Ik weet niet of dit de juiste topic is om dit onderwerp te plaatsen...... maar ik heb een vraag over perineummassage. Ik heb laatst tijdens mijn zwangerschapscursus een paar A4tjes gekregen over perineummassage. Dit zou kunnen vanaf 34 weken (op dit moment ben ik 35 weken). Ik ben benieuwd naar meiden die dit ook doen of gedaan hebben. Ik zie er namelijk een beetje tegen op om ermee te beginnen (in wat voor houding ik dit het beste kan doen etc)......
Hallo Jeal Ik gebruik het ook. In het begin (34 weken) heeft mijn man het steeds gedaan, erg prettig. Maar de laatste paar weken heb ik geen zin aan dat soort intimiteit en doe ik het zelf. Ik ga vaak eerst in bad (voor doorbloeding) en daarna ga ik gewoon op de wc zitten om het goed in te masseren. Werk prima. Suc6
ik heb het geprobeerd, maar wat een gedoe zeg. na één keer was ik het zat. maat ik had geen hechtingen, dus wie weet heeft het toch geholpen
Hoi Jeal! Ik heb het ook gedaan, heel trouw zoals de gebruiksaanwijzing vertelde vanaf 34 weken. Ik vond het niet echt een fijn klusje al wen je er wel aan. Deed het idd ook na het douchen en dan in ruglig op bed. Tv aan voor de afleiding . Moet wel zeggen dat ik er rond 39 weken wat moeilijk bij kon, maar daar zal ik de enige niet in geweest zijn. Bij mij had het overigens weinig effect, Lucas is met de vacuümpomp geboren en dan knippen ze sowieso.... Toch doe ik het de volgende keer weer denk ik, al helpt het maar een beetje..... het idee van inscheuren word ik ook niet blij van... Liefs!
Ik doe het ook. Ben al wel eerder begonnen want op de yoga zei die mevrouw dat je al gerust eerder kon beginnen en ik doe het ook altijd na het douchen. Gewoon staand. Maar ik heb ook geen grote buik dus ik kan overal makkelijk bij. Er is hier al es een topic over geweest en daar las ik dat veel vrouwen er zelf niet bij konden meer met 34 weken. Of het helpt weet ik niet. En trouwens ....als tip, weet niet of het in de bijsluiter staat. Je moet ook een beetje in ja vagina smeren en in je anus. Want je kan zowel inwendig als uitwendig in-uit scheuren. Al doe ik zelf een beetje oppervlakkig masseren.
Ik heb het van de week gedaan maar vond het 10x niks kan er voor geen meter bij en het masseren wilde ook niet. Dus nee hier kom ik er niet meer aan dan maar inscheuren
@ mimi85: hier werd mij aanbevolen niet vóór de 34 weken te beginnen, omdat het evt. weeën kan opwekken (vraag me niet hoe ). Dit staat overigens ook in de bijsluiter (bij die van weleda) als het goed is. Wil niet betweterig zijn hoor, en in jouw geval (omdat je al bijna 34 weken bent) zal het niet zoveel meer uitmaken , maar ik zou er een beetje voorzichtig mee zijn! Misschien overleggen met de vk voor de meiden die er nog mee willen beginnen? Liefs!
vraagje: hoe doe je dat precies? Is het gewoon daar masseren of zitten er nog meer ideeen achter (aangezien ik lees over meerdere a4tjes hierover) Bij de eerste een totaalruptuur gehad en ondanks dat ik er geen last van heb gehad lijkt het me leuk dat het nu niet zo ver komt
Het schijnt dat de olie je huid soepel maken, zodat je minder inscheurt. De massage is voor de doorbloeding. Ik heb zoiets, baat het niet dan schaad het niet
Ach, echt een speciale 'massagetechniek' zit er niet achter . Gaat erom dat je de olie goed inmasseert en daarbij mag je best wel stevig de spierlagen masseren. Ik deed het uitwendig gewoon met wijs- en middelvinger, inwendig deed ik alleen in de vagina en dan duim vanbinnen en wijs- en middelvinger vanbuiten, waardoor je zeg maar je perineum tussen duim en wijsvinger hebt. Ik kon zo goed stevig masseren. Sorry voor de specifieke uitleg , maar ik kon het niet echt anders verwoorden!
Ik heb het gedaan bij mijn tweede zwangerschap. Heb het alleen niet netjes elke dag gedaan. Een enkele keer dus over geslagen en andere keren weer 2-3 keer per dag. Heel verschillend dus hier. En tja of het geholpen heeft weet ik niet, maar ben niet uitgescheurd en ook niet geknipt. Maar was ik bij de eerste zwangerschap, zonder die olie en het masseren ook niet. Voor mij was het vooral gebruik met werking tussen de oren ! En of het lichamelijk ook nog echt geholpen heeft, misschien wel idd, maar misschien ook niet. Ik dacht proberen kan altijd, als het niet werkt nog niks aan de hand en werkt het wel dan is het prima. Ik deed het, in tegenstelling tot de link die ik geplaatst heb waaruit ik 'mijn' massage techniek gehaald heb niet onderuitgezakt, maar op bed met een handdoek onder me en dan op mn zij liggend, zo kon ik er bij . Idd ook hier de perineum olie van weleda. Liefs, Hanneke!
hier vanaf 34 wken trouw de gebruiks aanwijzing gevolgd en zelfs nog iets extras.gewoon vanuit ruglig op bed hier heeft het niet geholpen helaas. ondanks het kliene hooftje van onze zoon. toch een rij hechtingen (10)
Gisteren de perineummassage olie gehaald, dus vandaag maar eens even proberen of ik er nog een beetje bij kan Hoe lang en hoe vaak per dag deden jullie de massage?
Succes ermee! Hoop dat je er wat aan hebt! Enne had ik jou eigenlijk al gefeliciteerd ? Zo nee, dan nu, van harte gefeliciteerd meid !
Mij is het advies gegeven om het minstens 1 keer per dag te doen, maar eigenlijk liever 2 of 3 keer, zodat het echt meer gewend raakt daar beneden ! Hoe lang was verschillend, moest doorgaan tot het gevoelig werd, beetje gevoelig was juist goed werd er gezegd, maar als het niet meer prettig was, gewoon stoppen. Dus kon varieren van 5 minuutjes tot een 15 minuten ofzo, nooit echt de tijd bij gehouden ! Verder kan je ook aan je man vragen of hij het wil doen ! Heb ik nooit gedaan want dat vond ik niks, maar kreeg het wel als tip toen.