Gestrest door toetsen van de kinderen

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Lynx, 21 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    Zoals de titel zegt raak ik gestrest van de toetsen die de kinderen meekrijgen.
    Ze krijgen meestal op hetzelfde moment een toets mee.
    Gelukkig vaak dezelfde stof, soms ook niet. Beide hebben zelfs best wat tijd nodig om de stof eigen te maken. Ik wil ze daarom nu al leerstrategieën aanleren.
    Omdat ze drie dagen bij de bso zitten blijft er te weinig tijd over. Ook omdat we met de oudste thuis ook haar dyslexie training bij moeten houden. Voor of na het eten sporten ze of zijn dan aan het leren. En moeten vrij snel daarna naar bed.
    Het voelt daarom altijd als haasten.
    Deze week is helemaal erg met twee toetsen, een spreekbeurt en de dyslexie training. Daarna moet ik m'n eigen werk nog voorbereiden (niet elke dag gelukkig) Ik weet gewoon niet hoe het rond te breien en voel me opgejaagd. Gevolg dat ze de toets voor morgen niet kent. (ze was deze vergeten mee te nemen en had 'm dus maandag pas thuis)
    Ik weet ook wel dat het eigen verantwoordelijkheid is en het niet erg is als ze op hun muil gaan. Maar ik weet dat ze er super onzeker van worden als ze het niet kennen en waarschijnlijk dichtslaan, waardoor het helemaal niets wordt.
    Wat moet ik daar mee en hoe kan ik het ook voor mezelf rustiger maken?
     
  2. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik lees twee dingen:

    - een drukke schema waardoor huiswerk en leren eigenlijk niet past in de planning thuis;
    - jij voelt je vetantwoordelijk voor de toetsen.

    Ik zou beide aanpakken.
    Als het goed is zullen ze binnen bepaalde tijd op de middelbare zitten, en dan is een lading huiswerk en leerstof een dagelijkse taak. De kinderen moeten daar voldoende tijd voor krijgen.
    We hebben nu de weekplanning bekeken en een aantal zaken eruit gestreept. Daarnaast voor ieder kind een agenda gekocht om eigen taken te plannen -> wanneer is de toets/inleverdag, en wanneer wordt die voorbereid thuis.
    Woensdagmiddag en zondag hebben ze ingepland om te leren.
    Zo hebben we de verantwoordelijkheid verlegd naar de kinderen. En soms lukt dat niet, is iets niet af of niet goed voorbereid. Bij mijn zoon met een behoorlijke prestatiedruk en gekoppelde onzekerheid is dat 1x gebeurd, en waarschijnlijk nooit meer. Hij vond het zo erg dat ie nu zijn planning heel strikt bewaakt.
     
    Lynx vindt dit leuk.
  3. dreames

    dreames VIP lid

    9 dec 2007
    7.457
    3.708
    113
    Hoe oud zijn je kinderen en in welke klas zitten ze?

    Je kinderen kunnen een deel van hun huiswerk misschien op de bso doen. Dat deed mijn oudste toen zij naar de bso ging.

    Daarnaast krijg je bijv een spreekbeurt vaak al weken van te voren door en kun je die daardoor lekker verdelen qua voorbereiding en leren.

    Wat ik verder denk te lezen is jou onzekerheid die jij op hun weerspiegelt en dat jij je verantwoordelijk voelt. Ze slaan waarschijnlijk dicht. Dit lijkt dus nog nooit te zijn gebeurd. Als ze een leerblad vergeten dan is dat hun probleem. Daar leren ze ook weer van.

    Gelukkig is het de basisschool. Hier leren ze leren. Hier mogen ze fouten maken en op hun muil gaan zonder al te veel consequenties qua cijfers.
     
    Vogelmeisje en amdaa vinden dit leuk.
  4. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    Ze zijn 8 en 10 en zitten in groep 5 en 6.
    Ik ben nooit onzeker geweest over toetsen en sloeg nooit dicht. Sterker nog, ik had op de basisschool vaak genoeg aan 1 of 2 keer doorkijken. Mijn kinderen duidelijk niet. De jongste zegt zelf ook dat ze het dan ineens niet meer weet.
    Ik denk dat ik me niet zozeer verantwoordelijk voel voor de toetsen als wel dat ze leren leren, want op school krijgen ze een blad mee en dan is het 'zoek het maar uit'. Ik vind het veel belangrijker dat ze leren hoe ze dat aan moeten pakken. En dat wil ik met ze doen, maar daar is dus te weinig tijd voor.

    Ze neemt leerwerk inderdaad al ooit mee naar de bso, maar leert dan zelden omdat er veel andere kinderen zijn om mee te spelen. Haar probleem natuurlijk.

    Met de spreekbeurt zijn we al weken bezig, dus we beginnen echt wel op tijd.
    Het idee van de agenda is wel goed, alleen vind ik dat voor de jongste nog erg overdreven.

    Misschien moet ik het gewoon loslaten en helemaal niets meer doen. Maar ik denk dat ik me dan opvreet omdat ze dan niet gaan leren.
     
  5. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.119
    15.624
    113
    Vrouw
    Ik vind het wel een deel de taak van de ouder om kinderen hierin te sturen en helpen.

    Huiswerk hebben ze hier sowieso iedere dag. Ik help waar nodig en wil het zien als het af is.
    Frans overlopen we iedere keer samen

    Leren, moeten ze van mij zelf wat plannen. De oudste heeft op dinsdag logo dus dan moet hij in zijn planning daar rekening mee houden.

    Ze moeten zelf leren en ik vraag hen ook om de leerstof waarvan zijzelf vinden dat het toch wat moeilijk is aanduiden.

    Ik ondervraag hen en maak een testje op om eens te zien of ze het kunnen.

    De middelste heeft dat allemaal niet echt nodig maar hij moet ook echt bezig zijn met zijn leerstof van mij en ook oefeningen maken.
    In de toekomst gaat hij anders niet weten wat leren is.
     
  6. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.565
    7.391
    113
    De oudste krijgt hier ook af en toe huiswerk mee, en als wij er niet over beginnen zal ze er zelf ook niets aan doen.
    Dus hier een agenda aangeschaft zodat ze er zelf ook inzicht in krijgt.

    Leren leren is een proces wat je moet leren en daar ben je wel hulp bij nodig.

    Heb ik vroeger niet gehad, dus ben mezelf aardig tegen gekomen op de middelbare school. Dus hier houden wij ons wel bezig met haar huiswerk, in die zin, dat ze het oppakt en er mee bezig gaat en overhoren we bijv. Want het is echt niet erg als ze op hun plaats gaan, maar als ze niet weten hoe ze het aan moeten pakken schieten ze er nog weinig mee op.

    Dus ik zou zeker een agenda aanhouden en haar daar op attenderen als ze thuiskomt: zelf er in laten kijken, wat moet er gebeuren? Ben je nog ergens hulp bij nodig? Is er leerstof, dan even overhoren.

    En misschien kunnen ze elkaar ook helpen? Dat de een de ander overhoort?
     
    Lynx vindt dit leuk.
  7. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Q vond het plannen ook heel lastig en deed alles op het laatste moment. Dat ging goed, totdat ze merkte dat ze voor topo echt moest leren. We hebben (sinds iets meer dan een maand nu) to do lijstjes gemaakt. Het topo huiswerk om te maken zijn vaak 11 opdrachten. Die knippen we in 3 dagen zodat ze elke dag maar een klein beetje hoeft te doen. En zo kijken we elke week samen wat ze wanneer doet. Vaak is het maximaal een half uur per dag dat ze aan haar huiswerk moet besteden. Soms iets meer.
    Bij drukke schema’s zouden de kinderen huiswerk kunnen maken wanneer jij / jullie koken?
     
    Lynx vindt dit leuk.
  8. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    #8 Lynx, 22 jan 2020
    Laatst bewerkt: 22 jan 2020
    Ik zal voor de oudste de agenda eens proberen. Ze moet namelijk ook elke dag haar dyslexie training doen, dus plannen is wel belangrijk.

    @Neuzeke ik stuur er ook veel in, dat vind ik heel belangrijk, maar dat is net mijn probleem. Het is op dit moment zoveel dat ik mezelf helemaal opgejaagd voel en niet weet waar we de tijd vandaan moeten halen.
    Ze gaan vanmiddag niet afspreken om te oefenen en leren, maar kom op, ze zitten op de basisschool. En niet eens in groep 7 of 8. Belachelijk toch.
     
  9. Sopje1234

    Sopje1234 Bekend lid

    30 okt 2018
    735
    477
    63
    Je hebt 2 problemen:
    - je kinderen hebben een druk schema
    - je vindt het moeilijk om los te laten en bent bang dat ze niet goed leren leren.
    Ik ken het, ik heb 2 kinderen, eentje van 13 in de brugklas en eentje van 10 in groep 7 met allebei een vrij druk schema.
    Wat wij doen:
    Leerwerk: Alle beetjes helpen en herhaling, herhaling, herhaling, de leerstof bij ons was vaak een 1 of 2 a4-tjes die je makkelijk in 5 minuten door kan nemen en ook op de drukke dagen heb je wel ergens een paar minuten over. Het blijft dan niet misschien niet meteen hangen maar ze hebben het dan wel al gezien. Onze jongste bijvoorbeeld leest de week voor een toets iedere dag 's ochtends na het ontbijt een keer het leerblad door, heeft hij er dan geen tijd voor dan doet hij het vlak voordat we gaan eten of vlak voordat we gaan slapen. Het echte leren doet hij in het weekend ervoor. Overhoren doen we op verzoek. Vaak worden ze er zenuwachtig van.
    Als een leerblad kwijt of vergeten is, vraag ik altijd in de klasse-app of iemand er een foto van wil maken en ik ben niet de enige ouder die dat doet..
     
    Lynx vindt dit leuk.
  10. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Hier kan ze ook niet plannen, dus dat doen we samen. Met leren ook. Ze snapt het allemaal goed maar heeft opstart nodig en we nemen de teksten dus samen door.
    Moet zeggen dat we bewust zorgen voor genoeg tijd. Geen bso dus dat scheelt veel hier en als er een grote leertoets is dan spreekt ze de dagen ervoor niet af. Zij moet het qua concentratie in kleine stukjes hakken dus moet ze ook elke dag wat doen. 2 leerdagen werkt hier niet.
     
    Lynx vindt dit leuk.
  11. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Het is nooit zwart-wit.

    Kinderen helpen met leren leren is inderdaad ook de taak van de ouder. Een onderdeel daarvan is leren plannen, methode meegeven hoe je kunt leren (waarbij onze manier niet de juiste hoeft te zijn) en wellicht samen nakijken.

    En laat ze ook groeien in dit proces, in groep 5 en 6 mogen ze het proces gewoon ontdekken.

    Jouw post geeft mij het gevoel alsof jij heel veel gewicht op die toetsen en werk legt.
    Een spreekbeurt weken voorbereiden? Ze gaan er niet op afstuderen ;).
    Op school duurt die spreekbeurt 5-10min, waarm zijn jullie zo lang mee bezig in de voorbereiding?

    Wellicht wordt het allemaal veel te zwaar zo..
     
  12. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    [QUOTE="amdaa, post: 22785881, member: 95033"
    Jouw post geeft mij het gevoel alsof jij heel veel gewicht op die toetsen en werk legt.
    Een spreekbeurt weken voorbereiden? Ze gaan er niet op afstuderen ;).
    Op school duurt die spreekbeurt 5-10min, waarm zijn jullie zo lang mee bezig in de voorbereiding?

    Wellicht wordt het allemaal veel te zwaar zo..[/QUOTE]

    Ik probeer er juist zo min mogelijk druk op te leggen. Juist omdat we zo weinig tijd hebben moeten we op tijd beginnen. Een boek moet natuurlijk op tijd uit zijn voor een boekbespreking en omdat ze geen zin heeft in lezen duurt het uitkiezen van een boek al een eeuwigheid. Of het kiezen van een onderwerp, ook zoiets, dan de boeken halen, deze doorkijken / lezen, daar zijn ze al gauw twee weken mee bezig.
    Zou ik keuzes voor ze maken, dan was het zo geregeld, maar het is niet mijn opdracht.
    Nu lijkt het alsof we elke dag alleen maar met spreekbeurten en toetsen bezig zijn, maar dat is niet zo, want zoveel dagen hebben we niet om er aan te werken.
    Hadden we maar elke dag ruim de tijd, dan hadden ze het op hun gemakje kunnen aanpakken. De kinderen zeggen zelf ook dat het nu te druk is. Ze willen hun spreekbeurt perfect kennen. De jongste had 'm morgen prima kunnen doen, maar wil zelf uitstel omdat ze vindt dat ze er niet klaar voor is....
    En juist omdat zij zo puntje precies zijn (wat ze genetisch gezien waarschijnlijk wel van mij hebben), wil ik ze ook zo goed mogelijk begeleiden.
     
  13. Vlinderbloem

    Vlinderbloem VIP lid

    27 mrt 2008
    8.123
    1.673
    113
    Ze geven zelf aan dat ze het te druk vinden, valt daar niet iets in te schrappen? Je zegt 's avonds sporten ze of leren ze, maar hoeveel sporten/hobbies doen ze dan?
     
    amdaa en Neuzeke vinden dit leuk.
  14. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.565
    7.391
    113
    Ik probeer er juist zo min mogelijk druk op te leggen. Juist omdat we zo weinig tijd hebben moeten we op tijd beginnen. Een boek moet natuurlijk op tijd uit zijn voor een boekbespreking en omdat ze geen zin heeft in lezen duurt het uitkiezen van een boek al een eeuwigheid. Of het kiezen van een onderwerp, ook zoiets, dan de boeken halen, deze doorkijken / lezen, daar zijn ze al gauw twee weken mee bezig.
    Zou ik keuzes voor ze maken, dan was het zo geregeld, maar het is niet mijn opdracht.
    Nu lijkt het alsof we elke dag alleen maar met spreekbeurten en toetsen bezig zijn, maar dat is niet zo, want zoveel dagen hebben we niet om er aan te werken.
    Hadden we maar elke dag ruim de tijd, dan hadden ze het op hun gemakje kunnen aanpakken. De kinderen zeggen zelf ook dat het nu te druk is. Ze willen hun spreekbeurt perfect kennen. De jongste had 'm morgen prima kunnen doen, maar wil zelf uitstel omdat ze vindt dat ze er niet klaar voor is....
    En juist omdat zij zo puntje precies zijn (wat ze genetisch gezien waarschijnlijk wel van mij hebben), wil ik ze ook zo goed mogelijk begeleiden.[/QUOTE]

    Daar zou ik dus niet in mee gaan, want daar leren ze ook van, dat er 'deadlines' zijn.
     
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Hier is ze ook wel 3-4 weken met voorbereiding op de spreekbeurt bezig. Het was ook geen vrij onderwerp, dus eerst inlezen. En het moest via een google presentatie dus anders dan gewoon opschrijven en uit het hoofd leren.
     
    Lynx vindt dit leuk.
  16. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    Ze sporten twee keer per week, om de beurt. Sport vind ik belangrijk, eigenlijk belangrijker dan de toets, want het is ontspanning, een uitlaatklep.
    Het is vooral nu erg druk, gelukkig is het niet elke week zo.

    @Felice: nee ik vond dat ook, maar ze had het zelf aan de juf gevraagd en die vond dat ze zeker moest zijn over haar spreekbeurt. Daar zit natuurlijk ook wat in.
     
  17. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ja dat snap ik, is denk ik ook vrij gebruikelijk tegenwoordig.

    Maar misschien dat er zo lang over doen voor sommige kinderen juist veel gewichtiger maakt?

    Het is niet zo dat een kind tegenwoordig dagen in de bieb moet zitten om informatie over een onderwerp te vinden, en vervolgens grote posters in elkaar te knutselen om in de klas te hangen als presentatie (dit is bij mij blijven hangen van de basisschool haha).
    Juist de digitale omgeving, online zoekmachines en digitale mind-mappen, presentatie in powerpoint maakt het een stuk compacter.

    Maar ontopic: ik zou de kinderen aansporen om langere blokken te plannen voor huiswerk/leren/presentaties. Dan zijn ze in 2 middagen van 3 uur klaar, in plaats van 12 dagen van een half uur bij wijze van spreken.

    En ook als voorbereiding.
    Hier hebben ze in groep 7 steeds meer in te leveren werkstukken. Een verplicht inderwerp met een onderzoeksvraag, en die uitgewerkt in een getypt werkstuk van 5-6 pagina's in Word. Vervolgens daar een samenvattend presentatie over in de powerpoint. Al 4 ingeleverd in de eerste helft van groep 7 incl de spreekbeurt.
    Dan is het voor het kind ook fijner om compacter te leren plannen. Groep 6 vind ik daar een goed oefenjaar voor.
     
  18. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.295
    113
    Poeh Dat is inderdaad wel druk. Drie dagen BSO kan denk ik prima voor jongere kinderen werken, maar bij oudere kinderen zie je toch wel vaak sport activiteiten en huiswerk (alhoewel die van mij nog niet zo oud zijn natuurlijk).
    Ik begrijp dus ook wel dat je een beetje gestrest erover bent, misschien nog wel meer omdat ze niet zo makkelijk als jou leren en die oefening ook wel echt nodig hebben.
    Ik zou dus zelf kijken naar de mate van opvang. Kan jij of je man niet proberen om minder te gaan werken? Als je al een dag minder ontvang zou hebben, zal kunnen schelen kan ik me voorstellen. Of anders misschien kijken of een opa of oma, of een oppas een dag in de week kan komen. Die zou dan met de kinderen al huiswerk kunnen maken op die dag.
    Succes
     
    tuc, suus1983, amdaa en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina