Getrouwd en dan??

Discussie in 'De lounge' gestart door Zonnebloem92, 12 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Mijn vriend krijgt mijn àchternaam. Heten dan officieel fam van de Sanden haha. Alleen dat vind ik al leuk. We worden echt samen een

2. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Nou ja ... bull shit is het ook niet helemaal. De reden namelijk is dat je voor de NL wet geboren bent met een naam en achternaam. Zo staat die in het register geregistreerd. Als je trouwt en je neemt de naam aan van je man (en het is echt aannemen, je laat niet je naam officieel veranderen), ben je voor diezelfde wet nog altijd dezelfde persoon met die naam, wellicht met de toevoeging e/v xxxx.

Wij hebben vorige week een auto gekocht, en die staat op mijn naam (mijn auto ook :D) en die staat echt op mijn meisjesnaam ...

Bij mijn ziekenhuis overigens sta ik gewoon met mijn mans naam, bij mijn zorgverzekeraar ook. Mijn hypo is idd nog meisjesnaam, maar dat komt omdat die afgesloten is voordat wij gingen trouwen, en dat is nu eenmaal de naam op mijn contract. Mijn bankrekening (zowel e/o rekening als mijn prive rekening) is gewoon getrouwde naam (of beter getrouwde naam-meisjesnaam) en zelfs de BD komt binnen op mijn getrouwde naam.

Dus wellicht dat je bij diverse instanties nog iets moet wijzigen??

3. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Wat een gedoe eigenlijk:p

Als ik het zo lees had ik eigenlijk beter mijn eigen naam kunnen houden want als ik het nu laat wijzigen bij instanties ben ik voor de ene mevrouw eigen achternaam en bij iets anders weer mevrouw zijn achternaam.
    Best verwarrend eigenlijk.

Ik zal maandag mijn zorgverzekeraar is even bellen! (heb nog nergens iets gewijzigd en weet ook niet of ik verplicht ben dit te doen bij bijvoorbeeld zorgverzekeraar en huisarts enz).

4. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Ik heet ook overal anders :) ik stoor me er niet aan eigenlijk.

5. Zomerbloem

Zomerbloem Niet meer actief

Dit kreeg ik ook, naam bij huisarts heb ik veranderd toen ik belde voor een afspraak. Andere instanties als bank heb ik nog op meisjesnaam staan. Rijbewijs en id verander ik pas als de documenten zijn verlopen.
    En bij alle andere dingen verander ik het als ik er aan denk.

Tijd terug was ik in het ziekenhuis maar daar werd ik opgeroepen op mijn meisjesnaam omdat ik daaronder bekend werd. Naam werd niet veranderd.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.785
    18.944
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Je heet nog hetzelfde als altijd, alleen mag je nu ín het dagelijks verkeer'de naam van je man (ook) gebruiken. En hij de jouwe, natuurlijk!

Bij de gemeente vragen ze wel hoe je het wilt hebben. Dat is wat verwarrend, want dan lijkt het net of ze echt je naam gaan veranderen. Maar ze vragen dat gewoon, zodat ze aan een aantal (overheids-)instanties kunnen doorgeven hoe jij bij voorkeur aangesproken wordt. En omdat ze dan, als je dat wilt, e/v ... op je documenten kunnen zetten.

Als jij wilt dat de huisarts, bank, tijdschriften e.d. jou ook aanschrijven met de naam van je partner, zul je dat zelf even moeten doorgeven. Maar er zijn ook wel instanties die daar niet aan meedoen. Of het gewoon niet snappen. Ik heb onze zorgverzekeraar 2 brieven gestuurd en 2 keer gebeld, voor we de juiste namen op de pasjes hadden staan ;) De eerste keer hadden ze de naam van mijn man veranderd in de mijne en de mijne in de zijn. Toen hadden ze mijn naam wel goed, maar die van hem nog niet. Pas de derde serie passen was goed. ;)
    Ons ziekenhuis doet er helemaal niet aan. Daar kon ik alleen mijn eigen naam op laten staan.

7. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    zkh hier kon het ook niet. ik blijf mevr *meisjes naam*. Weet nog wel dat ik de laatste keer daar was voor bloedprikken en werd opgeroepen op mn meisjes naam. duurde 5x roepen voor ik door had dat ik het was :p niet dat die naam vaak voor komt(heb m nog nooit ergens gehoord) maar ik let er niet eens meer op

8. Rooz88

Rooz88 Niet meer actief

Ik gebruik overal de achternaam van mijn man (na een half jaar nog steeds wennen trouwens!) en voor officiele dingen zet ik mn meisjesnaam erachter.
    Binnenkort moet ik een nieuwe id kaart dus ben benieuwd wat het dan wordt. De abn amro wilde trouwens mijn naam niet aanpassen totdat het ook op mn idnkaart staat. Ik mocht wel meteen een nieuwe handtekening zetten..

9. Shantii

Shantii Bekend lid

30 jan 2010
    893
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb niks door gegeven aan instanties etc en ben in Juli 2012 getrouwd maar op nieuwe post stond vaak al wel eerst mijn nieuwe achternaam en daarna mijn meisjes achternaam. Maar ik sprak laatst ook wel iemand aan de telefoon ergens voor en die zij inderdaad dat het niks uitmaakte want ze gaan toch officieel van de meisjesnaam uit.. Zucht, erg jammer en in mijn ogen onlogisch want je kiest niet voor niets die naam lijkt me.....

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.785
    18.944
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Grappig dat je er zo over denkt. Ik vind het juist onlogisch om iemand naam / identiteit te veranderen alleen maar omdat die persoon getrouwd is. Daar word je toch geen ander mens van? Vooral de vanzelfsprekendheid dat de vrouw dan automatisch de naam van de man zou moeten aannemen. Zo betuttelend vind ik dat. Ik ben dus juist blij dat het niet (meer) zo is.

11. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Ook ik loop hier tegen aan wij hebben het gedaan voor de achternaam. Dat ik mijn eigen achternaam eindelijk kwijt was. Maar dat gebeurt pas als ik mijn nieuwe paspoort heb

12. mamabri

mamabri Niet meer actief

Jij ook al :). Als ik bij mijn zoon op school kom heb ik ineens zijn achternaam (naam van mijn ex) Dan zeg ik het wel altijd en dan krijg ik wel 1000 excuses :)

Ik heb het niet echt veranderd. Ik stel me altijd voor met de achternaam van mijn man, neem ook de telefoon zo aan en meld me zo in het ziekenhuis. Echter op bankpassen ed staat gewoon mijn meisjesnaam, in mijn id kaart en rijbewijs staat echtgenote van. Overal dus anders haha.

13. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    hier idem. ook nergens doorgegeven en stel mezelf voor met naam van hubby.

14. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Ik heb het alleen maar gedaan omdat ik dezelfde naam wilde als mijn kids, na dat ze mij niet konden vinden toen mijn dochter was gevallen bij het kdv en gehecht moest worden. Ze belden toen naar mijn werk en de receptioniste wist niet wie het was.

Verder heb ik op mijn nieuwe rijbewijs en paspoort gewoon weer mijn meisjes naam laten zetten. Bank, zkh enz hebben ook mijn meisjesnaam, ik gebruik de naam van mijn man alleen in het dagelijks leven, als ik me voorstel bijv.

15. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Ik heb mijn mans naam achter mijn naam geplakt maar ook dat levert veel verwarring op :D
    Nu wordt er dus heel vaak gedacht dat dat mijn meisjesnaam is.

Ik heb daar trouwens voor gekozen omdat mijn oudste twee kinderen mijn achternaam hebben en de jongsten die van mijn man. Zo heb ik van al mijn kinderen dezelfde naam.

16. Syl72

Syl72 Bekend lid

14 mrt 2008
    817
    176
    43
    Ik ook! Net zo makkelijk!

17. sem frummel

sem frummel Fanatiek lid

21 okt 2011
    2.386
    1
    36
    verzorgende ig
    ik heb niet alles gelezen maar ik gebruik overal de naam van me man en alleen bij officiele dingen word je meisjesnaam gebruikt dus op de hypotheek akte en koop akte
    en rijbewijs en paspoort staat e/v ...
    ik gebruik me meisjes naam nooit en heb toen gelijk alles zelf verandert ;)

18. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.785
    18.944
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dat was voor mij ook de reden om deels de naam van mijn man aan te nemen. Niet zozeer omdat ik hetzelfde wilde heten als hij, maar ik wilde wel graag dezelfde achternaam als onze kind(eren). Ik heb zijn naam achter de mijne geplakt. Het was voor hem namelijk heel belangrijk dat onze kinderen zijn naam zouden krijgen, hij is vrij traditioneel in dat soort dingen. Mij kon het niet zo veel schelen.

19. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Ik gebruik wel de achternaam van mijn man, maar bij sommige dingen moet je toch je meisjesnaam gebruiken. Ik ben wel blij dat in mijn nieuwe paspoort e/v erbij staat. Mocht ik me dan eens vergissen dan kan ik tenminste aantonen dat ik het ben ;)

Deel Deze Pagina