je 'oude' ritme oppakken, maar hoe?

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door boterbloempje83, 23 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. boterbloempje83

boterbloempje83 Fanatiek lid

14 dec 2009
    1.526
    0
    0
    Goede middag dames,

sinds 1,5week geleden ben ik bevallen van een geweldige, prachtige zoon.. Meteen na de bevalling heeft manlief 2weken vrij gehad en is sinds deze week weer begonnen met werken..

Ligt het nu aan mij? :):( maar ik kom gewoon niet in mijn ritme als voorheen.. natuurlijk is een kleintje uit de buik meer werk dan in de buik :p maar ik vind mijn draai niet.. als de kleine in bed slaapt, dan ga ik als een gek snel douchen, bang dat de kleine wakker is en ik hem niet hoor.. 's ochtends 'vergeet' ik gewoon te ontbijten.. Gistermiddag met eten aan het koken en ondertussen moest de kleine de fles hebben :$

hoe regelen jullie het allemaal?
    komt het vanzelf? of moet je toch een soort 'planning' voor jezelf gaan maken?

ik weet het gewoon even niet.. :)

2. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Ooh dat had ik in het begin ook heel erg! Ik gunde me niet eens de tijd om even een simpel smsje te sturen, mijn zusje heeft 2 weken moeten wachten voor ik voor haar iets op internet wilde nazoeken.

Het goede nieuws is dat het over gaat, echt! Je moet inderdaad nog even je draai vinden, je krijgt steeds meer vertrouwen in je kindje, dat het heus doorslaapt als je even gaat douchen. En doet ie dat niet, nou dan stap je in je badjas en ga je er heen. Ik was ook bang dat ik haar niet zou horen als ik onder de douche sta, maar ik ben er wel zo op gespitst dat ik het echt wel hoor. Neem desnoods de babyfoon even mee!

Die planning is niet nodig hoor. Je hebt verlof, geniet van je vrijheid, het komt zoals het komt. Dan staat het eten maar wat later op tafel, haal desnoods vette blerf als het eten niet meer gaat lukken. Die eerste weken is het even aftasten en na een maand gaat alles haast vanzelf!

3. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Ik had dat in het begin ook. Dat ik pas smiddags kon ontbijten, gewoonweg omdat ik het vergat omdat ik zo druk bezig was.
    Maar dit heb ik nu niet meer, het gaat dus over:)

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik had niet echt een ritme op de klok, maar wel een ritme mee, in de slaapje van de kleine.

Ontbijten deed ik als de kleine na de 1e fles even in de box lag.
    douchen tijdens het eerste slaapje. Boodschappen was een wandeling tijdens het 2e slaapje (legde hem na de fles in de wagen, en sliep hij nog na het boodschappen doen, liet ik hem nog liggen). 3e slaapje voor huishouden en avondeten voorbereiden..

Zoiets, je vind vanzelf wel een ritme dat bij jou en je kindje past. Maar met 1,5 week zijn die slaapjes nog zo kort, en jou condititie nog niet 100%, dus dan is het nog even aanpassen en afwachten op iets meer ritme.

5. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Pff mij lukt het dus ook niet!
    Elke dag probeer ik het weer maar het pakt steeds helemaal anders uit. De dagen vliegen voorbij en ik bedenk me vaak pas rond etenstijd dat ik pas 1 boterham op heb (wel goed voor de kilo's!)
    Nou helpt het ook niet mee dat ik een baby heb die bijna niet slaapt dus dan is er helemaal weinig tijd :)

Fijn dat dit toch goed gaat komen..

6. Suzannes

Suzannes Fanatiek lid

20 nov 2009
    1.130
    3
    36
    heel erg herkenbaar hoor, je leven staat op zijn kop met een kleintje! Maar komt goed, je komt vanzelf in een ritme.

7. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Relax, dat komt vanzelf weer op zn pootjes terecht.
    De eerste 6 weken zat ik niet voor 12-en gedoucht beneden hoor. En als je nergens heen hoeft (en je hoeft nergens heen;)), is dat toch prima? Toen kon ik ook echt nog niet bedenken dat ik weer aan het werk kon, maar met 10 weken was ik toch weer aan de bak en ging het allemaal prima. Dus het gaat best snel.
    Maar gun jezelf alsjeblieft die tijd om het allemaal weer op rolletjes te laten lopen en geniet van deze bijzondere kraamperiode en je kleine, stressen kan je de rest van je leven nog genoeg!

8. Truus21

Truus21 Niet meer actief

Komt vanzelf! In het begin heb ik er ook erg last van gehad maar op een gegeven moment kom je vanzelf in een ritme en gaat het allemaal vanzelf.

9. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.809
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Komt vanzelf goed ;)

Douchetip:
    Kleed je beebje op luier na uit en leg beebje in doeken gewikkeld op een handdoek in babybadje (zonder water, duhhh ;)) op de vloer in de badkamer. Dan ga je zelf douchen en als je eigenlijk klaar bent pak je je beebje er bij en douche je nog ff samen. Twee vliegen in 1 klap: je houdt je beebje in de gaten en je bent beiden weer fris en fruitig ;)

Als je beiden klaar bent leg je beebje weer in het badje, handdoek over haar heen, douche uit en droog je jezelf af. Vervolgens kun je je beebje doen. Eventueel eerst nog ff voeden en dan jezelf aankleden. Ik vind het ideaal :)

10. boterbloempje83

14 dec 2009
    1.526
    0
    0
    goed om te lezen dat het dus niet zo raar is om momenteel geen bepaald ritme te hebben ;) en goed om te lezen dat je vanzelf een ritme erin gaat krijgen.. ik ga nog even een paar weken heerlijk genieten van mijn mannetje..

dankje voor de tip over het douchen, tis idd een goeie.. ik zal het zeker gaan uitproberen.. :)

11. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    haha,herkenbaar,ik liep na 3 maanden nog om 13 uur in mn pyjama. maakt dat wat uit? nee,lekker doen waar jullie zin in hebben hoor,je kan je halve leven straks nog een gestructureerd leven leiden;)

12. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Het gaat vanzelf goed komen hoor!! Je moet echt nog wennen aan je nieuwe situatie. Het is heel normaal dat nieuwe moeders rond de middag nog in pyama lopen omdat ze druk bezig waren met de kleine. Qua ontbijten moet je langzaam aan eens kijken wat handiger is; maak jij je kindje wakker, of wacht je tot hij zelf komt? Ik heb nooit wakker gemaakt en in bepaalde periode's wist ik hoelaat ze ongeveer wakker zou worden. Dan ging ik er voordien uit, snel douchen en aankleden, boterham naar binnen en dan had i dat vast gehad.

Wij gaven voeding op verzoek en dan kwam het best vaak voor dat ze tijdens het avondeten ineens wou drinken, of tijdens het koken, of... Langzaam aan kregen we daar meer handigheid in. Maar dan wou ze vandaag bijvoorbeeld om 17.30 drinken. Dacht ik morgen het eten klaar te hebben om 17.30, voeding en dan wij daarna eten maar dan lag ze ineens nog te slapen!

Maar echt, het komt vanzelf! En al de rest is niet zo belangrijk. Als je zelf een paar keer per dag eet, eventueel douched als je man thuis is en even op de kleine kan passen - of de kleine in wipstoeltje meeneemt naar de badkamer, elke dag een klein wasje draait en de wc en keuken soms met een schoon doekje afneemt, dan heb je al gedaan wat nodig is ;)

13. Delight

Delight Fanatiek lid

17 jan 2011
    2.157
    0
    0
    HBO Facility Management
    Salland
    Ik herken het.. elke dag is anders..

Douchen doe ik ook met babyfoon.. en verder ben ik gewoon fulltime huismoeder.. dus ik kan gerust tot 12.00 uur in mijn kloffie rondlopen om eerst de kleine te verzorgen.

Eten voorbereiden en huishouden doe ik wanneer hij slaapt.. en als ik daar een dagje geen zin in heb, dan doe ik het lekker niet! Dan ga ik lekker slapen als de kleine slaapt.

Een ritme komt vast vanzelf wel een keer denk ik dan maar.. ik geniet gewoon van mijn baby..

14. misa

misa Niet meer actief

Ooh meis, je verwacht veel te veel van jezelf! :) Laat het lekker gebeuren, je vind uiteindelijk vanzelf weer een beetje een ritme en vooral handigheid. Ik denk ook dat je het beste dingen kunt doen en rust kunt nemen als de kleine slaapt. Wordt hij wakker, dan is je 'eigen tijd' voorbij, zeg maar. Laat het gewoon lekker gebeuren! :)

Gefeliciteerd met je zoon trouwens!

15. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Het kost even tijd. Na 3 maanden hadden we het hier goed onder de knie maar toen moest ik weer werken.
    Voor m'n gevoel had ik daar helemaal geen tijd voor.
    Maar het went. Eerste jaar vond ik wel erg pittig, nu wordt het steeds makkelijker.

Hier sliepen we meestal uit zodat ik lekker uitgerust was.
    En douchen deed ik na de voeding als ze sliep en anders legde ik haar op het aankleedkussen in de badkamer op de grond.
    Toen ze wat ouder werd, kroop ze boven rond. Tot ze de douche in kwam kruipen haha maar toen was ze wel wat ouder.
    Toen liet ik haar wel even alleen in de box en zo doe ik het nog steeds.
    Dochter ging de eerste tijd 's avonds met papa mee onder de douche. Vanaf 4 maanden sliep ze vanaf 19u, dan deden we haar voor die tijd in bad/wassen.
    's Morgens kostte dat zodoende nooit zoveel tijd. Even opfrissen en klaar.
    Voeden en slapen deed ik op verzoek. Als ze sliep kon ik even wat doen of had ik even tijd voor mezelf. Als papa thuis kwam, moest hij zich maar even met dochter redden, kon ik koken.
    Op een gegeven moment krijg je vanzelf wat meer ritme. Hier slaapt ze nu bijv. altijd 3 uur 's middags, scheelt nooit veel.
    Half 1 lag ze erin, dus tot half 4 heb ik rust. Even moment voor mezelf en moet nog even was ophangen en strijken.
    Beneden maken we altijd 's avonds schoon. Boven en de was doe ik tussen de bedrijven door.

16. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Ik kan me eigenlijk niet meer zo goed herinneren hoe het bij m'n eerste gegaan is. Wel weet ik dat het allemaal goed gekomen is.

Nu met de 2de vind ik het wel een stuk meer plannen dan met 1, ook omdat ze natuurlijk heel klein is.
    Over het algemeen komt ze rond een uur of 5/6 voor een fles. Dan valt ze weer in slaap en sta ik tegen 7/7.30op. Ik maak mezelf al helemaal klaar (douchen doe ik 's avonds als de kindjes op bed liggen) en haal ik mijn oudste uit bed. Die kleed ik aan en geef ik z'n ontbijt. Ondertussen ontbijt ik zelf ook. Tegen half 9 haal ik de kleine weer uit bed, omdat de oudste naar het kdv gaat (3 dagen in de week). Als ik dan terug ben is het vaak alweer tijd voor een voeding en dan slaapt ze ook vrij snel weer. Eigenlijk is dit in één keer goed gegaan, nadat mijn vriend na 3 weken weer moest werken. Ik heb 1 ochtend gehad dat ik pas ontbeten heb, nadat ik mijn oudste naar het kdv had gebracht.

Koken...tja die blijft lastig...hahaha. Vaak wil ze rond een uur of 5 a 6 weer een voeding, ik geef flesvoeding, dus dan zet ik haar in de tripptrapp (heb een newbornset) en vraag of mijn oudste haar een flesje wil geven. Hij vind dat geweldig en ik kan doorgaan met koken. En soms wil hij dat niet, dan draai ik gewoon het gas uit en geef haar eerst een fles. Dat eten komt dan later wel weer.

Maar goed, doe het rustig aan, bepaal je eigen tempo, wie zegt er dat jij om 9 uur fris en fruitig beneden moet zitten?

17. boterbloempje83

14 dec 2009
    1.526
    0
    0
    meiden! dank jullie wel van de vele reacties!! :)

zo nu en dan behoorlijk goeie tips kunnen lezen en ik ben nu alweer een week verder, als toen ik dit topic schreef, en moet zeggen.. je leert er idd mee omgaan.. de eerste dagen was ik gewoon teveel gefocust op hoe ik mijn ritme moest pakken en nemen, maar nu een week verder met onze knul en het begint steeds makkelijker te worden..

genieten doe ik elke minuut van hem dat is zeker! en momenteel is er ook een knopje omgegaan in mijn hoofd :p dat het genieten van mijn zoontje veler malen belangrijker is dan op 'tijd' gedouched te zijn etc..

wij doen voeden op verzoek en vorige week volgens de 'regels' om de 3-4u voeden.. ik merk dat voeden op verzoek veel relaxter gaat dan om de 3-4u voeden, ikzelf ben rustiger en de kleine daardoor ook :)

18. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    mijn 'ritme' is pas na een jaar gekomen...kan lang duren dus hahaha!

Deel Deze Pagina