Getreuzel bij eten. Mag je een kind straffen......?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MamaNiess, 24 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Thunder

Thunder Bekend lid

30 apr 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    #61 Thunder, 24 sep 2014
    Laatst bewerkt: 24 sep 2014
    Precies, en dat lijkt mij heel normaal. :)

Waarom zou je daar als ouder iets aan willen doen? (Ja, als ze zwaar ondervoed zijn dan snap ik dat je wil dat ze iets eten.) Maar waarom moet een kind bijvoorbeeld een bepaald aantal hapjes eten?

2. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.268
    4.507
    113
    Ik zou er geen aandacht aan besteden, gewoon zelf eten, misschien nog 5 minuten extra de tijd geven en dan de tafel afruimen en door gaan met een toetje.

Hier doen we niet aan je moet je bord leeg eten etc, je schept op, als je vol zit, zit je vol en eet je niet verder. Mijn dochter is ook geen grote eter, wij zouden ook graag zien dat ze meer eet maar blijkbaar heeft ze er genoeg aan.

3. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Ik zou hem zeker niet straffen. Dadelijk ben je weer terug bij af en eet hij niet meer.
    Over eten ga ik nooit geen strijd aan. Je eet of wel of niet jou keuze maar je krijgt niets anders als je honger hebt.

Eten hoort geen straf aan te hangen mijns inzien en ook geen strijd te zijn.
    Duidelijkheid bieden door middel van regels over eten is geen probleem uiteraard. Hier is de regel als je bord leeg is mag je een tweede keer iets eten opscheppen, overigens je bord hoeft niet leeg als je niet wilt.. Zo leerde ze eerst korstjes eten en daarna haar groente na lange tijd weinig gegeten te hebben s'avonds.
    Ze krijgt gewoon van wat ze lekker vind ongemerkt iets minder waardoor ze een tweede bord wil. Doordat ze de regel kent eet ze dus ook de groente op want ze wil nog een keer aardappels opscheppen.

Op deze manier heeft ze voor haar gevoel eigen regie over wat ze eet omdat die regel er altijd geweest is en ook voor papa en mama geld.

Echte mijn dochter is wel iets jonger nog

4. Imensa

Imensa Niet meer actief

Wees blij dat hij zijn bord leeg eet.
    Die van mij eet nagenoeg niets. Ik zou een gat in de lucht springen als hij zijn bord eens leeg eet. Al duurt het een uur.

5. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hij eet in elk geval, ik denk dat je het erger maakt Door te straffen.

6. Vagans

Vagans Niet meer actief

Hier is een beetje aansporen meestal wel genoeg.
    Als ze echt gewoon vervelend is of er brutaal bij zou worden ofzo dan nee hoor echt geen toetje!

7. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Mijn zoon kan idd ook heel erg treuzelen bij dingen die hij eigenlijk niet lekker vind.
    Als wij klaar zijn met eten hebben we geen zin om nog een half uur op hem te gaan wachten ( regel is hier dat we aan tafel blijven tot iedereen klaar is ). Meestal komt er dan een punt dat we zeggen over 10 minuten gaat de tafel leeg.Heeft hij zijn bord dan niet leeg wordt het dus voor zijn neus weggehaald en dan heeft hij pech.

8. Shawarma

Shawarma Fanatiek lid

2 nov 2008
    1.853
    127
    63
    In een huis

Dit dus, en dat bijna elke avond!
    Deden ze er maar wat langer over en dan het bordje leeg..
    Ik zou zelf mijn kinderen nooit straffen omdat ze te langzaam eten.

9. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    In Italië lachen ze ons vast uit.. Daar is het normaal om de tijd te nemen voor je eten. Wat is dat toch dat wij Nederlanders alles naar binnen moeten schuiven binnen een kwartier. Slecht voor je spijsvertering en zo ongezellig!

Voordat ik iedereen over me heen krijg ik maak me hier ook wel eens schuldig aan hoor. Maar we zitten gemiddeld zeker 45 minuten aan tafel incl. toetje. Dag bijpraten, rustig eten etc.

Ik zou er zeker geen wekker voor gaan zetten en al helemaal niet straffen.
    Hij at eerst niet! Nu is het eten eindelijk "positief"! Met straffen maak je er voor hem weer wat negatiefs van en een strijd.

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik heb verder niet gelezen maar dit is mijn reactie:

Nee maar dat wil niet zeggen dat je het goed hoeft te vinden. Ik zou gewoon een klokje zetten en hem maximal 30 minuten de tijd geven en dan is het gewoon klaar. Geen gedoe, geen strijd. Hij heeft dan echt genoeg tijd gehad om te eten.

Mijn dochter is 4 en is ook een langzame eter. Ze mag van ons er een half uur over doen (alleen de warme maaltijd) en dan is het klaar.

Toetje is bij ons onderdeel van de maaltijd (fruit, kwark of yoghurt zonder toevoegingen). Wil ze wat extra lekkers (vla bijvoorbeeld) dan moet ze een beetje door eten en ook genoeg eten (op hoeft het niet maar wel meer dan 3 happen).

11. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Ik zou niet straffen, maar juist net als wat ik hier voor las werken met stickers.
    En dan gewoon 20/30 min. aanhouden en als hij binnen die tijd het warm eten op heeft dat hij dan een sticker op een A4 plakt waar je dan ong. 30 vakjes maakt en 1 vakje 1 dag en als hij een dag niet binnen de tijd het eten op heeft geen sticker dus een leeg vakje.
    Dus hem juist belonen als het goed gaat en geen negatieve reactie als hij langzaam eet maar zeggen morgen proberen wij het weer of zo.

Misschien hem zelf een klein beetje laten opscheppen.
    Ik weet niet hoe groot zijn porties zijn die jij opschept, maar misschien dat hij denkt wat veel en daar tegen aan hikt en dat als hij zelf kleine beetjes op schept hij 2x opschept.
    Bij ons hoort een toetje bij de maaltijd en dat ga ik niet als straf gebruiken en ik zou ook niet de volgende dag straffen.

12. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113

Ongezellig allemaal

Misschien kunnen jullie een nieuwe traditie beginnen door rustig samen gezellig te eten...niks moet...gewoon lekker zitten en eten.

En als je eerder klaar bent gewoon lekker een kopje koffie erbij...of een wijntje :)

13. Thunder

Thunder Bekend lid

30 apr 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik blijf het niet snappen waarom de eet tijd gereguleerd zou moeten worden of de snelheid van eten beloond zou moeten worden. Waarom is dit nodig?

En ik ben dus ook heel benieuwd wat hij zelf als reden geeft? Hij is al 4,5.

14. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Een kennis van mij zet een wekkertje en als haar dochter het dan niet op heeft na 45 minuten dan gaat het wekkertje af en nemen ze haar bord mee. Maar dat is meer omdat zij ook snel afgeleid is tijdens het eten enz. En daar werkt het goed.

Ik weet niet wat ik zou doen... Mijn kinderen eten gewoon door niet altijd alles op maar goed. Wel doet mijn zoontje regelmatig dat hij alleen zijn vlees eet en verder de groentes laat staan. Heb nu gezegd dat hij dan pas vlees krijgt als een groot gedeelte van zijn groente op is (want hij lust het wel)

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

16. Sugarblossom

Sugarblossom VIP lid

23 jul 2010
    5.439
    11
    38
    Vrouw
    Nederland
    Straffen is averechts dat je (hij) dat maar weet. Wij zouden allemaal langzamer moeten gaan eten zonder te gaan haasten. Je kind is precies het goede voorbeeld. Ik vind het een rare gewoonte, waarom? Lekker genieten van het eten en van elkaar. En moet je weg dan zou ik dat aanpassen op het eten dan eet je brood bijvoorbeeld.

17. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik zou het morgen eens doen...
    45 minuten over je aardappelen, vlees en groenten..

ik kan je verzekeren.. dat is niet lekker en ook niet gezond. Je eten gaart door, het wordt koud. 45 minuten is echt heeeeel erg lang.

Voldoende tijd nemen om goed te kauwen is belangrijk.. dat is niet hetzelfde als lang tafelen.

18. Thunder

Thunder Bekend lid

30 apr 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat is daar niet gezond aan?

19. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.620
    1.158
    113
    straffen terwijl hij wel goed eet? nee dat word hem niet!

ik vind de kookwekker wel een goeie,
    nu zet je hem op 45 minuten, dat red hij handig, hoppa sticker als hij zn bord leeg heeft voor de wekker af gaat... paar dagen vol houden, en zo langzaam afbouwen, 40 minuten, 35 minuten.. het duurt misschien een paar weken maar misschien wel effectief?

volle stickerkaart is een kadootje? uitje?

20. masami

masami Fanatiek lid

27 jul 2011
    4.248
    802
    113
    Vrouw
    En dit snap ik dus ook weer :D ik ben ook jaren alleen geweest met mijn oudste en toen was het eten ook niet zo'n item.
    Nu zou ik niet anders meer willen, ik haal er zoveel plezier uit en ik merk dat de kinderen meer vertellen in dit moment dan anders.
    Nu is de laatste jaren mijn leven ook veel veranderd van alleenstaande moeder naar man en een gezin met 3 kinderen.

Deel Deze Pagina