advies voor het kopen van babykleding

Discussion in 'Baby en dreumes' started by zwangerevrouw, Sep 1, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

Jul 22, 2011
    2,115
    222
    63
    hallo dames

ik ben uitgerekend midden januari
    nu wil ik al wat kleertjes aanschaffen en heb al zo'n maattabel bekeken, maareh, is het dom om al kleertjes te kopen omdat we nog niet weten wat haar lengte wordt?

ik moet sowieso wat basispakjes hebben, moeten die rompertjes in januari dan lange mouwen hebben? of kan ik ook korte mouwen aandoen met een truitje, vestje. hoe dik pak je zo'n babytje in?

graag jullie ervaring. misschien zijn hier jan 2010 moeders?

ik wil ook graag al wat in de grotere maten aanschaffen, maar moet ik dan korte mouwen aanschaffen in maat 68 omdat ze dan 4-6 maanden is volgens het tabel?

graag jullie advies, en of jullie goed hebben ingekocht

2. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

Jan 9, 2007
    8,722
    628
    113
    Hoi zwangerevrouw,

mijn advies: lange mouwen gaan moeilijk over lange mouwen. Ik zou dus eerder kiezen voor rompers met korte mouw en een dikker truitje of vestje erover. Pasgeborenen liggen toch vaak nog in een wikkeldoek en lekker tegen je aan.

Koop niet teveel grotere maten vooruit. Je weet niet hoe je kindje gaat groeien en ook niet wat hem/haar staat. Ik had aardig wat witte dingen, en dit stond mijn dochter helemaal niet. Zonde dus.

Voor in het begin is maat 50-56 echt wel prima hoor, en zeker niet gek om daar aardig wat van te kopen. Er zijn uitzetlijsten met een basisgarderobe.

Let bij shirts op dat er geen knoopjes aan de achterkant zitten (C&A heeft dit wel), dit sluit heel ongemakkelijk omdat je je kindje helemaal moet draaien.

Tot slot; iedereen vind andere dingen fijn. Sommige zweren bij overslagrompers, ik vind het ondingen. Probeer uit en kom zelf tot de ontdekking wat je prettig vind.

3. cyntje78

cyntje78 VIP lid

Nov 11, 2008
    6,297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Wij hadden een aantal rompertjes met korte mouw (voornamelijk overslag) Het is thuis (of ziekenhuis) toch behaaglijk warm dus een truitje met lange mouw voldoet dan wel. En inderdaad, wat Deelight schrijft, in het begin gebruik je vaak een omslagdoek als ze uit het lekkere warme bedje komen.
    We hadden bij de hema en prenatal nog wat overslagtruitjes (wij maat 44 ivm dysmaturiteit) maar met een normaal gewicht kun je gewoon 50-56 kopen.
    Maat 62 kun je ook wel een paar setjes kopen. Want iets met lange mouwen is altijd handig om te hebben en ze groeien er vanzelf in.
    Maat 68 zou ik persoonlijk nog niet kopen omdat je niet weet hoe snel je kindje groeid.

Oh, ik weet niet of jullie weten of het een jongen of een meisje word? Als jullie het niet weten zou ik het nog bij maat 50-56 houden. Want na een poosje ben je misschien wel uitgekeken op al dat neutrale wit/creme. Zonde als er zoiets in maat 62-68 in de kast hangt te verstoffen.

4. mamavanlucas10

mamavanlucas10 Actief lid

Jul 14, 2011
    399
    0
    0
    Hier hadden we (nov beebje) idd meer aan rompers met korte mouwen want er gingen altijd shirtjes over met lange mouwen.En idd dubbel is ontzetten onhandig en koud krijgen ze het toch niet in huiis.Buiten doe je er nog een jasje overheen.

Ik had als basis:

4 broekjes
    4 shirtjes
    4 sokken
    8 rompers
    2 boxpakken
    1 pakje voor net na geboorte voor foto
    2 mustjes
    1 jasje

En heb na de geboorte ongeveer 6 pakjes bijgekregen in 50/56 en 4 pakjes 62.
    Heb dus niet veel bij moeten kopen.
    Nu zit hij met 9 mnd oud in 74 en nu pas ga ik kleding bijkopen.De rest hadden we allemaal gekregen bij geboorte of in de maanden erna.Familie kan moeilijk wat laten hangen als ze aan het sjoppen zijn hihi.

Voor onze meid heb ik nu al 10 keer meer dan toen met lucas.Veel konden we hergebruiken maar de dingen die familie nu al heeft gegeven is al meer dan ons zoontje had voor de geboorte.

Meeste krijg je.Zorg iig voor een basisset zoals hierboven en wat je verder zelf nog wilt.En dan maar afwachten.

5. Bastet

Bastet Niet meer actief

shirtjes en truitjes kruipen heel snel omhoog, vind ik.
    Daarom raad ik je aan om te kijken naar boxpakjes/kruippakjes, met drukknoopjes bij de beentjes en niet op de rug, en het liefst zonder voetjes eraan.
    Die zijn ook heel handig met verschonen.

6. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Wat ik je zou aanraden is om vooral tot maat 62 voor het confort te gaan, dus geen spijkerbroekjes en stugge truitjes. veel stretch en zachte pakjes. Ze liggen vooral te slapen.

Ik had bij mijn zoontje al aardig wat 'echte' kleertjes gekregen van het kraambezoek en hij heeft het nooit gedragen. Puur omdat ik niet wist wanneer. Wanneer trek je een babytje een spijkerbroek aan? Ik lig ook niet in mijn spijkerbroek in bed haha.

boxpakjes is ook een goede tip en koop vooral GEEN broekjes met sokjes eraan vast.

Verder zou ik je de sokken van Bambino aanraden die ze zo nu en dan bij het kruidvat verkopen. Hema heeft van die hele strakke sokken in het basis assortiment, die vind ik persoonlijk niet fijn, ze knellen teveel.

Verder, als je een meisje mocht krijgen, zou ik geen rompertjes met spaghetti bandjes kopen in de kleinste maatjes. Dati s alleen maar onhandig. Ik heb er 4 en trek ze haar nooit aan.

Ik vind de merken imps en elfs, prenetal (met stickertje extra zacht), boxpakjes van de zeeman en de hema & Claessens boxpakjes heel fijn.

Pas bij prenetal wel op, het basisassortiment valt vaak groot.

7. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

O ja nog een tipje. Ik heb een stuk of 4 van die babywikkeldoeken. Ik vind het handig, als het koud is of je gaat s' nachts voeden, om haar daar even in te draaien. Deed ik bij mijn zoontje al, maar bij hem had ik er te weinig.

Koop ook geen echte schoentjes of slofjes in de kleinste maatjes, sokken is het makkelijkste.

zo nu zal ik ophouden:p

8. Gwen81

Gwen81 Fanatiek lid

Oct 24, 2009
    2,167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ook geen aanrader maar wat ik heel vaak zie, capuchon aan vestjes en truitjes. Is gewoon niet handig als ze de hele dag liggen.
    Snap dat van de fabrikant ook niet zo goed trouwens. Het ziet er leuk uit maar is gewoon niet praktisch in die kleine maatjes.

Mocht je toch graag een romper met lange mouwen kopen, koop dat een stretch romper van de Hema. Die gaat wat makkelijker aan onder een truitje oid.

9. cyntje78

cyntje78 VIP lid

Nov 11, 2008
    6,297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Ja, Bambino sokjes van de kv zijn écht een aanrader!

En inderdaad... capuchons aan truitjes... wie verzint dit nu? 1 a 2 is handig, om als jasje te gebruiken maar er zijn bijna geen truitjes zonder capuchon. En om nu steeds om te kleden voor naar bed te gaan... nee.

10. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

Dec 6, 2009
    1,409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat je een babytje aantrekt is ook afhankelijk van zijn of haar lichaamstemperatuur, zeker de eerste dagen wanneer ze nog slecht zelf hun temperatuur kunnen regelen. Dus thermometer en kijken hoe de temperatuur is. Je krijgt wel advies van de kraamhulp hoeveel kleertje je dan aan moet trekken. het gaat om het aantal laagjes. Ons dochtertje moest eerst 3 laagjes aan omdat ze erg koud was, dus: rompertje, truitje, vest/overslaghemdje. Waar wij in het begin gek op waren, waren de overslaghemdjes. Die kan je overal overheen doen als ze het koud hebben en er zitten geen vervelende ritsen, capuchons enz aan.
    Het makkelijkste is als je van alles wat hebt, dan kun je makkelijk combineren: romper met lange mouw en t-shirt met korte mouw erover of romper met korte mouw en lange mouwen shirt erover. enz enz. het maakt dus niet zo veel uit wat je koopt, als je van alles wat hebt kun je het gewoon combineren.
    maat 50/56 is goed in het begin, als de baby heel erg groot is evt maat 62. Die van ons was binnen een week uit maatje 50.. 56 ging dan nog wel.
    Succes!

11. Lynn77

Lynn77 VIP lid

Dec 29, 2007
    10,546
    1
    0
    Zuid-Holland
    Mijn advies:
    5-7 pakjes in 50
    5-7 pakjes in 56
    misschien een paar pakjes in 62 maar niet teveel en niet grotere maten want tegen de tijd dat je kindje geboren is wil je vast weer nieuwe dingen kopen en ong met 3 maanden zitten ze in 62 en daar ga je al richting de lente he, dus je moet daar ook rekening mee houden.

Oh en het gebeurd echt niet vaak dat kindjes al gelijk in 56 zitten, dat is alleen bij ouders zijn zelf echt lang/groot zijn zijn. over het algemeen past iedere pasgeboren baby wel maatje 50 voor een paar weekjes.

Je kleed je kind net zo dik aan als wat je zelf draagt
    Hier was dat in november een romper lange mouw met thsirtje korte mouw erover heen en een lang broekje met sokjes
    of een pakje: truitje lange mouw, romper korte mouw eronder en broekje.

Maat 68: zou ik niet nu al gaan kopen, zonde, dan zit je midden in de zomer/eind zomer namelijk en je kunt nu alleen winter kleding kopen. Dat zou ik lekker gaan kopen als je kindje geboren is en het in maat 56/62 zit, dan ben je echt ruim op tijd!

12. siepie

siepie Fanatiek lid

Apr 28, 2010
    3,424
    3
    38
    Hoi, zelf had ik alles in neutrale kleuren maar dat werd.ik snel.zat dus wat in kleur.gekocht.
    Maat 50/56 lang gedragen, veel.gekregen in 62.
    Wikkeldeken erg fijn, ik heb van snoozebaby.
    Je kan altijd bijkopen!

13. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Veel is al gezegd in de vorige reacties, maar heb nog een aanvulling op je idee om alvast maat 68 te kopen. Van je kraamvisite krijg je ook heel veel in 62 en vooral 68 houdt daar ook rekening mee. Verder is de groei nu toch niet te voorspellen, ik heb 2 langzaamgroeide mini`s en die zaten pas na een half jaar in maat 68 en met een jaar droegen ze nog 68!

Ik zou het dus ook houden op 50 en 56 en kijk ook naar hoe het valt ipv alleen naar het kaartje erin! Ene merk valt heel anders dan het andere merk. Voorbeeld Zeeman maat 50 valt groter dan noppies maat 56! H&M valt ook groot, Wibra valt raar breed en kort (staat voor geen meter bij smalle kindjes), Hema kun je geen pijl op trekken.

14. Jetje76

Jetje76 Bekend lid

Feb 15, 2009
    617
    0
    0
    Hier een januari 2010 en een januari 2012 moeder :).

Ik sluit me aan mij mijn voorgangers. Aan die tabellen heb je erg weinig vind ik zelf want het ligt helemaal aan je baby en aan het merk kleding.

Mijn zoontje was 49 cm en 3 kg. Ik had te weinig kleding in maat 50.

In het kader van "smaken verschillen": ik was dol op overslagrompers, ook met lange mouwen (vooral petit bateau) en geen fan van de broekjes-met-sokjes-eraan. Ik had van H&M een paar dingen op de groei besteld in maat 62, nou, dat kon ie in de zomer een keer aan.

Dus, in de maten 50, 56 en 50/56:
    - rompertjes met korte en lange mouw, overslag of stretch.
    - zachte tricot broekjes zonder strakke, brede boorden.
    - zachte tricot shirtjes met lange mouw, paar met korte mouw.
    - boxpakjes met drukknoopjes (niet op de rug inderdaad) en in ieder geval bij de beentjes voor al dat luier verschonen.

Shop ze!

15. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Zou ook inderdaad niet te veel kopen, want: (spreek uit ervaring, haha)
    1. je krijgt waarschijnlijk nog veel
    2. als je kindje er is wil je toch ook jongens of meisjes kleertjes kopen/aantrekken

Inderdaad geen broekjes met voetjes eraan: erg irritant.
    Rompers had ik met name van de HEMA, de stretch-variant. Sokjes had ik wel van de HEMA, die bleven het beste zitten in het begin, al heb ik die van bambino nooit geprobeerd....
    Verder inderdaad naar de kleertjes kijken en niet alleen naar het labeltje.
    HEMA vind ik breed en kort vallen, noppies moet je altijd een maat groter kopen en prenatal valt soms ook erg klein.
    Inderdaad voor de eerste maanden alleen 'makkelijke' pakjes kopen, geen rokjes/spijkerbroeken/truien met capuchon etc. Vond een dikker vestje met capuchon altijd wel fijn om te hebben!
    Vond trouwens die makkelijk broekjes altijd wel redelijk dun als je naar buiten gaat, dus hier kreeg ze er dan vaak nog een maillot onder of zo..

Hier wel lang met maat 56 en 62 gedaan... Zou zeker niet groter gaan kopen, je weet niet hoe snel je kindje groeit en heb je dadelijk allemaal kleertjes in een maat wat dan niet bij het seizoen of zo past! Erg jammer...

16. guppekop

guppekop VIP lid

Aug 28, 2009
    13,271
    1
    0
    varend op schip
    las hierboven dat je er rekening mee moet houden dat je veel krijgt. Nou, ben blij dat ik dat niet heb gedaan want heb welgeteld 1 shirtje gehad wat ze nu past! (bij daniel juist weer wel veel kleine dingen)

rompers lange mouw vind ik wel ideaal, gewoon shirtje korte mouw erover.

rokjes: heeft ze hier ook gewoon aan (met maillot of legging), geen probleem mee als de stof soepel is

capuchon: wel lekker als dat aan vestje/jasje voor buiten zit.

mutsjes: vaak past de helft niet of blijft niet goed zitten dus niet teveel kopen

slofjes: worden hier alleen voor buiten gebruikt

17. Fransa

Fransa Niet meer actief

Hier een januari 2011 mama.

Zoonlief was 3340 gram en 48cm bij de geboorte. Begon in maatje 50 en heeft van half maart tot eind april in maatje 62 gezeten. In die 3 kleine maatjes (50, 56 en 62) kun je denk ik wel goed gokken op dingen met lange mouwen enzo. Alhoewel ik dan in maat 62 niet meer van die hele winterwarme kleertjes zou halen. Tenzij je kindje al groot is bij de geboorte, dan gaat het prima.

Ik heb wel rompers met lange mouwen gebruikt. Ik vind het helemaal niet lastig met een shirt met lange mouwen die er over moet. Moet wel zeggen dat ik voornamelijk rompers heb van Petit Bateau. Fijne stof en smalle armpjes. Maar die van de Hema met lange mouwen gingen ook prima.

Ik had veel pakjes aan één stuk in maat 56. Wel zo lekker, truitjes enzo schuiven nog al gauw omhoog.

Maat 68 moet in principe idd wel de zomermaat zijn. Hier zijn we net over op maat 74. Heb daarvoor nog een paar shirts gekocht, hier in FR is het namelijk nog heerlijk zomerweer.

Een goede tip is idd een babywrapper (één of meer). Heb zelf bijv. de Lodger Wrapper Fleece gebruikt. Heerlijke wikkeldeken waar zoonlief regelmatig heeft ingelegen. Ook lekker voor in de box. Maar ook idd voor de nachtvoedingen of gewoon voor op schoot in de eerste weken na de geboorte.

Veel shopplezier!

18. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

Jan 23, 2010
    4,337
    1
    0
    Almere
    Ik had ook rompers met lange mouw en daarover een shirt met lange mouw.. Lisa is in nov geboren. Naar mijn mening hebben ze dat echt wel nodig de eerste dagen als ze nog niet goed op temp zijn..

19. Fairy Tale

Fairy Tale Fanatiek lid

May 23, 2007
    2,486
    7
    38
    Als je toch aan het shoppen bent voor kleertjes, heb ik ook nog een tip. Als je kindje net geboren is (lees, echt net, dus nog niet schoongemaakt) doen ze gelijk een mutsje op. Ik had dus een standaard wit mutsje meegenomen en een mutsje wat bij het eerste pakje paste. (alleen jammer dat ze dat niet goed begrepen hadden en uiteindelijk mijn mooie mutsje dus onder het bloed zat).

Nick was bij geboorte 3620 gram en 52 cm en had bij geboorte van mijn ouders en schoonmoeder beide een Noppies pakje maat 62 gehad. Deze had hij na een week al aan, Noppies valt echt klein (maar is wel heeeeel leuk :D).

20. Sukke

Sukke VIP lid

Jan 14, 2010
    5,538
    1
    0
    Hier zit zoonlief nu pas (volgende week 9 mnd) in maat 68.
    In maat 62 heb ik bijna niets bij hoeven kopen omdat ik dat allemaal gehad had.
    Verder had ons mannetje moeite om zijn temp op peil te houden. Had vlak na zijn geboorte een temp van 35.1. Ik was dus blij met mijn lange mouwen rompers. Als je dat mouwtje gewoon met 2 vingers vast houdt, schuif je het andere mouwtje er redelijk makkelijk overheen.
    Wij waren ook helemaal fan van overslag rompers/ shirtjes. Hoef je ook niet zo over dat kleine tere hoofdje heen te wringen.

Verder ben ik fan van littlelabel! Daar heb ze onwijs lekker pakjes/ pyama's. Met drukkers voorop en/of tussen de beentjes.

En die capuchons, ik snap nog steeds niet dat ik die heb gehad van mensen die al kinderen hadden! Dat ligt toch voor geen meter! Idd wel voor naar buiten gaan maar dat is ook het enige.

Spijkerbroekjes zijn idd niet zo lekker al heb je wel heel zachte spijkerbroekjes al weet ik niet waar die van mij vandaan kwamen omdat ik die had gehad.

Share This Page