Dag dames, Ik lees al een tijdje mee op het zwangerschapspagina forum en ik heb in het verleden hier vaak positieve verhalen gelezen over de menstruatiecup. Ik gebruik sinds ik tiener ben maandverband en dat zit me de laatste jaren steeds meer en meer dwars, met name omdat ik wat meer milieubewust wil leven. De cup dus. Om de een of andere reden lijkt het mijn beste vriend niet te zijn Om te beginnen slaag ik er niet in om 'm pijnvrij naar binnen te brengen. Ik gebruik de kleinste cup omdat ik zelf ook redelijk tenger gebouwd ben, en het inbrengen gaat gewoon niet comfortabel. Ik vouw de cup dubbel, schuif 'm naar binnen, hij plopt open en dat doet dan wat pijn, ik heb het idee omdat de wand van de cup mijn vagina dan openduwt ofzo. Ik voel ook even met mijn vinger of alles goed dicht zit aan de rand en ook dat geeft een oncomfortabel gevoel. Plus ik heb ook best een hevige menstruatie dus na het inbrengen hangen mijn vingers ook echt onder het bloed. Niet fijn. Gisteren heb ik de cup voor het eerst gedragen op het werk en ook daar heb ik geen goed gevoel bij. Ik had 'm in van een uur of acht en tegen elven ben ik naar de wc geweest omdat ik het idee had dat ik aan het doorlekken was. Nou wat denk je... zelfs door m'n slipje heen! Hoe kan dat?? Cup verwijderd en de inhoud gutst zo over de toiletbril heen. Op het werk is geen water in het wc hokje zelf dus ik heb de cup dan wat afgedroogd met toiletpapier en terug ingebracht, maar eigenlijk was ik er toen al klaar mee. Veel te veel gesukkel. En ik heb niks tegen bloed, maar met alleen toiletpapier krijg je dat niet van je vingers en dan moet ik dus met bloed aan mijn hand naar de wastafel een paar meter verder. Vies! Misschien ligt het aan mij, misschien ook niet. Zijn er hier ook dames met wat minder goede ervaringen rond de menstruatiecup? Of kan iemand mij zeggen wat ik precies fout doe? Ik bekijk intussen ook uitwasbaar maandverband, maar dat lijkt me toch wat minder praktisch dan de cup.
Ik gebruik zelf geen cups, maar ik denk wel dat het gesukkel een beetje bij het leerproces hoort. Ik volg een bloggende mama (mamasjungle.nl) en ik herinner me een hilarisch artikel van haar over gemors op het toilet en vieze vingers, dus je bent zeker niet de enige. Het hoort een beetje bij de cup denk ik, dat je niet vies mag zijn van jezelf.
Wanneer mijn mesntruatie begint, dan vind ik de eerste twee keren inbrengen ook een gesukkel en pijnlijk. Heb de grootste maat. Maar als het eenmaal zit, heb ik er 12 uur geen omkijken naar. Ik vloei niet zoveel, dus kan makkelijk. Ik gebruik het nu één jaar en ben super tevreden. Het inbrengen blijft nu en dan een vervelend proces, maar heb er alleen maar profijt van.
Het is erg uitproberen en bij mij zit ie ook de ene keer beter dan de andere keer. Soms doet het ook pijn als ie verkeerd zit. Hij moet vrij hoog en je moet hem niet voelen zitten. Oefen anders eens als je niet ongesteld bent met inbrengen.
Hier ook niet al te beste ervaringen met de cup. Pijn bij het inbrengen (ook de kleinste maat), en bij het minste dat ie scheef zit een enorme ravage in de onderbroek. Nou ben ik niet echt vies van mezelf, maar met de cup moet je echt wel tegen een stootje kunnen: ik heb meerdere keren een lading (inclusief klonters) over mijn vingers heen gekregen, en dat is toch echt wel super vies. Het is ook gewoon niet handig om te wisselen op het werk, omdat je hem daar niet kan uitspoelen. Nope, niks voor mij, ik ben gewoon weer naar maandverband gegaan en dat is 1000x handiger voor mij. Ik vrees dat dit nog pijnlijker is?
Ik ben ook tenger maar mijn baarmoeder ligt bij hoog. Ik heb nu een lange smalle cup via Ali en die bevalt heel goed. Er is een cupkiezer op internet. Zou ik zeker eens invullen. Flesje water in je tas en een klein pakje snoetenpoetsers is heel handig onderweg.
Op een gegeven moment kreeg ik er handigheid in. Op het begin ook weleens gehad dat de cup niet goed zat en dan dus ineens een flink ongeluk. Of dat ik maar bleef hannessen voordat hij goed zat. Nog steeds red ik het op zware dagen geen 12 uur maar tampons moesten ieder uur vervangen worden en dat vind ik persoonlijk veel viezer. Ga vaak naar het invalide toilet of inderdaad een flesje water.
Oefenen is idd goed advies, dat kan ook door een beetje naar te maken. Soms is het hier ook klungelen om hem goed in de krijgen maar heb er de rest van de dag geen omkijken naar. Als ie lekt en niet vol zit, zit ie niet goed. Ik doe altijd even er aan trekken om te voelen of ie goed vacuüm zit, als ie goed vacuüm zit trek je hem er niet zo makkelijk uit. Ik heb een grotere cup, een kleine zou ik het echt niet zo lang redden door zware menstruatie. Nu kan ik meestal met 2x per dag legen af.
Ik had er eerst eentje die gewoon ook niet prettig was. Toen een nieuwe gekocht die wel goed beviel, maar die ben ik kwijt geraakt. Misschien toch een andere vorm proberen. Op sommige sites geven ze advies met waar je op moet letten bij je keuze. Helaas vind ik het wel prijzige dingen voor je een verkeerde keuze maakt.
Ik heb een kleine en een grote cup. Ik heb geen pijn, maar op zware dagen ben ik in 3 uur door de kleine cup heen. Die kan ik wel weggooien want daar voel ik me niet zeker mee. met de grote kan ik zo'n 12 uur, ik hoef hem dus niet te verschonen op mijn werk, vind ik ook veel te veel geklieder! Heb je misschien een harde cup? Want ook daar zit verschil in. Sportcups zijn veel harder, mijne, een zachte, voel ik niet ontvouwen! Ze moeten juist niet heel diep hè? Dat las ik hier ergens maar is niet waar. https://rosiesdiscoveries.com/blogs/news/hoe-hoog-moet-de-menstruatiecup-zitten
Ik denk dat je niet de juiste cup heb. Heb je zomaar een cup gekocht of ook ingelezen in de verschillende cups? Via de site cutecotton heb je een zgn ‘cupfinder’ en kan je ook bellen als je vragen hebt. In jouw geval zou ik zelfs even bellen (heb ik ook gedaan en je wordt super goed geholpen!). Mijn cup heb ik toevallig gisteren pas gekocht, dus heb geen ervaring haha.
Hier juist een enthousiaste cup gebruiker! Weet je zeker dat je de juiste cup hebt? Er zijn veel verschillen in grootte, vorm, stugheid enz. Op de site van cutecotton.nl is een keuzehulp en je kan ook bellen/mailen/chatten voor advies. Ook zijn er verschillende manieren om de cup te vouwen. Ik heb met de keuzehulp de juiste cup gevonden en ben er erg blij mee. Heb hem nu twee maanden in gebruik en leeg hem alleen thuis. S morgens een keer en s avonds. Ik heb een grote cup, 2x per dag legen is ruim voldoende. Op lichtere dagen zou 1x ook genoeg zijn. Ik vind het legen geen feestje, idd ook wel eens vieze vingers maar dat vind ik niet zo’n probleem. Goed wassen met water en zeep en t is opgelost. Meestal gaat t legen best netjes en inbrengen vind ik een makkie. Heb 1x gehad dat hij niet goed zat, toen lekte het erlangs maar nu controleer ik na inbrengen of hij geen deukjes oid meer heeft en geen lekkage meer. Ik ben fan.
Misschien is je cup te groot? Of te lang? Ik heb zelf na wat uitproberen de meluna cup gevonden, in small. Je hebt ook de shorty small, die is korter. Hij is ook wat steviger, de anderen die ik geprobeerd heb (merkloos) waren te groot en/of te zacht dus gingen niet goed open. Maar de meluna vind ik echt perfect!! Was idd in het begin even rottig met uitvinden wanneer hij nou goed zit maar als hij goed zit voel je hem ook echt niet, net als een tampon. En ik lekte ook niet door, heerlijk! Plassen en afvegen zonder bloed en slijm enzo. Zwemmen, sporten, kan er alles mee. Ik ben om in elk geval
Ik heb de cupfinder gebruikt van cutecotton, en op basis daarvan een Lunette 1 besteld. Dus naar mijn mening niet "zomaar" wat gekocht hoor.
Ik maak de cup altijd nat voordat ik 'm inbreng. Daarbij heb je verschillende vouw technieken. Met een C-vouw (dubbel en nog eens dubbel) krijg ik de cup er vaak niet (of het doet pijn) in. Er zijn heel veel filmpjes/plaatjes etc. Voor mij werkt het als ik er wat meer een puntje in vouw, al is het dan soms wat lastiger om 'm open te laten klappen.
Een collega van mij doet aan muurklimmen en bij haar is bij het sporten de cup eens losgeschoten (misschien het vacuum verbroken door druk te zetten bij het klimmen?) Ze merkte het pas op toen ze weer beneden was... Ik gebruik ze zelf niet maar naar wat ik hoor van haar is het best wel een geklieder en gepuzzel allemaal, zeker in het begin. Je mag echt wel niet vies zijn van je vagina en van menstruatiebloed.
Oké, dan is de kans groot dat je wel de juiste cup hebt. Maar... Ik dacht in eerste instantie aan de hand van de cupfinder dat ik de Claricup nodig had, maar tijdens een gesprek met Noortje van Cutecotton bleek dat ik Me-Luna Classic of Organicup moest hebben. Wellicht zou je dus alsnog kunnen bellen en jouw probleem uitleggen .
Het was hier ook even oefenen. Ik had eerst ook een lunette 1, en daarbij lekte ik ook als de cup niet vol zat. Intussen (wel een bevalling ertussen, dus geen eerlijke vergelijking wellicht) de lunette 2, nu nooit meer problemen. De 1 zal dus toch niet goed gepast hebben. Als er geen wastafel bij de wc is, is het inderdaad wel even vervelend, maar met sochtends en savonds wisselen red ik het wel. Maak je de cup ook altijd nat voor het inbrengen? Dat scheelt bij mij wel veel.
Ik heb geoefend tussen de menstruaties in, dat scheelt al een hoop! Ook ik heb even moeten zoeken voordat ik een goede cup had gevonden. Ik ben ook niet groot, een tampon krijg ik nooit naar binnen, maar heb toch de grootste cup nodig. Er bestaat ook een cupwijzer trouwens.