Zijn er wellicht ook moeders aanwezig die al meerdere keren zwangerschapscholestase gehad hebben? Ik ben namelijk erg benieuwd naar de ervaringen die jullie hebben bij een volgende zwangerschap waarbij ook weer sprake is van zwangerschapscholestase. In 2012 ben ik met 38,5 weken plots ingeleid omdat ik enorme jeuk had. De verloskundige was gelukkig alert toen ik belde met enkel de vraag of ze iets had tegen de jeuk en heeft mij meteen doorverwezen naar het ziekenhuis. Uit de snelle bloedtest kwam dat mijn leverwaarden niet goed waren en ivm de termijn van mijn zwangerschap wilden ze geen enkel risico nemen en ben ik ingeleid. Ik bleek inderdaad zwangerschapscholestase te hebben. Nu dus zwanger van ons derde kindje. In week 20 kreeg ik weer jeuk en vanaf halverwege deze zwangerschap hebben ze iedere 2 weken bloed afgenomen. Mn leverwaarden zaten steeds rond de 10. Verhoogd, maar gelukkig niet verontrustend. De laatste weken ging het erg goed en ik had weinig jeuk.. Tot afgelopen nacht. De jeuk is terug en écht extreem. Handpalmen, voetzolen, hoofdhuid, rug, benen en armen. Ik word gek. Morgen ben ik 37 weken en ik ken natuurlijk het protocol: geen risico: inleiden. Maar kan het ineens weer zo plots helemaal mis zijn? Zullen ze écht nu bij 37 weken dan de langere bloedtest niet afwachten en inleiden of is er een kans dat ik misschien met meer controles nog een weekje mag afwachten? Iemand met ervaring? Wellicht iemand bij wie het ook pas laat in de zwangerschap opspeelde? Alvast super bedankt! Overigens ben ik zometeen natuurlijk de verloskundige en ga ik er ook vanuit dat ik me vandaag of morgen in het ziekenhuis moet melden voor bloedonderzoek, ctg etc..
Ik heb bij al mijn vier zwangerschappen cholestase gehad, Bij de eerste begon het met 32 weken, de waarde was toen 59 Bij de tweede begon het met 31 weken de waarde was toen 65 Bij de derde begon het met 29 weken de waarde was toen 78 Bij de vierde begon het met 25 weken de waarde was 52, drie dagen later nieuwe bloedtest deze waarde was 162, Vanwege de hoge waarde van mijn vierde ondanks ursochol moest ik elke drie dagen bloed prikken, en om de dag een ctg scan om te kijken of het nog goed ging met de kleine. Mij mij kwam de cholestase elke zwangerschap eerder en heftiger, ik werd gek van de jeuk, had een vork bij me en krabte mij tot bloedens toe, ik heb mijn complete teennagels uit het vlees geknipt omdat het jeukte achter mijn nagels, en ik had liever de pijn, Ik sliep nog maar 1,5 uur op 24 uur, koude douche was het enige dat enigszins iets hielp. Wat ik begrepen heb van mijn gynaecoloog is dat het protocol bij hun is dat je tussen de 10 en 40 niet ingeleid gaat worden bij 37 maar bij 38 weken, dit omdat het vanaf 37 weken plots snel kan gaan, de waarden kunnen elke 24 uur verdubbelen, wel om de dag een bloedtest op "spoed" zodat ze de volgende dag dan de uitslag zou hebben, Eenmaal boven de 40 geweest en met ursochol gaat het bijv naar de 25 dan blijft het protocol boven de 40 en word er wel ingeleid met 37 weken. Ik weet niet hoe jou gynaecoloog te werk gaat, het kan zijn dat ze de bloedwaardes af wil wachten en inderdaad rond de 38 wil gaan inleiden of dat ze het zekere voor het onzekere neemt, zelf denk ik dat gezien het de derde keer is en het daar ook zo vrij plots kwam dat ze wel het zekere voor het onzekere zullen nemen.
Oh bedankt voor je uitgebreide reactie, super fijn! Koud douchen deed ik inderdaad bij mijn dochter ook al veel en nu ook. Heb gelukkig ook een hele fijne verkoelende gel/creme in de koelkast liggen en die helpt ook (al is het maar voor heel even). Bij 20 tot 30 weken zat mijn waarde steeds rond de 10, maar toen viel de jeuk ook enorm mee dus dat klopt wel. Het is nu echt ineens heel heftig. Net als bij dochter. Toen bleek de waarde ook ver boven de 100 te zitten. Ik begrijp alleen dat de waarde, als ze vandaag bloedprikken, helemaal niet betrouwbaar hoeft te zijn omdat die nog heel laag kan zijn omdat het nu zo plots is. Ben dus erg benieuwd wat ze van plan zijn. Ik hoop écht heel hard dat ik sowieso de 38 weken mag halen (mits verantwoord). Ik hoor straks meer gelukkig. Daar gaat mn rustige zondag ben ik bang
Ik heb helaas geen info of tips voor je, maar ik lees even mee. Ik ben 31w nu en word sinds vorige week in de gaten gehouden met bloedtesten i.v.m. cholestase. Weet je al meer ondertussen?