fijn dat je ouders zo meeleven! Anita: ben benieuwd hoe het gesprek met je gynaecoloog gegaan is! Birds: welkom hier! PCO is volgens mij ook niet erfelijk. Ik heb het zelf, maar verder komt het in mijn familie niet voor. Sterkte met alles en ik hoop dat je hier je 'ei' kwijt kan.... beetje rare woordkeus in deze...maar goed... Veel liefs, Elmo
@allemaal Super bedankt voor jullie lieve reacties. Doet me goed. Super vervelend dat ongesteld worden maar in mijn geval zou ik er alweer blij mee zijn.. Zit inmiddels op dag 74! Heb toch maar een test gekocht. Morgen ga ik testen. Die onzekerheid is vervelend. Verder ga ik gewoon door zoals ik nu bezig ben.. gezond eten, veel sporten en toch maar proberen om er niet mee bezig te zijn. (afschuwelijk advies!! Want hoe doe je dit?) Goed dat je het aan je moeder heb verteld Arian. Ik heb mijn ouders na een half jaar al verteld van hoe en wat. Ook mijn zussen weten het. Ik kom alleen nu ook op een punt dat ik denk zal ik het aan meer mensen vertellen? De vraag "En? Hoe zit het bij jullie?" heb ik ook al heel vaak gehoord.. hoe gaan jullie hier mee om? Wat zeg je dan? @Anita Hoe was het bij de Gyn? @Elmo Super gaaf dat je zwanger bent! Gefeliciteerd!
@Birds: Ik herken het gevoel dat je het aan meer mensen wilt laten weten heel erg. Wat ik vaak deed als ik een dergelijke vraag kreeg was dat ik er niet omheen draaide, maar zei: "Wij willen wel, maar de natuur werkt nog niet zo mee". Of iets van dergelijke strekking. Als mensen heel dicht bij je staan dan zullen ze ongetwijfeld verder vragen. Afhankelijk van hoeveel je wilt delen met hen kun je daar wel of geen antwoord op geven. Als mensen verder van je af staan dan zullen ze niet meer er naar vragen en ben je dus van dergelijk 'vervelende' vragen af.
Birds kan me helemaal voorstellen dat jij graag wat vaker ongesteld bent. Of beter iig 9 maanden niet, maar dan met een andere reden Zelf zijn wij het nu ook zo;n beetje aan de mensen om ons heen aan het vertellen. Mijn ouders, en broers en zus weten het nu. (en dankzij een opdracht aan mijn moeder de petitie in te vullen, ook broers en zussen van mijn moeders kant.) Schoonouders weten het, en begin november gaan wij de broer en zus van mijn man informeren. Zelf heb ik heel erg gehad dat ik het moeilijk vond nog in een gesprek te mengen, als je het niet over dit punt mag hebben. Afgelopen zondag een feestje, en ik liep echt een soort van vast, was niet leuk. Daarom willen wij het de directe familie wel vertellen. Als mensen mij dat zouden vragen iets in de trant van wanneer komen bij jullie de kindjes, zou ik toch wel aangeven dat dat een zeer kwetsende vraag kan zijn, dat je er misschien al heel lang mee bezig bent, en dat niet lukt. En dat ze moeten nadenken voor ze de volgende keer weer een vraag stellen, zonder dat ze weten hoe het zit. Beetje ook wat elmo zegt Dat niet teveel mee bezig zijn is onzin. Als je wilt zwanger worden BEN je er mee bezig. Ik bedoel, als je er echt erg gestresst door raakt, kan ik me voorstellen dat het wel invloed heeft, maar af en toe aan denken, fantaseren, heeft echt geen kwaad. Dan zou je in de MMM nooit zwanger worden, want dan moet je elke dag prikken, af en toe naar het ziekenhuis. Ik ga zo lekker naar Utrecht, beetje me time. Heb 4 dagen gewerkt, en vond dat ik dat wel verdiend had.
Hoi meiden, hier weer even een reactie van mij.. Donderdag gesprek gehad met de gynaecoloog en we worden nog niet naar huis gestuurd. Komende donderdag staat er nog een hsg-onderzoek op de planning en verder kunnen ze dan even niet veel meer doen.. Dus ben benieuwd naar de uitslag daarvan.. Arian, zo'n depri-dagje heb ik ook weleens en zou zeggen laat je maar gewoon lekker gaan. Het is ook allemaal niet niks! Birds, ik snap wel dat je in jou geval nu wel ongesteld zou willen worden.. Of natuurlijk helmaal niet! Spannend! Marjolein, lekker dagje Utrecht gehad?
@Anita Goed zeg dat je onderzoeken door gaan.. gelukkig niet met een kluitje het riet ingestuurd. @Marjolein Bedankt voor je reactie! Ik denk idd niet dat mensen soms beseffen hoe het voelt. Heb je lekker geshopt? @Arian Depridagjes horen er bij zullen we maar zeggen.. hier ook een depri weekend. Over dat depri weekend dus gelukkig wel met een positief einde (hoe kan ik het zeggen) want ik ben ongi.. een heeeeele opluchting. Dag 76!! Niet normaal!! Dinsdag dus bloed prikken en dan op dag 21 weer en dan door in de MMM. Het kan me niet snel genoeg gaan. Vriendin is vannacht bevallen van een dochter. Vier dagen te vroeg. Morgen of overmorgen zal ik wel langs gaan. Vandaag wel een cadeautje voor de deur gelegd. (we wonen praktisch tegen over elkaar) Super mooi en ik ben echt ontzettend trots op haar maar wel even heel moeilijk, komt misschien ook omdat ik ongi ben geworden hoor, emoties schieten van links naar rechts. (had ik nooit maar sinds ik gestopt ben met de pil heb ik het gevoel veel heftiger te reageren..) Ik heb nu het gevoel dat ik er weer een beetje tegen aan kan. Die onzekerheid vreet je gewoon op....
Hey Meiden, Rustig hier zeg! Hier alweer wat over het depridagje heen.. Voel me opzich wel goed.. Ik ga er wel mee naar bed en sta er mee op, maar goed dat heeft iedereen denk ik! Afgelopen dinsdag naar de HA geweest, goede huisarts, luistert altijd goed en onderneemt ook direct actie.. Kan wel anders zijn, zoals ik hier wel eens lees... Maargoed, hij heeft ons doorgestuurd naar de Fertiliteitsarts.. (schrijfikdatzogoed?) En daar kunnen we 9november al terecht, best snel dus! Het is onze eerste afspraak bij de Gyn, weet iemand wat ik dan kan verwachten? Zowieso een echo, of eerst een gesprekje? Met mijn man was alles tot zo ver goed.. Niet helemaal 100%, maar wel gewoon goed. Dus weer een zorg minder! Nu ben ik aan de beurt! Hoe gaat het bij jullie? Birds, eindelijk ongesteld! Heb ik ook hoor, nu ik van de pil ben, ben ik veel en sneller emotioneel dan anders! Maargoed, hoort erbij zullen we maar zeggen.. Anita, hebben jullie vandaag dat onderzoek gehad? Hoe ging het, en weten jullie de uitslag al? Hoe is het met jou , Marjolein?
Hoi meiden, hier vandaag inderdaad dat onderzoek gehad.. Alles zag er goed uit maar het was wel ontzettend pijnlijk.. Arian, fijn dat er gelijk actie is ondernomen en dat jullie al zo snel terecht kunnen. Tja, en wat kan je verwachten.. Bij ons was de eerste afspraak enkel een gesprek. Maar soms hoor ik ook wel meiden waarbij ook gelijk een inwendig onderzoek wordt gedaan. Dat is dus heel het verschillend per gynaecoloog.. Allemaal nog een fijne avond!
ja, bij mij dus inwendige echo, inwendig onderzoek, een paar kweekjes, en een uitstrijkje.... de hele mikmak. Bij ons was het dat we eerst een gesprekje met de IA hadden, we legden uit wat er was -te weinig sperma- samen de uitslagen bekeken. Mij werd gevraagd hoe mijn cyclussen waren. Ze vroeg wat voor info wij van de huisarts kregen, de mogelijke trajecten dus. En toen heeft ze wat info gegeven over de IUI, IVF, en ICSI. Ook al dat ze sterk het vermoeden had dat het ICSI zou worden. Daarna dus die onderzoeken, en toen werden we overgedragen aan de assistent. Wij kregen een foldertje mee over ICSI, en aanvragen voor bloedonderzoek, en een nieuwe afspraak. @birds, fijn dat je weer ongesteld bent geworden, hopen dat het toch snel maar eens naar een normale cyclus gaat. @arian, jij mag ook verder dan huisarts, goed hoor. Valt de zorg dat je niet doorgestuurd wordt weg. @anita, jammer dat het hsg zo pijnlijk was. Ik lees dat vaker, ben wel blij dat ik dan niet hoefde. Hoewel een hysterscopie ook pijnlijk kan zijn.
Hallo meiden, Ik ben al vorige week teruggekomen van vakantie, maar had nog geen tijd gehad hier te neuzen. Heb even vlug alles bijgelezen. Zie dat er nu meer mensen over de 1 jaar grens heen zijn. Herkenbaar! Klote gevoel is dat. Wel fijn om te lezen dat bij de meesten de onderzoeken nog lopen, dus dat er gekeken wordt hoe nu verder. Voor mijn vakantie had ik nog een vraag bij het verloskundigen-forum gesteld of wellicht een verloskundige iets kan betekenen nu de HA zo ontzettend vervelend heeft gedaan. Dus ik heb contact gehad met een verloskundigenpraktijk en daar mijn verhaal aan de assistente gedaan. Ik word dinsdag door een verloskundige teruggebeld. Mochten zij niks kunnen betekenen, dan zoek ik een andere HA als dat lukt (maar dat ga ik sowieso doen, maar dat ik niet zwanger ben heeft nu even prioriteit voor mij) en anders maar de zorgverzekering inschakelen voor een second opinion. Fijn om te lezen hoe dat globaal werkt met zo'n zaad-onderzoek. Dan kan mijn vriend naar het ziekenhuis het potje ophalen en waarschijnlijk zullen ze daar ook nog een toelichting geven.
ok, veel ste lang niet geweest maar ik heb nieuws!!!!Ben zo trots op mijzelf... gister de infoavond gehad, met prikinstructie. Nou kon ik niet echt vinden wat die prikinstructie inhield, soms werd er gezegd het is alleen de uitleg van hoe je de ampullen moet mixen, soms werd er gezegd dat je ook kon proefprikken als je dat wilde,.... nou, bij ons was het verplicht. Ik wilde dit ook wel doen, als ik het toen niet deed, wordt het ook lastig om het thuis te doen. Maar gut, wat is het lastig om zo;n minimini spuitje in je buik te zetten. Veel tegengestribbeld, maar ik heb het toch gedaan!!! Nou was dit niet een heel pijnlijke spuit -puregon- jammere is wel dat je begint met decapeptyl, wat een veel bottere spuit moet zijn. Naja alles voor een baby heb je nog telefoon gehad sunshine? In jou geval had ik ook een andere dokter gezocht.
He meiden, Idd veelste lang geleden! Super Marjolein, Nou maar hopen dat het snel resultaat heeft! Hoe is het met jou sunshinelover? En met Anita, hoe is het met jou? Hier vanochtend naar de Gyn geweest, eerste afspraak. We starten met een cyclusanalyse. Dus de derde dag van mn cyclus heen, echo en bloedprikken, en dan nog een paar keer... Heeft iemand van jullie dit al gehad? En wat ik dacht he, als ik nou vandaag ongesteld wordt, dan is het over 3 dagen zaterdag, de derde dag dus.. Maar dan is het gesloten.. Betekent het dan dat het helemaal over gaat en dat we moeten wachten op de volgende cyclus.. (die dan in januari pas begint omdat ze in december gesloten zijn) Echt klote, want waarschijnlijk red ik het deze hele cyclus niet eens, want ze zijn in december gesloten en het is nu al 9 november... Zou ik dan in januari overnieuw moeten? Iemand ervaring hiermee?
Ja, ik heb contact gehad met de verloskundige. Ik heb een afspraak gemaakt om langs te komen met mijn vriend. Zij gaat dan de vragen stellen etc. wat normaal gesproken een HA zou moeten doen na een jaar proberen. Ze kan alleen geen doorverwijzing geven, dus mocht zij de indruk hebben dat ik toch onderzocht moet worden (of mijn vriend), dan moet dat via de assistente van mijn HA, een andere HA of de zorgverzekering. In ieder geval heeft ze heel veel opties met mij besproken (te veel om hier te noteren, maar ik hoef dus niet in zak en as te zitten), dus dat is wel fijn. En mijn vriend moet nog steeds langs het ziekenhuis voor zaad onderzoek, dus dan weten we iig of er bij hem wel/ geen probleem is. @Marjolein: hopen dat het prikken snel succes heeft! @Arian: nee, helaas geen ervaring mee. Maar hopen dat je niet ongesteld wordt en uberhaupt niet ongesteld wordt, want dan zou het niet meer nodig zijn . Ik weet wel van een vriendin die met IUI bezig is, dat zij 1 maand is kwijtgeraakt, doordat op de dag van haar eisprong het ziekenhuis nog geen behandelingen deed (weekend). Nu inmiddels wel, maar ja, daar had zij op dat moment niks aan. Dat hoop ik natuurlijk niet voor jou. Verder heb ik me vandaag ziek gemeld op mijn werk. Voel me hondsberoerd. Ik ben echt misselijk en slapjes en heb ook geen kleur meer in mijn gezicht. Ook is mijn buik opgezet en heb ik ontzettende last van mijn darmen (lees: enorme verstopping, au au au). Vandaag had ik met plassen zeer minimaal bloedverlies/bruinverlies/rozeverlies. Er zit dus niks in mijn slipje, alleen met naar het toilet gaan, plas ik af en toe heel licht iets van bloed uit. Ik zit op dag 25 nu. Normaal gesproken heb ik altijd last van spotting, heb het alleen nooit zo vroeg. Dit los gezien van de 3 mislukte cyclussen waar ik af en aan "ongesteld" was. Dat is gelukkig weer normaal.
Hey dames, Zeker lang geleden! @ Arian: toen wij het ziekenhuis in gingen moest ik direct bloed laten prikken en als ik ongesteld werd moest ik ook op dag drie bloed laten prikken. Helaas werd ik toen niet meer ongesteld tussen de eerste afspraak gyn en de tweede afspraak (een maand later). Het schijnt dat je dan wel op zaterdag bloed kunt prikken. Anders vraag het even na bij je ziekenhuis. @ Marjolein: Fijn....een start is gemaakt! @ Sunshinelover: Fijn dat de verloskundige je zoveel info kon geven over mogelijke opties. Hier is alles goed. Inmiddels de 12 weken alweer ruim gepasseerd en ik merk dat de energie terug begint te keren. Mijn buikje begint te groeien en we hebben afgelopen weekend al een kinderwagen besteld. Eigenlijk zijn we er alleen voor gaan kijken, maar later vonden we het type kinderwagen die ons handig leek op internet voor de helft van de prijs. Scheelt honderden euro's, dus die hebben we nu besteld. Groetjes, Elmo