wie weet of dit zo is.. mijn vriend hoorde van een collega dat als je getrouwd ben dat je goedkoper leeft dan ongetrouwd.. klopt dit? en wat is er dan goedkoper aan?
Klopt niet hoor! ben nu bijna 2 jaar getrouwt en krijgen niks extra's ofzo! Vroeger was dit geloof ik wel zo! Belasting technisch kwam je dan goedkoper uit!
Misschien wel omdat je (als je tenminste niet hebt samengewoond) ipv 2 huishoudens dat tot 1 samenvoegt. Dus minder stookkosten e.d. En als er eentje niet werkt, kan de ander toch die belastingvrije voet overnemen? Ik ben daar niet zo in thuis, maar misschien weet iemand anders dit?
Dat ligt helemaal aan je situatie. wij krijgen nu meer inkomen omdat ik een uithuiswonende sudiebeurs heb gekregen sinds we getrouwd zijn (en dus samenwonen), voor die tijd had ik dat niet en kreeg ik dus zo'n dikke 200 euro per maand minder. Daardoor moest mijn mannetje mij iedere maand geld geven zodat ik ook al mijn kosten kon betalen. Maar nu is het leven wel duurder, ook al is het onkomen gestegen, omdat alle kosten van het huis e.d. nu voor onszelf zijn en die kosten hadden we voor het trouwen nog niet. En als je getrouwd bent krijg je minder zorgtoeslag, wij krijgen nu i.p.v allebei 34 (dus 68) euro maar 45 voor ons samen ofzo. Het wordt pas weer een beetje goedkoper als ik ook mee ga verdienen, maar goedkoper dan thuiswonend wordt het nooit, denk ik. En ik zie even geen verschil in kosten tussen wanneer je ongetrouwd of getrouwd samenwoont. Maar ik weet niet of dat wettelijk wat uitmaakt, voor de belasting of huurtoeslag ofzo.
Natuurlijk ben je dan rijker. Wij hadden voor we samen gingen wonen elk een huis. een huis voor ons samen is nooit zo duur als onze twee huizen apart. We hoeven nog maar 1x energie te betalen en dat is ietsjes meer dan dat we eerst apart betaalden. ik betaal 52% belasting dus nu trekken we alles van mijn inkomen af, en krijgen we meer terug van de belasting. voor meerdere personen koken is in verhouding goedkoper. Helaas raakte ik mijn alleenstaande ouder toeslag kwijt, dat was wel jammer ....
@ wannabe: Natuurlijk hou je meer geld over als je samenwoont i.p.v. allebei apart, maar bar heeft het over getrouwd zijn, dat maakt toch niks uit in vergelijking met samenwonen... (of heb ik iets gemist toen ik ging trouwen? ik hou in ieder geval niet meer geld over.. )
Wannabe's verhaal gaat dus ook alleen op in haar situatie en niet als je voor het trouwen al samenwoonde of voor het trouwen beide nog bij de ouders woonde
@freewilly, wel heel vreemd dat je nu een uitwonende beurs krijgt... strange, je valt nu toch helemaal niet meer onder je ouders hoede.. Ik kreeg een halfwezen uitkering totdat ik trouwde, of tot mijn 21e (ik ben dus voor mn 21e getrouwd), en toen kreeg ik die ook niet meer omdat ik niet meer onder de verantwoordelijkheid van mijn ouders viel... Dus anyway, voor ons ging mijn inkomen juist naar beneden, haha...
Hahahahaha, dat geldt voor ons dus precies hetzelfde ! Hij maar werken en ik maar uitgeven whoeahahahaha !
eeh, wij zijn niet eens getrouwd ... Ik dacht eigenlijk dat ze bedoelde als je van een situatie van apart van elkaar leven naar een siutatie van samenleven gaat Dat is meestal goedkoper.... Getrouwd neem ik nooit zo letterlijk. Maar als je getrouwd bent ga je vast een hele tijd goedkoper leven, om de kosten van de bruiloft terug te verdienen
ik ben niet getrouwd! en van 2 huishoudens naar 1 huishoudens gegaan ja das goedkoper idd! maar of dat je als getrouwd ben goedkoper gaat leven? hahah dan trouw ik vandaag nog
Studiebeurs blijft afhankelijk van het inkomen van je ouders en niet van je partner. Die komt pas in zich als je samen een kindje hebt.