Getrouwd&uitkerings vraagje

Discussion in 'De lounge' started by Stef0904, Mar 31, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. daphne78

daphne78 VIP lid

May 10, 2006
    7,311
    0
    0
    Nijmegen
    Stef, helaas ken ik ook een aantal mensen die dus wel aardslui zijn en een uitkering krijgen. Soms gaat het echt te makkelijk. (vandaar ook de vooroordelen, dit komt door de mensen die er misbruik van maken, en natuurlijk er zijn verschillende soorten uitkeringen)

2. Suuzje

Suuzje Fanatiek lid

Feb 22, 2007
    1,024
    0
    36
    Ontvang je nu wel of geen bijstand? Als je bijstand ontvangt kan ik je waarschijnlijk wel antwoord geven nl.

3. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Maar jij kunt werken, dus ongeacht wat de consequentie zal zijn vind ik dat je het gewoon moet doen.

En als je daarmee iets minder inkomsten hebt is dat even door de zure appel heen bijten totdat je man ook weer kan werken.

Hier ook geen vetpot, maar dat is even niet anders. Ik moet ook keihard werken voor mijn centen.

Ik hoop voor jullie dat je man weer lekker aan het werk kan binnenkort.

4. Stef0904

Stef0904 Lid

Jul 11, 2007
    64
    0
    0
    Utrecht
    Ik ben voor een half jaar weer afgekeurd,dus kan ook nog niet werken,maar wil wel heel graag,dus zit gewoon overal een beetje rond te neuzen hoe het allemaal in zijn werk gaat snap je..
    Ja suuzje,heb volgens mij wel bijstand,zou het eigenlijk niet eens weten,ik moet als ik er heen moet n de gemeente dus denk bijstand ja

Xxx

5. Suuzje

Suuzje Fanatiek lid

Feb 22, 2007
    1,024
    0
    36
    Aangezien jullie getrouwd zijn is de uitkering een gezamenlijke uitkering. Omdat je ook praat over de uitkering van je man denk ik dat jullie een gesplitste betaling ontvangen, dus allebei de helft van de uitkering. De uitkering vult jullie gezamenlijke inkomen aan tot het geldende sociaal minimum. Alle inkomsten die jij of je partner ontvangt worden gekort op de uitkering.
    Mogelijk kun je een gedeeltelijke vrijlating krijgen van de inkomsten uit arbeid, maar dat verschilt per gemeente. Hiervoor zul je dus wel bij je eigen gemeente navraag moeten doen.
    Afhankelijk van hoeveel jij gaat verdienen, kan je partner mogelijk recht hebben op de algemene heffingskorting minstverdienende partner. Laat je hierover door je contactpersoon bij de gemeente goed informeren. Deze heffingskorting wordt namelijk ook als inkomsten voor de bijstand gezien en zal ook op de uitkering gekort moeten worden!

6. conny75

conny75 Fanatiek lid

Jan 18, 2007
    1,881
    0
    0
    tilburg
    Als je bent afgekeurd dan krijg je denk ik een wao uitkering. Moet je elke maand een briefje in leveren?
    Ik heb zelf een wao uitkering en krijg helaas ook vaak vooroordelen naar mijn hoofd, zonder dat mensen weten hoe of wat er is gebeurd. Helaas is er in het verleden veel misbruik gemaakt van de uitkeringen, de wao en ww hebben ze al aan banden gelegd maar de gewone uitkering is heel moeilijk om daar zware banden aan te leggen aangezien er in de wet staat dat ze moeten helpen.

7. Iggylover

Iggylover Fanatiek lid

Jan 25, 2008
    3,649
    0
    0
    NS
    labjesland
    er zijn hier in nederlandd heel veel mensen die te lui zijn om te werken en die een uitkering krijgen stef, vergis je der niet in!
    trek het niet op jou maar daar zou ik niet te verbaasd over zijn die en een uitkering hebben en lekker bijklussen...
    als mensen idd een grondige reden hebben dat ze niet kunnen werken oke, dan is het logisch maar steuntrekkers hebben we er al veel te veel van rondlopen in dit land....
    hoop voor jou en je vriend dat alles verder goed gaat komen en dat jullie alles redden
    bij de gemeente vind je vast de nodige info veel succes verders

groetjez

8. Suuzje

Suuzje Fanatiek lid

Feb 22, 2007
    1,024
    0
    36
    Ook voor de bijstand kun je gekeurd worden, en daardoor een vrijstelling cq ontheffing van de arbeids/ en reintegratieverplichting krijgen. Deze ´afkeuring´ kan aan een termijn gebonden zijn, zoals ts aangeeft voor de duur van 6 mnd. En ook voor de bijstand moet je maandelijks een briefje inleveren.
    Bijstand wordt uitgevoerd door de gemeente, en WAO door het UWV.

9. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    Stef er zijn idd mensen genoeg die niet willen werken en ook aartslui zijn! Ik ken er zat (niet dat ik daar nou zo blij mee ben ;))
    Ik snap dat jullie situatie anders is, maar dit soort reacties krijg je wel snel als je het verhaal er niet bijzet.

Ik hoop dat je antwoorden vindt en dat je snel met iets leuks kan beginnen. Ik vind het top dat je weer aan de slag wil!

10. Stef0904

Stef0904 Lid

Jul 11, 2007
    64
    0
    0
    Utrecht
    Ja maar het komt er dus op neer dat ik mijn,en mijn man zijn verhaal hier neer moet zetten,anders word je voor alles uitgemaakt,en anders word je maar met de rug toegekeken,vind dat dus ook nergens op slaan,ik start alleen een topic omdat ik wat wil vragen,niet om me leven verhaal hier neer te zeten,ik hoef niemand te vertellen WAAROM WIJ een uitkering heben toch?
    Vind het dus heel raar dat er dan maar gelijk gezeg word dat je aartslui bent,we willen bijde heel graag werken,heel erg graag zelfs maar het lukt nu even niet..
    Ook erg raar trouwens dat mensen gewoon zomaar een uitkering kunnen krijgen,wij heben maanden in een molen gehangen of we het wel zouden krijgen ja of nee,en dan mensen die LUI zijn die kunnen het zomaar krijg,nederland he,maar ik wist dit echt niet sorry..
    Ja wij moeten ook elke maand een briefje invullen,Ik Ben nu 2x een half jaar afgekeurd zeg maar,mijn man al een jaar..
    En ookal ben ik dus zeg maar afgekeurd,ik wil gewoon weer aan de slag,liever gister als vandaag nog..

Groetjes

11. Manuela79

Manuela79 VIP lid

Aug 7, 2006
    10,145
    0
    0
    Hilversum
    Beste stef, het is ook zeker niet zo dat je hier heel je levensverhaal uit de doeken moet doen hoor. Maar dan had je je beginstukje anders moeten neerzetten. Je had ook kunnen schrijven, dat jullie beide een uitkering hebben en je je afvroeg of je man zijn uitkering gekort zou worden als jij weer aan het werk zou gaan.

Wat mensen tegen de borst stuit is de zin dat hij nog even niet WIL werken. Misschien zijn die woorden wat verkeerd gekozen maar dat weten wij natuurlijk niet. Helaas gebeurt het maar al te vaak dat mensen er misbruik van maken. Mijn nekharen gaan ook overeind staan als ik lees dat iemand een uitkering heeft en niet WIL werken.

Verder kan ik helaas geen antwoord op je vraag geven omdat ik geen idee heb van de diverse regels/rechten/plichten etc.

Ik hoop dat jij en je man snel een leuke baan zullen vinden.

12. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

May 21, 2007
    2,779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Jullie worden volgens mij helemaal niet voor vanalles uitgemaakt en er word ook niet gezegt dat jullie aartslui zijn. Het was alleen een beetje ongelukkig verwoord. Had je er neer gezet dat je man nog niet KAN werken was er niks aan de hand geweest. Ook vraagt niemand of je je hele verhaal op inet wil zetten. Denk dat je je alles toch een beetje teveel aantrekt hoor.
    Hopelijk kan jij snel weer aan de slag en gaat het ook snel weer zo goed met je man dat hij ook weer lekker aan de slag kan gaan.

Share This Page