Getreuzel bij eten. Mag je een kind straffen......?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MamaNiess, 24 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als het een onderdeel van de maaltijd is, staat het dan ook al op tafel? Mag het dan ook vóór de groenten gegeten worden?

Hier is een bak yoghurt met muesli een stevig ontbijt en fruit een gezond tussendoortje.

Als je een goede avondmaaltijd op tafel zet, zitten daar alle voedingsstoffen in, die een mens nodig heeft en anders waren die gedurende de dag al aan bod gekomen.

2. grietje84

grietje84 Actief lid

17 jan 2009
    413
    0
    16
    rotterdam
    Onze oudste van net 5 is ook een slechte warm- eter.Gevolg dat het eetmoment helemaal niet leuk was. Ook geft ze helemaal niks om waarschuwingen ed.

Dus hebben we bedacht dat we haar moeten 'hebben'met iets wat ze erg graag doet: tv kijken!
    Ze krijgt tot 19.00 uur de tijd om haar eten op te eten (of in ieder geval goed te eten, niet alles hoeft op). Als het 19.00 uur is moet ze gelijk op bed. En als ze dus eerder klaar is mag ze nog tot 19.00 uur tv kijken. We worden verder ook niet meer boos oid, aan haar de keus wat ze gaat doen.
    De eerste keer is ze inderdaad om 19.00 uur gelijk op bed gegaan. DRAMA!!!
    Sindsdien gaat het prima en kan ze nog lekker even tv kijken.

Ze is erg trots op zichzelf als ze dan haar hele bord op heeft gegeten. Om die reden krijgt ze niet een heel bord vol eten waar ze vooraf al tegenop kijkt om het op te eten.

3. Nescio

Nescio Niet meer actief

Fruit na de avondmaaltijd is juist goed voor de spijsvertering (zuivel dan weer minder). Voor mijn gevoel is de maaltijd ook niet 'af' na wat druiven of een manderijntje. Het andere fruit moment voor mijn dochter is meestal als tussendoortje.

4. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nope; geen enkel onderzoek heeft dat ooit aangetoond. Dat fruit na de maaltijd slecht is, ook niet.

En je bedoelt dus zeker: 'pas af' ipv 'niet af'.

5. Moonchild82

Moonchild82 Actief lid

8 mei 2007
    455
    1
    0
    Postbode & Interieurverzorgster
    Hoofddorp
    #185 Moonchild82, 28 sep 2014
    Laatst bewerkt: 28 sep 2014
    Dat ligt maar net aan de dag, en hoelaat we eten.
    Vrijdag- en zaterdagavond zijn onze filmavondjes. Als er niet fatsoenlijk gegeten word, dan betekent dat bijvoorbeeld na het eten, bij de film geen chips of popcorn.
    Eten tot ie spuugt is hier vrijwel niet aan de orde, want die spriet van ons, heeft een meer dan gezonde eetlust. Daarentegen verbrand ie ook alles, want vanaf dat die oogjes opengaan, zit meneer in de 4e versnelling, en dat blijft de hele dag zo.

En soms, kiest onze zoon, in plaats van een schaaltje vla, voor een stukje chocola als toetje. Aangezien hij overdag, vrijwel altijd kiest voor druiven, mandarijntjes, appels, komkommer, tomaatjes of paprika, zie ik geen reden, om hem na zijn eten, dat stukje chocola te weigeren.

Zo ieder zijn ding.

6. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    tja er zijn genoeg meningen al gegeven eigenlijk..
    Hier MOET ze proeven van alles wat er op haar bord ligt.
    Door de week krijgt ze na of wat fruit of wat yoghurt. Ze mag kiezen. Mag ook kiezen voor niets ( wat ze ook wel eens doet )
    In het weekeinde een weekeinde toetje.. vla of iets met chocolade erin.
    Als ze niet proeft ook geen toetje, en als ze maar 1 of 2 happen eet ook niet. Ze moet wel een beetje eten. Iets niet lekker vinden kan en mag en dan mag ze het laten liggen ( na geproeft te hebben ) maar een maaltijd bestaat bij ons altijd uit meerdere dingen amper eten betekend geen honger en dus ook geen ruimte voor een toetje.

Ik dreig er eigenlijk niet mee. Vaak klopt het gewoon. eet ze maar een paar happen van haar avondeten heeft ze blijkbaar geen honger en hoeft ze dus ook geen toetje ( wat ze klakkeloos accepteerd )

Met er wel bijzeggen dat ik hier te maken heb met een makkelijke eter..

7. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je inkijk!;)

Ik zie dat jouw zoon al wat ouder is en wsl niet meteen na het eten naar bed gaat. Wij eten laat en zoon gaat meteen daarna naar boven. Dan wil je geen plakkerige snoepjes of chocolade geven natuurlijk!;)

8. Nescio

Nescio Niet meer actief

Inderdaad, het staat verkeerd.
    Het zal best zijn dat het niet klopt, maar het zit zo in mijn systeem dat ik na het warm eten iets moet hebben van een andere substantie. Dat is vaak fruit, soms een stukje taart of chocola.

Een goede vriend kan dan weer niet zonder een cognac.

9. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Nee, maar het hoofdgerecht staat toch ook niet tegelijk op tafel als het voorgerecht? Ik zie het als twee gangen. Eten we een beetje uitgebreid, dan hebben we ook een soepje vooraf, dat staat ook niet tegelijk op tafel met de rest... :(

We eten op die volgorde, maar ze krijgen het toetje ook (juist ook) als ze weinig van de rest hebben gegeten. Het verschil zit in het idee dat het een beloning is (wat ik niet zo zie/inzet), tegenover het idee dat het de afronding/het laatste gerechtje van een maaltijd is.

Yoghurt willen ze hier niet in de ochtend, maar mijn man eet dat wel. Het staat wel ter beschikking, maar ze hebben liever brood met een sapje.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Ja dat heb ik ook...ik eet soms wel 2 borden dus heb zeker genoeg.. maar mijn maaltijd is niet af als ik daarna niks meer eet. Het is hier if fruit of yoghurt...niks mis mee lijkt mij.

Deel Deze Pagina