Hallo, Ik ben 17 weken zwanger, en heb in de middag perongeluk gethermiseerde paturain la mousse smeerkaas gegeten. Ik dacht namelijk dat bijna alle kaassoorten van de supermarkt gepasteuriseerd waren, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Nu is mij vraag of gethermiseerde kaas wel veilig is tijdens een zwangerschap. Op internet kan ik er weinig over vinden. Alvast bedankt!!
Wat ik erover vind is dat bij thermiseren inderdaad minder verwarmd wordt dan bij pasteuriseren. Op de ene site zie ik 40 graden staan en op de andere site zie ik 65 graden staan. En pasteuriseren is 73 geloof ik.
Het wordt afgeraden, net zoals rauwmelkse kazen, maar het risico is zeer zeer klein. Ik zou het dus niet nog eens eten, maar nu ook geen zorgen maken.
Geen zorgen over maken. Ben een paar keer gaan uit eten. En dan heb ik ook van te voren gezegt dat ze er rekening mee moeten houden dat ik zwanger ben. Maar dan nóg weer je het niet wat er in zit en op welke plank ze vlees snijden, of groente wel goed is verpakt en gewassen en of de mayonese of het toetje wel echt veilig zijn. Maar uiteindelijk valt het reuze mee.