Tips voor bijzijn van bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door mii1989, 23 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mii1989

mii1989 Bekend lid

15 feb 2010
    625
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn schoonzusje wou graag dat ik bij haar bevalling ben, en dat lijkt mij natuurlijk heel bijzonder!
    Zelf heb ik helemaal geen ervaring daar mee en weet er nauwlijks iets van af.. zei zelf wil geen zwangerschaps gym of yoga doen enz..
    ik wil graag wat tips wat ik kan doen en wat ik moet weten..
    Wil er niet voor piet jan lul bij staan om zo maar even te zeggen .. ook voor haar word dit de eerste keer en ik ga ook altijd met haar mee naar de verloskundige en ze is nu 17 week en 1 dag zwanger..

iemand tips voor mij :) ?

2. jonibra

jonibra Niet meer actief

Ik zou zeggen: gewoon lekker meegaan in wat zij aangeeft het fijnste te vinden.

Wat bij mij erg goed hielp tijdens de heftigste weeen (als ik dat al zo mag noemen duurde erg kort) was puffen met dit zinnetje: de-ze-wee-komt-nooit-meer-terug.
    Sommigen vinden bijv een koud washandje heel fijn maar er zijn er ook die dat helemaal niet willen.
    Net als drukken op de rug bij de rugweeen.

Liefs mij

3. mii1989

mii1989 Bekend lid

15 feb 2010
    625
    0
    0
    NULL
    NULL
    dankje :)

4. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Misschien een tip om wel iets te lezen over bevallen. Dat je een beetje weet hoe het kan gaan. Bijv. veilig bevallen van Beatrijs Smulders.
    Verder.. volg gewoon wat zij aangeeft. Moet je stil zijn, zeg dan niks. Wil ze dat je tegendrukt bij rugweeen doe dat dan. Etc et

5. Agatha

Agatha Fanatiek lid

16 sep 2007
    1.382
    0
    0
    Het feit dat je er bij bent kan al genoeg zijn. Het enige wat mijn man af en toe kon doen was even in mijn gezicht blazen, ik kon geen aanraking verdragen en hield de hele tijd mijn ogen dicht. Maar ik wist dat hij er was, dus wist dat ik me niet druk hoefde te maken over wat er om mij heen allemaal gebeurde. Laat het maar over je heen komen, iedere bevalling is anders.

6. Sientje

Sientje Fanatiek lid

4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    Wat de meesten al zeggen, iedere bevalling is anders!
    Ik kon totaal geen aanraking hebben,en ook zeker geen gepraat..
    Maar een ander zal inderdaad behoefte hebben aan een hand om in te knijpen o.i.d.
    Met haar overleggen en doen wat op dat moment goed voelt!

7. Nelizz

Nelizz Actief lid

7 feb 2009
    325
    0
    0
    het is inderdaad afwachten. Ik heb met mijn man alleen cesar als voorbereiding gehad op de zwangerschap(en daarnaast veel gelezen).
    Daar leerden ze ons hoe je het beste kan masseren. Tegendruk in de onderrug kan prettig zijn bij weeen. Maar je mag ook weer niet te hard drukken.

8. 894hi

894hi Niet meer actief

bij mij moesten ze vooral niet aan me zitten

9. Makkie

Makkie Niet meer actief

ik vond het juist wel fijn als er om me heen gekletst werd en tegen me. Ik antwoorde dan wel heel vaag of totaal iets geks, maar het leidde me even van de heftige pijn! Stilte vond ik juist niet fijn.

Maar goed, je hebt geen idee hoe je op je bevalling gaat reageren. Ik denk dat je schoonzusje al heeeeel veel heeft aan je aanwezigheid en dat je gewoon haar 'opdrachten' moet volgen!

Wel bijzonder hoor, dat je er bij bent!

10. mii1989

mii1989 Bekend lid

15 feb 2010
    625
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties :D
    En ik vind het ook heeel bijzonder:)

11. Bri

Bri Niet meer actief

De vk had hier van die mooie richtlijnen voor de partner, misschien zijn die voor jou ook nuttig om eens door te nemen. De belangrijkste waren:
    1. laat haar niet alleen, ook al zegt ze dat je op moet hoepelen (en als je echt even weg moet, bijvoorbeeld om de deur open te doen voor de vk, zeg dan dat je heel even weg moet en kom z.s.m. terug - maar aangezien jullie met meer dan een begeleider zijn zal dit geen probleem zijn)
    2. geen uitingen van medelijden, omdat je daarmee impliciet aangeeft er eigenlijk geen vertrouwen in te hebben dat zij het kan

de rest weet ik eerlijk gezegd ook niet meer... het feit dat ze jou heeft gevraagd er bij te zijn, geeft toch aan dat ze veel vertrouwen in jou heeft en in de manier waarop jij er voor haar zult zijn.
    wat ik het allerbelangrijkste vond aan mijn partner: hij hielp me om rustig te blijven, ook op het ene moment in de bevalling dat ik bijna in paniek raakte. heeeeeel fijn dat hij zo kalm bleef, daardoor kwam ik ook weer een beetje tot mezelf.

12. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    bijzonder en super dat je erbij mag zijn.

De beste tip die ik kan bedenken:

Goed observeren.
    Dan zie je wel wat ze wel of niet prettig vindt. Zoals hier al is gezegd: de een wil graag stevige massage bij rugweeen en de ander kan geen enkele aanraking verdragen.
    Spreek vooraf eventueel een codewoord af voor als ze met rust gelaten wil worden. (nee is echt nee!) Sommige vrouwen keren helemaal in zichzelf, dit komt doordat het lichaam natuurlijke morfine-achtige stoffen (endorfines) aanmaakt zodat de pijn beter te hanteren is (als de vrouw tenminste genoeg kan ontspannen tijdens de weeen, een kunst op zich)

Wat ook handig kan zijn is om vooraf houdingen te 'oefenen'waarin je haar kunt ondersteunen. (als haar vriend/man dit niet doet)

iig veel plezier!

13. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Vond het persoonlijk fijn om regelmatig te horen dat ik het goed deed.

14. mii1989

mii1989 Bekend lid

15 feb 2010
    625
    0
    0
    NULL
    NULL
    hihii .. :)

ja haar vriend is er ook bij ..
    die heeft al eens eerder meegemaakt met een andre vrouw..
    maar ik denk dat zei denkt ( wat ik ook denk ) dat ze niet veel aan hem heeft..
    ik zal goed me best doen :) ook ik ben bij de verloskundige altijd .. en zoals wij weten kommen er de laatste weken veel uileg over de bevalling enz.. dus daar wacht ik eerst nog even op af! vind leuk van jullie de tips te horen heel erg bedankt :)

15. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ik heb de bevalling van mijn beste vriendin meegemaakt en ik zat er zeker niet voor piet lut bij hahaha.
    Ik heb haar geholpen met puffen als ze het moeilijk kreeg of het kwijt was.
    Met persen hielp ik haar benen omhoog te houden, de andere vriendin hield haar andere been en haar hoofd omhoog.
    Verder hielp ik de verloskundige met de doptone aangeven omdat de verpleegkundige er niet steeds bij was.
    En met hechten heb ik ook geholpen op aanwijzing van de vk

Oh en opkomen voor haar omdat ze een houding aan moest nemen van de vk maar dit niet kan dus omdat zij het niet kon uitleggen en alleen maar nee zei heb ik het verteld.

16. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Ik vond het erg aangenaam om mijn moeders hand fijn te knijpen.. ook mocht zij het washandje laten natmaken (mocht mijn hand niet loslaten hihihi)..
    Mijn man was gewoon aanwezig, ook fijn.
    Wat ik ook fijn vond was het aangeven als een wee op een hoogte punt was (had zo'n metertje waarop dat te zien was), dan wist ik dat de wee weer wegging.

Deel Deze Pagina