Straffen omdat hij wat langer over zijn eten doet ?? NEE, zou ik nooit doen. Mijn dochtertje is een stuk jonger ( is nu 2 jaar ) maar als zij 45 minuten over haar eten doet, prima. Ze eet toch. Bordje hoeft hier ook niet altijd speciaal leeg te zijn. Ik eet mijn bord ook niet altijd leeg. Eten moet geen dwang of straf worden
Bij ons, is bord leeg = toetje verdient. Bord niet leeg, dan ook geen snoepjes of toetje na het eten. En na een bepaald tijdstip in de middag geen snoep meer tot het avond eten. Maar als je kindje vroeger al zo moeizaam at, zou ik het voor nu zo laten. Eten moet geen strijd worden. Anders zou hij straks misschien weer niet willen eten.
hihi.. ik dacht het ... jij vraagt het Ik vind het altijd zo'n raar principe.. dan heb je je bord leeg (en daarmee mogelijk meer gegeten dan je eigenlijk wilt) en dan zou je nog ruimte hebben voor een (zoet) toetje of snoep. Wat leer je je kind daarmee aan?
Bij ons ruimen we de tafel af als wij ook klaar zijn met eten (ik ben ook n langzame eter) al duurt t hooguit 25min. Niet op dan krijg je geen kans meer, dan maar met n lege maag naar bed. In plaats van straffen kun je je kindje ook positief benaderen...als je je bordje op eet binnen de tijd mag je n snoepje of nog even spelen voor t naar bed gaanof n sticker...etc.
Ach ja, wie ben ik, maar belonen komt voort uit hetzelfde principe als straffen: conditionering. Een kind kan kotsen van het eten, maar wil gewoon dat cadeautje en de laatste sticker is al in zicht! En dan? Denk je dan dat je kindwel opeens 'met smaak' eet of een grotere maag gekregen heeft? Heeft het kind het niet begrepen na 10 stickers en het cadeautje, dan wagen we nog een poging, maar pff, daarna moet die wil gewoon weer gebroken worden en kan het kind in de keuken of gang blijven zitten tot het bord leeg is... Ik word er zo verdrietig van!
Nou, ik ben een groot voorstander van conditioneren maar..... niet als het om eten gaat. Ik zie dan toch weer dat hondje van Pavlov voor me. Lijkt me vreselijk.. Ja mama dat doe ik voor jou (kwijl, kwijl) en dan daarna een lekker toetje krijgen... Nee, niet mijn ding. Verdrietig word ik van Syrische vluchtelingen op tv maar goed dat is weer een ander verhaal
Hihihi, nou zeg dat maar tegen mijn vriend. Het is er zo ingeburgerd dat toetje. Ik wil graag dat dochter om de dag yoghurt krijgt, lukt voor geen meter. Hij zet gewoon die stomme vla op tafel. Idem met vlees. Ik wil niet dat ze dat iedere dag krijgt, nergens voor nodig. Een eitje is ook prima alternatief, maar het lukt niet. Binnenkort zal ik er weer eens over beginnen. Trouwens ik heb als tip weleens gekregen om na het eten een chocolaatje te nemen. Omdat je dan al vol zit, ga je dan niet meer eten. Wanneer je later op de avond choco eet, dan bestaat de kans dat je er meer van gaat eten (snaaien). Maar goed dit geldt natuurlijk voor volwassenen en niet voor kinderen. Je moet kinderen vooral voor het slapen gaan volpompen met suiker. Lekker hyperdepieper door de kleurstoffen. Prima voor de nachtrust.
Overdrijven is ook een vak Iedereen doet het op zijn eigen manier toch! Het is gewoon zwaar irritant als je een moeilijke eter hebt, net zoals het zwaar irritant is als je een moeilijke slaper hebt.
Bijzondere meningen allemaal in dit topic. ts, ik snap het idee maar nee dat zou ik nooit doen. Het is nl al heel fijn dat hij eet toch? Wel mag je duidelijk maken dat er niet oneindig gegeten kan worden...dus na een redelijke tijd af gaan ruimen. Maar niet straffen nee. Over de andere lopende discussies hier: strijd voeren of straffen is ook niet mijn idee. Maar bij avondeten weigerende peuters begrijp ik nog altijd niet waarom zij s middags wel allerhande koek en snoep krijgen. Hier prima eters maar als zij avondeten weigeren zou ik de situatie zo creeeren dat ze iig honger moeten hebben. Dus halverwege de middag (uit school) een stukje fruit en daarmee klaar. Of ze eten is aan hen maar zal er wel alles aan doen om te zorgen dat de lust voor eten er is. wij vinden een toetje na het eten wel normaal omdat het lekker is. Er wordt door iedereen prima gegeten dus daar zie ik geen punt in. Mijn zoontje heeft nl nooit genoeg gegeten (1,5 kinderbord leggen wij de grens) en een bakje volle yoghurt of kwark zorgt dat hij dan toch voldaan is. Snoepjes na het eten??? Daar heb ik nog nooit van gehoord en ook nog nooit aangedacht...wat is daar de reden van dan?
Ik vind de gelijkstelling toetje = snoep heel vreemd. Een bak yoghurt (met honing of fruit of muesli) is een gezond onderdeel van de maaltijd. Maar ik weet niet wat anderen onder toetje verstaan. Wij hebben sowieso maar heel weinig snoep enzo in huis. Tussendoor in de namiddag staat er een 'monkeyplate' op tafel met tomaatjes, appel, wortel, komkommer. Dit omdat ik weet dat groente bij de warme maaltijd niet altijd gegeten wordt, en zo knabbelen ze dat tussendoor naar wens weg. Soms eet ik bijna de hele bak, maar zij krijgen dan niks anders. Mijn oudste groeit als kool en heeft een goede trek. Als ze tussendoor honger heeft kan ze ook een boterham met kaas krijgen. Of een banaan ofzo. Ik eet zelf ook niet elke dag evenveel en ik eet zodra ik honger heb. Onzin en gevaarlijk om je kind aan te leren vooral niet naar zijn eigen lichaam te luisteren.
Wat betreft eten is het hier heel simpel. Ik maak geen strijd van het eten. - Ik bepaal wat ze eten. Een kind bepaald hoeveel hij/zij eet. Ik ga dus niet zeuren, belonen, voeren, onderhandelen etc om te laten eten. Willen ze niet of minder eten ? prima. Maar ik maak ook niets anders. En i.p.v. warm eten krijgen ze ook geen boterham of snoep etc. - Een gezond toetjes (yoghurt, fruit etc) is onderdeel van de maaltijd. Ik gebruik het toetje dus niet als straf. Verder eet iedereen op hetzelfde moment het toetje. Op een gegeven moment ruim ik gewoon van iedereen af. Ook als het bord van een trage eter nog niet op is. Als je niet in een normale tijd wilt of kunt eten dan maar niet. Wij geven wel vooraf aan dat we gaan afruimen voor het toetje. Ik denk dat een kind prima zelf kan bepalen hoeveel het op een dag binnen moet krijgen. En dat is vaak veel meer dan wij denken. Verder heeft ieder kind op verschillende momenten andere eeltbehoeftes (ook ivm groei, en activiteiten).
Nee joh, natuurlijk niet straffen! Drie kwartier lijkt me wel wat aan de lange kant. Zit hij dan echt nog te eten, of doet hij andere dingen? Eet hij met smaak of is het tegen heug en meug? In het laatste geval eet hij misschien meer dan hij eigenlijk op kan, omdat hij jullie wil plezieren door zijn bord leeg te eten. Misschien kun je hem na een half uurtje (of zo) eens vragen of hij nog bezig is met zijn bord of dat hij klaar is? Of misschien kun je hem wat minder op zijn bord geven en zeggen dat hij terug mag komen als hij meer wil? Ik vind het interessant en ook enigszins schokkend dat zoveel mensen in dit topic van mening zijn dat een bord moet worden leeg gegeten en dat daar zelfs een beloning (toetje of snoep) tegenover staat. En dat die beloning ook door sommigen als straf wordt gebruikt als het bord niet leeg gaat ("bord leeg, anders geen toetje/snoep"). Ernstige groeiachterstanden en eetproblematiek daargelaten, denk ik dat een kind zelf moet kunnen bepalen hoeveel het eet. Immers, jij kunt niet in zijn lichaam kijken. "Bord altijd leeg moeten eten" is immers een bewezen oorzaak van een generatie met een obesitasprobleem. Je leert daardoor om niet naar de signalen van je lichaam te luisteren, en het gevoel dat je vol zit te negeren.
Straffen? Nee, hij eet toch gewoon goed? Het duurt alleen iets langer, al is 3 kwartier wel wat lang, misschien idd vragen of hij genoeg heeft gegeten, of dat hij zijn aardappelen/vlees/ nog een paar hapjes neemt? Ik wou dat het hier soms wat langer duurde dan 10 minuten haha. Maar, als ik mijn bord leeg heb, dan hoeft Emma ook ineens niet meer, dat is wel weer lastig.
:x straffen omdat hij eet? Hij kan beter langzamer eten is goed voor zijn spijsvertering...... Wij zitten gemiddeld een uur aan tafel, soms langer ligt eraan wat het is. Zoontje eet wat sneller, maar dochter dus niet. Die heeft daar ook problemen mee gehad en een hele tijd niets tot weinig gegeten...... Dus ik ben blij dat ze eet, ga haar er zeker niet voor straffen. Zolang haar bord maar leeg komt.....of als ze echt niet meer hoeft maar dan krijgt ze ook niets meer in de avond. (krijgen ze bijna nooit, maar dan echt niets!) want vaak is het bij haar echt niet meer hoeven meer dat ze het niet lust en is het in de avond..mama mag ik nog een appel..mama mag ik nog komkommer.....mama mag ik een koekje.... hihihi. En als ze haar bord leeg eet dus niet, ze wil dus niet eten omdat ze vol zit maar omdat ze niet lust...anders komt haar bord echt wel leeg binnen het uur.