1.000 euro bonus voor nieuwe ouders.

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door milooo, 6 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. milooo

milooo Lid

27 okt 2016
    54
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 milooo, 6 nov 2016
    Laatst bewerkt: 6 nov 2016
    "SGP wil 1.000 euro geven aan ouders die eerste kind krijgen

Ouders die net hun eerste kind hebben gekregen moeten van de overheid 1000 euro krijgen als steuntje in de rug. Dat voorstel doet de SGP in haar verkiezingsprogramma dat vrijdag verschijnt.
    "Ouders maken met name bij de komst van het eerste kind forse kosten”, zegt SGP-leider Kees van der Staaij tegen NU.nl. Hij denkt daarbij aan de aanschaf van een kinderwagen en meubilair voor in de kinderkamer.

De 1.000 euro komt bovenop de kinderbijslag en is bedoeld voor alle Nederlanders, ongeacht het inkomen. Gemeentelijke regelingen die ouders met een kleine beurs financieel bijstaan, zijn voor de SGP onvoldoende. "Vaak gaat het om financiële steun achteraf. Bovendien verschillen de bedragen per gemeente", aldus Van der Staaij.

Volgens de SGP is het bedrag, dat de partij de "kinderwagenbonus" noemt, bovenop de kinderbijslag niet uniek. "Andere West-Europese landen doen het al. In België krijgen ouders ruim twaalfhonderd euro bij geboorte van het eerste kind en negenhonderd bij de volgende kinderen. Frankrijk geeft negenhonderd euro", aldus Van der Staaij.

Het voorstel kan stelletjes net dat duwtje in de rug geven bij het besluit om voor het ouderschap te gaan, "want het zijn vaak de kosten die daarbij komen kijken dat stelletjes het uitstellen".

Het plan zal 80 miljoen euro per jaar kosten. De partij wil dat bekostigen door de reïntegratie van onder andere arbeidsongeschikten anders in te richten.
    "

Wat vinden jullie hiervan?

2. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Graag met terugwerkende kracht dan :)

3. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.174
    113
    Echt he!

Misschien dat het ook wel weer averechts werkt..

Ik dacht overigens dat je voor 1000 nieuwe ouders kon kopen aan de titel te zien :')

4. milooo

milooo Lid

27 okt 2016
    54
    0
    0
    NULL
    NULL
    Haha ja dat snap ik. Heb het even aangepast :)

5. twee

twee Fanatiek lid

7 jul 2014
    1.635
    535
    113
    Ja mee eens

6. Logan

Logan Niet meer actief

Van mij mag dat geld gestoken worden in de kinderopvangtoeslag, langer zwangerschapsverlof en verlof voor vaders.
    Het klinkt wel mooi natuurlijk maar ik denk dat je op deze manier verkeerd gaat stimuleren.
    Mocht alles doorgaan dan graag snel, ik wil wel duizend euro op m'n rekening ;)

7. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Ik vind het onzin.
    Steek dat geld maar in de zorg en het onderwijs.

8. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.656
    113
    Van mij hoeft het niet. Zo krijg je ook mensen die er makkelijk over gaan denken om kinderen te krijgen want je krijgt al geld voor de uitzet etc. Nu ( tenminste wij) hebben besloten om voor kinderen te gaan toen wij ook het geld er voor hadden.

9. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Ik vind het een slecht idee. Ze willen hiermee mensen over de streep trekken die nu vanwege financiele omstandigheden geen kind "nemen". Ik denk dan: dus als je 1000 euro krijgt, ga je er wel voor? Nou, dan komen die mensen bedrogen uit want een kind is zo veel duurder! Ook ben ik bang dat mensen dan júíst vanwege geldnood voor een kind kiezen, want daar kun je dus geld mee verdienen! Rare gedachte. Is het een tegemoetkoming...of een beloning?
    Geld is zoveel beter te besteden.

10. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik vind het geen goed idee.

Op die manier gaan mensen letterlijk kinderen "nemen" voor het geld. En dat is niet de juiste instelling.

Laten ze het geld maar investeren in belangrijkere zaken zoals de zorg.

11. nosilla

nosilla Fanatiek lid

31 okt 2016
    1.584
    981
    113
    Vrouw
    Niet in Nederland
    Hier in Frankrijk krijg je dat al, bij elk kind. Dit jaar is het 923 euro. Je krijgt het overigens pas in de 2e maand nadat het kind geboren is. Het is misschien niet 'nodig' voor iedereen, maar toch lekker meegenomen ;). Het ligt er trouwens ook aan wat je verdient, als dit boven een bepaalde grens ligt krijg je het niet.

12. Ik vind het echt onzin. Als ik erover nadenk, vind ik zelfs kinderbijslag eigenlijk best gek, maar toch fijn dat het er is. Gewoon even zomaar €1000 omdat er een eerste kind geboren is, lijkt me geen goed plan. Je kiest als ouder toch helemaal zelf het bedrag wat je uitgeeft aan een kinderkamer of kinderwagen? Een babyuitzet hoeft echt geen €1000 te kosten, het totaalbedrag hoeft daar niet eens bij in de buurt te liggen..

Als het echt is om ervoor te zorgen dat er meer kinderen geboren worden en ouders daar niet terughoudend tegenover staan, kunnen ze die 80 miljoen beter steken in onderzoek naar fertiliteit, het uitbreiden van de mogelijkheden en het vergoeden van behandelingen op dat gebied.

Nog beter lijkt het me als dat geld gewoon gestoken wordt in de zorg..

Maar goed, de SGP he.. ;) Meneer v.d. Staaij was toch ook degene die zei dat zwanger worden na verkrachting niet mogelijk is? ;)

13. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.915
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
    Belachelijk

14. Rian85

Rian85 Fanatiek lid

21 feb 2012
    2.830
    477
    83
    Vrouw
    Ik vraag me bij dit soort acties altijd af "wie gaat dat betalen?"

Ik vind de financiële verantwoordelijkheid van een kind bij de ouders liggen en niet bij de belastingbetaler.

15. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Wij natuurlijk zelf.

16. Spikkeltje

Spikkeltje Fanatiek lid

En hoe zit het dan met samengestelde gezinnen? Want dan is het voor de ene partij het eerste kind, voor de andere niet.

17. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik weet niet of ik het wel een goed idee vind. Tuurlijk €1000 is een lekker bedrag, maar dat zal dan toch weer ergens vandaan moeten komen.
    En er staat in het stuk dat die bonus ouders over de streep kan trekken maar dat lijkt me ook niet echt een goed idee. Als je een kind niet kan betalen helpt die €1000 ook niet want het lijkt veel geld maar is zo op en dan geeft dat toch alleen maar meer problemen.
    Dan kunnen ze misschien beter de kinderbijslag verhogen.

18. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.915
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
    En de onverwacht nakomertjes waarbij alle baby spullen opnieuw moeten worden gekocht. Dat is net zo duur als het eerste kind.

En zo zijn er tal van zaken aan te dragen waarom dit geen goed idee is.

19. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    +1 idemdito voor de extra vrije dagen svp.

Kinderbijslag starten in het laatste trimester van de zwangerschap vind ik een beter idee.

20. Sifra

Sifra Niet meer actief

Precies dit.
    Ik vind het ook erg typisch dat dit bij de SGP weg komt, in totale tegenstelling met wat deze partij uit wil dragen als je het mij vraagt.

Deel Deze Pagina