zelf naaien van delfts blauwe vlaggetjes

Discussie in 'De lounge' gestart door La femme Nikita, 10 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. La femme Nikita

La femme Nikita Fanatiek lid

21 mrt 2009
    3.088
    0
    0
    H! Meiden,
    Ik heb de naaimachine ontdekt.;)
    Eén van mijn eerste projekten zal zijn een lint met vlaggetjes te maken. Thema: Delfts Blauw. Voor op de kinderkamer denk ik als het goed lukt...
    Nou denk ik dat ik zelf al wel een heel eind zal komen, gewoon op elk vlaggetje wat anders uitproberen. Maar kent iemand van jullie misschien een link met wat patronen-ideetjes, benodigdheden of een voorbeeldje?
    Alvast bedankt voor jullie tips...

2. Sanny76

Sanny76 Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.912
    0
    0
    Medewerker Educatie bij het Gemeentearchief in Den
    Leiden
    Ik had uit papier een mal geknipt voor een vlaggetje en die gebruikt om allemaal vlaggetjes van dezelfde grootte te knippen uit verschillende stofjes.

Dan legde ik twee van die lapjes op elkaar, gewoon met de mooie kant aan de buitenkant en naaide ze aan elkaar, maar wel minimaal een centimeter van de rand. Daarna heb ik de randen met de kartelschaar geknipt, zodat het niet gaat rafelen.

De vlaggetjes heb ik aan biaisband genaaid. Dat kun je mooi dubbelklappen over de onafgewerkte bovenrand van je vlaggetjes heen. Aan beide kanten van de slinger (die bij mij maar 6 vlaggetjes heeft met de letters S T E V E N :) ) heb ik een heeeeeeeel lang stuk band overgelaten om de slinger op te kunnen hangen en ook omdat ik 'm ooit nog wel langer wil maken, haha.

Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd zo :D

3. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Een vriendin van mij heeft een vlaggenlijn met naam en iedere verjaardag komt er een cijfer bij. Dus bij de derde verjaardag staat er NAAM 123, dit vind ik ook een leuk idee.

Je kunt ook een bestaande vlaggenlijn nemen voor de maat. Dit overtrekken + 1,5 cm. Dan met de goede kanten op elkaar naaien en het laatste stukje open laten. De punt wordt dan wel een beetje rond.

4. La femme Nikita

La femme Nikita Fanatiek lid

21 mrt 2009
    3.088
    0
    0
    THX meiden voor de tips...Idd. een leuk idee om de namen te gebruiken...

5. Sanny76

Sanny76 Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.912
    0
    0
    Medewerker Educatie bij het Gemeentearchief in Den
    Leiden
    Ik had vilt gebruikt voor de letters van de naam. Eerst in Word een mooi lettertype gezocht en supergroot uitgeprint en dat weer als malletjes gebruikt. Met tekstiellijm erop geplakt, maar je kunt ze ook vaststikken natuurlijk. Dat moet je dan wel doen voordat je de achterkanten op de vlaggetjes maakt :D

6. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Als je een stofje gebruikt met een print die ondersteboven hetzelfde is kan je het malletje van de vlaggetjes om en om leggen. Dus de ene met de punt naar boven en de andere met de punt naar beneden. Scheelt je een heleboel stof.

Ik tekende ze gewoon met pen op de stof. (wel op de verkeerde kant, anders zie je de pen) Knipte ze uit met 1 cm extra naad. Dan legde ik er een stofje onder, op elkaar spelden, naaien en dan omkeren. Ging lekker snel!

Deel Deze Pagina