Hoi allemaal ik wou ff wat vragen aan jullie want zit hier best mee. Ik ben net bij een nieuwe baan begonnen maar heb 2 maanden proeftijd 1 maand zit er al op maar heb nog niet verteld dat ik zwanger ben . Heb vorige week gehoord dat ik al 17 weken ben . Maar zit in een tweestrijd het liefst wil k t vertellen omdat dat wel zo eerlijk is en ik er blij mee ben (want heb al 2 miskramen gehad) maar aan de andere kant moet ik ok aan me finaciele kant denken want moet nu tog egt spulletjes gaan halen voor de kleine en de kinderkamer gaan klaarmaken me vriend verdient niet genoeg om dat alemaal van zijn salaris te kunnen doen Maar het is een superleuke baan en wil daar voor geen goud weg Zouden jullie mij aub jullie mening kunnen geven of zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt Groetjes tassie
Ik zou het nog niet vertellen, want sowieso ben jij er zelf al vrij laat achtergekomen, en je moet nog maar 4 weekjes. Misschien is het niet helemaal eerlijk, maar liever het zekere voor het onzekere nemen! Gefeliciteerd nog met je zwangerschap trouwens!
Je kunt het nog niet zien neem ik aan? Ik kan me heel goed voorstellen dat je het nu niet durft te zeggen. Je bent er ook niet verplicht toe toch? Je weet het net dus ik vind het wel logisch zo.
Hey tassie24, Gefeliciteerd met je zwangerschap! Als je het nog zolang voor je kan houden (mbt je buik etc.) zou ik het toch nog even niet vertellen. Ze mogen je wel niet onslaan met als reden zwangerschap, maar ze hoeven je natuurlijk ook geen reden te geven in je proeftijd. Sterker nog, als je geen vast contract hebt en die loopt af (na bijvoorbeeld een half jaar), dan kunnen ze je ook zonder reden laten gaan, ook al ben je zwanger. Als je het over een maand vertelt, dan kun je toch ook zeggen dat je er zelf net pas achter bent. Mij is het ook overkomen. Ik zit nu al vanaf 1 januari thuis.... en een baan vinden in deze positie lukt gewoon niet... Liefs, Suus
Allereerst gefeliciteerd! Wat betreft die proeftijd: ik meen dat die officieel maar een maand mag duren en geen twee. Dus dat zou je even uit kunnen zoeken. Een vriendin van mij heeft het eens gehad dat ze werd ontslagen in haar 'proeftijd' van 2 maanden en toen zei de rechter dat dat niet had gemogen en heeft ze haar hele contract (=1 jaar) uitbetaald gekregen. Dus da's het uitzoeken waard, voor het geval dat. Los van de hele discussie zou ik het geloof ik wel meteen vertellen. En gewoon erbij zeggen dat je heeeel graag daar wilt blijven werken en je na je zwangerschapsverlof weer vol voor zult gaan. Ik verwacht namelijk dat als je nog langer wacht en het pas na 20 weken vertelt, dat je baas zich misschien genept zal voelen en dat werkt ook niet in je voordeel. Ik weet niet of je na je proeftijd een contract voor onbepaalde tijd hebt? Want als je een tijdelijk contract hebt en je baas voelt zich genept, zal hij je contract zeker niet verlengen. Dus ik zou toch kiezen voor eerlijk zijn geloof ik. Succes ermee en geniet ook van je zwangerschap!
Hoi Tassie24, Suzanne heeft helemaal gelijk; juridisch gezien ben je niet verplicht nu al te melden dat je zwanger bent. Hoewel het natuurlijk netter zou zijn, zou ik in jouw geval mijn mondje dicht houden en pas na de proeftijd vertellen dat je er heel laat achter bent gekomen dat je een kindje verwacht; over het hoe en waarom je dit zo laat wist, hoef je niet uit te wijden. Wel zou ik proberen om na de proeftijd te laten zien dat je er echt voor gaat (dus niet onnodig ziekmelden etc.) want dan zit het er dik in dat (als je een tijdelijk contract hebt) dit neit verlengd wordt. Heel veel succes met je job & je baby!
Hi, even over de proeftijd; die mag wel 2 maanden zijn, het hant alleen af van de duur van het contract: Lengte proeftijd De periode waarvoor de proeftijd wordt aangegaan is voor werkgever en medewerker gelijk. De maximale lengte van de proeftijd is afhankelijk van de duur van de arbeidsovereenkomst maar is nooit langer dan twee maanden: Voor objectief bepaalpare duur (geen kalenderdatum) 1 maand Korter dan twee jaar 1 maand Langer dan twee jaar 2 maanden Onbepaalde tijd 2 maanden Succes!
Ik zou het niet vertellen nog, bij mijn vorige zwangerschap zat ik ook nog in mijn proeftijd. en ik moest het wel vertellen omdat het opviel omdat ik zo ziek was (misselijk) en werdt toen wel mooi ontslagen onder het mom van : je past niet in het team. En telefonisch werd er tegen me gezegt dat ze me zwanger niet konden gebruiken. ben toen eigenlijk al de ziektewet in gegaan omdat ik zo ziek was dat ik bijna in het ziekenhuis lag ivm uitdroging. Heb toen in de ziektewet gezeten totdat mijn meisje 9 maanden oud was.
Als ik baas zou zijn zou ik mij ontzettend genaaid voelen. Er komt vast wel een ander moment, na die ene maand die je nog moet, dat je eruit gezet kunt worden. Helaas is t wel zo dat de positie van n zwangere niet sterk is. Maar ik zou juist die eerlijkheid waarderen en daarom een werknemer niet ontslaan. En juist wel als t verzwegen wordt. Dus ik zou t zeggen.
hoi tassie, ik had precies het zelfde, ben ook in mijn proeftijd er achter gekomen dat ik al 16 weken zwanger was. ik heb ervoor gekozen om het wel te vertellen. ik denk namelijk dat op het moment dat je het verzwijgd dat je werkgever zich snel bedrogen kan voelen en dat zou voor de werksfeer echt niet prettig zijn. buiten dat klopt het dat je zonder reden in je proeftijd ontslagen kan worden, maar dat kan niet op het moment dat je zwanger bent. op het moment dat je zwanger bent in je proeftijd en je word ontslagen moet je werkgever duidelijk kunnen aantonen waarom jij niet zou functioneren. nogmaals, dit hoeft normaal niet alleen wel op het moment dat je zwanger bent. mijn manager was heel lief voor me en heeft me gelijk duidelijk gemaakt dat ik me geen zorgen moest maken! dus je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik zou het wel vertellen, is voor jezelf ook makkelijker werken denk ik zo! succes ermee! groetjes cherryl
Ik zou het ook vertellen, hoor... Sterker nog; ik heb tijdens mijn sollicitatie laatst ook verteld dat ik al zwanger ben, en ben toch aangenomen Het hoeft dus niet altijd zo te zijn dat werkgevers er moeite mee hebben. Als je echt gaat wachten tot na je proeftijd dan snapt je baas ook wel dat je daarop hebt zitten wachten, en ik kan me niet voorstellen dat ie dat op prijs zal stellen. Succes met je beslissing!
Goedemorgen, Ik denk dat als de baan voor jou goed voelt, de sfeer leuk is en de collega's ook en je je werk goed doet dat er weinig te vrezen valt. Hoe lastig ook, ik zou het zeggen. Ook al hoeft het niet, stel dat je het na je proeftijd zegt en ze voelen zich genept (omdat ze je wel wilden houden) dan is de sfeer verpest. Aan de andere kant, jouw financiele situatie is natuurlijk ook heel belangrijk. Denk dat je op je gevoel moet afgaan....succes!
Haha toen ik je topic las, dacht ik dat je net uit de gevangenis kwam! Offcieel mogen ze je niet laten gaan met als reden zwangerschap. Maar je bent het niet verplicht om lang van te voren te vertellen. Een paar weken voor je verlof ingaat moet je het officieel pas vertellen. Ik zou dus lekker nog even wachten!
bedankt voor al jullie reacties en denk dan tog maar dat ik het ga vertellen over en weekie kan me buikie ook niet egt meer verbergen maar ik dacht dat ik gewoon dikker werd omdat ik al een tijdje gestopt was met sporten hoop dat ikdan wel mag blijven ik krijg over me werk leuke reacties van collegas en de bewoners (werk in de zorg met lichaamelijk gehandicapten) en heb ook al veel diensten overgenomen van collegas om te laten zien dat ik ook flexibel inzetbaar ben maar ik zou egt niet weten hoe ik dit moet vertellen aan me projectmaneger weet wel dat ik hier na me zwangerschap ook wil blijven werken