Hoi, Ons zoontje is 16 weken. Nu ben ik sinds een week flink verkouden en heb ook een dag een beetje koorts gehad. Nu heeft de kleine sinds gisteren een beetje gorgelende ademhaling af en toe een Ik haal en paar keer per dag met het neus peertje en snotje uit zijn neus. Ook hoest hij af en toe. Hij heeft geen koorts en is verder lekker vrolijk. Hij spuugt soms maar sinds gisteren dus na iedere fles. Vaak dikke slijmerige melk. Hij is van zichzelf erg hongerig maar hij laat van de 5 flessen 180+6 en beetje staan. Het is ons eerste kindje en ik vraag me dus af of het normaal is dat ie nu steeds spuugt en niet meer zo heel gulzig is. Moet ik hiermee naar de huisarts?
Een huisarts kan hier niets aan doen en zal je het advies geven om uit te zieken. Je moet bij spugen vooral zelf op blijven letten op uitdroging. Dus goed opletten of er nog kletsnatte luiers komen. En in de gaten houden of er nog koorts komt, maar ook bij koorts hoef je niet meteen naar de huisarts te rennen. Als er langer dan 3 dagen koorts is op deze leeftijd of er geen of weinig kletsnatte plasluiers meer komen, is het wel handig om even de dokter te bellen. Maar nu nog niet als ik het zo lees.
Niet alleen naar de luiers kijken. Ook naar zijn fontanel en ogen. Wanneer de fontanel induikt kan dit ook een teken van uitdroging zijn. Oogjes moeten ook helder en vochtig blijven. Ook moet je kindje alert blijven. En twijfel je altijd bellen. Jouw moeder instinct is het juiste Beterschap voor de kleine man.
Spugen bij verkoudheid is bij onze kinderen in ieder geval wel normaal, de maag raakt gewoon wat van slag door al het slijm. Lisa heeft van de week nog gespuugd nadat ze een hele tijd verkouden was, dat geeft wat meer rommel inmiddels omdat ze natuurlijk niet alleen melk drinkt, maar toen ook veel slijm erbij.