In je vla? Werkelijk.... Nou hier nooit strijd gehad en ik eet vrijwel alles en vooral met smaak. Hier een dochtertje wat niet graag eet en ontzetrend treuzelt. Dat mag maar na ongeveer 30-40 minuten ruim ik op en is het ook tijd om naar bed te gaan voor de kids. Ik wil geen gezeur over eten en dus zeuren wij (ouders) ook niet. En leeg? Daar geloof ik ook niet in... wat is daar nou goed aan? Als mijn kinderen met smaak en gezellig gegeten hebben dan hebben ze "goed" gegeten.
Mijn man moest vroeger zijn bord leeg eten. Niet leeg, dan kreeg je de volgende dag weer dat zelfde bord met eten... weer niet leeg... dag erna weer dat zelfde bord. Hierdoor eet mijn man erg slecht en lust weinig. Onze zoon hoeft zijn bord niet leeg te eten. Hij eet momenteel slecht zn warme maaltijd. Dus ben blij met de happen die hij eet. Wil hij niet, dan niet. Maar dan krijgt hij verder geen alternatief in de zin van een boterham o.i.d.
Ik zou allang blij zijn als hij al eet, dan maar wat trager en koud lusten ze het vaak ook. Met straffen denk ik dat het alleen maar averechts werkt. Hier wordt het juist beloond dmv afspraak maken; als zoonlief nog 3 grote happen neemt, mag hij een rondje mee op de fiets (dat was in de periode dat het nog mooi weer was)
Eens. Ook aan het eten mogen echt wel (redelijke) grenzen gesteld worden. Ze moeten hier dan ook allemaal een redelijke hoeveelheid eten binnen een redelijke tijd. Tenzij ze natuurlijk ziekjes zijn of extreem moe, dan doe ik niet zo moeilijk uiteraard. Ik vind 45 min trouwens nog heel acceptabel, hier is een uur de max. Als ze maar niet expres gaan zitten treuzelen of sarren, dan word ik wel boos. Straffen ben ik sowieso niet zo van, ik beloon liever bij goed gedrag. Toen onze jongste het een tijdje vertikte om normaal te eten en ze echt té mager werd hebben we een kookwekker neergezet op 45 min en dan moest haar bordje gewoon leeg zijn. Voor elke keer dat ze dat netjes deed kreeg ze een sticker en bij zeven stickers mocht ze een cadeautje uitzoeken. Dat werkte goed, want na 2-3 weken had ze weer een normaal eetritme en hoeveelheid te pakken!
Ik zou hem gewoon laten gaan maakt het nou uit? Als wij klaar zijn en mijn zoontje nog niet eet hij gewoon veder en ruim ik op en ben ik klaar en hij nog niet jammer dan dat 1e bordje en die vork later afwassen of in de vaatwasser zetten is ook de moeite niet toch. Ik zou me er niet druk om maken in ieder geval en straf geven..... sorry maar dat vind ik echt niet normaal ik had tegen me man gezegd ga jij lekker op die trap zitten gek haha en kookwekkers inzetten nee vind dat ook een beetje raar... gewoon lekker laten gaan komt vanzelf goed en anders is hij gewoon een langzame eter.
Zeker niet straffen. Ik heb ook een moeilijke eter qua avond eten. Maar ze eet wel zo bij ontbijt en lunch 4 sneeën brood. Ik kijk wel een beetje om geregeld iets op tafel te zetten dat ze lekker vind en dus wel goed eet. Verder ga ik de strijd niet aan. Ze krijgt tussendoor fruit en schijfjes komkommer, tomaatjes, maak iets met paprika dan pikt ze dat tussendoor. Ze krijgt wel binnen wat ze nodig heeft en ik hou het graag gezellig aan tafel!
Eten en slapen zijn de dingen die niet af te dwingen zijn. Hier 2 hele goede eters. Wat ook kan helpen bij een slechte eter de normale hoeveelheid op een groot bord. waardoor de maaltijd minder lijkt. Bij hele goede eters ( lees niet te verzadigen ) op een klein bord waardoor de maaltijd meer lijkt. Verder zou ik mij er niet druk om maken.Hoe meer druk er achter staat hoe groter de aversie er tegen
Dit. Ik snap ook niet waarom eten binnen een bepaalde tijd moet. En dan na een half uur gewoon zijn bord onder zijn neus weg trekken. Ik vind dat echt zielig. Stel je voor dat je zelf lekker zit te genieten van je eten en dat je bord onder je neus vandaan wordt getrokken omdat je niet snel genoeg bent. Ik vind dat echt zielig.. wees blij dat hij nu wel eet en geniet van dat uurtje samen aan tafel.
Ik zou met een kookwekker en stickers gaan werken. Als hij nu 45 min over de maaltijd doet, zet je de kookwekker op 40 min. Als hij het binnen die tijd op heeft, krijgt hij een sticker. Als hij het dan niet op heeft, dan heeft hij morgen weer een kans. Niet het eten weghalen of geen toetjes doen. Misschien heeft hij geen zin in eten en dan zou het een beloning zijn als het eten weg gehaald wordt. Ook altijd toetje blijven geven als hij dat nu ook krijgt. Gewoon de maaltijd zoals nu blijven houden, maar de kookwekker met de stickers toevoegen. Na 5 stickers krijgt hij dan een klein cadeautje. Als het met 40 min goed gaat ( wel minimaal 10 keer goed gegaan zijn) dan zet je de kookwekker weer 5 min eerder. de kookwekker kun je dan steeds iets eerder zetten en als het steeds goed blijft gaan kun je de stickers uiteindelijk gaan afbouwen. Blijf de maximale tijd wel haalbaar houden. Het eten op binnen een kwartier is waarschijnlijk niet haalbaar, maar misschien lukt het wel binnen een half uur Andere tips: - groot bord gebruiken ( lijkt het eten wat er op ligt minder) - kleine portie op zijn bord ( hij moet het makkelijk kunnen opeten) - geen tussendoortje 2 uur van te voren - geen drinken vlak voor het eten - geen irritatie tijdens het eten ( hij merkt dat en dan kan het een ' machtsmiddels' van hem worden). Maak het gezellig. Geen nadruk op het eten, maar op de gezelligheid - bovenstaande goed uitleggen en ook blijven uitleggen aan het begin van de maaltijd. Daarna niet te vaak meer over beginnen - wil niet te snel. Dit heeft tijd nodig. Succes!
Er zit een groot verschil tussen je tijd nemen om te eten en ongelofelijk lang doen over de maaltijd omdat je zit te treuzelen en met 100 en 1 andere dingen bezig bent. Een half uur doen over het warme gedeelte van de maaltijd is echt best heel lang hoor. En om het gezellig te houden is het misschien ook leuk wanneer iedereen het gezellig vindt. Iedereen een tandje langzamer is prima maar om 3/4 uur of langer aan de AGV te moeten zitten omdat je kind er zo lang over doet.. nee dat hoeft niet. ' En al die argumenten over langzaam is gezond... prima maar we hebben het hier over het verschil tussen schrokken en goed kauwen. 45 minuten doen over 400 gram eten heeft echt niets meer te doen met goed kauwen en voldoende de tijd nemen. Wij zitten bij elkaar een uurtje aan tafel en dat is dus inclusief het eten van een toetje en het doen van een spelletje (tovertafel). Dat is prima en ook iets wat je kan vragen van een kleuter of jong schoolkind. Straffen absoluut niet maar je kunt een kind wel stimuleren om wat vlotter te eten.
Je zoontje eet na al die problemen die jullie met hem gehad hebben met avondeten eindelijk wel zijn warme eten. Weliswaar langzaam, maar hij eet. Als je dit nu gaat pushen/straffen is de kans groot dat hij dichtslaat en weer weigert te eten. Eet hij z'n bord wel leeg of laat hij staan? Als er altijd wat over blijft kun je proberen een kleinere portie op te scheppen. Kookwekker is ook nog een idee, maar die zou ik dan niet direct op 20 min zetten, maar bijv. 5 min van zijn werkelijke eettijd eraf halen en dat telkens vergroten tot je bij de 20 min komt. Lukt het niet, niet straffen of boos worden! Probeer je het de volgende dag weer.
Ik heb alleen de openingspost gelezen, dus geen reacties verder. Ik zou geen straf geven voor het niet of langzaam eten. Wel zou ik het proberen te sturen. Maximaal zolang aan tafel en als je het niet op hebt dan heb je pech. Een toetje geef ik hier wel ongeacht of het avondeten op is. (magere yoghurt met eventueel wat fruit, dus geen danoontjes of ijs ofzo want dat vind ik meer een traktatie) Wanneer een kindje slecht avondeten eet dan in de namiddag geen snoep of ranja meer aanbieden. Alleen water. Gezien hij ontbijt en lunch wel goed eet, kan het geen kwaad om geen tussendoortjes van lunch tot diner te geven. Ik zou er geen al te groot drama van maken. Heel veel kindjes lusten op die leeftijd bepaalde dingen gewoon niet maar dit verandert zelf. Gewoon wel steeds blijven aanbieden dus niet iets aparts voor hem gaan koken ofzo. succes
zolang hij eet langzaam maar wel eet zou ik het prima vinden elk hapje is er 1 maar zodra hij met zijn eten gaat lopen spelen oid zou ik er wel klaar mee zijn.
hier ook een slechte eter in het algemeen.. ons is verteld dat we van het eten helemaal niet iets 'groots' moeten maken.. het is gewoon iets wat bij de dagelijkse gang van zaken hoort, zoals tanden poetsen en naar de wc gaan. Belonen en straffen werkt bij eten vaak averechts. Dat met die kookwekker vind ik wel een goede.. gewoon telkens wat korter instellen en als het dan niet op is dan is dat ook prima, is het wel op, is het ook prima. Ik was als kind een hele trage eter omdat ik veel eten niet lekker vond (friet was inderdaad geen probleem bijv) dus ik zou het niet nog negatiever beladen!
Volgens mij is het belangrijkste dat hij eet, of hij daar nu 5 minuten of een uur over doet. Hier ook heel verschil, de een is binnen een kwartier klaar, de ander zit er vaak ook wel drie kwartier. Wij ruimen dan gewoon vast af. Is toch niet erg. Mensen verschillen nu eenmaal.
Hier ook een langzame eter. Patatjes propt hij wel snel naar binnen, maar die eten wij niet vaak. Zijn bord leegeten hoeft niet. Hij moet wel goed eten. Dat betekent niet alleen maar de lekkere aardappeltjes, maar ook zijn groenten. Vol is vol. Wij eten ook niet altijd ons bord leeg. Wij hebben we de regel dat hij het tenminste heeft geprobeerd. Je weet pas of je het lekker vindt na 1 of 2 happen. De volgende keer krijg je het weer, lust je het dan nog niet dan maken we voortaan wat anders voor je en proberen we het na een paar weken weer om te kijken of je smaak is veranderd. Wij proberen het leuk en gezellig te houden aan tafel. Dit lukt eigenlijk alleen als hij zelf mag aanrommelen met eten. Dan gaat het wel erg langzaam, maar het is wel de bedoeling dat je ziet en proeft wat er naar binnen gaat. Als dat dan eerst uitgebreid gecontroleerd moet worden, ach het zij zo.
Straf geef je op inadequaat gedrag. Ik vind dit niet inadequaat, maar gewoon echt zijn eigenschap. Ik vind het heel knap dat hij al wat eet en echt ooit vreet hij je kaal. Misschien kunnen jullie je normen bijschaven en een kleine portie opscheppen (ongeveer 5/6 eetlepels). Eten moet iets leuks en iets gezelligs zijn, maar ook iets waar je maagje gevuld van raakt. Sommige kids zijn nou eenmaal geen warm eters of snelle eters. Snel eten is ook veel slechter dan langzaam. Ik denk als je kleine portie doet en afspreekt zodra hij dat op heeft, hij kan kiezen voor meer of een toetje/vleesje, zodat je het haalbaar maakt voor hem. Ons meisje is een drama met eten. Ik volg haar wel binnen mijn grenzen, maar die zij zo aangepast op wat zij aan kan. Hier was de regel 2 happen dan vleesje. Nu is de regel 1 hap groenten, 1 stukje vlees enz. Maar als zij minimaal 5 happen op heeft, laat ik haar lekker klooien. Nu snapt ze en begrijpt ze wat we verwachten.
Met zijn voorgeschiedenis zou ik er geen negatieve aandacht aan besteden. Je kan een paar dingen doen. -Max. tijd 30 minuten eten en dan afruimen, wat hij niet op heeft gaat weg -kleinere portie -zelf laten opscheppen en dat moet hij dan opeten binnen een gestelde tijd Nogmaals, met zijn voorgeschiedenis zou ik blij zijn als hij gewoon eet en eerst maar eens een tijd positieve ervaringen met een warme maaltijd.
Sorry hoor, maar een kookwekker zetten, zorgt voor grote druk. Een 4-jarige heeft geen besef van 40 minuten of 30 minuten, het zal dus continu gespannen zijn om zijn bord leeg te moeten hebben voor die verrekte sticker. En dan heb je het erover dat het ook nog gezellig moet zijn, jaja...